[OT] Den saknade subben nere vid Titanic

Jag förstår att förloppet när ubåten kollapsade inte var "idealt" på nåt sätt men för att förstå krafterna, kan det stämma att temperaturen blir drygt 100 000 grader K om man börjar på 293 och sen momentant ökar trycket från 1 till 400 bar? Jag gissar att det är rimligt.

Visa bilaga 634799
"When a submarine hull collapses, it moves inward at about 1,500mph (2,414km/h) - that's 2,200ft (671m) per second, says Dave Corley, a former US nuclear submarine officer.
The time required for complete collapse is about one millisecond, or one thousandth of a second.
A human brain responds instinctually to a stimulus at about 25 milliseconds, Mr Corley says. Human rational response - from sensing to acting - is believed to be at best 150 milliseconds.
The air inside a sub has a fairly high concentration of hydrocarbon vapours.

When the hull collapses, the air auto-ignites and an explosion follows the initial rapid implosion, Mr Corley says.
Human bodies incinerate and are turned to ash and dust instantly."

"When a submarine hull collapses, it moves inward at about 1,500mph (2,414km/h) - that's 2,200ft (671m) per second, says Dave Corley, a former US nuclear submarine officer.
The time required for complete collapse is about one millisecond, or one thousandth of a second.
A human brain responds instinctually to a stimulus at about 25 milliseconds, Mr Corley says. Human rational response - from sensing to acting - is believed to be at best 150 milliseconds.
The air inside a sub has a fairly high concentration of hydrocarbon vapours.

When the hull collapses, the air auto-ignites and an explosion follows the initial rapid implosion, Mr Corley says.
Human bodies incinerate and are turned to ash and dust instantly."

Har läst och hört det där så många gånger nu men jag kan fortfarande inte förstå det. Någonstans förväntar jag mig att det skall ligga bitar av ben och kött där nere… men det kanske inte gör det?

Jag har inte följt och läst tråden, men 3800 meter motsvarar 380 bar. Temperaturen på vattnet är kallt, och stiger marginellt vid en implosion. Utan att ha räknat på det så tror och hoppas jag att det gick väldigt fort där nere.

Jag hoppas att denna katastrof på något sätt visar att man behöver testa utrustningen på något sätt. Jag fattar att man kanske inte kan certifiera och ackreditera organ som testar den här extrema, men någon form av tredjepartskontroll borde finnas, som i alla fall kan verifiera egenkontrollen. Men det kanske är så att money talks, och då tar man risker.

Jag har inte följt och läst tråden, men 3800 meter motsvarar 380 bar. Temperaturen på vattnet är kallt, och stiger marginellt vid en implosion. Utan att ha räknat på det så tror och hoppas jag att det gick väldigt fort där nere.

Jag hoppas att denna katastrof på något sätt visar att man behöver testa utrustningen på något sätt. Jag fattar att man kanske inte kan certifiera och ackreditera organ som testar den här extrema, men någon form av tredjepartskontroll borde finnas, som i alla fall kan verifiera egenkontrollen. Men det kanske är så att money talks, och då tar man risker.
Det finns certifieringar att göra men den här firman har valt att inte certifiera och på internationellt vatten kan man inte riktigt förbjuda någon att expermientera.

Det finns certifieringar att göra men den här firman har valt att inte certifiera och på internationellt vatten kan man inte riktigt förbjuda någon att expermientera.
"Tjena! Vi har en ubåt, och den klarar våra egna krav. Vill du vara bland de första som åker med den?"

De glömde säga allt annat...

Vart kommer temperaturökningen i beräkningarna äga plats? Är det i luften som blir ihoptryckt eller är det i vattnet?

Ökar temperaturen för att den mängden energi som finns i den (förhoppningsvis rumstempererade) lilla kabinen plötsligt komprimeras till en ärtas storlek och den ärtan då får ett plötsligt högt energiinnehåll?

Även om trycket är högt och allt, så är det jättesvårt för mig att förstå hur det bara kan bli aska av allt som var inne i kammaren.

Någonstans får man väl lita på det som sägs, men att värma upp vattnet i omgivningen till högre temperatur skulle behöva energi från någonstans. Och om vattnet inte är varmt så lär det ju iallafall kyla ned den där ärtan med komprimerad luft väldigt fort :)

Tråden behöver en youtubevideo för oss svagbegåvade.

Det är främst behållaren. De gånger jag har blivit nedtryckt i kammare så blir det varmt så man får klä av sig, och jag håller helst inte i en kolsyrepatron med fingrarna när den töms.

Vart kommer temperaturökningen i beräkningarna äga plats? Är det i luften som blir ihoptryckt eller är det i vattnet?

Ökar temperaturen för att den mängden energi som finns i den (förhoppningsvis rumstempererade) lilla kabinen plötsligt komprimeras till en ärtas storlek och den ärtan då får ett plötsligt högt energiinnehåll?

Även om trycket är högt och allt, så är det jättesvårt för mig att förstå hur det bara kan bli aska av allt som var inne i kammaren.

Någonstans får man väl lita på det som sägs, men att värma upp vattnet i omgivningen till högre temperatur skulle behöva energi från någonstans. Och om vattnet inte är varmt så lär det ju iallafall kyla ned den där ärtan med komprimerad luft väldigt fort :)

Allmänna gaslagen gäller allt såklart, men nu är vi 3,8 km nere i havet, och det sker en katastrof som sliter sönder allt. Så...det blir inte riktigt som allmänna gaslagen säger tänker jag.

Fast nu vill jag inte tänka mer på denna tragedi.

Jag skulle gissa på att den energi som frigörs vid en kollaps är produkten pV, där p är tryckskillnaden och V volymen.
Tyvärr vet jag inte hur stor ubåten var invändigt, men den såg liten ut, så låt säga 2 kubikmeter samt ett övertryck på 38 MPa. Det ger en tryckenergi, pV, på 76 MJ, dvs 76 miljoner joule.
Den här energin måste ta vägen någonstans, med den hastighet som behållaren kollapsar så uträttas arbetet på det som finns inuti. På samma sätt som du kan hetta upp luften i en cylinder genom att komprimera uttrymmet mha en kolv. Huruvida allt blir aska vet jag inte, men att det inte blir så mycket kvar, det kan vi nog konstatera.

Dagens gåta.

Titan borde väl ha en volym av ca 40 kubikmeter (uppskattat). 6m lång och 2.5 m diameter kanske. Då borde den väga 40 ton för att vara neutral i vattnet. Men läste någonstans att den väger ca 10 ton. Kan någon smart förklara var jag räknat eller fattat fel ? Den kan väl inte ha 30 ton ballast ?

Jag tror (som fysiker till yrket) att det sker en krock mellan förenklad fysik och verklighet här. Uträkningen som den (överraskande) höga temperaturen kommer ifrån är baserad på tillståndsekvationen [1] för en ideal gas [2] i ett isolerat system [3]. Om man antar att det stämmer så kommer en dubblering av trycket att öka temperaturen med en faktor 2 om antalet partiklar är bevarat. En ökning från 1 bar till 400 bar kommer alltså att öka temperaturen dramatiskt om det sker adiabatiskt [4].

Men vad händer i en ubåt som krossas? Till att börja med förutsätter resonemanget ovan att antalet partiklar i systemet hålls konstant. Ingen luft får alltså läcka ut. Om man krossar en kolfiberubåt tror jag oddsen är rätt låga för att skalet spricker, vatten under högt tryck rusar in och systemet är långt ifrån isolerat. Dessutom förlorar luften energi till omgivningen och svalnar av. Men det tar väl tid säger ni. Nja, när vi kommer upp i så höga temperaturer går värmeöverföring rätt fort då luften börjar stråla ut värmestrålning i mjukröntgenområdet och fria elektroner i luftplasmat växelverkar med omgivningen.

Ideala gaser är enkla partiklar som studsar runt som pingisbollar, men luft ändrar sig när temperaturen stiger. Först delar sig N2 och O2 till fria atomer vilket kostar en hel del energi. Detta sker upp till ca 15 000 K. Från 20 000 K börjar atomerna tappa elektroner och övergå till ett plasma vilket också kostar energi. Detta tillsammans gör att en del av den tillgängliga energin går åt till detta istället för att höja temperaturen (öka farten på partiklarna). Det är svårt att säga exakt vad detta innebär utan avancerade modeller, men mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att jämfört med en ideal gas skulle nog temperaturen bli lägre än hälften i en riktig gas.

Om vi börjar blanda in stötvågor och viskositet i stötvågor i luften och vad entropiförändringen i stötfronten skulle innebär gör saker ännu mer komplicerade.

Är detta viktigt annat för den akademiskt intresserade? Inte det minsta. Alla är tyvärr smäckdöda, deras kroppar slime och frågan blir väl om det är kokt slime eller inte. Min gissning är inte då jag är ganska säker på att vatten trängde in direkt och krossade allt samtidigt som temperaturen hölls nere.

[1] Tillståndsekvation = ett samband som beskriver hur ett material reagerar på ändringar i t.ex. tryck och temperatur. De flesta har stött på ideal gas (se nedan) och kanske wdW, men det finns en hel värld bortom dessa.

[2] Ideal gas = en gas utan växelverkningar och med inerta partiklar. Den enda viktiga faktorn är partiklarnas fart och antal i en volym. Snittfarten beror på temperaturen om resten hålls konstant. Fördelen är att tillståndsekvationen blir busenkel (pv=nRT, R en konstant) och den fungerar rätt ok för enkla gaser vid NTP. Nackdelen är att den är rätt kass när det tidigare inte gäller.

[3] Isolerat system = ett idealiserat system där ingen energi kommer in eller ut och inte heller några partiklar. En ubåt som krossas nere i djupet är inte ett isolerat system.

[4] Adiabatiskt = utan överföring av energi, ett idealiserat tillstånd som inte går att uppfylla i verkligheten. I verkligheten kommer varma kroppar överför energi till kallare kroppar. I en termos eller ute i rymden går det oerhört mycket långsammare, men det kommer alltid läcka lite värmestrålning.

Jag tror (som fysiker till yrket) att det sker en krock mellan förenklad fysik och verklighet här. Uträkningen som den (överraskande) höga temperaturen kommer ifrån är baserad på tillståndsekvationen [1] för en ideal gas [2] i ett isolerat system [3]. Om man antar att det stämmer så kommer en dubblering av trycket att öka temperaturen med en faktor 2 om antalet partiklar är bevarat. En ökning från 1 bar till 400 bar kommer alltså att öka temperaturen dramatiskt om det sker adiabatiskt [4].

Men vad händer i en ubåt som krossas? Till att börja med förutsätter resonemanget ovan att antalet partiklar i systemet hålls konstant. Ingen luft får alltså läcka ut. Om man krossar en kolfiberubåt tror jag oddsen är rätt låga för att skalet spricker, vatten under högt tryck rusar in och systemet är långt ifrån isolerat. Dessutom förlorar luften energi till omgivningen och svalnar av. Men det tar väl tid säger ni. Nja, när vi kommer upp i så höga temperaturer går värmeöverföring rätt fort då luften börjar stråla ut värmestrålning i mjukröntgenområdet och fria elektroner i luftplasmat växelverkar med omgivningen.

Ideala gaser är enkla partiklar som studsar runt som pingisbollar, men luft ändrar sig när temperaturen stiger. Först delar sig N2 och O2 till fria atomer vilket kostar en hel del energi. Detta sker upp till ca 15 000 K. Från 20 000 K börjar atomerna tappa elektroner och övergå till ett plasma vilket också kostar energi. Detta tillsammans gör att en del av den tillgängliga energin går åt till detta istället för att höja temperaturen (öka farten på partiklarna). Det är svårt att säga exakt vad detta innebär utan avancerade modeller, men mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att jämfört med en ideal gas skulle nog temperaturen bli lägre än hälften i en riktig gas.

Om vi börjar blanda in stötvågor och viskositet i stötvågor i luften och vad entropiförändringen i stötfronten skulle innebär gör saker ännu mer komplicerade.

Är detta viktigt annat för den akademiskt intresserade? Inte det minsta. Alla är tyvärr smäckdöda, deras kroppar slime och frågan blir väl om det är kokt slime eller inte. Min gissning är inte då jag är ganska säker på att vatten trängde in direkt och krossade allt samtidigt som temperaturen hölls nere.

[1] Tillståndsekvation = ett samband som beskriver hur ett material reagerar på ändringar i t.ex. tryck och temperatur. De flesta har stött på ideal gas (se nedan) och kanske wdW, men det finns en hel värld bortom dessa.

[2] Ideal gas = en gas utan växelverkningar och med inerta partiklar. Den enda viktiga faktorn är partiklarnas fart och antal i en volym. Snittfarten beror på temperaturen om resten hålls konstant. Fördelen är att tillståndsekvationen blir busenkel (pv=nRT, R en konstant) och den fungerar rätt ok för enkla gaser vid NTP. Nackdelen är att den är rätt kass när det tidigare inte gäller.

[3] Isolerat system = ett idealiserat system där ingen energi kommer in eller ut och inte heller några partiklar. En ubåt som krossas nere i djupet är inte ett isolerat system.

[4] Adiabatiskt = utan överföring av energi, ett idealiserat tillstånd som inte går att uppfylla i verkligheten. I verkligheten kommer varma kroppar överför energi till kallare kroppar. I en termos eller ute i rymden går det oerhört mycket långsammare, men det kommer alltid läcka lite värmestrålning.

Angående [4] så läste jag nyligen att en expert sade att implosionen vid den trycket tar plats inom en millisekund. Det är inte mycket tid för att överföra värme, så jag gissar att det är nära adiabatiskt. Håller helt med andra punkter.

Åtminstone har passagerarna inte kännt någonting, för att nerv signaler tar 25 millisekunder att registreras.

Tack för en gedigen genomgång av det många undrat över: blir man kokt, stekt, grillad, gravad, sönderriven, förgasad, aska eller bara trivialt mosad när tryckskrovet lämnar in på 3800 m djup. Tyckte väl spontant det lät lite mkt med 100, 000 K som sluttemp vid avslutad kompression. Så pratet om aska kan alltså avvisas? Intressant påpekande att de enkla gasmolekylerna slås sönder och förbrukar energi och att det inte kan betraktas som ett isolerat system.

Angående [4] så läste jag nyligen att en expert sade att implosionen vid den trycket tar plats inom en millisekund. Det är inte mycket tid för att överföra värme, så jag gissar att det är nära adiabatiskt. Håller helt med andra punkter.

Åtminstone har passagerarna inte kännt någonting, för att nerv signaler tar 25 millisekunder att registreras.
Som jag skrev, en millisekund är en evighet för värmeöverföring när det blir riktigt varmt. Värmestrålningen är proportionell mot T^4 så vid 10^5 K är den mer än 10^10 gånger mer effektiv än vid rumstemperatur på att överföra energi. Man får ge upp lite av sin vardagliga intuition vid höga energitätheter. Men nu kom vi långt från ubåten.

Som jag skrev, en millisekund är en evighet för värmeöverföring när det blir riktigt varmt. Värmestrålningen är proportionell mot T^4 så vid 10^5 K är den mer än 10^10 gånger mer effektiv än vid rumstemperatur på att överföra energi. Man får ge upp lite av sin vardagliga intuition vid höga energitätheter. Men nu kom vi långt från ubåten.

Tänkte för mycket på vanliga förhållanden och inte på strålning.

När man plötsligt förintas under <25ms utan att förnimma något vill man ju verkligen inte att en kränkande hög temperatur uppnås.

Uppskattar att vi gick till ... botten med den frågeställningen.

(Lite mer allvarligt så var det några fantastiskt bra svar ovan)

När man plötsligt förintas under <25ms utan att förnimma något vill man ju verkligen inte att en kränkande hög temperatur uppnås.

Uppskattar att vi gick till ... botten med den frågeställningen.

(Lite mer allvarligt så var det några fantastiskt bra svar ovan)
Fem spänn på att du är göteborgare.

Tack.

Jag klurade en stund (och är inte fysiker) men kom fram till att konvektion, radiation och konduktion tillsammans med fasövergångar och det faktum att det knappast sker som i ett laboratorium skulle innebära att de där teoretiska temperaturerna inte kunde vara möjliga.

Jag tänkte också på att energimängden i luften inte borde vara så stor att den kan koka aska av 5 kroppar som till största del består av 36gradigt vatten (som inte komprimeras lika mycket som luft även om det är sjukt djupt)

Och temperaturökningen kommer väl av att man koncentrerar den energi som finns där inne till en liten punkt. Men kropparna behöver väl långt mer energi för att vandra från vätskefas, till gasfas och brännas till aska.. jag kanske surrar, men får inte ihop det.

Skönt att du förklarade varför :)

Nånstans blir det väl utanför en normalbegåvad individs förstånd att försöka greppa förloppet. Jag nöjer mig med att det inte blev typ samma temperatur som på solen, det lät ologiskt för mig. Och att saker som består av vätska förvandlas till aska när de utsätts för stora tryck under vatten.

Senast ändrad:
Den allmänna gaslagen känns inte rätt, hydrostatik verkar beskriva liknande förlopp, t.ex. i denna artikel.
När håligheter imploderar kan det uppstå ljusemission som man tror är p.g.a. värmeutvecklingen.
Läser man på wikipedia om fenomenet så har man mätt att temperaturen hos kollapsande bubblor kan nå 12 000 Kelvin.

Det sägs att en 300 bar lufttub på 10 liter rymmer ca 2700 liter fri luft. Gissar att Titan rymde ca 4 m3 luft som vid implosionen trycktes samman till mindre än 20 liter.
Sprids 20 liter ut längs Titans uppskattningsvis 4 meter långa tryckskrov är luftbubblorna små. Chansen att de kunnat förånga en människa känns liten även om temperaturen blev riktigt hög.

Det sägs att en 300 bar lufttub på 10 liter rymmer ca 2700 liter fri luft. Gissar att Titan rymde ca 4 m3 luft som vid implosionen trycktes samman till mindre än 20 liter.
Sprids 20 liter ut längs Titans uppskattningsvis 4 meter långa tryckskrov är luftbubblorna små. Chansen att de kunnat förånga en människa känns liten även om temperaturen blev riktigt hög.

Jag är ingen fysiker, men det är någonstans där jag landar också.

Det är inte bara temperaturen, men tiden, och energimängden.

Det är många liter vatten att koka upp i en människa och jag är osäker på vart energin kommer ifrån om det skall komma från komprimerad luft i en miniubåt. Men jag är helt öppen för att jag har fel.

Problemet är arbetet som utförs när du komprimerar luften.
Som tidigare sagt så är tryckenergin p*V detta ger en energi på nästan 40 MJ / m^3.
Skulle du ha en cylinder innehållandes en kubikmeter luft med ett tryck på en atmosfär och sedan komprimera denna till motsvarande tryck så kommer arbetet att hetta upp luften till mer än 30 000 Kelvin! (Delta T = W / (specifik värmekapacitet * densitet).) Energin kommer att bryta loss molekylära bindningar, ja t.om. elektronerna från atomkärnorna och skapa plasma. Så i vilken bemärkelse man kan betrakta skeendet som små luftbubblor som sipprar upp längs ubåtens skrov förstår jag inte.
Nu är ju säkerligen processen inte helt adiabatisk och förloppet inte helt linjärt heller, men det kan ju vara en fingervisning kring vad som händer.

Artikeln jag länkade till ovan lyder;
"It was realized that the temperature inside the bubble was hot enough to melt steel, as seen in an experiment done in 2012; the temperature inside the bubble as it collapsed reached about 12,000 Kelvins. [6] Interest in sonoluminescence was renewed when an inner temperature of such a bubble well above one million kelvins was postulated.[7] This temperature is thus far not conclusively proven; rather, recent experiments indicate temperatures around 20,000 K (19,700 °C; 35,500 °F).[8]"

En annan artikel på ämnet:

Senast ändrad:
Tycker man det är läskigt med kolfiberstyrrör på en cykel då är det inget mot att göra en djuphavsubåt i kolfiber. Trodde knappt det var sant när jag hörde att den var gjord av kolfiber...

IMG_5493.jpeg
Hittade en ny ubåt nere i Småland.

Även ryssarna bygger sina u-båtar i titanlegeringar ibland. Och det var nog inte så mycket bling i sovjetunionen eller ens moderna Ryssland. Helt utan att veta varför man bygger i titan kan jag förstå att det finns någon positiv egenskap hos materialet som man önskar benyttja sig av.

Sovjetisk u-båt med titanlegerat skrov
Hos en av mina tidigare arbetsgivare så tog vi fram komponenter i titanlegeringar till den grönmålade industrin. Syftet med materialvalet då var att det är ickemagnetiskt vilket är bra när man tar hand om minor till sjöss.

Hos en av mina tidigare arbetsgivare så tog vi fram komponenter i titanlegeringar till den grönmålade industrin. Syftet med materialvalet då var att det är ickemagnetiskt vilket är bra när man tar hand om minor till sjöss.

Ah, fiffigt. Det hade jag inte ens tänkt på.
Jänkarna byggde ju någon form av APC i aluminium ett tag, kanske en av fördelarna var liknande. Kan ju vara magnetisk tändsats även på fordonsminor om jag inte minns fel.

Ah, fiffigt. Det hade jag inte ens tänkt på.
Jänkarna byggde ju någon form av APC i aluminium ett tag, kanske en av fördelarna var liknande. Kan ju vara magnetisk tändsats även på fordonsminor om jag inte minns fel.
Aluminium må vara omagnetiskt i sig men aluminiumskrov och aluminiumchassin kan ha inducerade magnetfält likt förbaskat.

Plast är grejen. Och att det som nödvändigtvis måste vara av metall görs i så omagnetiska material som möjligt och dessutom förses med elektriska slingor som kan generera motriktade magnetfält.

Visby korvett är intressant gällande magnetism.

Intressant artikel i sig med.

Har läst och hört det där så många gånger nu men jag kan fortfarande inte förstå det. Någonstans förväntar jag mig att det skall ligga bitar av ben och kött där nere… men det kanske inte gör det?
Det blir mycket varmt. Räkna med att frigjord energi motsvarar några 10-tals kg TNT. Folket i båten blir jordgubbssylt. Sorry, men det är inte vackrare än bli sprängd av en stridsvsgnsmina. Fördelen är att det går fort....

Landsortklassen är byggd i plast. Besökte ett bygge under min värnplikt. Skrovkärnan cnc frästes ur divinycellblock och därefter lades glasfiberväv och plast ovanpå. Påminde om ett vindsurfingbygge, men mycket större.

Det blir mycket varmt. Räkna med att frigjord energi motsvarar några 10-tals kg TNT. Folket i båten blir jordgubbssylt. Sorry, men det är inte vackrare än bli sprängd av en stridsvsgnsmina. Fördelen är att det går fort....
Det tycks råda delade meningar om värmeutvecklingen.

Om man vill få en känsla för vad som händer i det ögonblicket konstruktionen inte längre står emot trycket kan man ju titta på Hydraulic press channel på YT. Oavsett temperatur så kan de knappast hunnit reagera innan de var döda. Men för att relatera tryck/temperatur på ett enkelt sätt, pumpar man en boll eller cykelslang med en enkel handpump blir kompressionskammaren varm trots att en klen arm levererar kraften och trycket landar på kanske 7 Bar efter ett tag. 400 Bar på en millisekund är i alla fall en ganska varm kompressionskammare.

Det omvända då? Tex i den här scenen från en utmärkt och framför allt realistisk filmserie:
Skulle gubben istället för att explodera först blivit väldigt varm, sen väldigt kall?

Det omvända då? Tex i den här scenen från en utmärkt och framför allt realistisk filmserie:
Skulle gubben istället för att explodera först blivit väldigt varm, sen väldigt kall?
Ända sen någon skrev "Bondubåt" med avsikt på normal ubåt har jag funderat på hur 007 skulle ta sig ur knipan.

Tillbaka
Topp