[OT] Den saknade subben nere vid Titanic

Till saken hör väl hela tänket.

Min vän som jobbar på sjön undrade varför de inte har en egen ROV på fartyget, så om det blir problem så jobbar man utifrån den direkt istället för att kalla på hjälp.

Och om de haft transponders så hade de vetat ganska precis vart den var.

När man jobbar med vanlig kartläggning av sjöbotten så har man detta, och en del annat också såklart.

Man vill ju inte tappa bort en ROV på havsbotten heller.. ännu mindre en miniubåt med människor.

Jag har inte hört någon säga något bra eller positivt om den här entreprenören.
Jamen exakt, varför ingen ROV direkt klar att sjösätta vid varje dyk. Kom att tänka på säkerhetstänket vid mättnadsdykning vid oljeriggar, en dykare standby ifall något händer.

Jag hade på inga villkor gett mig ner i den där subben. Skulle gärna åka med i en militär ubåt i rätt land men troligen inget annat.

Skulle aldrig vilja åka ubåt, tycker det är lite läskigt med trånga utrymmen. Och man ser ju normalt ingenting. Möjligtvis en turistubåt 3m ner vid ett tropiskt korallrev.

Och en militär ubåt måste vara extremt tråkigt. Ligga på botten i några veckor och lyssna på propellerljud, hur kul är det ? Det är väl bara Kaptenen som får titta i periskopet.

Skulle aldrig vilja åka ubåt, tycker det är lite läskigt med trånga utrymmen. Och man ser ju normalt ingenting. Möjligtvis en turistubåt 3m ner vid ett tropiskt korallrev.

Och en militär ubåt måste vara extremt tråkigt. Ligga på botten i några veckor och lyssna på propellerljud, hur kul är det ? Det är väl bara Kaptenen som får titta i periskopet.
Joo...jag skulle kunna tänka mig, alltså en sån där sightseeingtur som norska militären kan göra för de anställdas familjer. Dom är ju kanske inte jättestora inuti här i norden men säkerheten lär ju finnas på plats.

när jag gick i lekskola fick vi besöka en ubåt och fick sitta ner en stund bjudna på tilltugg i 'mässen'.

roligt tidigt minne. rätt lyxig verksamhet när jag tänker tillbaka.

En sån där luxuös ubåt utan olje och diesellukt som kapten Nemo hade i En världsomsegling under havet, skulle jag kunna tänka mig att åka i. Rymliga salonger med högt i tak, fördragbara gardiner framför en panoramaglasvägg som man kan sitta och avnjuta det livliga djurlivet utanför, och jättebläckfiskar som slåss med varann medan man väntar på att middagen ska serveras med silverbestick och vinlista.

Det sämsta med ubåten är ölen man blandar jägern med. Jäger blir man glad och stark av, men av öl däremot blir man tjock och högljudd.

Det är sedan gammalt.

Det ryktas om att moderskeppet borde ha fångat upp implosionsljudet eftersom de var närmast, om de hade ljudupptagningsutrustning, men valde att tiga om detta. Skulle inte alls förvåna mig. Var väl bekvämare att spela ovetande så fick de lite mer tid på sig att fundera på hur de bäst skulle lägga upp sin damage control.

Jamen exakt, varför ingen ROV direkt klar att sjösätta vid varje dyk. Kom att tänka på säkerhetstänket vid mättnadsdykning vid oljeriggar, en dykare standby ifall något händer.

Jag hade på inga villkor gett mig ner i den där subben. Skulle gärna åka med i en militär ubåt i rätt land men troligen inget annat.

Det var iofs ganska kort karriär på en del av dykarna också i Norge där i början. De är duktiga på ROV nu och dyker mindre gissar jag.

Men säkerhetstänket är genomgående. Man får väl inte ens beträda riggen utan de rätta säkerhetskurserna, och allt av utrustning roteras ut på intervall. Har sånnadär fina rök-bloss här hemma och hade en plattforms RIB på gården i många år. Skrovet var så tjockt att man bara kan ta fart rätt upp på land :)

Annat tänk här, andra pengar också, även om Ubåtsturen var dyr så pumpar väl plattformarna en mille på några minuter.

Det var iofs ganska kort karriär på en del av dykarna också i Norge där i början. De är duktiga på ROV nu och dyker mindre gissar jag.

Men säkerhetstänket är genomgående. Man får väl inte ens beträda riggen utan de rätta säkerhetskurserna, och allt av utrustning roteras ut på intervall. Har sånnadär fina rök-bloss här hemma och hade en plattforms RIB på gården i många år. Skrovet var så tjockt att man bara kan ta fart rätt upp på land :)

Annat tänk här, andra pengar också, även om Ubåtsturen var dyr så pumpar väl plattformarna en mille på några minuter.
Ja till allt det där. Verkligen helt andra pengar. Men det gör mig förbannad hur man kunde förbigå den säkerhet som borde funnits. Visst kan inget hända om man sitter i sin soffa eller vad mannen bakom företaget har sagt, men riskbedömning är otroligt viktigt nära nog överallt. Man kan syssla med allt möjligt man tycker är kul när man väl hanterat riskerna på ett tillräckligt sätt, men att dumdö på det här sättet och ta med sig andra...inte bra.

Konstigt bolag och konstig inställning till säkerhetsaspekter hos CEO:n, hoppas de åker på en fet stämning av de anhöriga och går i konken.

Deras VD har avlidit, de har förlorat det fordon som de använde för verksamheten och kommer ha problem att få nya kunder.

Jag tror inte att en stämning kommer hinna påverka deras betalningsförmåga.

Någon som fått med sig varför man byggt i titan och kolfiber? Bara för att låta coolt? För vikt är väl inte fråga när man vill ner djupt? Stål känns ju mer beprövat...

Någon som fått med sig varför man byggt i titan och kolfiber? Bara för att låta coolt? För vikt är väl inte fråga när man vill ner djupt? Stål känns ju mer beprövat...

Även ryssarna bygger sina u-båtar i titanlegeringar ibland. Och det var nog inte så mycket bling i sovjetunionen eller ens moderna Ryssland. Helt utan att veta varför man bygger i titan kan jag förstå att det finns någon positiv egenskap hos materialet som man önskar benyttja sig av.

Sovjetisk u-båt med titanlegerat skrov

Några intressanta länkar om användandet av kolfiber, formen etc:

Titan är väl vettigt *om* man vet vad man håller på med.

En mix av de två där de påverkas olika av tryck- och temperatur-ändringar skulle kunna bli särskilt knepigt.

Skulle gärna läsa en framtida grundlig undersökning av designen och processerna runt användandet av farkosten.

Vad jag förstår måste ett ubåtsskrov i stål göras så pass tjockt för djuphavsdykning att vikten blir ett problem, dvs de får dålig flytkraft.

Titanlegeringar är starkare än stål per viktenhet och rostar ej.

Kolfiberlaminat är ännu starkare per viktenhet. Titan lär haft spänningssensorer i skrovet typ som effektmätare på cyklar, men troligtvis var de inte tillräckligt bra utprovade.
Gissar att kolfiberskrovet blev enklare och billigare att tillverka än ett i titanlegering.

Vore intressant att se riskanalysen för Titan och se hur de hanterat kända risker. Med tanke på att de kallade Titan exprimentell borde de utfört extra många kontroller under och efter varje dyk.

Vad jag förstår måste ett ubåtsskrov i stål göras så pass tjockt för djuphavsdykning att vikten blir ett problem, dvs de får dålig flytkraft.

Titanlegeringar är starkare än stål per viktenhet och rostar ej.

Kolfiberlaminat är ännu starkare per viktenhet. Titan lär haft spänningssensorer i skrovet typ som effektmätare på cyklar, men troligtvis var de inte tillräckligt bra utprovade.
Gissar att kolfiberskrovet blev enklare och billigare att tillverka än ett i titanlegering.

Vore intressant att se riskanalysen för Titan och se hur de hanterat kända risker. Med tanke på att de kallade Titan exprimentell borde de utfört extra många kontroller under och efter varje dyk.
Liknande kolfiberkonstruktioner gör inte flera dyk. Kolfiber är svårt att hantera och feldiagnosticera. Man har dykt med kolfiber innan men då har farkosterna varit engångsvara, efter dyket blir dom muséeobjekt vad jag förstår det som.

För några decennier sedan fick jag en utbildning till dykläkare i marinen. Även om det bara handlade om djup på 30-40 m var det lätt att inse att det redan på dessa djup finns mycket att ta hänsyn till, i synnerhet när det gäller människokroppen. Men även den utrustning som används kan påverkas vid dessa i sammanhanget beskedliga djup och jag har läst haverirapporter om dödsfall vid dyk till 30 m i Mälaren orsakade av ventilproblem, etc. Vid något tillfälle blev vi tryckta till ca 40 m i tryckkammaren i Karlskrona och fick känna på djuphavsberusning (och efteråt dykarloppor) medan vi skulle hantera medicinsk utrustning med olika tryck jämfört med i själva kammaren.

Titan handlar inte om scuba-dykning men när man tänker på säkerhetskraven för beskedliga djup på 40 m inser man att 4000 m ställer otroligt speciella krav på utrustning och säkerhet. Med allt som skrivits efteråt framstår det även för en amatör som otroligt tragiskt att Rush envetet bara körde på och konsekvent avfärdade allt man hittills kommit fram till vara sunt och riktigt.

Titan lär haft spänningssensorer i skrovet typ som effektmätare på cyklar, men troligtvis var de inte tillräckligt bra utprovade.
Någon menade att spänningssensorerna inte skulle reagera förrän precis när katastrofen inträffar? Och hur upptäcker man delaminering?

Såg bland alla artiklar efter Titan-olyckan att djuprekordet för scuba-dyk är 332 m (14 min ner, 14 timmar upp). Hur är det ens möjligt?

Det var troligen billigare med en kolfibercylinder om man ville ha utrymme för fem personer. Det stora fönstret var väl också en svag punkt? Mycket som hängde utanpå ytterskrovet att fastna med. Inga medföljande robotar. En galen MacGyver som styrde och lurade turister att köpa biljetter?

Jämför med Limiting Factor sub som är på en helt annan nivå på konstruktion och säkerhet. Den avänder titan i form av en sfär för två personer som tryckkabin. Har en grupp av tre mindre fönster som är försänkta i skrovet. LF sub dyker ned till det djupaste (10,925 m, om jag minns rätt). Tre medföljande robotar och ett ytfartyg helt anpassat för sub:en.

Jamen exakt. Skulle mkt gärna läsa den riskanalysen och hur man tänkt sig att hantera vad man identifierat som högst prioriterade risker. Vilket dom ju kan ha gjort fel i. Men ändå.

Tacka vet jag Nautilus. Kapten Nemo hade uppenbart god smak och gott omdöme när det gällde vilka leverantörer som anlitades till hans värstingbygge:
- Skrovplåtarna i stål, berättar kapten Nemo på sidan 179, kommer från Leard i Liverpool, kölen från Creusot i Bourgogne, maskineriet från Krupp, propelleraxeln från Pen & Co i London och propellern från Scott i Glasgow. Instrumenteringen har levererats av Hart Bros i New York. Och rammen i ubåtens för, den som används för att sänka fientliga skepp, är smidd av Motala verkstad.

Kan man inte få exakt samma upplevelse med en ROV + ett bra VR-system? Kanske t o m bättre då man kan ha fler kameror i fler vinklar istället för att sitta o kika ut genom ett litet mini-fönster?

Det känns ganska otidsenligt att skicka ner människor i djupet när det inte behövs. Det är ju inte så att man kan nudda Titanic med handen ändå.

Inte på luft. Det är inte möjligt.
Scuba betyder visst bara self contained - men det kan man ju fråga sig om om 14h uppstigning är self contained.
Självfallet inte. Har försökt ta reda på vad han använde men troligen är det olika gasblandningar för olika djup, bl a Trimix. Tydligen siktade han på 350 m men fick HPNS och vände vid 332. Han var inte direkt själv när han dök utan hade många som hjälpte honom.

Belos hade f ö ett stort förråd av helium ombord när vi var där för länge sedan för dykning djupare än sportdykare kommer. Ombord finns även URF som dykt till 444 m (Landsortsdjupet). Det är väl så långt Sveriges djupresurser sträcker sig.

Kan man inte få exakt samma upplevelse med en ROV + ett bra VR-system? Kanske t o m bättre då man kan ha fler kameror i fler vinklar istället för att sitta o kika ut genom ett litet mini-fönster?

Det känns ganska otidsenligt att skicka ner människor i djupet när det inte behövs. Det är ju inte så att man kan nudda Titanic med handen ändå.

Precis ! Man behöver ju knappt gå ut längre, än mindre resa någonstans. Finns ju webcameras, google streetview, streamingtjänster och youtube. Att fysiskt bege sig till ett farligt ställe är ju bara dumt.

Precis ! Man behöver ju knappt gå ut längre, än mindre resa någonstans. Finns ju webcameras, google streetview, streamingtjänster och youtube. Att fysiskt bege sig till ett farligt ställe är ju bara dumt.
Att resa, vandra runt, träffa folk o smaka på godsaker är en helt annan sak. Men att sitta i en plåtburk som kan gå sönder när man ändå knappt kan se ngt känns meningslöst. Speciellt inte om man t o m kan få en bättre upplevelse remote.

Någon menade att spänningssensorerna inte skulle reagera förrän precis när katastrofen inträffar? Och hur upptäcker man delaminering?
Delaminering brukar bero på bubblor och dålig vidhäftning. Tänker mig att bubblor blir extra känsliga för tryck då fibrererna knäcks när bubblan trycks ihop. Bubblor från tillverningen brukar upptäckas vid ultraljudsscanning. Om de scannat laminatet efter tillverkning och efter varje dyk bör de kunnat upptäcka förändringar, precis som på flygplan. Blir förstås dyrt att skrota ubåten om den har misstänkta förändringar.

Vatteninträngning i laminatet kanske är ett problem på dessa djup?

Självfallet inte. Har försökt ta reda på vad han använde men troligen är det olika gasblandningar för olika djup, bl a Trimix. Tydligen siktade han på 350 m men fick HPNS och vände vid 332. Han var inte direkt själv när han dök utan hade många som hjälpte honom.
Ja, jag tänkte spontant att scuba skulle definieras som luft men enligt google betyder det unsupported. Vilket jag också tycker känns tveksam - om man inte definierar unsupported som "utan slang till ytan". Det är kanske så det är.

Ja, jag tänkte spontant att scuba skulle definieras som luft men enligt google betyder det unsupported. Vilket jag också tycker känns tveksam - om man inte definierar unsupported som "utan slang till ytan". Det är kanske så det är.
Man hänger ner ett antal flaskor på olika etappdjup för att stanna till några timmar på varje och andas ut kvävet. Låter dock sjukt tråkigt. Kanske hade ljudböcker med sig...

Rätt imponerande CV för Victor Vescovo, som guidar runt i videon om Limiting Factor i inlägg #116. Något av en modern upplaga av Kapten Nemo, men mer social, mindre grubblande, mer team player och mer filantropisk.

Enligt artikeln är Limiting Factor's utvecklingskostnad 50 miljoner dollar. Vad kan Titan ha gått löst på?

Senast ändrad:
Jag förstår att förloppet när ubåten kollapsade inte var "idealt" på nåt sätt men för att förstå krafterna, kan det stämma att temperaturen blir drygt 100 000 grader K om man börjar på 293 och sen momentant ökar trycket från 1 till 400 bar? Jag gissar att det är rimligt.

1687865290519.png

Det ryktas om att moderskeppet borde ha fångat upp implosionsljudet eftersom de var närmast, om de hade ljudupptagningsutrustning, men valde att tiga om detta. Skulle inte alls förvåna mig. Var väl bekvämare att spela ovetande så fick de lite mer tid på sig att fundera på hur de bäst skulle lägga upp sin damage control.
Å andra sidan så läste jag en twittertråd av en hydrofonoperatör som, i korthet, förklarade att havet är så fullt av diverse ljud att man aldrig ska dra en slutsats av enbart ett enda ljud. Man måste ha fler tecken. Man kan alltså inte avbryta ett räddningsarbete bara för att någon har hört något som skulle kunna tolkas som att ubåten har förolyckats. Inget är säkert förrän vrakdelar har påträffats.

Man hänger ner ett antal flaskor på olika etappdjup för att stanna till några timmar på varje och andas ut kvävet. Låter dock sjukt tråkigt. Kanske hade ljudböcker med sig...
Undrar varför man inte använder rebreather för att ta sig djupast, kanske pga. mindre komplexitet med open system. Och för att kunna skräddarsy olika gasblandningar för olika djup utan inblandning av rebreathern. Nåja...

Undrar varför man inte använder rebreather för att ta sig djupast, kanske pga. mindre komplexitet med open system. Och för att kunna skräddarsy olika gasblandningar för olika djup utan inblandning av rebreathern. Nåja...
Det man uppnår då är väl att bli av med koldioxiden? Principen används av attackdykare, för att inte lämna bubblor, och vid narkos. Rimligen fanns ett koldioxidinfångningssystem på Titan, det handlar ju inte bara om att tillsätta syre och hur länge ett sådant förråd räcker.
Är osäker på vad Ahmed Gabr använde vid sitt djuprekord, hittar ingen gasblandning avsedd för sådana djup. Vad jag förstår används olika varianter av Trimix med olika benämningar, där man ersätter kväve med helium i större eller mindre utsträckning.

Trots det kan man drabbas av HPNS av helium på stora djup (vilket Ahmed Gabr kände av).

Tillbaka
Topp