thomaslundstrom
Aktiv medlem
[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
På ett ungefär vad får man betala för att sätta in en elbilsladdare på uppfarten?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu är väl nya elbilsstödet live and kicking iaf. Inget för mig men man ser ändå fram emot fler lågt prisade bilar på marknanden. Taket är ju 450k tydligen :)
Finns inte många rätt här. Enda syftet med detta bidrag måste vara att få fler svenskar att fuska med systemet. För om syftet är något annat är det helt feltänkt.Man ska tydligen bo i Kungsbacka men inte Falkenberg för att vara berättigad till detta. OM man inte bor i vissa orter med sämre kollektivtrafik då.. ? Eller nåt sånt. Glasklart.
Man ska tydligen bo i Kungsbacka men inte Falkenberg för att vara berättigad till detta. OM man inte bor i vissa orter med sämre kollektivtrafik då.. ? Eller nåt sånt. Glasklart.
Har du sett parkeringen på Ullared? Det är f-n ingen glesbygd!Tjena!
Vänta lite här nu, hur i helskotta kan Kungsbacka vara en glesbygdskommun men inte Falkenberg?
För mig som boende i en närliggande kommun känns ju Falkenberg som en av de delvis mest ödsliga kommunerna i denna del av landet men Kungsbacka för mig är en rik förort till Göteborg. Men ja kanske inte hela Kungsbacka.Tjena!
Vänta lite här nu, hur i helskotta kan Kungsbacka vara en glesbygdskommun men inte Falkenberg?
Kungsbacka är både flådiga förorter där man inte kan få en enkel villa för 10 mille (det blir kanske glesbygd om alla villor har tillräckligt stor tomt? :-)), och en bit inåt landet där det verkligen känns som glesbygd.För mig som boende i en närliggande kommun känns ju Falkenberg som en av de delvis mest ödsliga kommunerna i denna del av landet men Kungsbacka för mig är en rik förort till Göteborg. Men ja kanske inte hela Kungsbacka.
Falkenberg är betydligt mer glesbygd om jag kollar på en karta.Kungsbacka är både flådiga förorter där man inte kan få en enkel villa för 10 mille (det blir kanske glesbygd om alla villor har tillräckligt stor tomt? :-)), och en bit inåt landet där det verkligen känns som glesbygd.
Inkomstnivån sorterar bort oss som är ärliga. Samma sak med geografin.Det är ju två delar, dels var du bor och dels inkomstnivån. Inkomstnivån sorterar nog bort de som har tid att sitta och fundera ut fusk och förväntar sig att skattebetalarna ska subventionera bilen, solpaneler, batterier och annat.
Nix, elbilsstödet är snällareBör vara samma lista för elbilsstöd som "Regional skattereduktion - boende i vissa områden":
Länk till SKV PDF med stödområden:
Det är ju två delar, dels var du bor och dels inkomstnivån. Inkomstnivån sorterar nog bort de som har tid att sitta och fundera ut fusk och förväntar sig att skattebetalarna ska subventionera bilen, solpaneler, batterier och annat.
Notera att inkomsttaket för hushåll räknar på inkomst av tjänst och kapital. Så man behöver var väldigt kreativ med hur företaget betalar för närapå allt, och undvika förmånsbeskattning, för att kunna krypa under det taket med den livsstil som en 45-miljonersvilla ofta innebär. Och som pris får du köp en liten skruttig elbil.Jobbar du i ett eget AB kan du dock styra din inkomstnivå och bygga pengar på hög i AB:t istället. Dock storterar nog prisnivån bort just greven på Särö; man kan ju inte åka omkring i någon jäkla pöbelbil.
Men ja, det verkar vara lite sisådär med både den här subventionen och den förra.
Underskatta inte grevarnas förmåga och vilja att lyfta bidragNotera att inkomsttaket för hushåll räknar på inkomst av tjänst och kapital. Så man behöver var väldigt kreativ med hur företaget betalar för närapå allt, och undvika förmånsbeskattning, för att kunna krypa under det taket med den livsstil som en 45-miljonersvilla ofta innebär. Och som pris får du köp en liten skruttig elbil.
...och när prisnivån anpassats är vinnarna inte de som köper den nu och får bidrag, utan de som haft en sedan innan och byter ut den mot en gammal bensinare.Märkligt nog innebär den här nya konstruktionen att man, i alla fall idag innan prisläget anpassats, att man kan få en Zoe eller Leaf i princip gratis om man kvalificerar.
Jo, det kommer gå att gå runt reglerna, det går alltid. Men hur lätt det är (notera att du idagsläget behöver gå tillbaka och ändra ditt skatteupplägg för 2024 för att få bidrag, det i sig gör det lite arbetsintensivt i praktiken) kontra risken att trilla dit för fusk etc, gör att jag personligen inte är så orolig för att det kommer bli så jättemånga som får det på fel ekonomisk bas.Underskatta inte grevarnas förmåga och vilja att lyfta bidrag.
Mitt exempel med 45-miljonersvilla må ha varit lite väl tillspetsat, men just lättheten i att styra sådant blir ju knas, därav min kritik.
Jag kan inte få bidrag, och det är rätt. Men jag skulle lätt kunna kringgå reglerna om jag ville. Mina föräldrar kanske vill köpa en ny Tesla Model 3?
Nej, fusket kommer inte mest vara på inkomstnivån (för där fuskas/optimeras det redan så mycket man kan), utan huvudsakligen göras så här:Jo, det kommer gå att gå runt reglerna, det går alltid. Men hur lätt det är (notera att du idagsläget behöver gå tillbaka och ändra ditt skatteupplägg för 2024 för att få bidrag, det i sig gör det lite arbetsintensivt i praktiken) kontra risken att trilla dit för fusk etc, gör att jag personligen inte är så orolig för att det kommer bli så jättemånga som får det på fel ekonomisk bas.
Du behöver ha gjort delar av det här 2024. Då ingick sonen i ditt nuvarande hushåll. Men vi kan stanna där med tips till bidragstjuvarna, varken du eller jag vill ju tipsa dem. :-)Nej, fusket kommer inte mest vara på inkomstnivån (för där fuskas/optimeras det redan så mycket man kan), utan huvudsakligen göras så här:
* "Mormor" på sin garantipension köper en ny Model 3.
* Den 18-åriga sonen "flyttar" till sommarstugan i glesbygd (funkar ju för politiker)
* Jag prutade ner bilen till 449900. Men vinterhjulen som ingick i affären kostade 120 000 för begagnade 18-tummare.
* Skriv 449900 på kvittot, så får du resten separat.
Detta är inte menat som tips, de som vill göra sådant har nog redan tänkt ut det.
Man borde begära in körbok på de bilar som får bidraget. :-) "Jaha, så den rullar mest mellan ert hus i Täby och Tibble gymnasie, trots att farfar bor i Storuman?"En enkel variant är ju att den som behöver en andrabil låter pensionerade mamma/pappa köpa den men kör den själva. Svårt att följa upp helt klart.
Med tanke på att staten inte kan/får/hinner utreda de mest uppenbara bidragsfusken är det nog långt borta. Däremot kommer ju försäkringsbolaget undra varför bilen var parkerad på gymnasiet under skoltid den dag bensinbilen bredvid fattat eld och skadat Teslan. Och de har kraft att utreda.Man borde begära in körbok på de bilar som får bidraget. :-) "Jaha, så den rullar mest mellan ert hus i Täby och Tibble gymnasie, trots att farfar bor i Storuman?"
Gnäll men inte avundsjuka från min sida i alla fall.Mycket gnäll eller om det är avundsjuka här. Om man nu ska ha ett bidrag är det väl bra att man iaf försöker utforma det så att det träffar de som faktiskt är i behov av det, till skillnad fr det förra som bara hällde skattepengar över medelklassen (och i slutändan bilindustrin).
Det beror väl på vad målet är.Mycket gnäll eller om det är avundsjuka här. Om man nu ska ha ett bidrag är det väl bra att man iaf försöker utforma det så att det träffar de som faktiskt är i behov av det, till skillnad fr det förra som bara hällde skattepengar över medelklassen (och i slutändan bilindustrin).
Att kan få bidrag till en Nissan Leaf för 70 000 känns ju schysst på något sätt.Mycket gnäll eller om det är avundsjuka här. Om man nu ska ha ett bidrag är det väl bra att man iaf försöker utforma det så att det träffar de som faktiskt är i behov av det, till skillnad fr det förra som bara hällde skattepengar över medelklassen (och i slutändan bilindustrin).
Man säger faktiskt nästan det senare:Det beror väl på vad målet är.
Om målet är att ersätta fossilbilar med elbilar, så är det dumt att sätta restriktioner på bidraget.
Om målet är någon sorts förtäckt glesbygds- eller inkomstutjämningsbidrag, så är det rimligare med denna utformning.
Precis, men det gamla hade väl fokus på att få ut elbilar överhuvudtaget, så de har de typ lyckats med styrningen genom bidrag. Ja, om det verkligen blir låginkomsttagare på landsbygden som nyttnar bidraget.Man säger faktiskt nästan det senare:
Syftet med det nya elbilsbidraget (elbilspremien 2026) är att underlätta för hushåll med lägre inkomster och behov av bil på landsbygden att ställa om till elbilar.
Det är alltså inte fokus på fler elbilar i allmänhet, utan det är just elbilar bland låginkomsttagare i glesbygd som är intressant.
Och i staden är också elbilarna som effektivast, medan andra bilar är som minst effektiva där.Beror väl på vad man menar med miljö vid tillfället. För närmiljön gör det nog mest skillnad i staden.
Det är kortare resor i stan men sannolikt många fler.
Är inte moderna ice-bilar rätt rena? Är det inte mest däck och bromsar som ger partikelutsläpp nu? Där elbilar och ice är hyfsat lika?Beror väl på vad man menar med miljö vid tillfället. För närmiljön gör det nog mest skillnad i staden.
Det är kortare resor i stan men sannolikt många fler.
Pendlar någon i sin klena dieselbil genom en stad så hinner den släppa ut jättemycket dåliga grejer. Särskilts tills den är helt varm…Är inte moderna ice-bilar rätt rena? Är det inte mest däck och bromsar som ger partikelutsläpp nu? Där elbilar och ice är hyfsat lika?
Bäst är väl rimligen taxi-bilar och budbilar. Lätt att räkna på räckvidd så man inte kör runt med massa onödiga batterier (i teorin i alla fall) , går många mil, mycket start och stopp.
Sant, tänkte att folk som pendlar med bil till stad åker några mil på motorväg först men så är det såklart ofta inte :)Pendlar någon i sin klena dieselbil genom en stad så hinner den släppa ut jättemycket dåliga grejer. Särskilts tills den är helt varm…
Visst får man en bra känsla i magen av ovanstående? De där jäkla stockholmarna ska inte ha något, när folk i det riktiga Sverige kör mest.Elbilar gör väl mest nytta om ägarna kör ganska mycket, eftersom de har en relativt hög miljöbelastning vid tillverkning och relativt låg vid körning. Många av dem som kör längre sträckor bor i glesbygd. Resan mellan villan och dagiset/skolan för dem som bor i stan ger sällan många mil på mätaren.
Har också sett det där. Kan det vara så att man har flera bilar i större utsträckning på landsbygden.Visst får man en bra känsla i magen av ovanstående? De där jäkla stockholmarna ska inte ha något, när folk i det riktiga Sverige kör mest.
Det hade ju varit korrekt om data hade hållit med, men det är helt tvärtom.
Totalt sett, så är det bilar i Stockholms län som kör mest (1216 mil per bil i genomsnitt). De bilar som kör kortast är registrerade på Gotland, samt i Väster- och Norrbotten. Källa: https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/ , öppna XLS för 2024 (senaste statistikåret) och läs kolumn "total" i fliken RS Tab 1.