[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Och boka ombes, ta ledigt från jobbet för att åka dit… men visst, hela världen är det inte. Den insatta Teslaägaren gör antagligen den kontrollen själv innan bes i stället, så man kommer tillhöra de 2/3 som får bilen igenom första bes.

Tjena!

Ta ledigt från jobbet? Finns väldigt många stationer som har både kvällsöppet och lördagsöppet, även i små hålor.

Tjena!

Ta ledigt från jobbet? Finns väldigt många stationer som har både kvällsöppet och lördagsöppet, även i små hålor.
Vi har väl olika situation i livet kanske. I mitt fall innebär det "ta ledigt" (fri arbetstid men ändå) alternativt att något barn missar träning, jag missar träning eller eller eller... Det påverkar helt enkelt.

Tränar ungarna 07.00 på morgonen? Jag bokade en tid i onsdags förmiddag, fick tid på torsdag morgon kl 07.00. Det tog typ 15 min medans jag drack kaffe och käkade en medhavd macka. Efter betalning kunde jag glida hem, borsta barnens tänder och följa dem till skolan. 🥳

Tränar ungarna 07.00 på morgonen? Jag bokade en tid i onsdags förmiddag, fick tid på torsdag morgon kl 07.00. Det tog typ 15 min medans jag drack kaffe och käkade en medhavd macka. Efter betalning kunde jag glida hem, borsta barnens tänder och följa dem till skolan. 🥳
Nu vet jag inte vad mitt liv har med saken att göra, men förra veckan såg ut så här:
Här fanns tidigare ett av mina veckoscheman🤣

Senast ändrad:
Nu vet jag inte vad mitt liv har med saken att göra, men förra veckan såg ut så här:
Måndag 06:20 köra till jobb, hemma 17:45. 18:00 skall maten stå på bordet för att hinna med skjuts till träning, hemma 21:30.
Tisdag 06:20 till jobbet, kundmiddag på kvällen, hemma 22
Onsdag 06:00 iväg på tjänsteresa, hemma torsdag 21 (skjuts till träning fick lösas på annat sätt).
Fredag 06:20 till jobbet, hemma 18:30 med hämtmat. Möjligt jag kunde kastat mig till en besiktning som börjat 19:45?
Lördag kom jag undan pga sjuka barn, annars tävling hade varit hemma ca 16.
Söndag träning, hemifrån 09:30, hemma igen 13. Hade väl kunnat besiktiga bilen klockan 15.
Jag klagar inte, detta livet har jag valt själv. Men ja, en oplanerad timme som skall in ställer till det någonstans. Klart jag kan komma till jobbet en timme senare någon dag, men den timmen skall tas igen någonstans...
Förresten, 2 dagar har jag faktiskt haft lunchpaus. Men inte lång nog för att åka på besiktning.
Tar nog snart bort detta inlägg, för det är väldigt ot. Men kan inte låta bli att svara när man undrar om barnen tränar kl 7...
När cyklar du?

Måndag 06:20 köra till jobb, hemma 17:45. 18:00 skall maten stå på bordet för att hinna med skjuts till träning, hemma 21:30.
Tisdag 06:20 till jobbet, kundmiddag på kvällen, hemma 22
Onsdag 06:00 iväg på tjänsteresa, hemma torsdag 21 (skjuts till träning fick lösas på annat sätt).
Fredag 06:20 till jobbet, hemma 18:30 med hämtmat. Möjligt jag kunde kastat mig till en besiktning som börjat 19:45?
Lördag kom jag undan pga sjuka barn, annars tävling hade varit hemma ca 16.
Söndag träning, hemifrån 09:30, hemma igen 13. Hade väl kunnat besiktiga bilen klockan 15.
Jag klagar inte, detta livet har jag valt själv. Men ja, en oplanerad timme som skall in ställer till det någonstans. Klart jag kan komma till jobbet en timme senare någon dag, men den timmen skall tas igen någonstans... Och städning tvätt och trädgårdsskötsel skall in i schemat
Förresten, 2 dagar har jag faktiskt haft lunchpaus. Men inte lång nog för att åka på besiktning.
Tar nog snart bort detta inlägg, för det är väldigt ot. Men kan inte låta bli att svara när man undrar om barnen tränar kl 7...

Aha, det är nog svårt att få in besiktningen i den prioriteringen av arbete.

Vi har väl olika situation i livet kanske. I mitt fall innebär det "ta ledigt" (fri arbetstid men ändå) alternativt att något barn missar träning, jag missar träning eller eller eller... Det påverkar helt enkelt.

Fast det behöver du väl göra för service med? Ännu oftare? Enda gången jag haft min bil "på service" var för montering av dragkrok och det gjorde de hemma på min parkering, jag var inte ens där :-)

Subarusarna jag haft skulle servas var 1250:e mil. Det var två-tre gånger om året för mig som jag körde då.

Första gjorde jag service på själv men det tog nog nästan en timme det med i normalfallet (dvs bara olja/filter).

Fast det behöver du väl göra för service med? Ännu oftare? Enda gången jag haft min bil "på service" var för montering av dragkrok och det gjorde de hemma på min parkering, jag var inte ens där :-)
Javisst, jag vet redan nu att jag behöver serva min Audi i juni 2026. Den kommer bokas in i väldigt god tid.
Men Teslas koncept med service på plats är faktiskt lysande! (Se, jag kan berömma Tesla när de förtjänar det).

Kan du inte ta lite av internetcykeltiden då?

🤪

PS. Jag hade ärligt talat slutat mina dagar för länge sen om jag hade ett sånt där schema. Akta dig så du inte pajjar. DS.
Jag är ganska aktiv här vissa dagar, för jag tar micropauser, och det behövs. Som att kolla vilka roliga/galna/intressanta saker som skrivits här. Det innebär inte att jag hinner besiktiga bilen på samma tid.
Men jag tycker vi kan släppa mitt liv, det är ganska ointressant för ämnet. Det var bara ett sätt att förklara att alla har inte tid att "bara" göra en ombes utan att det ställer till det lite. Tänk i stället ensamstående undersköterska med tre barn och inget inflytande över sitt jobbschema. (Och hon behöver nog planera in ombes också, för hon kör antagligen ingen ny bil...)
Edit: mitt schema ser inte alltid ut så. Finns både lugnare och värre veckor.

Jag är ganska aktiv här vissa dagar, för jag tar micropauser, och det behövs. Som att kolla vilka roliga/galna/intressanta saker som skrivits här. Det innebär inte att jag hinner besiktiga bilen på samma tid.
Men jag tycker vi kan släppa mitt liv, det är ganska ointressant för ämnet. Det var bara ett sätt att förklara att alla har inte tid att "bara" göra en ombes utan att det ställer till det lite. Tänk i stället ensamstående undersköterska med tre barn och inget inflytande över sitt jobbschema. (Och hon behöver nog planera in ombes också, för hon kör antagligen ingen ny bil...)
Edit: mitt schema ser inte alltid ut så. Finns både lugnare och värre veckor.
Har verkligen en ensamstående undersköterskap med tre barn råd att ha en bil? Det är ett inbillat problem!

Ja då måste man ställa in halvljusen i menyn och i värsta fall ta fram en skruvmejsel och justera dimljusen med. Fy fan! :D
vad jag fått mig informerad är det normala förfarandet att besiktigaren hälper till att ställa in ljusen.

jag brukar själv ha med lämplig mejsel för jobbet, och tar bort fasciorna till dimljusen för att underlätta. när det gäller min egen speciella bil lyfter jag även bort motorhuven:)

inte mött någon negativ reaktion på att ställa in ljuset där på plats någonsin.

vad jag fått mig informerad är det normala förfarandet att besiktigaren hälper till att ställa in ljusen.

Tjena!

Vi får inte justera LED- och Xenon strålkastare. Det skylls på att det måste göras med dator (vilket man gör med ett fåtal modeller), men i grund och botten så handlar det om att företagen inte vill slänga ut massa pengar när nån tekniker misslyckas och har sönder en strålkastare för 25 papp.

Tjena!

Vi får inte justera LED- och Xenon strålkastare. Det skylls på att det måste göras med dator (vilket man gör med ett fåtal modeller), men i grund och botten så handlar det om att företagen inte vill slänga ut massa pengar när nån tekniker misslyckas och har sönder en strålkastare för 25 papp.
Så med en modern bil blir det alltid ombes av felställda strålkastare? Antar att det är det som sabbar Teslas statistik helt?

Tjena!

Men kan man göra det själv, på besiktningen?

Jag har vart med om att de försöker vrida på de där plastvreden och tyckt att de sitter fast (vilket säkert stämmer) så de säger att du får fixa det själv.

Så med en modern bil blir det alltid ombes av felställda strålkastare? Antar att det är det som sabbar Teslas statistik helt?

Tjena!

Helt rätt, normalt på en bra verkstad så kollas även strålkastarjustering vid service. Men teslorna är ju inte inne på Service.
Sen brukar det vara lite problem med rostiga skivor, men det har mer med elbil än Tesla att göra.

Jag har vart med om att de försöker vrida på de där plastvreden och tyckt att de sitter fast (vilket säkert stämmer) så de säger att du får fixa det själv.

Volvo V50?

Tjena!

tänker mig att om man inte bytt ljuskälla, ska justering inte behöva göras. så led-lampor borde vara stabila i sin inställning så länge de nu håller.

25 000. hur hamnade vi här...?

tänker mig att om man inte bytt ljuskälla, ska justering inte behöva göras. så led-lampor borde vara stabila i sin inställning så länge de nu håller.

25 000. hur hamnade vi här...?

Tjena!

Helt otroligt nog så är extremt avancerade strålkastare väldigt enkla när det kommer till grundjustering. Det är ofta bara en stor plastskruv som flyttar runt hela innanmätet. En bil är allt annat än vibrationsfri så dom flyttar runt sig själva lite som dom vill. Vanligare på vissa modelle och ovanligare på andra.

25k är ju nästan prisvärt i sammanhanget.
Till audi a7 kostar de 48.000 styck.
Nyare bilar med avancerad utrustning kommer skrotas i rekordsnabb takt efter garantitiden gått ut.

Ja det är inte rosten eller havererade motorer som kommer göra det. Två kassa strålkastare och bilen går till skrot. Vet att skärmar till en del bilar är ruskigt dyrt också och det lär ju vara det till dom flesta. Klart som fan dom kommer sönder tillslut..

Tjena!

Helt otroligt nog så är extremt avancerade strålkastare väldigt enkla när det kommer till grundjustering. Det är ofta bara en stor plastskruv som flyttar runt hela innanmätet. En bil är allt annat än vibrationsfri så dom flyttar runt sig själva lite som dom vill. Vanligare på vissa modelle och ovanligare på andra.

Ja det är inte rosten eller havererade motorer som kommer göra det. Två kassa strålkastare och bilen går till skrot. Vet att skärmar till en del bilar är ruskigt dyrt också och det lär ju vara det till dom flesta. Klart som fan dom kommer sönder tillslut..
Fast i sverige är vi väl inte så hårda på helfordonsgodkända komponenter? I tyskland däremot blir det ju körförbud direkt.
Europeiska bilindustins lobbyister har gjort ett bra jobb i det korrupta EU-parlamentet. 😡

Tittar vi globalt, sticker knappast EU-parlamentet ut som korrupt!
Vilka belägg anför du för detta påstående? Relatera gärna till relevanta fall...

Tjena!

Helt rätt, normalt på en bra verkstad så kollas även strålkastarjustering vid service. Men teslorna är ju inte inne på Service.
Sen brukar det vara lite problem med rostiga skivor, men det har mer med elbil än Tesla att göra.

Volvo V50?
940 tror jag? Var några år sen. Eller så minns jag helt fel, kan varit en annan bil.

Undrar om gubben inte la en kvart på att få rätt på glödlampan i min A4 2006 en gång. Fick inte ombesiktning i alla fall.
Svårt som fan att få in fingrarna utan riva halva bilen

940 tror jag? Var några år sen. Eller så minns jag helt fel, kan varit en annan bil.

Tjena!

Låter fullt möjligt, några årsmodeller av dom har lite problem med det där.

Vet inte. Men i Eu är ju bilar "helbilsgodkända". @Kneecap vet nog bättre vad som accepteras på besiktningen.

Man måste inte byta till originaldelar, inte ens i Tyskland. Men där måste man visa upp att ersättnings delen är Tüv-godkänd, det behövs inte i Sverige. Enda kravet är att det är samma typ av strålkastare, dvs då får inte bytt från halogen till led eller xenon eller tvärtom heller för den delen. Däremot har Philips och Osram Ledlampor som är godkända att montera i vissa bilar med halogen som original.

Men även eftermarknadsproducenterna lär ta rejält höga priser för strålkastare. Det är ju inte som förr när det var ett plastbakstycke, en kromad tratt, ett glas framför och lite skruvar i princip. Matrixstrålkastare är ju fullproppade med elektronik.

Den för 48k som rouster länkade var ju eftermarknads, om än oem-leverantör (Hella) men hos en normalt sett billig utländsk webhandlare (Trodo). Undrar vad original kostar…

Det är ju inte som förr när det var ett plastbakstycke, en kromad tratt, ett glas framför och lite skruvar i princip. Matrixstrålkastare är ju fullproppade med elektronik.
Jo, men det är ju detta jag menar. fine på en ny bil för 800k. Men när bilen börjar närma sig slutet av sin livslängd kanske man inte måste ha matrixstrålkastare och avancerad styrning. Räcker med hel- och halvljus.

Tittar vi globalt, sticker knappast EU-parlamentet ut som korrupt!
Vilka belägg anför du för detta påstående? Relatera gärna till relevanta fall...
Varför tror du näringslivet har 30000 lobbyister i Bryssel?

Jo, men det är ju detta jag menar. fine på en ny bil för 800k. Men när bilen börjar närma sig slutet av sin livslängd kanske man inte måste ha matrixstrålkastare och avancerad styrning. Räcker med hel- och halvljus.
Allt prat om hållbarhet faller ganska platt när man tänker på detta. Helhetstänkandet saknas.

Varför tror du näringslivet har 30000 lobbyister i Bryssel?
För att de flesta politiker INTE är korrupta utan man måste lägga ner kraft på att övertyga dem i sak i stället? (Notera de flesta. Korruption existerar absolut)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp