[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Kör ju själv en Hyundai Tucson PHEV som har några karossveck för mycket. Den ska lämnas åter i sommar och känner att det börjar bli hög tid att landa i vad jag ska ersätta med.
När Ionic 5 lanserades var jag helt tagen av den men har tröttnat på designen, samt att den bara har 60/40 delning av baksätet. Blir väldigt bökigt att transportera långa saker när man har barnstolar även om det bara bälteskuddar nu. Lutar mot en Enyaq/ID.4 eller helst en ID.7 har däremot inte provkört någon av dom ännu.

Har EV6 genomlastningslucka?
Ja. Ganska liten 40/60 delat baksäte som ej är skjutbart men går att vinkla. Skönt att sitta i! Men bagageutrymmet är sisådär. Apropå EV-6 och utseende så håller jag med om att det växer med tiden! Nu har jag haft min i 2 år och tycker den är snyggare nu än när jag fick den.
2 saker med modellen som jag dock inte kunde förutsäga som ändå är bra att veta om man är spekulant är att lacken är löjligt repkänslig. Kolla noga om du kikar på en begagnad. Och det går (tror jag) bara att montera såna där fruktansvärda lasthållare som sitter klämda mot lacken och känns som att de kommer paja lacken direkt med bara ett uns slarv. Så kör du ofta med takbox skulle jag inte köpa en.

Ja. Ganska liten 40/60 delat baksäte som ej är skjutbart men går att vinkla. Skönt att sitta i! Men bagageutrymmet är sisådär. Apropå EV-6 och utseende så håller jag med om att det växer med tiden! Nu har jag haft min i 2 år och tycker den är snyggare nu än när jag fick den.
2 saker med modellen som jag dock inte kunde förutsäga som ändå är bra att veta om man är spekulant är att lacken är löjligt repkänslig. Kolla noga om du kikar på en begagnad. Och det går (tror jag) bara att montera såna där fruktansvärda lasthållare som sitter klämda mot lacken och känns som att de kommer paja lacken direkt med bara ett uns slarv. Så kör du ofta med takbox skulle jag inte köpa en.
Tack! Kör med bakbox och skidor inne i bilen. Då blir det viktigt med genomlastningslucka för att få plats med familjen när det ska åkas skidor.

Då vet vi att EV6-ägarna inte är alltför tjockskallsiga?

Tjena!

Eller har långa ben.. Det är ganska många moderna bilar som jag har rätt lite mellan tak och huvudet på. Anledningen är korta ben och lång överkropp. Sitter ju långt fram och med dagens design med väldigt lutande a-stolpe och lutande tak så är det väldigt lågt i tak långt fram. Har nån cm tillgodo i vår XC60 t.ex.
Däremot i TTn har jag massor av plats över då stolarna verkligen går att trycka ner riktigt lågt.

Jag har också funderat på hur Hedin får in pengar. Alla jag hört prata något om dem har samma upplevelse. Inte lyckats köpa bil... Ändå växer de.

Är det något penningtvättschema?

Hedin Automotive (bil återförsäljaren) är bara ett av oändligt många bolag inom Hedin Mobility Group koncernen som numera är en av Europas största aktörer inom bilhandeln. Sen finns det kopplingar till fastigheter, byggbolag mm. Det som tidigare var Hedin Bil är bara en lite bricka i en enorm apparat.

Tjena!

Eller har långa ben.. Det är ganska många moderna bilar som jag har rätt lite mellan tak och huvudet på. Anledningen är korta ben och lång överkropp. Sitter ju långt fram och med dagens design med väldigt lutande a-stolpe och lutande tak så är det väldigt lågt i tak långt fram. Har nån cm tillgodo i vår XC60 t.ex.
Däremot i TTn har jag massor av plats över då stolarna verkligen går att trycka ner riktigt lågt.
Nyfiken: har du testat förra A-klasse, W176? Den enda bil jag har känt så i, och jag är 170 kort...
Gissar att du skulle behöva öppna takluckan?
Edit: klart du testat när jag tänker efter med ditt jobb. Hur funkar det?

Nyfiken: har du testat förra A-klasse, W176? Den enda bil jag har känt så i, och jag är 170 kort...
Gissar att du skulle behöva öppna takluckan?
Edit: klart du testat när jag tänker efter med ditt jobb. Hur funkar det?

Tjena!

Standard för mig på jobbet är att skjuta bak stolen rätt långt och hasa fram med röven, just för att jag typ alltid hamnar med skallen i taket annars. Så jag tänker inte så mycket på hur olika bilar är i takhöjd när jag jobbar.
Enda gången jag verkligen tänkt på det var när jag besiktade en MGF med taket uppfällt. Har funderat på en sån några gånger, men insåg då att jag enbart skulle kunna använda den när den var nercabbad.

Hedin Automotive (bil återförsäljaren) är bara ett av oändligt många bolag inom Hedin Mobility Group koncernen som numera är en av Europas största aktörer inom bilhandeln. Sen finns det kopplingar till fastigheter, byggbolag mm. Det som tidigare var Hedin Bil är bara en lite bricka i en enorm apparat.
Anders Hedin är polare med Erik Selin, huvudägare i Balder Fastigheter. Erik Selin har hållt Hedin under i armarna i många år, både via Balder och sitt eget bolag, Skandirenting. Bla har han gjort direktinvesteringar i Hedinkoncernen och via Balder köpt Hedins bestånd av bilanläggningar.

Ojdå, stämmer detta verkligen?
Att man saknar odometer alltså

Tesla vare sig använder ett mekaniskt eller elektroniskt räkneverk för att mäta sträcka. Nej, i stället förlitar sig tillverkaren enligt ägaren på ”förutseende algoritmer, energiförbrukningsvärden samt multiplar för förarbeteende och på så sätt manipulerar samt ger en missvisande bild av hur långt Teslabilaran rullat”.

Tjena!

Var i helvete kommer den där konspiratoriska dyngan ifrån? Carup?
1000010525.webp

Tjena!

Var i helvete kommer den där konspiratoriska dyngan ifrån? Carup?
Nej, nåt random news feed jag ibland får i Chrome.

Edit. Jag är inte intresserad av om Musk eller Tesla luras, det skiter jag i. Jag har tillräckligt problem med bilia

Frågan är om det finns en odometer eller inte. Det finns inga parkeringssensorer vilket inte är mer bisart så rimlig fråga

Tjena!

Läste mer om det där nu och ställer mig starkt tveksam. Tror väldigt många fler personer hade reagerat om det var så. När det kommer till tjänstebilar med mera så håller man ju rätt bra koll på miltal på många företag.
Och ja, det finns en odometer. Sen är den ju digital så den går ju såklart att programmera precis som man själv vill. Men så har det ju varit i över tjugo års tid nu på många bilar. Fan vet när sista bilen som drevs av vajer slutade sälja i Europa. Antagligen 2002 när kravet på OBD klev in och man måste kunna läsa av mätarställning via den.

Tjena!

Läste mer om det där nu och ställer mig starkt tveksam. Tror väldigt många fler personer hade reagerat om det var så. När det kommer till tjänstebilar med mera så håller man ju rätt bra koll på miltal på många företag.
Och ja, det finns en odometer. Sen är den ju digital så den går ju såklart att programmera precis som man själv vill. Men så har det ju varit i över tjugo års tid nu på många bilar. Fan vet när sista bilen som drevs av vajer slutade sälja i Europa. Antagligen 2002 när kravet på OBD klev in och man måste kunna läsa av mätarställning via den.
Tycker också det låter högst tveksamt, även om mitt förtroende för Tesla inte är på topp. Det finns ju flera biltestare som ofta kör samma sträcka med olika bilar, och ibland noterar minsta skillnad (ofta antagligen koopplat till däckval, tryck mm). en sådan funktion hade ju rätt snabbt blivit uppenbar, särskilt om de börjar lägga på moms på sträckan.

Det finns inga parkeringssensorer vilket inte är mer bisart så rimlig fråga

Min nuvarande är från innan sensorerna försvann. Det är inget jag kommer sakna när jag får den nya.

Varningssignalerna har jag stängt av sedan länge för att slippa kakafonin när jag tar mig in i en modern trång parkeringsruta. När den skriker stopp är det 40 cm kvar bakåt för att bagaeluckan inte ska slå i en väg om den öppnas. När jag backar vidare mot väggen och inte längre kan se marken i kameran är det fortfarande 12-15 cm kvar.

Kameror och stenåldersspeglar ger mig allt jag behöver.

Min nuvarande är från innan sensorerna försvann. Det är inget jag kommer sakna när jag får den nya.

Varningssignalerna har jag stängt av sedan länge för att slippa kakafonin när jag tar mig in i en modern trång parkeringsruta. När den skriker stopp är det 40 cm kvar bakåt för att bagaeluckan inte ska slå i en väg om den öppnas. När jag backar vidare mot väggen och inte längre kan se marken i kameran är det fortfarande 12-15 cm kvar.

Kameror och stenåldersspeglar ger mig allt jag behöver.
Ok, hur kameran funkar som ersättning vet jag inte men är nöjd med hur det funkar på v90 (alla assist grejor funkar mycket bra, kvalitet på själva bilen mindre bra)

En 360-kamera med rena linser slår ju parkeringssensorer alla dagar i veckan? Men parkeringssensorerna funkar ju däremot även när det sitter vägsmuts på dem.

En 360-kamera med rena linser slår ju parkeringssensorer alla dagar i veckan? Men parkeringssensorerna funkar ju däremot även när det sitter vägsmuts på dem.

Tesla skulle vara behjälpt av en kamera till fram, som ser trottoarkanter och så. Både för sina renderingar och visuellt.

Nej, nåt random news feed jag ibland får i Chrome.

Edit. Jag är inte intresserad av om Musk eller Tesla luras, det skiter jag i. Jag har tillräckligt problem med bilia

Frågan är om det finns en odometer eller inte. Det finns inga parkeringssensorer vilket inte är mer bisart så rimlig fråga

Det är klart det finns en trippmätare, och den stämmer helt OK enligt min upplevelse. Man skulle ju märka direkt om den var helt off när man mäter en sträcka man brukar köra.

Artikeln baseras på att en köpare tycker att det inte kan stämma att han kör mer med sin Tesla än han gjort med sina tidigare bilar, kombinerat med lite information från något patent dee har = konspirationsteori.

Nej, för din nuvarande bil har väl ändå sensorerna bortkopplade? Mjukvarorna som släppts efter att man tog bort sensorerna sägs ju bara använda kameran även om sensorerna finns där.

Nej, det stämmer inte. Radarn fram avaktiverades en del bilar som hade det när de rullade ut en ny generation av självkörningen men parkeringssensorer är fortfarande aktiva för oss som har dem.

Kameror kan omöjlgt bli lika bra, varken för självkörning eller som parkeringssensorer just pga dålig sikt av olika orsaker.

Nej, det stämmer inte. Radarn fram avaktiverades en del bilar som hade det när de rullade ut en ny generation av självkörningen men parkeringssensorer är fortfarande aktiva för oss som har dem.

Kameror kan omöjlgt bli lika bra, varken för självkörning eller som parkeringssensorer just pga dålig sikt av olika orsaker.
Aha. Var en Tesla-fanboy som berättade att han fått sämre funktion i sambend med detta, men det var kanske missförstånd, möjligt han menade radarn.

Det går att växla mellan vision (dvs kamerabaserat) och sensorer om man har sensorerna.

Autopilotens funktion har jag faktiskt inte märkt någon större skillnad på i realiteten, hade radar på förra bilen men inte på nuvarande. Men det är självklart sämre med bara kameror när det är dålig sikt t.ex, och förut kunde den ha koll på hastigheten 2-3 bilar framför dig vilket inte går med kameran.

Nä om jag kanske skulle prova nåt kinesiskt istället. Byd skåpbil för bara 200. Inga problem att få med skräp till återvinningen eller köra hem en ny tvättmaskin.

Hur lurad blir jag om jag går på en sådan?

Beror väl lite på behovet. Men 23 mil är ju ok om man inte ska ha den som semester eller budbil. Snabb DC-laddning, ganska långsam enfas AC, men helt ok över natten. Dessutom sänkt till 179 plus moms (om inte @Spacekitty hade något paket i åtanke)

Jag har inga åsikter om BYD, men på pappret ser det väl ok ut som firmabil.

Beror väl lite på behovet. Men 23 mil är ju ok om man inte ska ha den som semester eller budbil. Snabb DC-laddning, ganska långsam enfas AC, men helt ok över natten. Dessutom sänkt till 179 plus moms (om inte @Spacekitty hade något paket i åtanke)

Jag har inga åsikter om BYD, men på pappret ser det väl ok ut som firmabil.
23 mil WLTP är ju ganska begränsande. På motorväg blir det nog knappt 15 mil ens på sommaren. Sen vill man nog aldrig komma fram någonstans med mindre än 10% kvar då BYD har en oavana att stänga ner sig random efter det. Står inget om värmepump heller så räckvidden på vinter lär bli riktigt kass.

23 mil WLTP är ju ganska begränsande. På motorväg blir det nog knappt 15 mil ens på sommaren. Sen vill man nog aldrig komma fram någonstans med mindre än 10% kvar då BYD har en oavana att stänga ner sig random efter det. Står inget om värmepump heller så räckvidden på vinter lär bli riktigt kass.
Fast som andrabil, åka till tippen, handla mat, skjutsa till träning etc. Men då är kanske 177 tkr lite saftigt.

Nä om jag kanske skulle prova nåt kinesiskt istället. Byd skåpbil för bara 200. Inga problem att få med skräp till återvinningen eller köra hem en ny tvättmaskin.

Hur lurad blir jag om jag går på en sådan?

Snackade med en småföretagare häromdagen. Han körde numera VW ID Buzz i sitt företag. Han var nöjd. Minns inte exakt vilken räckvidd han angav, men definitivt över 30 mil. Tror dock att en typisk dag för honom inte innebär så mkt flängande mellan kunder och materialleverantörer, utan istället att han utgår hemifrån och sedan jobbar del av dag eller hela dagar hos samma kund (injustering och besiktning).

För ytterligare några veckor sedan talade jag med en annan av våra leverantörer ang en av deras elektriska arbetsfordon. För deras del funkade det inte alls. Den som körde elbilen fick ofta ringa arbetskompisarna och begära backup.

Det är nog bra om behoven är ganska förutsägbara när man väljer elbil till företaget.

Mina behov. Det är kanske bara 10 km + 10 km vardagar. För att köra skräp 1-2 gånger om året kan jag anlita Tiptapp. Om jag ska vara ärlig.

En BMW Isetta hade räckt för mina behov.
Vi renoverar ett gammalt hus så blir ju lite olika behov. :) köpte en gammal skåpis och är inte missnöjd.

Synd att electric brands gick i konkurs då ;)

IMG_5798.webp

Jag har också lekt med tanken på en el-skåpbil. För de pengarna och den usla räckvidden skulle jag dock hellre titta på en sån här: https://www.blocket.se/annons/stock...37_3_kwh_dsg_dragkrok_pdc_takracke/1002380100 Väldigt billiga! Räckvidden och laddningskapacitet kan vara i paritet med Kina-bilen i verkligheten?
En polare köpte en beggad el-caddy till sin firma. Bilhandlaren prutade själv ner bilen 20k då han vill bli av med den. Likt den du länkar till hade den gått 3000 mil eller liknande. Tror vi räknade ut att tidigare ägare betalt 80-100 kr/mil i värdeminskning 😋 känns som det där är ganska mycket för pengarna om man inte behöver enorm räckvidd.

Tillbaka
Topp