[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Sällanföare behöver absolut ha bra däck, alltså Nordiska friktion eller dubb. Men den som låter bilen stå om det är runt nollan eller kallare, som din sportbilsförare som tar sin fyrhjulsdrivna SUV vid minsta halkrisk kan så klart köra annat. Då måste man ju inte ens ha vinterdäck enligt lag.
Sällanföraren som kan välja dagar hen kör på kan definitivt ta sin bil med mellaneuropeiska däck på den större saltade vägen även om det är stabila 5 minusgrader och varit stabila minusgrader i några dagar före det tänker jag. Risken för svarthalka i det läget är ju i praktiken nästan obefintlig. Antagligen har hen till och med säkrare däck än övriga trafikanter på dubbade eller nordiska dubbfria eftersom de mellaneuropeiska har mindre risk för vattenplaning och bromsar bättre på den blöta asfalten.

Sällanföraren som kan välja dagar hen kör på kan definitivt ta sin bil med mellaneuropeiska däck på den större saltade vägen även om det är stabila 5 minusgrader och varit stabila minusgrader i några dagar före det tänker jag.
Jag ser inte alls någon koppling mellan sällanförare och sådana som kan välja om de tar bilen. Om du bara använder bilen till att handla en gång varannan vecka, men kylen är tom, så får du köra.
Men ja, om du kan välja så påverkar det så klart kraven på däcken.

Har inte nordiska friktions- och dubbdäck blivit mer extrema på senare år? Alltså tillverkarna prioriterar vinteregenskaper på bekostnad av hur dom uppträder på asfalt?
Vi har hakkapellita 10 dubbdäck på en av familjens bilar och jag upplever den som extremt sladdrig och vag på asfalt med dom däcken.
Jag minns inte att en äldre generation av samma däck var lika dåliga på allt annat än snö/is.

"Cirka 7 procent bedöms köra på vinterdäck på sommaren i Sverige. Men vid dödsolyckor är andelen cirka 17 procent."

Det säger fortfarande inget om orsaken till dödsolyckan. Det står dessutom inget om hur många av dessa som är dubbdäck och hur många som är friktionsdäck. Fortfarande är det en ganska liten andel av de olycksdrabbade som kör med vinterdäck, tydligen.

Det är ingen som ifrågasätter att vinterdäck skulle vara sämre på sommaren. Däremot kan man ifrågasätta om det är vinterdäcken som orsakar (eller förvärrar konsekvenserna av) olyckor, eller om utgången hade varit ungefär samma även om vederbörande kört sommardäck. Man kan tänka sig att de som kör vinterdäck på sommaren kör väldigt sällan, och därför är ovana(re) förare. En nog så god anledning till större representation i olycksstatistiken.

Nån gång måste man byta mellan sommar- och vinterdäck och hur man än bär sig åt så var det ju sämre innan eller blev sämre efter. Det handlar om kompromisser och om man till exempel kör en gång i månaden till mataffären så skulle i alla fall jag inte bekymra mig om att byta däck mellan årstiderna. Vore en herrans massa jobb för ytterst liten "vinst".

Edit: Hur bra man klarar sig utan dubb på vintern är en annan intressant diskussion. Beror ju helt på var (och hur) man kör. Min pendlingssträcka är till 99,99% saltad. Ingen större vits att köra dubb alltså, även om det KAN vara snorhalt på nåt ställe nån gång ytterst sällan. Ska man ta hänsyn till det kan man också bära hjälm när man är ute och springer, eftersom man kan snubbla och slå sig. Kompromisser, som sagt.

Tjena!

Är 17% en ganska liten del? Det är ju över var sjätte bil. Sen är det en väldig stor del om man ser till att det är 7% som kör med vinterdäck.

En gång till då, jag kör ungefär 3000 bilar per år, varav hälften på sommarhalvåret.
Totalt har jag alltså tittat på däcken på minst 12000 bilar under sommarhalvåret, men vi kan nog lägga till ett antal tusen till då man hjälper kollegorna också.
Jag kan inte se något mönster alls i vilka det är som kör med vinterdäck. Jag har faktiskt tänkt på saken, men det finns inte nått specifikt. Det är bilar som körs mycket, som körs lite, nya bilar (tre år då), gamla bilar m.m.

Jag förstår inte varför du försöker hitta andra orsaker. Det finns ingen anledning att försvara användandet av vinterdäck på sommaren.

Jag tycker nog att det är otvetydigt i de flesta tester att nordiska friktionsdäck genomgående vattenplanar tidigare än ffa mellaneuropeiska men även vid lägre hastighet än dubbdäck.

Ett problem är förstås att de flesta tester görs på en däckstyp i taget varför det blir svårt att jämföra mellan olika däckstyper, men jag har (se tidigare inlägg) visat åtminstone tre tester där man visat just att nordiska vattenplanar tidigare. Jag tror vattenplaning är en olycksorsak som inte är helt ovanlig vintertid.

Men visa gärna exempel på tester där nordiska dubbfria inte är sämre vad gäller vattenplaning eller bromsning på asfalt jmft med både dubb och mellaneuropeiska. Du har ju kategoriskt hävdat att de inte är sämre än dubb på något annat än is.

Nu kollade jag för övrigt på filmen från länken du skickade. Youtubesnubben som testade däck. Han säger ju just att de mellaneuropeiska är mycket bättre på vattenplaning och våtbromsning. I den mån man nu tycker att ett test av en ensam (?) kille väger lika tungt som tester av de större biltidningarna i Sverige. (Jag vet inte, han kanske gör ett gediget jobb bakom kulisserna för all del.)
Några skärmdumpar från YT-filmen.

För mig har jag blivit ännu mer övertygad om följande efter denna fördjupning:
- isgrepp på den luriga svartisen får man i första hand av dubbar. Där är nordiska friktionsdäck inte bra nog, även om de är betydligt bättre än mellaneuropeiska.
- grepp på snö och isväg/ ”fin” vinterväg får man både med dubbdäck och nordiska. Här är mellaneuropeiska mycket sämre.
- på asfalt, vare sig den är torr eller blöt, är mellaneuropeiska bäst. Speciellt tydligt vad gäller vattenplaning där skillnaden verkar brutalt stor ofta. På detta underlag verkar dubbdäck generellt vara något bättre än nordiska dubbfria.

Slutsats för mig: det blir nog åter dubbdäck på huvudbilen vid nästa bilbyte. Men jag skulle kunna överväga mellaneuropeiska på familjens andrabil som jag kör som inte måste gå varje dag. Jag kan cykla eller åka kollektivt om det är lurigt väglag.

Tjena!

Jag visade ju ett exempel, som du bevisligen har tittat på.
Jonathan arbetar ju med att testa däck och har testat mångt fler däck än någon som arbetar på en svensk tidning. Jag vet faktiskt ingen som är så seriös, transparent och ger ner på den detaljnivå som han gör.

Vattenplaningen är stor skillnad ja, men bromssträckan skiljer ju sig inte extremt mycket.

Jag kan inte se något mönster alls i vilka det är som kör med vinterdäck. Jag har faktiskt tänkt på saken, men det finns inte nått specifikt. Det är bilar som körs mycket, som körs lite, nya bilar (tre år då), gamla bilar m.m.
Jag har ingen anledning att betvivla dig, men är lite förvånad. Jag hade förväntat mig att vinterdäck på sommaren är överrepresenterade bland folk utan bilintresse och/eller sämre ekonomi (även om det är en dålig ursäkt eftersom vinterdäck slits snabbt i 30 plus).
Alltså att äldre bilar och bilar som inte körs långt hade större chans att ha vinterdäck.
Men du ser väl sällan bilar under tre år, dvs tjänste-/leasingbilar, där lär ju en större andel köras med rätt däck?

Jag har ingen anledning att betvivla dig, men är lite förvånad. Jag hade förväntat mig att vinterdäck på sommaren är överrepresenterade bland folk utan bilintresse och/eller sämre ekonomi (även om det är en dålig ursäkt eftersom vinterdäck slits snabbt i 30 plus).
Alltså att äldre bilar och bilar som inte körs långt hade större chans att ha vinterdäck.
Men du ser väl sällan bilar under tre år, dvs tjänste-/leasingbilar, där lär ju en större andel köras med rätt däck?

Tjena!

Utan bilintresse är nog den enda gemensamma nämnaren (men det finns dom som har bilintresse som kör med vinterdäck också) men gemene man har inte direkt något bilintresse heller.

Ser ju dom när dom blir tre år, dom har ju oftast samma däck då. Men ja, det är nog inte var 10:e bil (senare siffror säger att siffran är uppe i dom krokarna nu, om man bor i södra Sverige) bland de som är tre år gamla som kör med vinterdäck. Men det förkommer förvånansvärt ofta.

"Cirka 7 procent bedöms köra på vinterdäck på sommaren i Sverige. Men vid dödsolyckor är andelen cirka 17 procent."

Det säger fortfarande inget om orsaken till dödsolyckan.
Prexis.
Kanske det istället är så enkelt att de som har så dåligt omdöme i sitt däckval har dåligt omdöme typ alltid, och därför är överrepresenterade.
Kanske narcisism bidrar mätbart t.ex?

Prexis.
Kanske det istället är så enkelt att de som har så dåligt omdöme i sitt däckval har dåligt omdöme typ alltid, och därför är överrepresenterade.
Kanske narcisism bidrar mätbart t.ex?
Spännande studieupplägg! Undrar om man kan få den etikprövningen godkänd som forskare?

Jag förstår inte varför du försöker hitta andra orsaker.
Det är snarare du som försöker säga att det BEROR på vinterdäcken. Något bevis på det har jag inte sett.

A-famous-spurious-correlationstylervigencom-994727836.webp

Hej,

Ska byta tjänstebil inom kort, elbil och prisspann 600-700 tkr (ca) är förutsättningarna. Utöver det ska bilen vara ”förstabil” i familjen vid resor osv.

Kör Tesla Model 3 LR som tjänstebil sedan 3,5 år / 11 000 mil, första elbilen och generellt nöjd. Önskar aningen större bil (fru och 3 tonåriga barn som åker med privat), bättre lösning för dragkrok (segt att krypa på knä och skita ner sig varje gång den ska användas) och undviker helst SUVar och kinesiska märken typ BYD och Zeekr.

En Model Y LR är ett givet alternativ, vad finns det mer?

Tack för er input.

Tjena!

Nej det är såklart bara en ren tillfällighet att sämre däck är inblandade i fler olyckor per bil.
Hade du sagt samma sak om det var statistisk på sommardäck på ishalka?
Det är säkert en delorsak, men jag tror inte det är hela anledningen. Låter inte rimligt att lite sämre grepp skulle skapa massa dödsolyckor. Såna sker oftast för att nån gör nåt jävligt galet. Eller somnar och kör över i mötande fil, då däck spelar föga roll.

Edit: Då tror jag mer på det nån ovan var inne på, att människor som tar tveksamma däcksbeslut även tar andra tveksamma beslut.

Det är säkert en delorsak, men jag tror inte det är hela anledningen. Låter inte rimligt att lite sämre grepp skulle skapa massa dödsolyckor. Såna sker oftast för att nån gör nåt jävligt galet. Eller somnar och kör över i mötande fil, då däck spelar föga roll.

Edit: Då tror jag mer på det nån ovan var inne på, att människor som tar tveksamma däcksbeslut även tar andra tveksamma beslut.
Olyckor är så klart en kombo. En, eller oftast två, förare gör ett misstag. Med bra däck ökar chansen att kunna rädda situationen. Och det gäller även om du kör försiktigt.
När inget oförutsett händer och du kör försiktigt funkar det så klart utmärkt med dåliga däck.

Hej,

Ska byta tjänstebil inom kort, elbil och prisspann 600-700 tkr (ca) är förutsättningarna. Utöver det ska bilen vara ”förstabil” i familjen vid resor osv.

Kör Tesla Model 3 LR som tjänstebil sedan 3,5 år / 11 000 mil, första elbilen och generellt nöjd. Önskar aningen större bil (fru och 3 tonåriga barn som åker med privat), bättre lösning för dragkrok (segt att krypa på knä och skita ner sig varje gång den ska användas) och undviker helst SUVar och kinesiska märken typ BYD och Zeekr.

Tack för er input.
ID.7 borde väl finnas på listan med den kravbilden. Har dock sett nåt om att baksätet funkar dåligt för tre, så den kanske går bort.

Något av syskonen Kia EV6/Hyundai Ioniq 5?

Med reservation för att jag har dålig koll på priser.

/J

Tjena!

Fast det är inte "lite" sämre grepp, det är mycket sämre. Bromssträckan är ju rejält mycket längre, precis sådant som göra tr det blir dödsolyckor.

Screenshot_20251101_193251_Chrome.webp

På en del i den här däckdiskussionen verkar det som att varje olycka har en enda tydlig orsak. Varje incident har så klart massor med delorsaker och bristande beteende hos förarna är väl för det mesta en viktig komponent. Det betyder ju på inget sätt att man skall skita i resten av orsakerna som bidrar till just den olyckan.

Senast ändrad:
Tjena!

Fast det är inte "lite" sämre grepp, det är mycket sämre. Bromssträckan är ju rejält mycket längre, precis sådant som göra tr det blir dödsolyckor.

Visa bilaga 801874
Jag skulle säga att skillnaden är liten om man väger in alla andra riskfaktorer som folk ägnar sig åt oavsett hur bra däck de har. Att inte hålla vettigt avstånd verkar vara en nationalsport som eliminerar vitsen med bra däck i många fall.

Återigen; jag tror näppeligen det är däcken som är boven, utan att väldigt många kör som kompletta idioter.

Jag skulle säga att skillnaden är liten om man väger in alla andra riskfaktorer som folk ägnar sig åt oavsett hur bra däck de har. Att inte hålla vettigt avstånd verkar vara en nationalsport som eliminerar vitsen med bra däck i många fall.

Återigen; jag tror näppeligen det är däcken som är boven, utan att väldigt många kör som kompletta idioter.
Tror du några av olyckorna hade undvikits om de haft rätt däck?

Hej,

Tack för er input.
Model Y, men bara tillsammans med klistermärket
"I bought this AFTER Elon went mad"

Ok. Så då är vi överens om att om världen är perfekt och alla kör lugnt och stilla och ingen gör några misstag så funkar det att köra med dåliga däck. Men eftersom världen inte är perfekt skall man alltid ha sommardäck på sommaren?
Om man inte har nåt vettigt skäl att köra vinterdäck på sommaren, ja.
Men, vore det inte ännu bättre om folk gav fan i att köra som skit? :unsure:

Så klart. Det är mycket man kan önska sig. Men de två sakerna utesluter inte varandra.

Och det är lättare att få folk att byta däck än att få kollektivet unga män att köra försiktigt.

Och 2,5(ish) ggr överrepresentation innebär med stor sannolikhet att ALLA blir bättre förare med bättre däck. Jag vet att jag blir det.

Tjena!

Varför måste det det?
Jag säger inte att alla olyckorna är tack vare däcken, men garanterat så hade en stor del av olyckorna kunnat undvikas eller blivit mildare om det hade suttit bra däck på bilarna.
För att däck inte orsakar olyckor. Människor orsakar olyckor.

Edit: Jag tror inte på dina garantier tyvärr. 😂

Så klart. Det är mycket man kan önska sig. Men de två sakerna utesluter inte varandra.

Och det är lättare att få folk att byta däck än att få kollektivet unga män att köra försiktigt.

Och 2,5(ish) ggr överrepresentation innebär med stor sannolikhet att ALLA blir bättre förare med bättre däck. Jag vet att jag blir det.
Jag ser hellre att man försöker få folk att köra vettigt än att de byter däck, faktiskt.

Även om folk kör snällt och försiktigt gör de misstag. Ja, det gäller dig och mig också. Och då är däck viktigt.
Edit: kör man försiktigt minskar däremot konsekvenserna av misstagen

Senast ändrad:
Även om folk kör snällt och försiktigt gör de misstag. Ja, det gäller dig och mig också. Och då är däck viktigt.
Edit: kör man försiktigt minskar däremot konsekvenserna av misstagen
Precis, man dör sannolikt inte av misstaget om man kör försiktigt. Jag köper fortfarande inte att vinterdäck på sommaren skulle vara nån slags orsak – eller ens den avgörande faktorn – till massa dödsolyckor. Verkar helt vrickat.

Precis, man dör sannolikt inte av misstaget om man kör försiktigt. Jag köper fortfarande inte att vinterdäck på sommaren skulle vara nån slags orsak – eller ens den avgörande faktorn – till massa dödsolyckor. Verkar helt vrickat.
Men vi var överens om att några av olyckorna inte skett om de haft rätt däck

Det går finemang att köra på sommardäck på vintern också. Lagen kom -99. Det funkar dock ännu bättre med vinterdäck.
Att något går betyder inte att det är smart.

Tjena!

Med ditt synsätt så kan vi ju lika gärna köra med sommardäck när vi åker till fjällen på skidsemester.
Jag förstår inte hur du inte kan förstå att däcken är en stor del av orsakerna när det finns massor av tester som visar på markant sämre grepp och en olycksstatistik som är väldigt talande.

Skulle du motsäga samma statistik om sommardäck i blixthalkan?

Tjena!

Med ditt synsätt så kan vi ju lika gärna köra med sommardäck när vi åker till fjällen på skidsemester.
Jag förstår inte hur du inte kan förstå att däcken är en stor del av orsakerna när det finns massor av tester som visar på markant sämre grepp och en olycksstatistik som är väldigt talande.

Skulle du motsäga samma statistik om sommardäck i blixthalkan?
Jag ifrågasätter att däcken skulle vara orsaken, och då främst till dödsolyckor som du hänvisade till. Ingen har presenterat något som visar att så är fallet; det är bara ditt antagande.

"Mitt synsätt" är att man anpassar sig till omständigheterna, och det gäller både valet av däck och allt annat. Jag skulle ju inte tveka att köra en bil med vinterdäck på sommaren om det var ett engångsfall, och då skulle jag ta det ännu lugnare än vanligt. Men jag skulle inte ens fundera på att ha vinterdäck på sommaren på en bil som används frekvent.

Sommardäck på vintern går också om det är barmark. Men till fjällen vete fan om du kommer fram ens. Skaplig skillnad i jämförelse anser jag.

Om ett stridsflygplan får fel på motorn och störtar, samt piloten skjuter ut sig men fallskärmen inte fungerar... Var orsaken till olyckan att motorn gick sönder eller att fallskärmen inte fungerade?
Olyckan orsakades av motorn. Men Haverikommissionen hade sett brister i utskjutningsanordningen som orsak till dödsfallet.
Vi vet att motorer får problem, det är därför piloten sitter på en raket.

Senast ändrad:
folk som kör dubbdäck har alltför ofta inte monterat dem när blixthalkan kommer. men man väntar väl gärna i det sista innan man skall ut och ramponera vår gemensamma infrastruktur.

att dubbdäcken möjligen räddar några tiotals liv i trafiken är en klen tröst jämfört med de enligt i pressen citerad forskning mångdubbelt dödligare folkhälsoproblem de ställer till med. och då har man inte räknat in uteblivna trafiksäkerhetsskapande åtgärder. inte heller tusentals ton asfalt som hamnar i vår natur och våra vattendrag.

historiens dom över dagens urskillningslösa användning av dubbdäck på bilar kommer bli hård.

dubbdäck hör hemma på cyklar.

Ska vi vara noga är ju orsaken till alla dödsolyckor i bil att folk åker bil.

En enkel lösning vi alla kan enas om är alltså - förbjud bilar och vi når direkt nollvisionen för biltrafik. Det är helt vattentätt. Att det sedan får en del konsekvenser…

dem. Det är väl också därför de verkar hamna i diket oftare än andra, kan tänkas. Det här med vattenplaning till exempel, verkar helt obekant för gemene Teslaförare, och många andra. Bilen har nog ingen aning om att det är vatten på vägen, och inte föraren heller eftersom denna inte "behöver" vara uppmärksam.

Nu tycker jag egentligen det är lite löjligt att peka finger åt bmw-förare som inte blinkar osv, men just vattenplaning och svåra väglag är en sån sak som jag tror kommer göra självkörning klart svårare att lösa än vad man kan tro vid en första anblick.

Moderna förare maskerar ju mycket av rådande förhållanden, fyrhjulsdrift t.ex. är knappast bara bra. Minns en morgon i maj när det var rejäl frosthalka på vägarna och jag av någon anledning hade Miatan till jobbet (det hände ett fåtal gånger, kanske vanliga bilen var på verkstad). Trodde först kopplingen var dålig för det hände liksom inget när jag gasade. Fick rejäl sladd in i mötande körfält på landsvägen i en uppförsbacke när jag ökade försiktigt på gasen för att hålla farten!

På motorvägspåfarten lite längre fram låg två st stora 4x4-bilar bredvid vägen, misstänker att de inte märkt något av halkan och med sommardäck som man förstås har i början av maj så går det väldigt fort när det släpper!

Hej,

Tack för er input.
Skoda Enyaq om ni får plats i baksätet.

Tillbaka
Topp