[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Man kan tycka vad man vill om Verstappen.
Men jag har inte sett nån förare som är bättre på att leverara utan att alltid ha den bästa bilen. Jisses vad han vrider ur den där bilen och sina kollegor.

Att han ens var med i fighten iår är en bragd.
100%.

Om 15-20 år (om inte förr) kommer diskussionen om vem som är The GOAT att stå mellan Senna, Max och Schumi. Eventuellt också Hamilton (på ren statistik), men varje år han kört efter 2021 har tyvärr eroderat hans arv (både statistiskt och hur folk betraktar honom), och jag tror tyvärr inte att 2026 kommer ändra denna trend.

Jag försöker ta in så mycket jag kan av den magi Max visar upp på banan, då det inte är säkert att man kommer att få se någon annan med samma kombination av talang, vinnarskalle och tillräckligt bra material/team under en livstid.

Hamilton är the goat, vi får se om Max kan ta sig förbi.
Hade Senna fått vara med oss längre hade han inte haft den glansen han har idag. Duktig javisst men lika hypad som Kung Artur.

Schumi lyfte sporten många pinnhål men som förare räcker han inte hela vägen upp imho.

Jaha, vad tror vi om årets regeländringar? Kommer det generera fler omkörningar och spännande race? Ska bli intressant.

Större regeländringar brukar kunna röra om lite i grytan.
Även om de större stallen vanligtvis hanterar det bra, så är det alltid något av dem har problem inledningsvis.
Aston Martin ligger ju en bit efter redan innan start...

Kommer det hända något magiskt som gör att det blir lika fräckt som förr? Nej?

Kommer det bli oväntade placeringar i inledande racen på grund av mycket nytt? Ja.

Har bilarna blivit mindre så som de borde? Nej.

Har bilarna blivit lättare så som de borde? Nej.

Har man släppt på tramset med att banan slutar vid nån markering och inte i grusen? Nej?

Fortsätter man på nya tråkiga penga-banor ? Ja.

Körs det om mer än det gjordes på den tiden då racingen var riktigt fräck? Ja.
Är det ändå tråkigare? Ja.

Låter bilarna som de borde? Nej.

Bör man sluta tramsa med batteri, miljö och hållbarhet? Ja, att hålla på och greenwasha en sån här cirkus är bara löjligt.

Ska det innebära viss risk att köra? Ja.

alwsqy.webp

Kommer det bli oväntade placeringar i inledande racen på grund av mycket nytt? Ja.

Har man släppt på tramset med att banan slutar vid nån markering och inte i grusen? Nej?

Bör man sluta tramsa med batteri, miljö och hållbarhet? Ja, att hålla på och greenwasha en sån här cirkus är bara löjligt.

Visa bilaga 818315
Säkert många rätt men om det blir tråkigare vet vi ändå inte förrän om några lopp. Jag tror också att denna säsongen kommer bli ojämn och kanske tråkig pga detta men det finns ändå hopp om att det kommer bli bättre till nästa/kommande säsonger med detta reglemente. Att taktik från teamet får en större roll behöver inte vara negativt utan kan bli ett intressant inslag. Tror det var Norris som ändå försökte se det positivt med att det kan bli (fler) omkörningar på oväntade platser. Tidigare så har alla omkörningar skett direkt efter drs-sträckorna vilket gjort loppen alltför förutsägbara. Tror inte vi ska dra för många slutsatser utifrån söndagens lopp hur som.

Visa bilaga 818315
Har de inte minskat på vad totalvikten får vara?

Jo, från 795 till 770 kg. Tror jag

Ja, så om 9 år i samma takt är man nere på vad de bör väga.

Säkert många rätt men om det blir tråkigare vet vi ändå inte förrän om några lopp. Jag tror också att denna säsongen kommer bli ojämn och kanske tråkig pga detta men det finns ändå hopp om att det kommer bli bättre till nästa/kommande säsonger med detta reglemente. Att taktik från teamet får en större roll behöver inte vara negativt utan kan bli ett intressant inslag. Tror det var Norris som ändå försökte se det positivt med att det kan bli (fler) omkörningar på oväntade platser. Tidigare så har alla omkörningar skett direkt efter drs-sträckorna vilket gjort loppen alltför förutsägbara. Tror inte vi ska dra för många slutsatser utifrån söndagens lopp hur som.

Jag tycker inte det behöver bli tråkigt bara för det är ojämnt, det beror väl på varför det är ojämnt och för vem. Om de stora teamet prickat rätt direkt så blir nog övertaget för stort när(om) de mindre kommer ikapp.

Jag hade gärna sett mer taktik, in med tankstoppen igen, bort med gränsen eller höj hastigheten i depån.

Medhåll, söndagen blir inte trendsättande för resten av säsongen.

Blir ju spännande även om jag är skeptisk till motorerna. Vissa av kommentarerna från förarna har ju varit minst sagt oroväckande.

1772795645246.webp

1772795653228.webp

1772795664119.webp

Jag håller nog med Max i detta. Bort med batterierna, byt bränslet om de nu ska vara en "miljövänlig" sport.
Det ska visst vara "miljövänligt" i år redan. https://www.dagensps.se/motor/f1-2026-forklarat-nya-regler-nya-bilar-och-hela-startfaltet/

Bränslet: racing möter klimatmål​

Från 2026 används fullt ut hållbara syntetiska bränslen. De framställs bland annat genom infångad koldioxid och restmaterial, i stället för traditionell fossil råvara.

Cadillac är ett helt nytt team för 2026 men de har plockat in två veteraner som förare. (Foto: Cadillac)
Cadillac är ett helt nytt team för 2026 men de har plockat in två veteraner som förare. (Foto: Cadillac)
Det påverkar inte hur det låter eller hur snabbt bilarna går – men det är en viktig pusselbit i Formel 1:s mål att nå nettonollutsläpp till 2030.

Varje motorleverantör samarbetar med egna bränslepartners, vilket öppnar för ett tyst utvecklingskrig vid sidan av banan. Historien visar att små skillnader i bränsle och förbränning kan få stora konsekvenser.

Det ska visst vara "miljövänligt" i år redan. https://www.dagensps.se/motor/f1-2026-forklarat-nya-regler-nya-bilar-och-hela-startfaltet/

Bränslet: racing möter klimatmål​

Från 2026 används fullt ut hållbara syntetiska bränslen. De framställs bland annat genom infångad koldioxid och restmaterial, i stället för traditionell fossil råvara.

Det påverkar inte hur det låter eller hur snabbt bilarna går – men det är en viktig pusselbit i Formel 1:s mål att nå nettonollutsläpp till 2030.

Varje motorleverantör samarbetar med egna bränslepartners, vilket öppnar för ett tyst utvecklingskrig vid sidan av banan. Historien visar att små skillnader i bränsle och förbränning kan få stora konsekvenser.
Återanvända gamla förare är ju miljövänligt på riktigt 😀

Senast ändrad:
Jag måste säga att jag tycker säsongen började riktigt bra. Kul med en fight mellan Mercedes och Ferrari (som sumpar strategin som vanligt, hur kan de inte ha planerat för VSC bättre? Det har ju varit uppenbart att en del bilar skulle gå sönder under loppet och orsaka VSC. Hamilton har ju helt rätt i att de borde splittat strategin mellan honom och Leclerc där.)

Efter att ha följt F1 i 30+ år så är jag positiv till nya regelverket med nya aeroreglerna och hybrid med 50%/50% förbränningsmotor/batteri. Lite mer strategi, lite mer att hålla koll på som förare, lite svårare teknikmässigt. Precis som det ska vara i F1 enligt mig!

Kul att det går så bra för Arvid Lindblad i debuten också! Att få vara där uppe runt Hamilton, Norris och Verstappen och en hel helg som han varit väldigt clean och snabb. Liam Lawson i samma team är ingenstans i jämförelse (skulle gärna se att någon annan får chansen i den riktigt bra bilen).

Synd med tekniska problem för Isack Hadjar, hade varit kul att se hur långt upp han hade slutat i jämförelse med Norris och Verstappen.

Kul med Audi som gick bra med Bortoleto. Och Aston Martin katastrofen är kanske inte riktigt så katastrofal som en del förutspådde, jag tror de kommer få ordning på den bilens egenbyggda växellåda och Honda-motorn samt vibrationerna som skakat sönder batteriet så småningom under säsongen.

För de som tycker nya regelverket är en katastrof så kolla på F3 istället. Då får man nära och kul racing med bara förbränningsmotorer, riktigt bra förare och massor med bra omkörningar. Både Ugo Ugochukwu och Freddie Slater är ju riktigt duktiga till exempel. Båda F3 racen i helgen var riktigt bra!

Kommer bli en bra säsong det här!

Senast ändrad:
Många omkörningar gör inte automatiskt bra racing. Man ska absolut kunna köra om men att som nu i kina när russel missar en kurva och ändå tar in nästan en hel sekund och kör om gör det enligt mig helt ointressant. Att se bilar byta plats fram och tillbaka mitt på raksträckor med stora skillnader i fart är inte särskilt spännande även fast kommentatorerna pratar högljutt om det.
Jag hoppas jag blir motbevisad när jag ser morgondagens lopp annars är de det sista jag ser på ett tag...

Många omkörningar gör inte automatiskt bra racing. Man ska absolut kunna köra om men att som nu i kina när russel missar en kurva och ändå tar in nästan en hel sekund och kör om gör det enligt mig helt ointressant. Att se bilar byta plats fram och tillbaka mitt på raksträckor med stora skillnader i fart är inte särskilt spännande även fast kommentatorerna pratar högljutt om det.
Jag hoppas jag blir motbevisad när jag ser morgondagens lopp annars är de det sista jag ser på ett tag...
Jag har alltid varit emot DRS, men den nya motsvarigeten vad den nu kallas är ju faan ännu värre? Bort med den och släpp energiåtervinningen helt fri så kanske det blir ok?

Jag har alltid varit emot DRS, men den nya motsvarigeten vad den nu kallas är ju faan ännu värre? Bort med den så kanske det blir ok?

Ta bort går nog inte men det är kanske möjligt att hitta en nivå som funkar bättre ungefär som dom försökt med att justera drs-zoner tidigare, kanske?..

Att se f1 bilar köra medvetet långsamt i kurvorna för maximal laddning och spara till raksträckorna har jag svårt att se hur dom kommer ifrån oavsett och det gör det svårsmält för mig.
Smaken är som baken.

Jag har sagt upp mitt f1tv och kanske testar vpn och indycarlive istället och testar om det är värt det trots besväret. Annars fortsätter jag med 30min extended highlights på Youtube för dom flesta loppen och ser indy 500 och kanske nått till live.

Senast ändrad:
Ja, F1 har ju alltid varit lite speciellt, är det inte drs eller den här nuvarande "overtake mode" (eller vad nu det kallas) så har det ju ofta varit en kraftig skillnad mellan de olika stallen av andra tekniska eller aerodynamiska orsaker. Så är det inte det ena så är det något annat, tror aldrig att jag inom min livstid varit med om att F1 fans varit nöjda men trots det ett konstant sjukt stort intresse över denna cirkus. Olika team har oftast totalt dominerat i olika tidsperioder vilket tagit bort en hel del spänning (med undantag för vissa säsonger så klart).

Klart det är extremt stora utmaningar nu för F1 med dessa hybridbilar och att försöka få till bra racing, vi får nog tyvärr ha en hel del tålamod. Klart det är kul samt publikfriande med omkörningar men samtidigt finns det gränser, om det är så som @Rickard. skriver att de konsekvent nu medvetet kör långsamt i kurvorna för maximal laddning för att spara till raksträckorna så blir det löjligt till slut och ställer lägre krav på förarnas skicklighet.

Indycar är ju absolut mer jämn och rättvis racing men där brukar folk gnälla över andra saker istället, exempelvis att vissa avskyr ovalracing (även om inte alla race är på ovalbanor). Indycar har ju inte alls samma ekonomiska budget som F1 heller, tror knappt det går att jämföra, mycket sämre tv produktioner också. Dessutom har väl ofta amerikansk sport/serier generellt svårare att slå brett i Europa trots högsta klass, nhl, nfl, mlb, nba, pga etc. Vi snackar serier av absolut högsta världsnivå men tidsskillnader och sådant ställer till det samt att det trots allt är nordamerikanska serier med amerikanskt stuk & kultur.

Senast ändrad:
OT men riktigt kul, bättre sent än aldrig. Ska det bli något måste ju Ericsson bli en bättre kvalare. I år kör han väl dessutom under hård press, han måste prestera bättre för ett nytt kontrakt.

Jag tycker det var intressant i intervjuerna efter racet att Colthard påtalade att Leclerc sagt att han gillat raceandet med Hamilton och Hamilton själv sa att det var det roligaste loppet han kört på väldigt länge, om nånsin. Så inte alla förare tycker det är kasst, det är som av en händelse de som kommer längre ner i resultatlistan som muttrar mest. Verstappen var ju sur som ättika redan innan dagens race och jag tror inte dagens race gjorde honom gladare.

Indycar, jag vet inte jag. Det har en viss B-känsla över sig tycker jag, från depå-arbeten och vidare ut på banan och även TV-produktionen som du är inne på. Kan ju vara kul ändå (Lex Allsvenskan), men hade det inte varit två svenskar med hade jag inte inte ägnat det en tanke.

Så härligt att se en Hamilton som kör hårt, smart, och samtidigt respektfullt mot Leclerc. Och de har båda riktigt kul! Ferrari har aldrig varit mitt favorit-team, nu dock så vinner de min respekt som låter sina förare verkligen tampas där ute på banan.

Synd att Ocon fick en brainfade och körde in i Colapinto. Ocon har varit en av min favoritförare men idag blev ingen höjdare, erkände åtminstone direkt att det var han som tabbat sig totalt.

Man såg på onboard-bilderna från Colapinto senare under loppet att han hade svårt att släppa den kontakten och hur mycket han förlorade på det. Speciellt när Alpine-bilen fungerade så bra idag och team-kompisen Gasly fick till ett riktigt bra resultat. Gasly gör som vanligt en intelligent körning och plockar hem max vad bilen kan ge.

Man blir ju glad av att se Antonelli bara njuta av stunden både innan start och sedan vid målgång. Snyggt och väl genomfört race och grattis till första vinsten. Bra för spänningen i mästerskapet också, det lär stå mellan de två Mercedes-förarna...

Bearman syns inte mycket men kör fortsatt riktigt bra till en fin femteplats.

Om två veckor Japan och Suzuka-banan, en favorit bland många av förarna!

Jag har lite svårt att förstå kritiken om jag ska vara ärlig mot det här regelverket med 50%/50% förbränningsmotor/elmotor+batteri.

Det är grundläggande fysik.

När du kommer upp i ca 320 km/h så kostar det oerhört mycket energi att försöka köra ca 340 km/h bara för att strax därefter bromsa hårt. Du kunde tjänat hundradelar.

Bättre att då ladda batteriet och använda den energin för att ha en otrolig acceleration ut på nästa raksträcka. Då vinner du hela den sträckan och du tjänar tiondelar av en sekund.

(Samma sak på riktigt korta bitar där accelerationen följs av inbromsning strax därefter, viktigare för totaltiden att batteriet är laddat för att ha den där riktiga kicken ut på nästa långa raka.)

De flesta av oss cyklar väl redan så, inom cyklingen blir det helt naturligt att vara energismart.

Inte spurtar jag stenhårt om jag redan kör snabbt i nerförsbacke, eller strax innan ett knöligt stenparti. Spara den energin till att använda i nästa uppförsbacke eller efter knölet och försök så snabbt som möjligt komma upp i fart igen.

Fast det är lite svårt att förstå sig på vad som händer när de rundar varandra mitt i kurvorna. Normal racing så är inte ytterspår genom en kurva en möjlig väg för omkörning om det inte är regn och man heter Max förstås…

Att jämföra racing med uttålighetssport är ett kreativt sätt att se på det, för mig missar det poängen med racing (och särskilt kvalet) men det är en 100% fair point.
Gillar man det tänket kan jag rekomendera Formula E som gör den grejen ännu mer där får man t o m se klungkörning för att spara ström till "spurtförsök" på slutet.

Det finns såklart ett gäng som hatar hybrider och allt som inte är v10 men jag vill tro att dom flesta inte bryr sig om det utan bara ogillar sättet dessa bilar körs på banan.
FIAs försök på censur på "super" clippingen och allt annat negativt med dessa bilar är humoristiskt.

Aja nu ska jag inte säga något mer här, nu har jag fått ur mig lite besvikelse. Viktigare än f1 är att skogen tinar snabbt nu så snart börjar mtb-säsongen 😀

Ja, detta blir "intressant" följa, publikfriande är det ju med alla fighter/omkörningar samt att tom Hamilton hänger med i toppen igen, hade jag aldrig trott (och säger sig ha det roligare än på länge) men hybridkonceptet behöver nog förfinas/slipas på... 🙃 🙂 En otroligt annorlunda säsong verkar det bli, F1 har väl aldrig någonsin genomgått lika stora förändringar som inför denna säsong?

Hur är det med de nästa racen, blir de av eller inte?

Mercedes verkar ha bäst koll på detta hybrid koncept hittills och det finns så klart risk för dominans (en ny Merca era). Minst sagt "speciellt"/udda att inte McLaren bilarna kunde vara med i racet, trist.

Senast ändrad:
Ja, detta blir "intressant" följa, publikfriande är det ju med alla fighter/omkörningar samt att tom Hamilton hänger med i toppen igen, hade jag aldrig trott (och säger sig ha det roligare än på länge) men hybridkonceptet behöver nog förfinas/slipas på... 🙃 🙂 En otroligt annorlunda säsong verkar det bli, F1 har väl aldrig någonsin genomgått lika stora förändringar som inför denna säsong?

Mercedes verkar ha bäst koll på detta hybrid koncept hittills och det finns så klart risk för dominans (en ny Merca era). Minst sagt "speciellt"/udda att inte McLaren bilarna kunde vara med i racet, trist.

De har en del att lära från sina kollegor i WEC minst sagt.
Även om deras system inte är helt felfria, så har de haft hybrider i 2-3 säsonger.

Nästa är Japan och det är inte inställt men sen Bahrain och Saudi ser ut att vara inställda.
IMG_0316.webp

Haha, ja det hade väl varit något.

Annars Adelaide, Brands-Hatch, Imola, lång lista på banor som varit roliga men de saknar väl allt runt omkring för att klara av ett modernt lopp idag tyvärr.

Listan av FIA godkända grade 1 banor är inte särskilt lång och dom tillfälliga banorna är inte tvärbyggda för att uppnå det.
Jag tror det skulle vara extremt svårt att bara lägga in ett nytt race bara sådär.

Senast ändrad:
Vad menar du?
F1 har haft hybridmotor sen 2009 så dom saknar inte direkt erfarenhet av det.
Sant men den "elektriska delen" av motorn är väl avsevärt större nu i samband med årets förändringar? Vi har numera ungefär en 50–50 kraftfördelning mellan förbränningsmotorn och el?

Samt att man tagit bort drs men istället infört active aero och infört overtake mode etc. Div olika spännande knappar att använda OM man har tillräckligt laddning i batteriet. 🙂

Jo men det är ju inget wec-laget har något som helst koll på. Det enda gemensamma är väl att båda saknar energi nog att köra fullt ut hela varven.

Vad menar du?
F1 har haft hybridmotor sen 2009 så dom saknar inte direkt erfarenhet av det.

Att det skiljer mellan hur de används.
Där F1 har en variant som innehåller mer funktioner, så är Wec varianten enklare och används i stort sett som en typ av nitro för att ge motorn mer kraft vid tex omkörningar pga bop (balance of performance)
WEC bilarnas system är dessutom byggt för att klara av minst 6h kontinuerligt hård belastning, jämfört med F1s 60min

Sen är jag osäker på om wec hyperbilarna kör med 50/50 eller om de har någon annan variant

Tillbaka
Topp