[OT] digital kökstermometer som faktiskt funkar

MTBemil

Aktiv medlem
Finns det ens??
Varenda timer/termometer jag använt får glitchar och börjar pipa och byta mellan farenheit och celcius och ändrar preset var tredje sekund. Har det med induktion att göra?

Min weber har fungerat bra i ett par år. Dock vid grillen, men borde inte fungera sämre inomhus.

Idag premiärgrillar jag dock med en grilleye max. Ville ha wifi

En sån här har jag, den tycker jag är riktigt bra:

83F7A1B7-9A3C-4942-89E4-CF43590A6EB8.jpeg

73C6A1A3-2C22-4BA2-99D0-EC3C2AC03BDB.jpeg

562D40BC-C747-445A-95CE-22AB40C5A146.jpeg

Den är snabb, bara att sticka in nålen så får man temperaturen typ omgående.

Är det alltså penn stuk man ska ha? föredrar dem med en separat prob man kopplar in. Men dem kanske alla är skräp

Tjena!

Denna när jag ska kolla saker snabbt på spisen, typ en köttbit.

Denna till ugnen, grillen och långkok på spisen.

Ingen av verkar påverkas av induktion. Den större är bra till grillen då stickan och kabeln tål riktigt höga temperaturer, har bränt sönder en kabel för mycket.
Båda har sonder med väldigt tunn spets så dom är snabba. Billiga brukar oftast ha tjock probe vilket är värdelöst om man ska kolla en köttbit i pannan t.ex.

Finns såklart bättre, den gula är svårslagen. Men priset på ovanstående gör dom väldigt prisvärda.

Tjena!

Måste bero på spisen då, jag har haft mina Sunartis på fyra olika induktionshällar och aldrig haft problem.
Den med sond har jag kanske inte använt på alla spisarna dock. Sällan jag använder sonden där. Jag gissar att du inte har induktionsugn?

Jag har ett par Mingle Sunartis. Fungerar bra i lägre temperaturer, tex kött, men över 100 grader som tex olja eller sockerlösningar är de lite långsamma och knepiga att använda.
Antar att en IR termometer är bättre för vätskor.

Erfarenhet från jobbet, vi håller på med diverse mätningar av temperatur och vi har ett 10 tal termometrar med K-givare, några är från classe andra är från dyra märken som tex fluke och Swema. Alla visar samma värde med samma givare. Oftast är det givaren som är kass. Så köp en termometer där man kan byta ut givaren och helst en som har en standard som återfinns i andra applikationer så har du kanske nytta av den till fler saker.

Denna har vi tex, riktigt bra termometer som är snabb och inte allt för stor heller.

Fick tips om Fireboard 2 av min slaktare. (har alltid varit avundsjuk på folk med egen slaktare men nu hittade jag också en i ett ombyggt garage utanför Arvika). Den är inte testad ännu men ska slänga alla andra digitalthermometrar jag har och låtsas att jag aldrig läste det som skrivits om induktionshällar.

1671961075106.png

Sen har jag en FCCBBQ för snabbmätning. Den verkar inte bry sig om induktionshällen och är jäkligt exakt. Ett aber är dock att den är för högerhänta. Kan ju verka vara ett värdsligt problem men det är irriterande.

1671961885554.png

Thermapen som nämnts ett par gånger är en av få som jag aldrig sett ett enda negativt ord om. Används för att snabbt ta temperaturen på valfri mat.

Vill man ha kontinuerlig mätning så är Maverick det märket ingen gnäller på. Har själv en Maverick XR-50 som jag inte kan komma på något negativt med. Detta om man inte behöver de för vissa absolut nödvändiga funktonerna wifi och rita graf på telefonen.

Tjena!

Måste bero på spisen då, jag har haft mina Sunartis på fyra olika induktionshällar och aldrig haft problem.
Den med sond har jag kanske inte använt på alla spisarna dock. Sällan jag använder sonden där. Jag gissar att du inte har induktionsugn?
Nej, termometern störs av induktionen. Har en termometer som provats på tre olika induktionshällar och störts av samtliga och en annan som inte störs på samma hällar.

Tillbaka
Topp