Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är du säker på att vingligheten inte bara är en funktion av smalare däck och sladdrigare stomme? Vinterdäck har i regel mycket lägre hastighetsklassningar och är därför inte lika styva. Kränger mer och har sig oavsett gummiblandning.Min upplevelse är att vinterdäcken (har i mitt fall kört nokian hakka sedan hedenhös) visserligen blivit bättre på snö och is, men också mycket mer vingliga och obehagliga att köra på asfalt.
Bytte till sommardäck på en av familjens bilar för några veckor sedan, man blir lika förvånad varje år. Kändes som en helt annan bil. Som att byta från en vinglig CV2:a till en gocart. :D
Ja, det måste ha nåt med stommen att göra. Blir väl bättre egenskaper på knöggliga isiga vintervägar med följsam stomme.Är du säker på att vingligheten inte bara är en funktion av smalare däck och sladdrigare stomme? Vinterdäck har i regel mycket lägre hastighetsklassningar och är därför inte lika styva. Kränger mer och har sig oavsett gummiblandning.
Edit: Plus att man ofta har mindre fälgar och högre däckprofil än på sommarhjulen.
Grejen är att i vettiga dimensioner och hastighetsklasser så kostar inte kvalitetsdäck särskilt mycket, så det blir inga toksummor till gammelbilen. Visst, många % mer men inte så många kronor...Det handlar ju om balans, även vad gäller vinterdäck.
Ser jag en gammal 240 mad halvslitna Landsail köper jag läget utan problem. Bra Michelindäck kostar väl tre gånger så mycket som bilen. Klart de behövs ännu mer på en sån bil, men det funkar liksom inte.
Men när jag för ett antal år sedan fick uten en hyrbil från Sixt var det en BMW som hade gått 6-7 mil. Alltså helt nylevererad. På bilen satt två halvnya däck av två olika (!!) kinamärken, och två ganska slitna märkesdäck. Jag ringde och tackade för att de tipsat om att kolla in bilen innan man åker, och meddelade att bilen står kvar för jag kör inte en meter med den... och hälsade att nästa hyra tar jag hellre en 5000 mil gammal Fiesta med bra däck. Det blev dock inte fler hyror från dem.
Bättre komfort och följsamhet i allmänhet skulle jag säga. Men svajigare. Du kan ju prova att pumpa lite hårdare och se om det hjälper. Jag tycker alla däck jag provat med min bil är för svajiga vid rekommenderat tryck. ~0,2-0,4 bar högre känns betydligt bättre, men förmodligen får jag lite sämre grepp på usla underlag.Ja, det måste ha nåt med stommen att göra. Blir väl bättre egenskaper på knöggliga isiga vintervägar med följsam stomme.
Märkligt att de inte visar ordentligt hur bilen ser ut. Men utseende kanske inte är så viktigt för den tänkta målgruppen?Om man är OK med det lite speciella utseendet så finns det en deal på Ioniq 6 nu, 4000 kr / mån.
![]()
Hyundai IONIQ 6
Helt nya IONIQ 6 har en unik, strömlinjeformad design där interiören andas framtid och komfort. En elbil utöver det vanliga.www.holmgrensbil.se
1000 mil om året för det priset och i vanlig ordning är det antagligen smart att köpa vinterdäck själv på sidan om.
Finns samma deal för Ioniq 5 också ser jag.
Har kikat litegrann på dessa annonser, framförallt Ionic 5. Vissa specar fler mil enl:Märkligt att de inte visar ordentligt hur bilen ser ut. Men utseende kanske inte är så viktigt för den tänkta målgruppen?
Sen kan jag inte låta bli att fråga mig lite vad man ska ha en "fin" bil till om man bara kör 1000 mil om året. Vad kostar det om man kör dubbelt så mycket?
Nä, det förstår inte jag heller. Ok om det är dessa relativt låga priser (de inkluderar service och försäkring som jag förstått), men jag har en kompis som nu beställt sin tredje privatleasing. Han betalar ca 7-8000kr/månad (de första två var BMW, nu en Merca) och kör 7-800 mil per år. Det blir över 100kr/mil när man räknar på detSen kan jag inte låta bli att fråga mig lite vad man ska ha en "fin" bil till om man bara kör 1000 mil om året. Vad kostar det om man kör dubbelt så mycket?
Märkligt att de inte visar ordentligt hur bilen ser ut. Men utseende kanske inte är så viktigt för den tänkta målgruppen?
Nä, det förstår inte jag heller. Ok om det är dessa relativt låga priser (de inkluderar service och försäkring som jag förstått), men jag har en kompis som nu beställt sin tredje privatleasing. Han betalar ca 7-8000kr/månad (de första två var BMW, nu en Merca) och kör 7-800 mil per år. Det blir över 100kr/mil när man räknar på det![]()
Så jäkla cool bil. Hade jag varit en gubbe utan behov av barnvagn hade valet varit givet!Om man är OK med det lite speciella utseendet så finns det en deal på Ioniq 6 nu, 4000 kr / mån.
![]()
Hyundai IONIQ 6
Helt nya IONIQ 6 har en unik, strömlinjeformad design där interiören andas framtid och komfort. En elbil utöver det vanliga.www.holmgrensbil.se
1000 mil om året för det priset och i vanlig ordning är det antagligen smart att köpa vinterdäck själv på sidan om.
Finns samma deal för Ioniq 5 också ser jag.
Inspirerad av saab 92, klart att den blir cool!Så jäkla cool bil. Hade jag varit en gubbe utan behov av barnvagn hade valet varit givet!
Många bilar går på export.
Det skulle vara intressant att se grafen som andel i relation till hur många som sålts av samma bränsleslag. Det kanske framgår om man laddar ner hela publikationen...
Visa bilaga 761637
Exporten av begagnade personbilar under 2024
Exporten av begagnade personbilar minskade något under 2024 jämfört med 2023, men exporten är likväl kvar på en hög nivå. Utvecklingen ser dock olika ut...www.trafa.se
Bättre komfort och följsamhet i allmänhet skulle jag säga. Men svajigare. Du kan ju prova att pumpa lite hårdare och se om det hjälper. Jag tycker alla däck jag provat med min bil är för svajiga vid rekommenderat tryck. ~0,2-0,4 bar högre känns betydligt bättre, men förmodligen får jag lite sämre grepp på usla underlag.
Jag förmodar att alla "däckprofeter" aldrig kör lite för fort, reaktionstider, bromssträckor mm.
Tjena!
När jag kör till vardags så anpassar jag hastigheten efter väglag, trafik, väder m.m. så där har du fel.
Men när jag är ute en solig sommardag och det dyker upp en kurvig väg mellan åkrar och man har en halv kilometers sikt framåt så finns det en risk att jag inte bryr mig speciellt mycket om att hålla hastigheten exakt. Om jag nu inte sitter i familjefraktaren.
Den frågan ställs väl lämpligtvis när nåt gått fel.Å då är ju frågan,
är det då däcken eller föraren som gör "fel" ?
Den frågan ställs väl lämpligtvis när nåt gått fel.
Det finns statistik som tydligt visar att bilar med vinterdäck är kraftigt överrepresenterade i olyckor sommartid, vilket väl var frågan som startade hela diskussionen.
Jag tycker det som startade hela diskussionen är rimligt, dvs vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.Vi vrider lite på det,
är inte dubbfria inblandade i fler olyckor i halt väglag vintertid?
Isf, borde dom vara lagliga då?
Ett två år gammalt dubbdäck med några K mil på mestadels asfalt har väl mycket sämre bromssträcka på halt väglag? Borde dom vara lagliga då?
Vad jag vill få fram, var drar man gränsen?
Sen kan man fördomsfullt gissa att de som kör med vinterdäck sommartid kanske inte är de mest skötsamma och försiktiga förarna. Så överrepresentationen visar inte nödvändigtvis hur mycket sämre vinterdäck på sommaren är (även om de förstås är mycket sämre).Den frågan ställs väl lämpligtvis när nåt gått fel.
Det finns statistik som tydligt visar att bilar med vinterdäck är kraftigt överrepresenterade i olyckor sommartid, vilket väl var frågan som startade hela diskussionen.
Sen kan man fördomsfullt gissa att de som kör med vinterdäck sommartid kanske inte är de mest skötsamma och försiktiga förarna. Så överrepresentationen visar inte nödvändigtvis hur mycket sämre vinterdäck på sommaren är (även om de förstås är mycket sämre).
Kan nog vara en del SUV-ägare som inte räknat med att däcken kostar dubbelt upp mot deras tidigare V70 också.Sen kan man fördomsfullt gissa att de som kör med vinterdäck sommartid kanske inte är de mest skötsamma och försiktiga förarna. Så överrepresentationen visar inte nödvändigtvis hur mycket sämre vinterdäck på sommaren är (även om de förstås är mycket sämre).
Jag tycker det som startade hela diskussionen är rimligt, dvs vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.
Fantastisk slutsats!Men då är det ok om ett visst däck är farligare på vintern än vad ett friktionsdäck är på sommaren?
Fantastisk slutsats!
Det var en aning ironiskt som du säkert förstod...
Hade varit intressant hur du kom fram till den slutsatsen med tanken på den diskussion du har med @ooms. Kan inte se något i hans svar som antyder det du skriver.
Ja, det är ju fullständigt livsfarligt att de kör runt på dessa suddgummin på sommaren. Problemet är ju att gummit är så mjukt att en enkel undanmanöver blir oerhört riskabel pga dålig stabilitet. T.o.m. dubbdäck är ju bättre ur det avseendet iom att de har en något hårdare gummiblandning som ger bättre stabilitet.
Jag har tänkt på det nu i mars när det varit relativt varmt och torrt i Uppsala men de flesta fortf har vinterdäcken kvar att det är nästan en smetig svart beläggning på en del genomfartsgator, framförallt i och runt korsningar. Trodde först att det saltades kvällstid men har med tiden blivit mer övertygad att de är de mjuka vinterdäcken det beror på i kombination med värmen.
Det var dessa jag menade. Skitdåliga bilder.
Usch… Det är mycket man måste ta hänsyn till om man ska köpa bil.
BMW iX 40 kommer för oss att kosta ca 1.500:-/månaden i helförsäkring när vagnskadegarantin gått ut.
En uppsättning nya original BMW vinterhjul skulle ha kostat ca 50.000:-.
En uppsättning nya sommardäck kommer att kosta 15-20.000:- att byta ut när den dagen kommer…
Det är stora pengar som ska upp.
Men bilen är helt fantastisk… Faktiskt den första bilen som både jag och hustrun verkligen gillar.
Vilka begagnade elbilar för max runt halvmiljonen, gärna billigare, finns det att köpa idag som har modern teknik? Vi vill ha så lång räckvidd som möjligt, minst 35 mil verklig räckvidd, möjlighet att snabbladda med minst 150 kW, tillräckligt sofistikerad mjukvara som möjliggör för bilen att samarbeta med navigationen och planera in laddstopp utefter rutten och förvärma batteriet automatiskt, osv.
Jag är ganska novis på elbilar, så jag vet ärligt talat inte hur jag ska hitta information och specifikationer om ett, två, tre år gamla bilar. Bilar som i många fall uppdaterats med en ny modell, så att den information som står på tillverkarens sida inte längre stämmer.
Fast det är fortfarande oklart vad ditt argument egentligen är.Lite om hela denna debatten om vinterdäck på sommaren och ett tidigare inlägg från ooms där han mer eller mindre idiotförklarade folk som kör med vinterdäck på sommaren.
Vad spelar det för roll sommartid? Två fel blir inte ett rätt. Logiken saknas helt.Mitt argument är förbudet,
om det finns alternativ vintertid som är ännu farligare, men tillåtet,
det är där min åsikt kommer in
Vad spelar det för roll sommartid? Två fel blir inte ett rätt. Logiken saknas helt.
Det hade ju vart bra om det gick att förbjuda dåliga däck generellt.
Vilka är det du menar är så farliga vintertid att det motiverar att vinterdäck inte ska vara förbjudna sommartid? De tyska "vinterdäcken"?
Egentligen är väl åretruntdäck ganska bra, kanske tom bäst, under höst och vår. Volvo försökte ju tom lura i oss att de var bäst alltid, men det gick ju sådär.Gamla dubbdäck, där dbbarna är nedslitna.
Åretruntdäck som är kass nästan hela Året.
Sen är ju din vinkling lite konstig.
Ioniq 6 känns som att det hade kunnat vara utseendet på en modern Saab, om märket hade funnits kvar.Inspirerad av saab 92, klart att den blir cool!
Glöm för h-vete inte denna dåLandsail Sentury Qirin 990 fick väl rätt bra betyg i några däcktest häromåret.
Men Michelin gör ju bilen snyggare, bara en sån sak!
Oh, jag kommer ihåg mina Cragar S/S med Kelly Super Charger, då hade man nytta av däckpennan