OT espresso favoriter

OT espresso favoriter
Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> En unik smak är kanske inte så konstigt när ett
> djur haft det i baken. Ähum. För att återknyta
> till det Markus sade om romarnas matvanor så säger
> jag bara "Saltat kackerlackstandkött!". Har för
> mig att det förekommer i en serietidning om två
> galler jag läste...
Ja, eller en snabbmatsförsäljare på Cirkus i Judéen år 43..

OT espresso favoriter
>"Luwak heter det mungobesläktade djur som har en ”aktiv” del i skördningsprocessen.."

Och så finns det folk som tycker surströmming är en suspekt grej....

:)

OT espresso favoriter
> Sedan 1725 har det odlats kaffe på Jamaica. Högsta punkten,
> Blue Mountain Peak, ligger på 2256 meter ö.h.

Ahh... been there, done that. =)

OT espresso favoriter
Så... vilken av alla Maurosorter är bäst? Jag vet inte ens vilken det är jag druckit ska jag erkänna!

Det finns alltså :
- Atto Primo
- Bar Espresso
- Caffè Concerto
- De Luxe
- Onda d'Oro
- Special Bar
- Special Espresso

Senast redigerad av en moderator:
OT espresso favoriter
E-beth skrev:
> vad var det för korvar som låg i den där grytan?
> (på bilden längre upp)
> är de inte på tok för smala? :/

Nej dom är bara lite extra långa så dom ser smala ut..

OT espresso favoriter
Kopi-bild.jpg

kopiluwakmovie.gif

OT espresso favoriter
Gjorde mig några koppar i kväll på nyöppnad burk Lavazza Caffé Espresso(den svarta burken, ni vet). Grym besvikelse. Trodden den skulle vara schysst, då jag är förtjust i Lavazza Rossa. Men så var det inte...

OT espresso favoriter
Vart kan jag köpa Mauro De Luxe i lite mindre mängd än 1 kg-förpackningarna som jag bara har sett? ...I Stockholm pratar jag då GIVETVIS om.

OT espresso favoriter
Varför ska man köpa MINDRE mängd kaffe än 1kg? Gör man av med så lite blir det ju billigare att gå på ett vettigt fik dom få gånger man vill ha en kaffe istället för att investera i kvarn och maskin..

Ett tips: Ha bönorna i frysen i täta påsar och ta fram 250gr åt gången. Det bevarar aromen.

OT espresso favoriter
Orv skrev:
> LavAzza Rossa - inget märkvärdigt men gott.

Lavassa Qualita rossa är GOTT ! :)
Qualita oro har mer crema och är mjukare och fylligare.

mmmmmmmmmm
fan va sugen jag blev nu.
Jag har fått mit nya styre nu så nu kommer jag starta upp bryggaren och montera riser till god espresso :)

OT espresso favoriter
Lokalproducerade wienerkorvar från ICA i Mora, grym jävla affär.
Kokkaffe från Sibyllans, malt i kvarn från Adak i Lappland.

Min nya kaffekanna á 2,5 liter ser ut så här:
easj8k.jpg

OT espresso favoriter
Markus F skrev:
> Varför ska man köpa MINDRE mängd kaffe än 1kg? Gör
> man av med så lite blir det ju billigare att gå på
> ett vettigt fik dom få gånger man vill ha en kaffe
> istället för att investera i kvarn och maskin..
>
> Ett tips: Ha bönorna i frysen i täta påsar och ta
> fram 250gr åt gången. Det bevarar aromen.
>
> ----------------
> 300% more steel
> 500% more man

Njae, det var väl mer så att jag skulle vilja köpa litegranna för att provsmaka bara... =/

Men nu köpte jag 1 kg ändå! ;)

OT espresso favoriter
För er espressofantaster:
På John Wall i PUB-huset är det demonstration av espressomaskiner ikväll 19:30, är även representanter från Mauro där, provsmakning mm.
Var inne igår och då fanns det ett papper man skulle skriva upp sig på.

OT espresso favoriter
Mathias skrev:
> Det är så bisarrt att en järn/prylaffär har det
> största utbudet av Mauro (mig veterligen) i
> Stockholm.

Jag hojade bort till Kaffemaskinen på Roslagsgatan, och där har de ett *mycket* bra urval av Mauro. Färskt dessutom. http://www.kaffemaskinen.se Mauro de Luxe köper jag av Kalle B, och det importeras av http://www.jbcoffeehouse.se/

OT espresso favoriter
Inte riktigt espresso men nära inpå, min gamla mokkakanna gav upp nyligen och idag fick jag hem min Bialetti Brikka, gudomliga droppar med fin crema. Är så nöjd att jag skakar, eller är det koffeinförgiftningen som är på väg. mmmmmm

OT espresso favoriter
Testfika på Café Negro

Det har öppnat ett nytt trendit-trendit café på Scheelegatan. Tio meter från Alfons ligger numera Café Negro. Utifrån är det väldigt snyggt. Insidan är helt okej med en skön loftövervåning som på Ristretto ungefär.

Kilade dit med Elin som har stor erfarenhet av sippa på en latte tills den är iskall på stans caféer. Gästerna före oss i kön är Kungsholmsbor av helrätt modell. Han är utrustad med gubbkeps, tajjta jeans och en axelremsväska hängandes i höjd med höger skinka. Hon har lokförarmössan, den enorma halsduken och är popsvart runt ögonen. Han beställer en vanlig kaffe med mjölk och en bulle, hon en latte och morotskaka.

Eftersom Café Negro är ett "spanskt café" finns inte latten på menyn egentligen. Den heter ju cafe con leche på spanska. Jag beställer en cortado och en citronläsk som jag har för mig hette Tina eller något sånt till mig, en cafe con leche till Elin och en kokostopp var till oss båda. En cortado och en latte? frågar fröken bakom disken och skriver ner kaffet bland dom andra kaffebeställningarna i blocket som ligger på disken. Javisst säger jag och tänker att hon får väl kalla det vad hon vill. Var det bra så?, det blir 118 kronor. Javisst det är fint så.

När alla vi fyra gästerna i kön satt oss ner efter att vi väntat ut fyra barnvagnsförarinnor som ordnat trafikstockning i mitten av lokalen en kvart börjar fröken bakom disken att göra kaffet hon skrivit ner på lappen.

Vi hittar ett mysigt bord och slår ner oss och för sent upptäcker jag att jag har ett friskluftsutblås från väggen som blåser mig i nacken.

Cortadon smakar okej men trots att den är stark smakar den egentligen inte så mycket kaffe alls. Con lechen är en katastrof. Elin som brukar kunna få i sig lattes som jag tycker smakar gröt säger direkt att den knappt smakar kaffe alls och låter mig prova. Visst är den otroligt svag. Antagligen är det en enkel espresso i för glaset är inte direkt jättestort.

När vi suttit ett tag ropar en gäst som var där innan vi kom om inte hennes latte är klar snart. När hon fått den kommer fröken bakom disken fram med en kontokortsslip och vill att jag ska skriva på. Jag förklarar med munnen full av kokostopp att eftersom jag betalade kontant är det antagligen någon annan som ska skriva på den. Hon ser sig om i lokalen och tar suckande med sig slipen in bakom disken igen.

När hon försvunnit in i köket kliver det in en kille i stor jacka genom ytterdörren som medan han pratar i mobilen stegar in bakom disken och börjar mecka till sig en egen kaffe. Eftersom han ser ut som att han äger stället antar jag att han antagligen gör det åxå. Jag gör mitt bästa för att se imponerad ut när han kollar runt i lokalen.

Kokostopparna är flera dagar gamla och är otroligt torra. Det är inte kul någonstans att äta något som stått framme för länge och speciellt inte när dom kostar tjugofem pix styck. Citronläsken är välkyld och är bara lätt kolsyrad och den räddar mig från att bryta ihop. Skönt att dom inte strulade till den iaf.

Jag kommer nog inte att gå dit igen men dom trendiga gästerna före oss i kön såg väldigt nöjda ut när dom glatt hejjade på fröken bakom disken när dom gick.

Idag har jag redan fikat en gång på Frankfurt och jag är på väg dit en andra gång nu så jag kan få dricka gott kaffe igen och glömma den här trendsoppan.

OT espresso favoriter
Då går jag nog hellre tillbaka dom där tio metrarna till Alfons och tar mig en espresso och avnjuter en fem minuter med en Gaston tidning, eller ca 400 meter till Frankfurt. Det där lät ju inge skoj alls.

OT espresso favoriter
lavazza rosso på burk funkar perfekt för en slacker som mig
Man slipper mala och kastar man in burken i frysen hålls aromen hyfsat fräsch

Sen man skaffade maskin märker man att i många fall gör man bättre kaffe hemma nu, och dessutom kan man ligga halvnäck i favoritsoffan och sörpla vuxenvälling utan att bordsgrannen tar illa upp;)
Fasen, man gör ju det mesta bättre hemma har jag märkt(bättre mat,stor duk o egen biosalong så man slipper gå på bio, kaffemaskin så man slipper gå på cafe);)

Otroligt att cafeerna klarar sig men det är ju lite socialare att gå ut å fika iofs så det är väl därför dom överlever;)

OT espresso favoriter
Nu ska vi inte på elitistiskt manér slå oss för bröstet och utropa oss som bättre människor än "dom där", men... när det gäller unga framgångsrika människor- särskilt barnvagnsförare - så verkar kvalitetskravet upphävas på bekostnad av "förväntad kvalitet". Vad jag menar är att om tillräckligt många nickar och säger att "latten är sååå braaaa" så blir det en självuppfyllande profetia. Jag tycker att man ska frekventera ställen med passion och kunskap. Svart Kaffe. Frankfurt. Sosta. Kaffevänner... bilda er en egen uppfattning och bojkotta ställen som profiterar på unga till medelålders osäkra välavlönade människors begär att vara "rätt" och "leva sofo-drömmen".

Mardrömsscenariot har =David redan beskrivit. Behöver jag tillägga att undertecknad+Boe+=David hade en mycket förnöjsam kaffestund på Frankfurt idag.

Over and out /Jonas

OT espresso favoriter
JLarsson skrev:
> Kaffevänner... bilda er en egen
> uppfattning och bojkotta ställen som profiterar på
> unga till medelålders osäkra välavlönade
> människors begär att vara "rätt" och "leva
> sofo-drömmen".
Jag tycker det är bra att det finns ställen för latte-pöbeln, så att man kan vara ifred på riktiga fik.

OT espresso favoriter
Tjena!

Wasabi.. Lever du ut på Hisingen och rör dig aldrig söder om älven eller??
Det är fan svårt att hitta en stad med mer fik än gbg.. Och dessutom har dom den bra förmågan att dom har öppet seeent..

Förövrigt så ägs Alfons av Robyns farbror (eller var det svåger?) såg jag för nån dag sen när jag tittade på en gammal repris av Godnatt Sverige med Luuk.. Robyn var i studion och blev intervjuad och hennes pappa stod bakom disken på Alfons och belv intervjuad via radiolänk!

edit: I min Molinari brukar jag ha Maurobönor.. tre stycken är lagom..
324.jpg

Synd att den färdiga varianten inte finns i sverige..
Molinari_Sambuca_Cafe_700.jpg

Fast om man vill dricka bra kaffelikör i sverige finns Tia Maria som är smaksatt med just Blue Mountain bönor
tia_maria_gr.jpg

Men bäst är Baronhall Estate.. Vet inte om denna finns att få tag på i sverige dock... Gjord på Baronhall bönor..
jspliq.jpg

OT espresso favoriter
Hittade till min förtjusning Maurokaffe i Borås igår. Testade en espresso direkt, klart godkänt. Köpte en mald kvart med hem också. Blev de Lux, fanns tre fyra sorter till. Problemet är dock att jag inte har någon bra kvarn, undrar därför:

kalle b, har du kvarnen kvar?

kalle b skrev:
> Jag har en Grimac Zola 3 kaffemaskin den fungerar
> jättebra och maurokaffe är jättegott. Den som
> ville köpa en kvarn kan få köpa en begagnad liten
> "grind on demand" kvarn som jag vill ha 1000 kr
> för.
> http://www.monteriva.se vår kaffemaskin
> http://www.monteriva.se kvarnen som inte är i krom
> utan rostfritt.
> Jag använder mauro de lux

Edit: Kan denna maskin, och förresten även övriga välrenomerade espressokvarnar, även mala till bodumpressen??

//jns

OT espresso favoriter
Av någon anledning tycker jag att denna eminenta tråd borde lyftas, trots sin OT-märkning. Särskilt intressant är =Davids recension av det fina caféet på Kungsholmen. Ren poesi om jag får säga. Sen är newsboys korvar också väldigt aptitstimulerande, även om espresson är långt borta. Read and learn!

OT espresso favoriter
Problemet med ett café i spansk stil att cortadon tar man snabbt ståendes vilket fungerar på få svenska fik. Helst ska caféet vara som en enda stor bar som i vissa lyckliga fall byter skepnad till bar på natten. Sedan är de spanska caféerna mackornas förlovade land.
Vad är bättre att över en café con leche diskutera Indurain i Pamplona samtidigt som man tar lite pamplona-chorizo....

OT espresso favoriter
Hur är det nu med malningsgrad på kaffet, hur ska det vara för espressomaskin repektive moka? Min kvarn är graderad från ett till sex, där ettan är puder och sexan singelgrus, typ.

/M

OT espresso favoriter
Varför frågar du inte farbror barbro direkt, lllponken.;)

Moka något grövre än espressomaskin. Så 1 för espressomaskinen och 2 för mokakannan bör nog bli bra, men som alltid det är bara att prova sig fram vad som passar en själv bäst.

Det finns iinga genvägar till det perfekta kaffet.

/O

OT espresso favoriter
Ja, alla maskiner är annorlunda. Det som är bra med min maskin är den inbyggda (snabba) kvarnen. Nymalda bönor är mer än halva kaffet. Men den maskin som vi hade lånat av J.Larsson (en Rancilio) gjorde alltid bättre kaffe. Med min apparat är det mycket noggrannare med kaffemängd/pressning för bra resultat.
Mjölkskummaren är mycket bra på Gaggiamaskinen, men själva chassit är dumt. Fyra stålrör fästa i ett plastskal runt en kvarn och en kompressor är ingen bra idé. Jag funderar på att sätta dit några metallstag. Men för 399 euro så är det en utmäkrt apparat, och den stod pall på mässan. Inga problem att få upp ångan när det behövdes många kaffe på rad.

Edit: Den här apparaten lånade vi från J.Larsson. Jag gillade den verkligen, men som sagt så behöver man en separat kvarn och den släpper ut väldigt mycket spillvatten.

Bilagor

• rancilio_silvia_large.jpg
    rancilio_silvia_large.jpg
    16.7 KB · Besök: 43
OT espresso favoriter
Kan bara bekräfta att på mässan serverades det förstklassiskt kaffe i Happy-montern, men jag vet inte från vilken maskin som kaffet kom. Tack Markus F!

Nu kapar jag tråden lite och frågar kaffe-expertisen på Happy: Jag ska köpa en kaffe-maskin som både klarar av vanligt kaffe, espresso och en eller annan "fikarumsrelaterad" koffeindryck. Även gärna hetvatten till min The-drickande hustru.....

Vad den får kosta? Som en billigare MTB (8-10 kkr)

OT espresso favoriter
Ja, Råd och Rön sågade Silvian. Jag tror de inte lät den bli tillräckligt varm. Sen så är den lite känslig för malningsgraden. Jag har fått till det så det blir bra kaffe.
Jag hörde mig för med olika kompisar och provsmakade innan jag handlade maskin.

Har man för finmalet kaffe så trycker maskinen ut en hel del spillvatten genom trevägsventilen :)

Jag tycker testen av maskiner på http://www.kaffe.no är bra.

"Både Rancilio Silva og Isomac Zaffiro gir flotte espressoer. Det er mange maskiner av svært høy kvalitet i denne gruppen."

/Jonas

OT espresso favoriter
En espressomaskin brygger espresso, dvs trycker (ca 9 bar) upphettat vatten (>90 grader) genom finmalet kaffe. En dylik brukar också ha en ångfunktion med vilken man kan skumma mjölk exempelvis.

En traditionell kaffebyggare låter varmt vatten rinna genom lite mindre finmalt kaffe.

Sålunda två helt olika funktioner. Dock finns det maskiner/bryggare av kombityp. Jag skulle dock aldrig skaffa en sån.

Tillbaka
Topp