[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Delar med mig av min erfarenhet av dubbfria däck.

Jag skiftar i maj och oktober. Dubbfritt lite längre än sommardäck. Har kört med Yokohama IceGuard och Nokian Hakkapeliitta RX. Ca 45-50000 mil på dubbfritt. Alla möjliga väglag råder mellan oktober och maj och Sverige och Norge.

Har inget att klaga på. Tvärtom.
Tillägg: man är en idiot om man åker runt och tror att däcken ska rädda en i ett avgörande läge. På samma sätt som de som kör fort för att de anser sig säkra för att de kör fyrhjulsdrivet. När allt kommer omkring så är det många parametrar som avgör utgången. Erfarenhet, fokus på körningen, reaktionsförmåga, förmåga att hålla sig lugn, övriga trafikanter osv. Det mest avgörande man kan påverka är hastighet och avstånd till framförvarande fordon. Lägre hastighet ger större marginaler. Inte alltid men många gånger.

Jag förstår att dubb är bra på is men för mig som mest kör i slask upplever jag att dubb kanar ovanpå asfalten. När man bromsar eller accelererar ibland kan man nästan höra hur dubben halvt om halvt släpper? Eller inbillar jag mig? Tänker att friktionsdäck måste ha bättre stoppsträcka på allt utom is och då blir ju frågan - ska man optimera för de extremt få % jag kör med ishalka som kanske är farligast eller den stora majoriteten av tiden när det inte är is.

Ska ju också sägas att jag hade bättre grepp med gamla friktionsdäck än mina föräldrars slitna dubbdäck på glansis häromåret.

Om jag får bidra med ett argument för dubb: Isiga backar. Jag vet bilar med fyrhjulsdriven dubbfritt som inte tar sig upp en del backar här i stan. Så för många här handlar det om att kanske inte kunna kom hem med bilen några dagar om året.

Allt handlar inte om stoppsträcka, det handlar om sidgrepp, stabilitet + ANNAT också. Där skiljer det betydligt mer.
Jag har själv aldrig under mina drygt 30 år med körkort hamnat i en situation där stoppsträcka varit begränsande, förutom en novemberkväll när svartisen helt oväntat slog till på en motorvägsavfart. Hade jag inte haft dubbdäck då hade jag inte suttit här idag.

Allt handlar inte om stoppsträcka, det handlar om sidgrepp, stabilitet + ANNAT också. Där skiljer det betydligt mer.
Jag har själv aldrig under mina drygt 30 år med körkort hamnat i en situation där stoppsträcka varit begränsande, förutom en novemberkväll när svartisen helt oväntat slog till på en motorvägsavfart. Hade jag inte haft dubbdäck då hade jag inte suttit här idag.
det blir frost ned till mälardalen i natt. hoppas du inte monterat av dina vinterdugliga däck ännu.

om du nu nödvändigt ska ut.

det kanske är sista natten, mer troligt inte, men man vet ju aldrig. straxt in i september återkommer problemet. utgår från att du då åter har däck med acceptabla greppvärden i en väderlek som vi upplever 2-3 månader varje vår och höst.

Ganska svår avvägning vad man ska ha tycker jag. Kör med dubbdäck, och de få dagar de verkligen behövs vill man ju gärna ha dom. Men det är inte speciellt många dagar varje vinter för någon som bor i stockholm med några norrlandsresor varje vinter.. Och ofta är det ju som i år att det är under nollan några nätter första halvan av april, fast man egentligen hade kunnat byta i mitten av mars för 95% av körningen.

Jag förstår ju också att om man har en bil värd 20k kan man ju inte riktigt motivera alltför dyra däck, man får ju inte igen de pengarna om man skulle sälja bilen.

Olivanders diagam var klart intressant. Snart har vi inga bilar kvar.
Vi kan förstärka det intrycket att vi inte har några bilar kvar snart med att lägga in antal skrotade fordon också i grafen. Men detta är ju det som är intressant med statistik, den kan vinklas och tolkas som man vill. Som jag sade innan så har Sveriges fordonsflotta ökat 8% sedan 2016. Men saker påverkar datat tex sådana saker som bensinbilar som är mildhybrider och därför hamnar i hybrid kategorin på nyförsäljning. Hybrid är en kategori som blivit 6 gånger så stor 2024 än 2016 i antal registrerade fordon. Bensin är fortfarande nästan 50% av hela Sveriges aktiva fordonsflotta 2024, var dock nästan 62% av flottan 2016.

1744445484151.webp
Etanol åter igen censurerad då nyförsäljningen är så låg, tex 2020 var det 5500% fler etanol bilar som skrotades och exporterades än nya som köptes.

Senast ändrad:
Vi kan förstärka det intrycket att vi inte har några bilar kvar snart med att lägga in antal skrotade fordon också i grafen. Men detta är ju det som är intressant med statistik, den kan vinklas och tolkas som man vill. Som jag sade innan så har Sveriges fordonsflotta ökat 8% sedan 2016. Men saker påverkar datat tex sådana saker som bensinbilar som är mildhybrider och därför hamnar i hybrid kategorin på nyförsäljning. Hybrid är en kategori som blivit 6 gånger så stor 2024 än 2016 i antal registrerade fordon. Bensin är fortfarande nästan 50% av hela Sveriges aktiva fordonsflotta 2024, var dock nästan 62% av flottan 2016.

Visa bilaga 762423 Etanol åter igen censurerad då nyförsäljningen är så låg, tex 2020 var det 5500% fler etanol bilar som skrotades och exporterades än nya som köptes.
Intressant data! Vad är källan, om man vill rota runt lite själv?

Kan du plocka fram snittåldern på bilarna med? Det känns som att det mest är nya(re) bilar som exporteras
Jag kan inte se att man lätt kan ta ut data för det. Det finns jättemycket information men nere på den nivån blir det mycket jobb.

Så här ser topp10 export senaste året ut:
1744459715022.webp

Dvs ganska intetsägande på de bilar där serierna levt länge. Men djupare information finns.

Senast ändrad:

Jobbigt att bli nekad till att byta in sin ganska nya bil hos märkeshandlaren 😬. Men är ju svårt läge. Alternativen för Tesla är väl att gå rejält back på varje inbyte, eller ge ett rejält dåligt erbjudande och därmed erkänna att bilens värde kraschat värre än vanligt.

I Sverige ger de bäst av alla för Model Y just nu. Det är ju också ett sätt att ge rabatt som inte gör befintliga ägare lika sura.

Cybertruck kan nog redan rubriceras som ett fiasko. Fanns inte heller med i den "Master Plan" som Elon skrev innan han blev galen.

På tal om däck.

Ultra high performance kinadäck vs Continental allround touring

Continentals testförare kör alltså snabbare runt en bana med minimalt grepp (där motorstyrka är helt ointressant) med Continentaldäck på framhjulsdriven bil än med kinadäck på en bakhjulsdriven, när han vet att han filmas? Chockerande är nog inte ett ord jag skulle använda.

(Nu tror jag iofs mycket väl han kan ha kört så bra han kunde, det fanns liksom ingen anledning att fuska...)

Senast ändrad:
Continentals testförare kör alltså snabbare runt en bana med minimalt grepp (där motorstyrka är helt ointressant) med Continentaldäck på framhjulsdriven bil än med kinadäck på en bakhjulsdriven, när han vet att han filmas? Chockerande är nog inte ett ord jag skulle använda.

(Nu tror jag iofs mycket väl han kan ha kört så bra han kunde, det fanns liksom ingen anledning att fuska...)
Mjo men även Jason körde.

Om man är OK med det lite speciella utseendet så finns det en deal på Ioniq 6 nu, 4000 kr / mån.

1000 mil om året för det priset och i vanlig ordning är det antagligen smart att köpa vinterdäck själv på sidan om.

Finns samma deal för Ioniq 5 också ser jag.
Tack för tipset. Slog till på en Ioniq 5 leasing. De billigaste bilarna var slut men tyckte det blev ok ändå med 4900kr för 1500 mil.

Jag förstår mig inte riktigt på leasingpriser. När vi letade ny bil sommaren 2023 kollade vi priser på Ioniq då vi var nöjda med Konan men ville gå upp ett snäpp i storlek. Kommer inte ihåg exakt siffra men priset vi fick var nånstans runt 8-9000 kr. Hur kan det svänga så vilt?

Jag förstår mig inte riktigt på leasingpriser. När vi letade ny bil sommaren 2023 kollade vi priser på Ioniq då vi var nöjda med Konan men ville gå upp ett snäpp i storlek. Kommer inte ihåg exakt siffra men priset vi fick var nånstans runt 8-9000 kr. Hur kan det svänga så vilt?
Marknadspris + räntor...

Kan det vara gamla modeller de behöver bli av med? Läste nånstans att det kommit en facelift av Ioniq 6 precis. Och femman har väl några år på nacken nu?

Med ioniq 5 så är årsmodell 2025 faceliftad och man vill väl skicka iväg lagerbilar. De hade typ 40 bilar kvar av ionic 5 2023 och 2024 modeller på lager.

Vi byter in en Kona electric 64kWh från 2019 och fick klart bättre inbytespris än väntat. Det var del i beslutet att slå till.

Lägre räntor, överfulla lager med förreggade bilar som tryckts ut från tillverkaren och rejäla subventioner från generalagent / importör / tillverkare.

Samtidigt som hotet från öst hänger över och beghallarna svämmar över av 3 år gamla privatleasinbilar som kommer tillbaka och nu konkurrerar med de nya bilarna.

Just på elbilarna väntade också dryga böter för de flesta tillverkarna som inte bara pysslade med elbilar pga. EU sanktioner, så fabriksplaneringen har varit skruvad mot elbilar, samtidigt som regelverket nu ses över för att ge branschen lite "andrum" men de byggda bilarna måste likväl bort.

Det är minst sagt köparens marknad.

Tycker ändå det är skumt med så enorma prissvängningar, men men.

Med tanke på hur det brukar gå för mig i livet kan vi i alla fall räkna med att alla bilar är hopplöst dyra igen 2026 när nuvarande kontrakt går ut...

Med tanke på hur det brukar gå för mig i livet kan vi i alla fall räkna med att alla bilar är hopplöst dyra igen 2026 när nuvarande kontrakt går ut...
Det känns ju väldigt svårt att pricka rätt när det gäller bilar nu mera när det är så kopplat till politik och världsläge. Vissa som var tidiga på att köpa Tesla kunde ju sälja sina bilar för mer än de betalde för dem. Delvis på grund av kronfall och dyra bränselpriser.
Jag hade egentligen helst köpt typ en V70 sista årsmodellen i fint skick men de kostar ju 150-200k för 10 år gamla bilar.. Känns som en bubbla om bränslepriserna drar iväg igen. Så jag lurar mig själv att det blir billigare att signa upp mig på 4900 kr i månaden istället :sneaky:

Man får leta bra deals helt enkelt. Kona är ju intressant då den väl egentligen inte är bättre än någon annan elbil (storlek är ju en viktig faktor) men kostar inte "rea" för det. Alltid funderat på målgruppen.

Det är helt klart en märklig marknad med sådana svängningar. Det jobbiga med att sitta med privatleasing är att det inte alls är säkert att det finns en bra deal när du behöver byta bil men det kanske gjorde det ett halvår innan och gör det igen 3 månader efter..

Men det är klart att 4000-4500 kr / mån för en bil som kostar 500-600k att köpa är subventionerat i minst ett led. Köper du samma bil kommer den kosta minst 50% mer i månaden, kanske mer, under de första tre åren.

Det känns ju väldigt svårt att pricka rätt när det gäller bilar nu mera när det är så kopplat till politik och världsläge. Vissa som var tidiga på att köpa Tesla kunde ju sälja sina bilar för mer än de betalde för dem. Delvis på grund av kronfall och dyra bränselpriser.

Fram till 2022 nånstans gick det ju att sälja 1 år gamla Teslor för samma som man köpt dem för. Det var post-covid-läget med långa leveranstider och Elon var fortfarande inne i värmen :-)

Man får leta bra deals helt enkelt. Kona är ju intressant då den väl egentligen inte är bättre än någon annan elbil (storlek är ju en viktig faktor) men kostar inte "rea" för det. Alltid funderat på målgruppen.
Vi köpte en Kona istället för Model 3 av flera anledningar. Riktiga knappar, instrumentkluster, heads up display och 5 års garanti. Man har olika krav vid bilköp helt enkelt.

Vi behöver komplettera bilparken framöver - räknade mig fördärvad och landade i att det var svårt att komma mycket billigare undan att köpa en begbil än privatleasing.

Med en beggad bil är det först kapitalet som ska in, värdeminskning, sen slitdelar, service, osäkerhet kring om man blir stående för oförutsett fel, högre försäkring om man ska ha en bil som är värd att helförsäkra, buffert för reparationskostnader och sen allt hassle med att eventuellt avyttra bilen.

Givet vilken enorm förändring branschen är inne i är det toksvårt att sia om hur begmarknaden kommer utvecklas.
Bilar med sjukt höga mil ligger ute för fantasisummor och handlarna dammsuger upp bilarna från privatsäljarna. Antalet privatannonser på blocket har tokrasat sista året.

Sen har man drösvis med leasingbilar som kommer in efter tre år som man inte får iväg, och då blir det "re-leasing" vilket i sig är vettigt men gör nybilsförsäljningen svårare.

Väldigt oklart hur det ska landa...

Räntan har gått ner något sedan sommaren '23 och marknadspriset på en Ioniq 5 har väl inte halverats?
Jo, uppenbarligen. Eller så var det tidigare priset över dåvarande marknadspris så man sålde inga. Det som inte har hänt är att produktionskostnaderna minskat rejält, eller att företagen säljer till underpris för att vara snälla.

Senast ändrad:
Förutom det att Ronny Svensson talar i eget intresse, så undrar jag om någon verkligen räknat på detta. Skulle man på totalen verkligen göra en miljövinst genom att forcera fram skrotning av "äldre" bilar? Och förresten, var skulle gränsen för "äldre" gå?

Det enda det kommer leda till är att färre kommer ha råd att ha bil. Dvs personer som har det dåligt ställt, men ändå ett transportbehov som inte enkelt löses med kollektivtrafik.
Och att priserna på bättre beg bilar stiger, och det är nog där han har sitt intresse. Det finns många idag som kör lite äldre bilar idag och som inte skulle ha några problem med att finansiera en bättre beg eller ny bil, men helt enkelt inte tycker nyttan motsvarar kostnaden.

Man bör också räkna in säkerhetspolitiska faktorer, skall vi göra oss ännu mera beroende av tekniker som domineras av våra fiender?

Det man skulle vilja se är en ordentlig och oberoende beräkning av miljönyttan, alltså en som tar fordonens hela livscykel i beaktande.
Ska man få det riktigt rättvist då bör man också skilja på bilar som är välskötta och inte, då livslängden påverkas avsevärt av detta. Idag är det många som knappt bryr sig om sina bilar och det påverkar naturligtvis den medellivslängd som används i LCA-studier.

Tillbaka
Topp