OT: Dolt nummer

danky_xv

Aktiv medlem
Vad brukar ni göra när någon ringer med dolt nummer?

Jag själv hatar det. Och brukar trycka kallt av samtalet och om de vill nåt viktigt så sätter de på nummern och ringer igen.

Vad gör ni? Brukar ni själva ringa med dolt nummer?

Dolda nummer är inte kul. Jag tycker riktigt illa om fenomenet och brukar säga det till den som ringer just detta. Tack för att någon tog upp saken som jag retat mig på!

Tänk va jobbigt det var på den tiden då det inte fanns några nummerpresentatörer ;)
Bryr mig inte mycket om dolda nummer då det inte är något problem. Försäljare slipper jag tack vare NIX och de få enkätfrågare som ringer tycker jag kan vara roligt att vara med på.

Jag har dolt nummer själv, främst för att slippa telefonförsäljare (det har ringt en på åtta år och det var SIFO som slumpat fram nummer :) men jag skaffade det när 2-3 samtal varje kväll var 'bekanta' som hade datorproblem...

Jag varken orkar eller bryr mej om att kolla nummret innan jag svarar, jag har nämligen upptäckt att man får reda på vem det är när man lyft luren och svarat...

F.ö. är det ytterst sällan jag svarar när det ringer, brukar ha bättre saker för mig än att prata i telefon. Till min släkts stora förtret. Men ibland överraskar jag dem och både svarar och babblar i närmare halvtimmen :-D

hehe..jag hrukar inte ens kolla nummerpresentatören.

Ser inte det som ett problem.

Är det enkät eller försäljare brukar jag fråga vad deras faktureringsadress är, och berätta att min telefontid kostar 800:-/timme för dem. Då brukar de inte vilja tjafsa:-)

Att inte svara om det är ett hemligt nummer är förutom att det är direkt oartigt riskabelt.
Det kan vara någon vän eller släkting som befinner sig i ett akut läge och behöver din hjälp.
Telefonerna på våra sjukhus registreras alltid som dolt nummer när man får samtal från sjukhuset.

Alla mina samtal jag ringer från min telefon registreras som dolt nummer.
Min fd sambo ville ha hemligt nummer pga hennes arbete och sen har det aldrig blivit av att jag har ändrat det:-)

Inget som stör mig eller mina vänner.

ha det
Jan

Orv skrev:
-------------------------------------------------------
> Dolda nummer är inte kul. Jag tycker riktigt illa
> om fenomenet och brukar säga det till den som
> ringer just detta. Tack för att någon tog upp
> saken som jag retat mig på!
>

Illa om fenomenet?? Det kan vara att personen måste ha dolt nummer pga någon anleding. T ex gammalt x, förföljelse eller någon speciell yrkesgrupp. Sen så slipper man själv försäljare när man har dolt nummer.

För ett par år sedan så fick jag en massa dolda nummer samtal med konstiga bakgrundsljud, typ stön mm. Men ingen svarade då sa hallå, är det någon där?

Just de samtalen och alla enketer har gjort mig så att jag inte vill svara.

Enda gången jag svarar är när det ringt 2-3gånger på direkten bakefter varann (med minimal väntetid mellan), för då vet jag att det är en som ringer från en jobbplats där vissa telefoner har dolt nummer.

Jag kastade mig jämt över telefonen o trodde varje gång att det var nån trevlig tjej som ringde:-) Men det var det sällan:-( brukade skita i att svara på slutet(skriver på slutet eftersom det var ett tag sen min presentatör gav upp) betalar dock för skiten ändå(tror jag?) Gjorde mig ju i alla fall av med de flesta som ringde med dolt nummer genom att anmäla mig till nixregistret, och det funkar kanon, man slipper alla dryga tfnförsäljare:-)

Det där med kostnad för telefontid var en bra ide! Det borde man väl kunna kräva? Har iofs anmält till NIX nu men annars så... 800 spänn lät helt ok. Bara att be dom om faktureringsadress... :)

dolt nummer betyder att personen har skyddat nummer, eller sitter bakom en växel.

bästa sättet att snabbt bli av med telefonförsäljare är att säga "du, jag har lite ont om tid, men om du ger mig ditt hemnummer så ringer ja upp ikväll" :D:D brukar funka, o resultatet är ett snabbt avslut :D

Apropå det någon sa om att sjukhus inger fr. dolt nr så kan de flesta sjukhus och myndigheter välja att koppla bort den funktionen (iaf, med nyare växlar, vad jkag vet). Just av den anledningen att vissa inte svarar vid dolt nr.

Själv svarar jag alltid i telefonen om jag kan, är alldeles för pratglad för att låta bli. Telefonförsäljare brukar jag prata med en stund, de få gånger de ringer och sen säger jag att jag inte är intresserad. Enkäter och undersökningar är roligast!

Jag tillhör en generation från stenåldern, hör jag. Vi som tillhör den generationen har inte det problemet...Däremot gillar jag inte att prata i telefon, hur som helst.

Stör mig på samma fenomen själv, när det var dolt nummer så var det oftast telefonförsäljare. Nu är jag också registrerad i Nix, så nu ska jag väl slippa dom. (fick upp till 4 samtal per dag innan.)

Det som är värst med telefonförsäljare är att dom flesta accepterar inte "jag är inte intresserad" eller "nej tack" efter deras långa utläggning om vad det är dom säljer utan svarar "va? det är klart att du ska ha det! det är ju jättebra!" hur mycket man än försöker bli av med dom. så har det varit för mig rätt ofta. jätteskoj när maten står på spisen och bränner fast..

jag sa tillslut också att "om det är dolt nummer eller inget nummer jag känner igen så svarar jag inte" vilket är dumt om man missar ett viktigt samtal, som t.ex. från sjukhus.. sen jag registrerade mig hos nix så har det dock varit mycket tyst i telefonen, kanske vågar man börja svara på okända samtal igen?

Men öööhh. Hur kan man tycka det är jobbigt med dolda nummer? Svarar ni inte om det är ett nummer du inte känner igen heller? Du kan ju inte veta vem det är.

Tycker illa om fenomenet....haha....helt beroende av din nummervisare eller? Tänk om den skulle gå sönder??

Varför tar ni inte reda på vem det är genom att helt enkelt lyfta luren och säga något? Går ni och tittar på nummervisaren om ni är i ett annat rum än den när det ringer???

Bästa sätter att bli av med telefonförsäljare är att säga "Jag är inte intresserad". Sen kan man bara lägga på om man vill.

MVH /Henrik

Jag har dolt nummer själv. Alltså kan jag ju inte vägra svara om någon ringer dolt. Det vore ju att säga att jag inte vill att någon ska svara när jag ringer...
Telefonförsäljare är ganska lätta att bli av med. I och för sig är jag inte så drabbad, men det brukar funka rätt bra för mig att säga "inte intresserad" eller något.

Min nummerpresentatör använder jag mest för att kolla om någon ringt när jag varit borta. Oftast är det inte det... Jag är nog ganska ensam...

Stör mig inte direkt på att det inte står något nummer, det är mer på hur personen ringer som gör, är det fel person som svarar (jag) så lägger denne bara på och spam ringer tills rätt person svarar men jag tammefanimej ger mig inte och lyfter luren everytime tills antingen personen slutar ringa eller ringer till min systers mobil pga det är "kompisar" till henne som ringer :/

ErikPe, Haxx: bärbar telefon med nummerpresentation i display på samma sätt som en mobiltelefon så det är svårt att missa, och det är det enda jag använder ;)

jag hade inga problem med att svara på okända nummer innan telefonförsäljarna började terrorisera mig.. som sagt, jag blev mycket sur när dom inte accepterade mitt "inte intresserad" utan fortsatte och tjatade.. men nu är problemet borta som sagt.

ett tag hade jag ett nummer som ringde mig ungefär ungefär en gång varje dag. lyfte jag luren så fick jag ett "klick". varje gång. ibland när jag kom hem så hade jag 2-3 missade samtal från samma nummer. det höll på i ett par veckor, sen slutade det som tur var.. orkade aldrig ringa tillbaks, men det är i såna tillfällen man är glad åt att kunna se vilket nummer det är om det inte slutar..

Jag svarar på alla nummer som dyker upp i rutan. Om det är en teleförsälning säger jag att jag har ont om tid just nu och då brukar de vara villiga at lägga på!

annika: i mitt fall försökte jag det och så ringde det från samma företag dagen därpå eller nåt sånt och undrade om jag hade tid då ;)

OT: när de ringer från ett försäljningsbolag och säger:

Tex.
"Hej jag ringer från Telia och vi har nu en drive på ett nytt abonnemang."
Då är det roligt att svara:
Nej, du ringer från ett callcenter och har ingen glädje av att sälja de produkter som du gör, bara att du troligen från provision på det du säljer.

ErikPe: haha, helt rätt =)

En gång ringde en MYCKET entusiastisk kille och ville sälja mig GP, Göteborgs-Posten. Jag var väldigt nära att fråga honom vad en Stockholmare vet om hur bra GP är, med tanke på att han ringde från ett 08-nummer.. ;)

Just ja, en annan gång ringde en bredbandsbolaget-nisse och ville att jag skulle byta till deras internetuppkoppling. Jag var faktiskt intresserad av att göra just det så jag ställde lite grundläggande frågor (vad det var för hastighet både ut och in) och då blev det tyst. Han hittade tydligen något att läsa i manuset där det stod nånting om det men det var bara ett helkorkat svar, så det slutade med att jag förklarade lite grundläggande information om vad det faktiskt var han försökte sälja.. ;) Han var rätt snopen när vi la på..

Senast redigerad av en moderator:
Samma sak har hänt mig... En som ringde för Bredbandsbolaget och undrade om jag hade bredband.... (Jag sitter och anävder bredbandsbolagestuppkoppling just nu....) De har bra koll i sina regiser=)

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tillhör en generation från stenåldern, hör
> jag. Vi som tillhör den generationen har inte det
> problemet...Däremot gillar jag inte att prata i
> telefon, hur som helst.
>

Tvillingsjäl!

Jag sa upp mitt nummerpresentatörsabonemang eftersom flera jag känner har hemligt nummer, då faller stora delar med grejen, vilket inte spelar nån större roll för mig. Det verkar gå bra även utan den :P

Det är ganska kul med försäljare ibland, jag har faktiskt fått hemnummret (om det var det riktiga kollade jag ej) till en säljare en gång när jag frågade efter det. Har jag inget att göra, slötittar på tv eller nåt och nån ringer så kan man ju driva lite med dem, hehe.

Det drygaste tycker jag dock kalsong, strump och rakhyvelsförsäljare är. Jag brukar påpeka för dem att jag redan har kallingar och strumpor och att jag inte rakar, bara då de vet.

Vi verkar ha en ganska olika åsikter i detta ämne som iochförsig är helt okey.

Kan tilläggas att jag inte är den typen som gillar att ringa och tala i telefon dag ut och in.

Kalsongförsäljning var nytt för mig! :)

Har också sagt att jag har bråttom när jag inte vill tala med diverse ohyror! Gissa om de blir glada då?

"Kalsongförsäljning var nytt för mig! :)"

Jo, Front heter de, fyndigt namn va ;) Så ringer nån som säger sig komma från Front så kan man redan då påpeka att man redan har kallingar.

Tillbaka
Topp