Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Usch, tur att det gick fort.Läs gärna om Byford Dolphin för att få ett hum om vad som händer om man sänker tryck väldigt snabbt. Framför allt vad som hände med Truls Hellevik. Magstark läsning![]()
The blood of the three divers who were found intact inside the chambers likely boiled instantly
Såg bilderna på resterna häromdagen. Satfläsk... typ löst ansikte, lös ryggrad. Otäckt!Läs gärna om Byford Dolphin för att få ett hum om vad som händer om man sänker tryck väldigt snabbt. Framför allt vad som hände med Truls Hellevik. Magstark läsning![]()
Bara för att någon påstår något felaktigt så betyder det inte att frågan är tveksam.Det tycks råda delade meningar om värmeutvecklingen.
![]()
Fact Check: Did Titan implosion cause vessel to become as hot as the sun?
The deep-sea submersible experienced a "catastrophic implosion" during a voyage to the wreck of the Titanic.www.newsweek.com
Det finns ju olika saker att gå igång på. Jag har hört (om det nu är sant) att det finns folk som frivilligt cyklar upp på jättehöga bergstoppar, och sen ner igen i över 100 kilometer i timmen.Kan man inte få exakt samma upplevelse med en ROV + ett bra VR-system? Kanske t o m bättre då man kan ha fler kameror i fler vinklar istället för att sitta o kika ut genom ett litet mini-fönster?
Det känns ganska otidsenligt att skicka ner människor i djupet när det inte behövs. Det är ju inte så att man kan nudda Titanic med handen ändå.
Helt jävla sjukt. Vem skulle orka liksom? Självklart blir det helikopter upp.Det finns ju olika saker att gå igång på. Jag har hört (om det nu är sant) att det finns folk som frivilligt cyklar upp på jättehöga bergstoppar, och sen ner igen i över 100 kilometer i timmen.
Helst helikopter i nåt tveksamt material som kanske inte håller på höga höjderHelt jävla sjukt. Vem skulle orka liksom? Självklart blir det helikopter upp.
När man istället kan sitta i soffan, äta chips och ha på sig ett par glasögon.Det finns ju olika saker att gå igång på. Jag har hört (om det nu är sant) att det finns folk som frivilligt cyklar upp på jättehöga bergstoppar, och sen ner igen i över 100 kilometer i timmen.
Designprincipen såg vi redan i filmen i inlägg #2, dvs, ta en toapappersrulle och limma fast lock i ändarna. Locken hölls på plats av vattentrycket. Detta är orsaken till att titanringarna inte hade några spår av kolfiberskrovet.De hade alltså tagit den ursprungliga batysfär konstruktionen, delat den som en apelsin och stoppat in ett kolfiberrör mellan apelsinhalvorna och lagt på Karlssons Klister i skarvarna och tryckt ihop under det att någon mumlade en magisk trollformel av nåt slag. Jag tror det kommer att dröja innan vi får se den här designen igen.
Det finns ju olika saker att gå igång på. Jag har hört (om det nu är sant) att det finns folk som frivilligt cyklar upp på jättehöga bergstoppar, och sen ner igen i över 100 kilometer i timmen.
Tja, det finns ju tydligen nå't som heter Zwift så helt taget ur luften är det ju inte.När man istället kan sitta i soffan, äta chips och ha på sig ett par glasögon.
Touché!Ja själv är jag flintis så ubåt eller cykel kanske inte är sådär jättestor skillnad?
Toupé!Touché!
Hur menar du nu?Den samlade Happy-expertisen skulle säkert kunna bygga en mkt bättre Ubåt än Titan...
Jag tror faktiskt inte inlägget var ironiskt.Hur menar du nu?
Får man inte döma ut en uppenbart katastrofal design om man inte kan bygga en bättre?
Och det kan vi nog inte, så då var Titan jättebra tycker du?
Jag kan börja läsa igenom alla sidor av rammaterialdiskussioner här på happy. Efter allt sånt tjafs måste det ju finnas en konsensus... eller? ?Dream team:
Makten som projektansvarig , ooms som reviderar allt, jomper för teambuilding, Sixten som materialspecare och zlatko(tror jag det var) som inköpare.
Jag tror faktiskt inte inlägget var ironiskt.
Och, ja, det tror jag vi skulle kunna om vi hade budget.
Ge oss 35 happyvolontärer i ett läger på Fårö med obegränsade tillgångar, god mat, bastu, ritningar och lärdomar från tidigare byggen och ett års tid så ska vi nog spåna ihop något.
Just det. Jag glömde bort alla brudar jag fått genom att propsa för stålramar på internetforum genom åren! Det är tur att man kan cykla långt, annars hade bilresorna konkurrerat med alla underhåll som ska betalas.Du glömde fruntimmer. Motivation till prestation kommer inte från ingenstans.
Vad betyder det där "testa ordentligt" som du nämner?Exakt. Östersjön är bara 450m djup, så vi behöver relokera till Hawaii el Manilla för att kunna testa ordentligt. Det krävs uthålliga investerare med djupa plånböcker. Någon som känner Zlatan el någon Arabisk prins ?
Det är en väldigt tydlig lärdom från den här tråden. Vad är det du inte fattar ?? Om man bygger en farkost där livet står på spel så måste man ha stenkoll på att den funkar i alla lägen, och även efter flera hundra gånger, och om delar går sönder. Stora marginaler och väldigt robust. Finns inget utrymme för att bara hoppas att det funkar - som det verkar ha varit här. Jämför med Alvin tidigare i tråden.Vad betyder det där "testa ordentligt" som du nämner?
Hatar du innovation?
Knappast motstående titanring, möjligen motstående hemisfär. Men när tittgluggen är paj spelar det väl inte så stor roll vad som går sönder därnäst?Om fönstret imploderat lär vattentrycket skjutit ut den motstående titanringen och sedan hade tuben krossats som ett äggskal.
Väldigt konstig jämförelse. Sjunkna vrak från gamla tider med förmodade skatter etc har väl alltid innehållit en fascination för mänskligheten. Med det resonemanget är väl skeppet Wasa också helt ointressant, en gammal båtjävel från 1500-talet. Vem vill betala inträde för att se sån gammal skit? Titanics förlisning är en av 1900-talets mest välkända civilkatastrofer. Att folk vill titta på det vraket är inte ett dugg konstigt. Det är snarare du och dina åsikter som är konstiga.Vad som får någon att betala enorma belopp för att få en glimt av ett vrak av en båt som sjönk för mer än 100 år sedan känns parallellt med krypkörning förbi trafikolyckor så man kan tänka alla ’tur det inte var mig’ - tankar innan man glatt kör vidare.
Kan vi inte få en till snabbvalsemoji? Typ den härVäldigt konstig jämförelse. Sjunkna vrak från gamla tider med förmodade skatter etc har väl alltid innehållit en fascination för mänskligheten. Med det resonemanget är väl skeppet Wasa också helt ointressant, en gammal båtjävel från 1500-talet. Vem vill betala inträde för att se sån gammal skit? Titanics förlisning är en av 1900-talets mest välkända civilkatastrofer. Att folk vill titta på det vraket är inte ett dugg konstigt. Det är snarare du och dina åsikter som är konstiga.
Fin kommentar från någon som kan gråta ut mer än Lille Skutt. Du ville väl inte ha dålig stämning?Väldigt konstig jämförelse. Sjunkna vrak från gamla tider med förmodade skatter etc har väl alltid innehållit en fascination för mänskligheten. Med det resonemanget är väl skeppet Wasa också helt ointressant, en gammal båtjävel från 1500-talet. Vem vill betala inträde för att se sån gammal skit? Titanics förlisning är en av 1900-talets mest välkända civilkatastrofer. Att folk vill titta på det vraket är inte ett dugg konstigt. Det är snarare du och dina åsikter som är konstiga.
Jag antar att du ser på Estonia på samma sätt.Väldigt konstig jämförelse. Sjunkna vrak från gamla tider med förmodade skatter etc har väl alltid innehållit en fascination för mänskligheten. Med det resonemanget är väl skeppet Wasa också helt ointressant, en gammal båtjävel från 1500-talet. Vem vill betala inträde för att se sån gammal skit? Titanics förlisning är en av 1900-talets mest välkända civilkatastrofer. Att folk vill titta på det vraket är inte ett dugg konstigt. Det är snarare du och dina åsikter som är konstiga.
Som med så många av dina påståenden om andra lampor än just de du har är det ett helt lögnaktigt påhitt.
Vad är det med en sådan optimering som är så svårt för dig att förstå?
Så svårt att du tom måste skriva lögnaktiga påståenden om mig.
Du verkar ha fastnat i "alternativa fakta" dvs rena lögner, precis som Donald T mfl
Alltid upplivande när HåkanC skriver i trådar. Alla inlägg har karaktären av ”att lägga en våt filt över stämningen”.
Fel tråd?Ursäkta mig men....du är väl inte riktigt rätt man att peka finger åt andra för dåligt uppförande, Håkan?
Även om det verkligen är förskräckligt när nån har fel på internet så kanske man inte behöver slå ner VARJE GÅNG på när någon säger nåt svepande om stål vs alu vs kolfiber på nätet. Även om man har bra på fötterna som du oftast har, så behöver man kanske ändå inte göra anspråk på att sitta på den enda rätta sanningen lika hårt och oförsonligt som du tenderar att göra, när det hettar till.
Man kanske heller inte behöver slå ner lika ofta på ordval och ordbruk som du tenderar att göra, tex carbon vs kolfiber, eller användning av engelska termer istf svenska, eller rena grammatiska fel. Vi minns alla hur det var att få publika tillrättavisningar av läraren i klassrummet. Få uppskattar att som vuxna få liknande påpekanden i såna här forum. Så mitt bestämda intryck över tid är att du har trampat ganska många postare på tårna. Och att ganska många av de fallen har varit onödiga, om man ser sakligt på det. Och att därför som jag skrev inledningsvis du inte riktigt kanske är rätt man att kasta sten på andra, vilket du gör här på ditt mkt karakteristiska subtila sätt.
men i en tråd om ubåtar (•_•)Fel tråd?
Fördelen med titan i ubåtarna är att den blir starkare med användandet, hårdare typ. Det stod i någon av de länkade artiklarna.
Ja, alltså relaterat till att många andra ubåtar helt byggs i tital. Att den imploderade ubåten var gjort av en kolfibercylinder med två titanringar och en "plexiglas" dome är väl känt.Ubåten var mestadels tillverkad av fulfiber, bara ringarna i ändarna på tuben var titan. Om jag förstod det rätt.
You make my bike sad ?kålfiber passar för cyklar, och stål för ubåtar. Inte tvärtom.
Skärp er nu, hur jäkla lågt kan man sjunka?
Nu är jag ingen materialnisse, men betyder inte det i så fall att en titanubåt blir starkare efter varje dyk? och om det nu är trycket som härdar, även de delar av skrovet som blivit utsatta för en sjunkbombsexplosion eller grundstötning?Fördelen med titan i ubåtarna är att den blir starkare med användandet, hårdare typ. Det stod i någon av de länkade artiklarna.