[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tja... Elbilar är ju framtiden. Globalt, verkar fler och fler verkar inse detta. Skall bli skönt när alla gamla dieselbilar fasas ut. Iaf för oss cyklister och miljön. Har många gånger legat bakom personbilsdieslar i stadstrafik och blivit halvt förgiftad på cykeln!

Därför.
Det är lätt att kritisera andra, men då måste man ha gjort sin del själv.
Jag förstod vad du fiskade efter. Men är det kanske lite skillnad på att flyga runt jorden två gånger om året och att köra bil till Stockholm någon gång? Skulle det kunna vara bra att tvinga människor att minska sitt flygresande, vilket är det miljömässigt absolut sämsta sättet att resa, utan att kritisera alla övriga typer av resor?

Så många frågor, så få svar.

Jag har inte flugit sedan 2017, och jag kan säga med 100 procent säkerhet att jag inte kommer att flyga till Thailand på semester. Inte till Australien eller Florida heller. Men det hör inte riktigt till saken, tänker jag. Det är för jävligt (tycker jag) att människor tar sig rätten att bidra till extra mycket till den globala uppvärmningen genom att resa kors och tvärs med flyg över gigantiska avstånd en eller flera gånger om året bara för att de känner för det. Gör det vart femte år då, om du måste, men tänk i alla fall efter lite.

Med det sagt har jag givit upp hoppet om att människan ska tänka efter. Det är bara att gå till mig själv: Det finns tusen anledningar och ursäkter för att förstöra planeten om det gagnar min lust att handla/resa. Vissa saker kan lösas med att flyget måste börja bära sina kostnader, med kraftigt höjda priser, men det är inte nog och dessutom grymt orättvist. Därför tror jag att förbud och ransonering är enda sättet att lösa problemet på.

Senast ändrad:
.. och andra sätter gränsen vid att åka annat än kollektivt. De tycker det är för dj-vligt att ta bil för nöjes skull. Var och en sätter sina gränser för vad som är miljömässigt acceptabelt. Jag tycker man gott kan dubbla bränslepriserna, så att folk inte okynneskör så mycket.

.. och andra sätter gränsen vid att åka annat än kollektivt. De tycker det är för dj-vligt att ta bil för nöjes skull. Var och en sätter sina gränser för vad som är miljömässigt acceptabelt. Jag tycker man gott kan dubbla bränslepriserna, så att folk inte okynneskör så mycket.
Ja, så är det. Men som tur är finns det fakta som talar om att flyg är det sämsta alternativet miljömässigt. Två fel gör inte ett rätt. Jag föreslår att vi börjar med att sluta flyga, så tar vi bilproblemet sedan.

Ett helvete i taget, brukade Palme säga. 👌🏻

Var en väldans tur brorsan inte tog chefs jobb Daimler Chrysler i USA när man såg bilarna från den tiden ett skämt i vissa utförande och produkt vals komponenter som undrade här saknar vederbörande insikter på sin kompetens sedan en samarbete chef amerikansk som var krävande och han skulle då varit tyska intresset för Daimler men också tur på grund av kommande världsordning.

Jag förstod vad du fiskade efter. Men är det kanske lite skillnad på att flyga runt jorden två gånger om året och att köra bil till Stockholm någon gång? Skulle det kunna vara bra att tvinga människor att minska sitt flygresande, vilket är det miljömässigt absolut sämsta sättet att resa, utan att kritisera alla övriga typer av resor?

Så många frågor, så få svar.

Jag har inte flugit sedan 2017, och jag kan säga med 100 procent säkerhet att jag inte kommer att flyga till Thailand på semester. Inte till Australien eller Florida heller. Men det hör inte riktigt till saken, tänker jag. Det är för jävligt (tycker jag) att människor tar sig rätten att bidra till extra mycket till den globala uppvärmningen genom att resa kors och tvärs med flyg över gigantiska avstånd en eller flera gånger om året bara för att de känner för det. Gör det vart femte år då, om du måste, men tänk i alla fall efter lite.

Med det sagt har jag givit upp hoppet om att människan ska tänka efter. Det är bara att gå till mig själv: Det finns tusen anledningar och ursäkter för att förstöra planeten om det gagnar min lust att handla/resa. Vissa saker kan lösas med att flyget måste börja bära sina kostnader, med kraftigt höjda priser, men det är inte nog och dessutom grymt orättvist. Därför tror jag att förbud och ransonering är enda sättet att lösa problemet på.
Jag håller med dig i stort men det skall vara rätt. Utsläpp av CO2 per passagerarkilometer är mindre för flyget än för fossildrivna fordon
(tåg är mest klimatsmart (ca 0,25–19 g CO2e/pkm), följt av flyg (ca 23–127 g CO2e/pkm) och personbil (ca 126–164 g/km - med stora variationer, helst uppåt)
Sedan blir det ackumulerade utsläppet givetvis högre med flyg eftersom tillryggalagda sträckorna oftast är mycket längre. Och rättrådige herrns sträcker nu upp pekfingret och påpekar att han ju kör elbil. Men det är i det stora sammanhanget knappast relevant.

Jag håller med dig i stort men det skall vara rätt. Utsläpp av CO2 per passagerarkilometer är mindre för flyget än för fossildrivna fordon
(tåg är mest klimatsmart (ca 0,25–19 g CO2e/pkm), följt av flyg (ca 23–127 g CO2e/pkm) och personbil (ca 126–164 g/km)
Sedan blir det ackumulerade utsläppet givetvis högre med flyg eftersom tillryggalagda sträckorna oftast är mycket längre. Och rättrådige herrns sträcker nu upp pekfingret och påpekar att han ju kör elbil. Men det är i det stora sammanhanget knappast relevant.
Vi var i Hafjell, fyra personer. Jag kollade https://klimatsmartsemester.se/
och där var utsläppen för flyg nästan dubbelt så höga som för bil. Utsläppen för en ensam person i dieselbil brukar väl vara ungefär lika stora som för en flygstol, har jag för mig?

Vi var i Hafjell, fyra personer. Jag kollade https://klimatsmartsemester.se/
och där var utsläppen för flyg dubbelt så höga som för bil. Utsläppen för en ensam person i dieselbil brukar väl vara ungefär lika stora som för en flygstol, har jag för mig?
Säkert. Siffrorna ovan är ju snittsiffror för sammanlagda beräknade resor. Ett flygplan på korta inrikesdistanser konkurrerar definitivt inte med något annat fordonsslag ifråga om utsläpp. Knappast tidsmässigt heller.

Men; det är bra att den enskilde gör vad hen kan, de stora förändringarna måste göras genom våra folkvalda. Så där gäller det att välja rätt.

Bäst är att ta tåget till Stockholm och sedan flyga till Visby.
Nu är artikeln låst så kan inte kolla själv.

Men är det där baserat på siffrorna som glömmer att båten fraktar allt till och från Gotland, och att passagerartrafiken bara är en del av det hela?

Tjena!

Kan erkänna att vi med jämna mellanrum tagit flyget ner till Medelhavet för att sola, bada, äta, cykla m.m.
Nu ska vi lösa det genom att köpa hus i Italien och elbil. Kommer ju ta ett dygn ner och kosta markant mer, men går ju inte att förneka att det är miljövänligare.

Om förstår jag dej rätt, så är det viktigare att det är rättvist än att jorden räddas?

Reser inte överhuvud taget själv, har flugit 3ggr i hela mitt liv (66år) , 2 semestrar o en i jobbet.

Nöjesresor är illa. Men vi behöver samtidigt en relation till länderna för att kunna känna större samhörighet. Den framtid som just nu närmar sig med stormsteg, där världen allt mer bryts samman i "vi och dem", lär inte vara till gagn för miljön på något sätt.

Men på temat. Kinesiska bilar har ju varit tabu länge. Tesla i ett drygt år. Men snart är väl allt "made in USA" eller med amerikanska ägare något man skyr som pesten. Och då är frågan - kommer vi i Europa klara att bojkotta två världsdominanter, eller har pendeln svängt nu? Kineserna är onda på många sätt. Men de har i alla fall vett nog att inte krigshota oss.

Nöjesresor är illa. Men vi behöver samtidigt en relation till länderna för att kunna känna större samhörighet. Den framtid som just nu närmar sig med stormsteg, där världen allt mer bryts samman i "vi och dem", lär inte vara till gagn för miljön på något sätt.

Men på temat. Kinesiska bilar har ju varit tabu länge. Tesla i ett drygt år. Men snart är väl allt "made in USA" eller med amerikanska ägare något man skyr som pesten. Och då är frågan - kommer vi i Europa klara att bojkotta två världsdominanter, eller har pendeln svängt nu? Kineserna är onda på många sätt. Men de har i alla fall vett nog att inte krigshota oss.
Jag har aldrig kört en kinesisk bil, men det finns få oproblematiska biltillverkare och priset talar onekligen till kinesernas fördel. Hade jag haft planer på en ny bil så hade jag lätt provkört i alla fall.

Själv har jag i alla fall svängt. Man kan inte bojkotta alla. Numera skulle en kinesisk elbil ev vara tänkbar, inte en amerikansk (är iofs bara Tesla som hade haft ett rimligt alternativ ändå). Båda ställer till det för oss, men USA känns som ett mer kortsiktigt hot än Kina. Sen finns det ju inget att köpa som inte stöttar Kina på någon nivå.

På sätt och vis känns det som att det är de amerikanska ägarna (Musk/Bezos/Ellison) som är ett större hot än "USA", åtminstone fram till nästa presidentval. Sen får vi se.
Nja det är amerikanerna i allmänhet jag inte litar på. De har ju bevisat att de kan rösta fram vem som helst bara hen har tillräckligt självförtroende (och rysk support hjälper lite extra). Och att de ger den personen orimligt mycket makt. Vem blir det nästa gång?

Apropå trådämnet: den som skall parkera i Oslo bör köpa en smal bil.
Nattens parkering såg ut så här.

Alltså nästan lagligt inom rutan och samtidigt så liten marginal på andra hållet att hjulet gick emot pelaren om man svängde för mycket.

Tur det var billigt, bara 500 spänn för en natt... Lika mycket som hotell inkl frukost kostade per person.

(Ja jag vet att jag står snett, annars hade det varit ännu värre...)

Utan 360-kamera hade den varit läskig.

Bilagor

• PXL_20260131_141930091.webp
    PXL_20260131_141930091.webp
    415.9 KB · Besök: 39
  • PXL_20260131_141935670.webp
    PXL_20260131_141935670.webp
    141.4 KB · Besök: 43
Apropå trådämnet: den som skall parkera i Oslo bör köpa en smal bil.
Nattens parkering såg ut så här.

Alltså nästan lagligt inom rutan och samtidigt så liten marginal på andra hållet att hjulet gick emot pelaren om man svängde för mycket.

Tur det var billigt, bara 500 spänn för en natt... Lika mycket som hotell inkl frukost kostade per person.

(Ja jag vet att jag står snett, annars hade det varit ännu värre...)

Utan 360-kamera hade den varit läskig.
En italienare hade nog funderat på om det hade gått att klämma sig in mellan din bil och stolpen. 😉

Bland det bästa beslut jag hört!
Jag har själv en Tesla och kan inte förstå varför någon biltillverkare väljer en så dum lösning.

Problemet som jag ser det är ju egentligen inte "hidden" utan mer elektrisk.

Tesla 3 och Y. På utsidan vet jag inte hur den funkar om den är strömlös, men från insidan är problemet att den har TVÅ knappar för att komma ut, och HELT utan undantag har de personer som aldrigt åkt Tesla valt fel knapp för att öppna. Det borde vara lätt att ha samma knapp, som i Teslas fall drar ner rutan för att undvika skada. och om det inte finns el så är det fortfarande samma som öppnar mer forcerat.

Annars hade ju Volvo 24x ganska hidden, och helt mekanisk på utsidan.

Tesla 3 och Y. På utsidan vet jag inte hur den funkar om den är strömlös,
3 och Y behöver väl ingen ström för att öppnas från utsidan? Känns som den är mekanisk. Sen behövs det så klart ström för att dra ner rutan på karmlösa bilar som dem, men borde funka ändå?
men från insidan är problemet att den har TVÅ knappar för att komma ut, och HELT utan undantag har de personer som aldrigt åkt Tesla valt fel knapp för att öppna.
Inte ett dugg konstigt, hur tänkte Tesla? "Vi gör ett handtag som ser ut och fungerar som dörrhandtaget i alla andra bilar som någonsin tillverkats. Sen har vi en diskret knapp där alla andra har fönsterhissar eller liknande, och ingen någonsin haft dörröppningen som är den som skall användas. Det borde funka, för vi skriver ju med kursiv stil i kapitel 5.4.2.12b i instruktionsboken att man inte skall använda det mekaniska handtaget"?

Jag är inte ett fan av varken dolda eller elektriska, ser inte vinsten i någon av delarna.
Hade jag inte bott i ett klimat vart is och snö förekommer så hade jag kanske inte brytt mig om dom var dolda som på Teslan, det är visserligen inte ett stort problem men ändå störigt.

Jag är inte ett fan av varken dolda eller elektriska, ser inte vinsten i någon av delarna.
Hade jag inte bott i ett klimat vart is och snö förekommer så hade jag kanske inte brytt mig om dom var dolda som på Teslan, det är visserligen inte ett stort problem men ändå störigt.
Nej Volvo 240-lösningen, som numera återfinns på VW, fungerar ju bra och borde vara ganska bra för luftmotståndet. Sen är nog Teslas lösning ännu lite bättre för luftmotståndet, men inte för oss som ibland kommer ut till väl infrysta bilar

Nej Volvo 240-lösningen, som numera återfinns på VW, fungerar ju bra och borde vara ganska bra för luftmotståndet. Sen är nog Teslas lösning ännu lite bättre för luftmotståndet, men inte för oss som ibland kommer ut till väl infrysta bilar
Det är svårt att köpa argumentationen för luftmotståndet när det gäller Tesla, det bör vart effektivare för dom och använt kameraspeglar istället för traditionella backspeglar som ett första steg.
Håller helt med att den lösning VW nu använder och som använts av flertalet tillverkare förut funkar bra.

Polestar 4 har ju också en lösning vart dörrhantaget går ut och sen drar med och packar snö bakom, det är också rätt störigt.

Sen behövs det så klart ström för att dra ner rutan på karmlösa bilar som dem, men borde funka ändå?

Tjena!

Inga problem att öppna en karmlös bil utan ström, gummilisten ger med sig lite grann och rutan kan svikta en hel del.
Däremot är det värre att stänga utan ström, jag får hålla press på rutan inåt så den smiter in under listen.

Tjena!

Inga problem att öppna en karmlös bil utan ström, gummilisten ger med sig lite grann och rutan kan svikta en hel del.
Däremot är det värre att stänga utan ström, jag får hålla press på rutan inåt så den smiter in under listen.
Jovisst, har gjort båda på min sommarbil. Men det är inte att rekommendera för daglig användning, då lär man byta lister vid varje laddstopp.

Vad finns det för fördelar med en karmlös dörr på en vanlig personbil? Jag räknar inte in cabbar, där kan jag se en tydlig poäng.
På Teslan kan inte jag se något positivt med karmlöst.
Billigare att producera?

Vad finns det för fördelar med en karmlös dörr på en vanlig personbil? Jag räknar inte in cabbar, där kan jag se en tydlig poäng.
På Teslan kan inte jag se något positivt med karmlöst.
Billigare att producera?
Finns inga fördelar praktiskt, bara nackdelar med problem vi d frost, mer vindbrus, slitage på lister mm. Är bara motiverat på cabbar och möjligen äkta coupéer (där man kan öppna utan att få en b-stolpe).
Det såg coolt ut när det var ovanligt, och jag killgissar att det numera är billigare att producera. Du slipper ju i stort sett fönsterramen.

Just Model 3/Y-handtagen ställer inte till några större problem tycker jag, bara trycka på framkanten så ploppar bakkanten ut även om det är is på. Men helt flush handtag som på S som åker ut när man närmar sig känns helkorkat. Speciellt när de genom åren haft massa olika problem med dem.

Har också känslan av att 3/Y-handtagen fungerar mekaniskt men att elektroniken triggar att dra ner rutan - det kan dock vara fel.

Farsans 2006 Subaru Forester har också karmlösa dörrar. När det var som kallast häromdagen gick det att öppna dörren med viss kraftinsats, att öppna fönstret när jag skulle in i parkeringsgarage funkade dock inte...

Tillbaka
Topp