[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Jo, för några år sedan ja men tycker du inte han har gjort sitt vid det här laget? Med tanke på att han knappt håller jämna steg med sin nuvarande team-kamrat så är det väl inte helt självklart att han kommer att leverera i en Ferrari.
För några år sedan? Han är fortfarande världens mest framgångsrika förare, även i år. ?
Förhoppningsvis får han en bil som passar hans körstil. Åldersmässigt och race craft håller han garanterat måttet, frågan är hur det är med motivationen om det inte lyfter.

För några år sedan? Han är fortfarande världens mest framgångsrika förare, även i år. ?
Förhoppningsvis får han en bil som passar hans körstil. Åldersmässigt och race craft håller han garanterat måttet, frågan är hur det är med motivationen om det inte lyfter.
Tja, Alonso håller fortfarande krampaktigt i ratten och gör det ganska bra så möjligheten finns ju.

Låt oss återkomma till den här tråden om 1 år så får vi se vad som hänt. Men min åsikt ligger kvar så länge. Sainz jr har framtiden för sig, Lewis har bara några år kvar till pensionen.

Jag hoppas Alonso får chansen i Red Bull eller Mercedes nästa år. Drömma kan man ju iaf få göra.
Visst är Aston Martin en klar delad 4e plats i år med Mercedes.... Men tror Aston Martin snarare ramlar ned på en solklar 5e plats nästa år eller till 2026. Mclaren har redan sprungit förbi både Mercedes och AM.

Roligast i helgen var att vid helt olika tillfällen när Hamilton och Russell låg bakom Perez, en lucka på 0.5 sekunder blev snabbt 1.5 sekunder där både släpper exakt samma kommentar "that red bull is a rocketship".
Båda två sitter säkert och drömmer om att få köra den bilen. Tänk om Newey ändå går till Ferrari. wow.

De som redan saknar Vettel kan tröstas med att han åtminstone har testkört Porsches Lmph, så det är inte omöjligt att han dyker upp i Wec i fortsättningen.

Ja jävlar.
Här satt man och hoppades på att det skulle tighta till sig i tabellen mot slutet.
Och jag gillar inte när Verstappen tar fram sin inre Schummi och kör ful-hårt. Han liksom vet var gränsen ligger och sen går han lite över den. Ogillar det.

Men, det är sånna här körningar som definierar mästare.
Mcl och Norris kollapsade under trycket och svåra förhållanden, både team och förare gjorde många misstag.
Verstappen bara krossade allt moststånd. Värdig VM20204 nu.

Ja jävlar.
Här satt man och hoppades på att det skulle tighta till sig i tabellen mot slutet.
Och jag gillar inte när Verstappen tar fram sin inre Schummi och kör ful-hårt. Han liksom vet var gränsen ligger och sen går han lite över den. Ogillar det.

Men, det är sånna här körningar som definierar mästare.
Mcl och Norris kollapsade under trycket och svåra förhållanden, både team och förare gjorde många misstag.
Verstappen bara krossade allt moststånd. Värdig VM20204 nu.
Om det fetmarkerade varit korrekt skulle Verstappen ha straffats mer regelbundet.

Ja Verstappen har i ett antal våta race hittat grepp som ingen annan förare lyckas hitta, helt magiskt att se.
Men jag håller med om att han verkligen tänjer på reglerna, t.ex kan man ju tycka att ska man köra någon av banan bör man hålla sig kvar själv men men…

Snyggt av McLaren idag. Piastri ser ju grymt bra ut i år, snabb och med ett starkare psyke än Norris? I min värld är Piastri definitivt en möjlig mästare.

Fantastiskt resultat för Haas med Ocon P5 och Bearman P8! Team-chefen Komatsu så mycket bättre än clownen Steiner de hade tidigare. Och två motiverade duktiga förare.

Ferrari diskade, intressant, får se om de tappar prestanda till kommande race om de måste ställa in bilen med högre ”ride-height” framöver för att inte riskera fler diskningar.

Red Bull ser sådär kul ut, Lawson har en hemsk tid där såsom så många andra haft jämte Verstappen, senast Perez. Kommer Lawson snabbt hitta prestanda närmaste racen eller blir han ersatt av Tsunoda eller tar de in Colapinto!?!

Ser fram emot att se hur nykomlingarna Hadjar, Doohan och Antonelli utvecklas mer de närmaste racen.

Nästa race är på Suzuka, Japan. En av de riktigt bra banorna!

Hurra! Hamilton och Ferrari vinner i Kina!

Scuderia Ferrari is back! (y)

1742813603680.webp

Inget av toppstallen är i alla fall helt på efterkälken så här långt. Avgörande blir hur de kan omsätta data de samlar in under de tidiga racen till fungerande uppgraderingar.

Motpol mot Schumacher?

Sporten och reglerna har ändrats rätt mycket sista åren. Så svårt att jämföra mot Schumacher.
Kul med ett jämnt vm. Lite synd att Piastri hamnade i kläm så mycket trots allt deras snack om Papaya. Hade de kört rättvis papaya hade Piastri vunnit vm.
Men stallorder är en del av det. Tycker det blev skenheligt bara.

Kul med nytt reglemente nästa år. Se om det rör om.

Mitt intresse för sporten stillas av de ca 8 min race highlights de lägger ut på Youtube strax efter målgång. Inte så hardcore med andra ord. Så med det sagt så tycker jag F1 blivit betydligt roligare på senare år med mer omkörningar och mindre dödsolyckor.

Läste en kul grej i somras.
I juli i år så hade Fernando Alonso startat i 36 % av alla F1-lopp som körts.

Mitt intresse för sporten stillas av de ca 8 min race highlights de lägger ut på Youtube strax efter målgång. Inte så hardcore med andra ord. Så med det sagt så tycker jag F1 blivit betydligt roligare på senare år med mer omkörningar och mindre dödsolyckor.

Läste en kul grej i somras.
I juli i år så hade Fernando Alonso startat i 36 % av alla F1-lopp som körts.
Haha. Angående Alonso. Det är sjukt.

Lite förvånad hur riskminimerande folk körde igår. Bara bevakning i stort sett. Bara Hamilton som körde till sig lite poäng från start i bottenträsket. Verstappen gör vad han kan men då både Leclerc och Russel kom med blött krut och mössan i hand fanns det ingen kamp om VM undantaget om Norris had klantat sig på egen hand. Det senare var hyggligt nära när han skulle pressa sig om Tsunoda som han visste skulle köra extra tufft.

Man kan tycka vad man vill om Verstappen.
Men jag har inte sett nån förare som är bättre på att leverara utan att alltid ha den bästa bilen. Jisses vad han vrider ur den där bilen och sina kollegor.

Att han ens var med i fighten iår är en bragd.

Tycker det är roande att det här eminenta/klockrena blogginlägget väckt sådant himla liv, läser man i kommentarerna ser man att många är upprörda. 🙃 Däremot är självklart materialet en stor del av sporten (så har det alltid varit) och ser vi nu framåt så det är väl ingen som vet riktigt hur bra motor som Red Bull kommer lyckas bygga tillsammans med Ford inför nästa säsong tex, kan mycket väl gå käpprätt åt h-vete. Jag tror absolut inte att Red Bull blir mästare nästa säsong med en helt nyutvecklad motor, inte ens med super-Max bakom ratten. Att Verstappen nästan skulle bli världsmästare i år igen var en enorm överraskning för mig också, en helt grym säsong av Max med en helt fantastisk andra halva. Halvskumt också för Piastri som hade läget ganska bra under kontroll i augusti men sedan ballade ur, vad som egentligen hände med Piastri vet jag inte, en del möjligen mentalt. Noterbart också vilken total katastrofsäsong Hamilton haft, ett underverk om han fortsätter förnedra sig men han släpper nog inte ett av tidernas bästa sport-kontrakt alla kategorier med Ferrari (stackars Ferrari).

Senast ändrad:
Jag håller med om att Verstappen är i särklass som förare. 100% vinnarskalle och med enorma förmågor. Lyckades slå Hamilton när den senare satt i den i särklass bästa bilen med det raggaråk han satt i då. Redbull kan skapa fartmonster sedan får Max brotta ner dem i kurvorna. Att andreförrarna, Chico i viss mån, inte har klarat att hantera kärran visar vilken förare han är som jag uppfattar det.

Aaaaaaah.
Blääää, men kul med en annan vinnare än den som egentligen är bäst - Max. Trist om han vinner varje år fram tills han tröttnar så det är positivt.

Skönt ändå att man inte bestraffade Norris för att han körde om på PÅ BANAN.
Sträck och markeringar kan gtfo - banans slut markeras av grus, lecakulor och armco-räcke.

Tillbaka
Topp