[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Ska vi återstarta en trend?Oh, jag kommer ihåg mina Cragar S/S med Kelly Super Charger, då hade man nytta av däckpennan
Visa bilaga 762349
(inte min bild)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ska vi återstarta en trend?Oh, jag kommer ihåg mina Cragar S/S med Kelly Super Charger, då hade man nytta av däckpennan
Visa bilaga 762349
(inte min bild)
Nja, det får nog stanna i det förgångna. Iaf för mig.Ska vi återstarta en trend?
Tillägg: man är en idiot om man åker runt och tror att däcken ska rädda en i ett avgörande läge. På samma sätt som de som kör fort för att de anser sig säkra för att de kör fyrhjulsdrivet. När allt kommer omkring så är det många parametrar som avgör utgången. Erfarenhet, fokus på körningen, reaktionsförmåga, förmåga att hålla sig lugn, övriga trafikanter osv. Det mest avgörande man kan påverka är hastighet och avstånd till framförvarande fordon. Lägre hastighet ger större marginaler. Inte alltid men många gånger.Delar med mig av min erfarenhet av dubbfria däck.
Jag skiftar i maj och oktober. Dubbfritt lite längre än sommardäck. Har kört med Yokohama IceGuard och Nokian Hakkapeliitta RX. Ca 45-50000 mil på dubbfritt. Alla möjliga väglag råder mellan oktober och maj och Sverige och Norge.
Har inget att klaga på. Tvärtom.
det blir frost ned till mälardalen i natt. hoppas du inte monterat av dina vinterdugliga däck ännu.Allt handlar inte om stoppsträcka, det handlar om sidgrepp, stabilitet + ANNAT också. Där skiljer det betydligt mer.
Jag har själv aldrig under mina drygt 30 år med körkort hamnat i en situation där stoppsträcka varit begränsande, förutom en novemberkväll när svartisen helt oväntat slog till på en motorvägsavfart. Hade jag inte haft dubbdäck då hade jag inte suttit här idag.
Jag vill helst ha kortare bromssträcka än bilen framför...Har man kortare bromsträcka än bilen bakom så räcker det och blir över.
Vi kan förstärka det intrycket att vi inte har några bilar kvar snart med att lägga in antal skrotade fordon också i grafen. Men detta är ju det som är intressant med statistik, den kan vinklas och tolkas som man vill. Som jag sade innan så har Sveriges fordonsflotta ökat 8% sedan 2016. Men saker påverkar datat tex sådana saker som bensinbilar som är mildhybrider och därför hamnar i hybrid kategorin på nyförsäljning. Hybrid är en kategori som blivit 6 gånger så stor 2024 än 2016 i antal registrerade fordon. Bensin är fortfarande nästan 50% av hela Sveriges aktiva fordonsflotta 2024, var dock nästan 62% av flottan 2016.Olivanders diagam var klart intressant. Snart har vi inga bilar kvar.
Intressant data! Vad är källan, om man vill rota runt lite själv?Vi kan förstärka det intrycket att vi inte har några bilar kvar snart med att lägga in antal skrotade fordon också i grafen. Men detta är ju det som är intressant med statistik, den kan vinklas och tolkas som man vill. Som jag sade innan så har Sveriges fordonsflotta ökat 8% sedan 2016. Men saker påverkar datat tex sådana saker som bensinbilar som är mildhybrider och därför hamnar i hybrid kategorin på nyförsäljning. Hybrid är en kategori som blivit 6 gånger så stor 2024 än 2016 i antal registrerade fordon. Bensin är fortfarande nästan 50% av hela Sveriges aktiva fordonsflotta 2024, var dock nästan 62% av flottan 2016.
Visa bilaga 762423 Etanol åter igen censurerad då nyförsäljningen är så låg, tex 2020 var det 5500% fler etanol bilar som skrotades och exporterades än nya som köptes.
Carinfo https://www.car.info/sv-seIntressant data! Vad är källan, om man vill rota runt lite själv?
Från samma källa: totalt antal registrerade bilar i Sverige. Jag är inte så oroad för att vi snart skulle vara nere på 0.Fast 50% av året är det ju varken eller :-)
Olivanders diagam var klart intressant. Snart har vi inga bilar kvar.
Från samma källa: totalt antal registrerade bilar i Sverige. Jag är inte så oroad för att vi snart skulle vara nere på 0.
Visa bilaga 762460
Jag kan inte se att man lätt kan ta ut data för det. Det finns jättemycket information men nere på den nivån blir det mycket jobb.Kan du plocka fram snittåldern på bilarna med? Det känns som att det mest är nya(re) bilar som exporteras
www.automotorsport.se
Continentals testförare kör alltså snabbare runt en bana med minimalt grepp (där motorstyrka är helt ointressant) med Continentaldäck på framhjulsdriven bil än med kinadäck på en bakhjulsdriven, när han vet att han filmas? Chockerande är nog inte ett ord jag skulle använda.På tal om däck.
Ultra high performance kinadäck vs Continental allround touring
Mjo men även Jason körde.Continentals testförare kör alltså snabbare runt en bana med minimalt grepp (där motorstyrka är helt ointressant) med Continentaldäck på framhjulsdriven bil än med kinadäck på en bakhjulsdriven, när han vet att han filmas? Chockerande är nog inte ett ord jag skulle använda.
(Nu tror jag iofs mycket väl han kan ha kört så bra han kunde, det fanns liksom ingen anledning att fuska...)
Tack för tipset. Slog till på en Ioniq 5 leasing. De billigaste bilarna var slut men tyckte det blev ok ändå med 4900kr för 1500 mil.Om man är OK med det lite speciella utseendet så finns det en deal på Ioniq 6 nu, 4000 kr / mån.
![]()
Hyundai IONIQ 6
Helt nya IONIQ 6 har en unik, strömlinjeformad design där interiören andas framtid och komfort. En elbil utöver det vanliga.www.holmgrensbil.se
1000 mil om året för det priset och i vanlig ordning är det antagligen smart att köpa vinterdäck själv på sidan om.
Finns samma deal för Ioniq 5 också ser jag.
Marknadspris + räntor...Jag förstår mig inte riktigt på leasingpriser. När vi letade ny bil sommaren 2023 kollade vi priser på Ioniq då vi var nöjda med Konan men ville gå upp ett snäpp i storlek. Kommer inte ihåg exakt siffra men priset vi fick var nånstans runt 8-9000 kr. Hur kan det svänga så vilt?
Räntan har gått ner något sedan sommaren '23 och marknadspriset på en Ioniq 5 har väl inte halverats?Marknadspris + räntor...
Med ioniq 5 så är årsmodell 2025 faceliftad och man vill väl skicka iväg lagerbilar. De hade typ 40 bilar kvar av ionic 5 2023 och 2024 modeller på lager.Jag förstår mig inte riktigt på leasingpriser. När vi letade ny bil sommaren 2023 kollade vi priser på Ioniq då vi var nöjda med Konan men ville gå upp ett snäpp i storlek. Kommer inte ihåg exakt siffra men priset vi fick var nånstans runt 8-9000 kr. Hur kan det svänga så vilt?
Jag förstår mig inte riktigt på leasingpriser. När vi letade ny bil sommaren 2023 kollade vi priser på Ioniq då vi var nöjda med Konan men ville gå upp ett snäpp i storlek. Kommer inte ihåg exakt siffra men priset vi fick var nånstans runt 8-9000 kr. Hur kan det svänga så vilt?
Lägre räntor, överfulla lager med förreggade bilar som tryckts ut från tillverkaren och rejäla subventioner från generalagent / importör / tillverkare.Jag förstår mig inte riktigt på leasingpriser. När vi letade ny bil sommaren 2023 kollade vi priser på Ioniq då vi var nöjda med Konan men ville gå upp ett snäpp i storlek. Kommer inte ihåg exakt siffra men priset vi fick var nånstans runt 8-9000 kr. Hur kan det svänga så vilt?
Det känns ju väldigt svårt att pricka rätt när det gäller bilar nu mera när det är så kopplat till politik och världsläge. Vissa som var tidiga på att köpa Tesla kunde ju sälja sina bilar för mer än de betalde för dem. Delvis på grund av kronfall och dyra bränselpriser.Tycker ändå det är skumt med så enorma prissvängningar, men men.
Med tanke på hur det brukar gå för mig i livet kan vi i alla fall räkna med att alla bilar är hopplöst dyra igen 2026 när nuvarande kontrakt går ut...
Man får leta bra deals helt enkelt. Kona är ju intressant då den väl egentligen inte är bättre än någon annan elbil (storlek är ju en viktig faktor) men kostar inte "rea" för det. Alltid funderat på målgruppen.Jag förstår mig inte riktigt på leasingpriser. När vi letade ny bil sommaren 2023 kollade vi priser på Ioniq då vi var nöjda med Konan men ville gå upp ett snäpp i storlek. Kommer inte ihåg exakt siffra men priset vi fick var nånstans runt 8-9000 kr. Hur kan det svänga så vilt?
Tycker ändå det är skumt med så enorma prissvängningar, men men.
Med tanke på hur det brukar gå för mig i livet kan vi i alla fall räkna med att alla bilar är hopplöst dyra igen 2026 när nuvarande kontrakt går ut...
Det känns ju väldigt svårt att pricka rätt när det gäller bilar nu mera när det är så kopplat till politik och världsläge. Vissa som var tidiga på att köpa Tesla kunde ju sälja sina bilar för mer än de betalde för dem. Delvis på grund av kronfall och dyra bränselpriser.
Vi köpte en Kona istället för Model 3 av flera anledningar. Riktiga knappar, instrumentkluster, heads up display och 5 års garanti. Man har olika krav vid bilköp helt enkelt.Man får leta bra deals helt enkelt. Kona är ju intressant då den väl egentligen inte är bättre än någon annan elbil (storlek är ju en viktig faktor) men kostar inte "rea" för det. Alltid funderat på målgruppen.
Jo, uppenbarligen. Eller så var det tidigare priset över dåvarande marknadspris så man sålde inga. Det som inte har hänt är att produktionskostnaderna minskat rejält, eller att företagen säljer till underpris för att vara snälla.Räntan har gått ner något sedan sommaren '23 och marknadspriset på en Ioniq 5 har väl inte halverats?
Ja miljönyttan, inte väga koldioxid tungt i beräkningen.Det man skulle vilja se är en ordentlig och oberoende beräkning av miljönyttan, alltså en som tar fordonens hela livscykel i beaktande.
Ska man få det riktigt rättvist då bör man också skilja på bilar som är välskötta och inte, då livslängden påverkas avsevärt av detta. Idag är det många som knappt bryr sig om sina bilar och det påverkar naturligtvis den medellivslängd som används i LCA-studier.Det man skulle vilja se är en ordentlig och oberoende beräkning av miljönyttan, alltså en som tar fordonens hela livscykel i beaktande.