Jag förstod vad du fiskade efter. Men är det kanske lite skillnad på att flyga runt jorden två gånger om året och att köra bil till Stockholm någon gång? Skulle det kunna vara bra att tvinga människor att minska sitt flygresande, vilket är det miljömässigt absolut sämsta sättet att resa, utan att kritisera alla övriga typer av resor?
Så många frågor, så få svar.
Jag har inte flugit sedan 2017, och jag kan säga med 100 procent säkerhet att jag inte kommer att flyga till Thailand på semester. Inte till Australien eller Florida heller. Men det hör inte riktigt till saken, tänker jag. Det är för jävligt (tycker jag) att människor tar sig rätten att bidra till extra mycket till den globala uppvärmningen genom att resa kors och tvärs med flyg över gigantiska avstånd en eller flera gånger om året bara för att de känner för det. Gör det vart femte år då, om du måste, men tänk i alla fall efter lite.
Med det sagt har jag givit upp hoppet om att människan ska tänka efter. Det är bara att gå till mig själv: Det finns tusen anledningar och ursäkter för att förstöra planeten om det gagnar min lust att handla/resa. Vissa saker kan lösas med att flyget måste börja bära sina kostnader, med kraftigt höjda priser, men det är inte nog och dessutom grymt orättvist. Därför tror jag att förbud och ransonering är enda sättet att lösa problemet på.