[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Det är rätt sjukt ja.

Hade straffat delats ut under racet, så hade de inte kunnat överklaga. Nu kan de överklaga och få det kullkastat.

De måste gå att få både snabbare och mer rätt bedömningar om det där. Sen är det ju helt ig att inte klara av att vänta 5sekunder. Man gör exakt som mclaren förra helgen. Står fel i rutan och sen skapar man en tveksamhet över straffet.. Skärpning, alla.
Var det inte Ocon förra helgen?

Det är rätt sjukt ja.

Hade straffat delats ut under racet, så hade de inte kunnat överklaga. Nu kan de överklaga och få det kullkastat.

De måste gå att få både snabbare och mer rätt bedömningar om det där. Sen är det ju helt ig att inte klara av att vänta 5sekunder. Man gör exakt som mclaren förra helgen. Står fel i rutan och sen skapar man en tveksamhet över straffet.. Skärpning, alla.
Förstår jag det rätt så är det en ”protest” från högre makt som de tittat på efter målgång och då dragit slutsatser utifrån detta lite på höft.

Vilket Aston var snabba att överbevisa att de kunde hitta 7 tillfällen vid tidigare race att mekaniker rört bilen med domkraften utan att bli bestraffade.

Tror detta är FIAs stora problem sedan några år tillbaka att de är rädda att stöta sig med vissa av teamen och då resonerar utan eftertanke och tvingas senare att backa igen.

Amatörmässigt på högsta nivå.

93AE28AC-F2A6-4152-A008-3B5D41E3DBDB.jpeg

Det är lite mäktigt när de dundrar förbi; vrålet från motorerna, hastigheten, dofterna, vibrationerna. Som så ofta blir det en dimension till när saker upplevs live.

Något som inte är lika tråkigt som ett led på Monacos bana är att årets riktiga race IoM TT nu är igång.

Dunlop drar till med 212 knyck i snittfart i Q1 :D

Fast det var mycket snack om det.
Att RB fick höja markfrigången för just den knöliga banan och därmed inte fick bilen att fungera lät för mig mer troligt.
Mycket snack av folk som inte har koll eller hade ett intresse av att försöka hypea upp resten av säsongen. Fanns inte ett enda team som trodde att Red Bulls form i Singapore var till följd av det nya TD't.

Undrar hur det blir med management. Ferraris ingenjörer verkar ju helt borta.

"we are checking"
"understood"
"plan F question"
"Yes question"
"we will get back to you"

I mercedes har Hamilton allt, en dunderlön, egna sponsorer och sin egen touch på teamet. + Bra relation med Toto Wolff och övrig management.

Men otroligt kul!! Mercedes står nu kvar med endast Englands största spoiled brat som förare.

Kul! Har inte hängt med alls under off season men inser nu att det bara är en månad kvar tills cirkusen drar igång igen :-)

Jag tror Hamilton snabbt kommer visa sig vassare än leclerc. I alla fall i race.

Leclerc är snabb, men har en tendens att 0 poänga.
Hamilton ät ju en maskin när det kommer till att ta poäng.

Om nu ferrarin kommer ta några poäng nästa år.

Och.
Förarna brukar väl ta med sin personal stab, typ pr person, fys och race ingenjör?

Jag spekulerar i att allt hänger på bilarna. Om nu Hamilton ser att mercan är kass även inför 2024 och att Ferrari-bilarna verkar starka så kan ju det ha med saken att göra. Han hade ju aldrig gått till Ferrari om Mercedes hade fortsatt att dominera som förr om åren.

Ferrari har lyckats bra med testerna sägs det, och Red Bull mindre så.
Kan det bli en återkomst till stora framgångar för dom röda tro?

Träningarna brukar inte säga mycket, svaret kommer väl efter kvalet ikväll. Å race på en lördag, då kan man ju ta en GT eller två till det :-)

Träningarna brukar inte säga mycket, svaret kommer väl efter kvalet ikväll. Å race på en lördag, då kan man ju ta en GT eller två till det :-)
Du har säkert rätt, speciellt med tanke på McLaren igår, men jag tror samtidigt att många höjde på ögonbrynen när RB "bara" var 5a eller var dom nu hamnade med ganska långt ner mot P1 (ca 0,5 sekunder?). Det var ändå kvalsimuleringar från samtliga team. P3 och kval kommer ändå bara handla om Christian Horner så resultatet kommer spela noll roll idag :)

F1 cirkusen är något jag aldrig kommer att förstå mig på...
Sett lite från sidan så verkar det vara mer fokus på drama än det faktiska resultatet på banan.
Är man inte nöjd med resutlatet från tävlingen så springer man och gnäller hos FIA för något påstått regelbrott.
Det är allt som oftast ett team som är dominant varje säsong, vad hände med "close intense racing"?

Missförstå mig rätt nu, jag är motorsport intresserad och följer ett flertal av sportvagnsracing serierna (SRO, FIA WEC och Imsa) och jag har försökt med F1 ett flertal gånger och det klickar helt enkelt inte pga ovan nämnda saker.

I sportvagnsracing så är inget av teamen i respektive klass dominanta (undantaget Toyota i WEC de senaste säsongerna) tack vare bop
Bop gör dessutom att man får se rejäla och långa fighter om placeringarna under varje race, då bilarna i stort sett ligger jämnsides hela loppet.
Samt att det är en mer kamratlig anda mellan teamen och förarna samt mer fokus på vad som händer på banan istället för en j-a massa drama.

Har man dessutom en favvo förare som slutat med F1, så är chansen rejält stor att man hittar dem i någon av serierna jag nämnde tidigare.

F1 är för mig toppen av all bilracing.
Jag är totalt ointresserad av Rally, Rallycross, WRC, STCC och allt vad det heter. Det går för långsamt, inget kul att kolla på.
Så smaken är som vanligt som baken.

Australiens GP denna helgen med racet kl 05 imorgon bitti för morgonpigga. Brukar alltid vara intressanta race i Australien så kan vara värt att ställa klockan tidigt!

Kollade F3 sprintracet tidigare idag. F3 bjuder som vanligt på riktigt bra racing (och får ofta F2 förarna att framstå som amatörerna). Kul med norska Martinius Stenshorne, brittisk-indisk-svenska Arvid Lindblad, och svensk-bosniska Dino Beganovic alla konkurrenskraftiga!

Australiens GP denna helgen med racet kl 05 imorgon bitti för morgonpigga. Brukar alltid vara intressanta race i Australien så kan vara värt att ställa klockan tidigt!

Kollade F3 sprintracet tidigare idag. F3 bjuder som vanligt på riktigt bra racing (och får ofta F2 förarna att framstå som amatörerna). Kul med norska Martinius Stenshorne, brittisk-indisk-svenska Arvid Lindblad, och svensk-bosniska Dino Beganovic alla konkurrenskraftiga!
Det racet tänker man ju alltid se live men när klockan väl ringer så brukar beslutet direkt omvärderas ?

WOW! Dubbel för mitt älskade Ferrari i Australien! När hände det senast? Att Ferrari vinner dubbelt?ferrari.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp