OT espresso favoriter

OT espresso favoriter
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------

> Dock finns det
> maskiner/bryggare av kombityp. Jag skulle dock
> aldrig skaffa en sån.

Tack, precis vad jag behövde veta.
Kombityp, sån ska jag definitivt köpa!

OT espresso favoriter
jansson99 skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Dock finns det
> > maskiner/bryggare av kombityp. Jag skulle dock
> > aldrig skaffa en sån.
>
>
> Tack, precis vad jag behövde veta.
> Kombityp, sån ska jag definitivt köpa!

Nej, det var just det du inte ska köpa. Det blir nog bara en dålig kompromiss, som bäddsoffor. Man kan inte sitt ai dom, å sova går det inte heller att göra i dom.

Köp en riktig espressomaskin, å sen en vanlig Bodum presskanna för nåra hundralappar, då får du det bästa "vanliga" kaffet, å slipper smaken av oblekt melittapapper (blä).

OT espresso favoriter
Jag har en Rancilio Silvia och en Isomac kaffekvarn. Det tog ett tags fipplande med malningsgraden, men nu får jag kanske 5-6mm crema och bra kick i smaken. Låt den bli varm som sagt (tar ca 15min), vilket kan skyndas på lite genom att köra vattnet genom ett tomt filter först

OT espresso favoriter
Har en kombimaskin från Krups som jag har fått i julklapp för några år sedan men nyligen börjat använda.
Det är en billig modell (under tusenlappen) som inte säljs längre vilket är lika bra det.

Tycker att den är dålig både som vanlig kaffebryggare och espressobryggare.
Kaffebryggare pga att den saknar nivåglas på vattentanken så man kan inte stå och snacka med någon medans man håller på och öser i kaffet för glömmer man hur mycket vatten man hälde i så är det kört.
Espressobryggaren har ingen riktig pump utan verkar jobba med ångtryck så man har ingen kontroll över själva bryggprocessen, den står helt enkelt och pyser tills allt vatten är slut.

Dyrare varianter av kombimaskiner är säkert mycket bättre en vad den här skräpmaskinen är men du får garanterat mycket mer för pengarna om du köper två separata maskiner.

Kommer själv byta ut min mot en riktig espressobryggare så fort som möjligt bara jag kan bestämma (måste bara lyckas lura några bryggägare att dema sina maskiner först) mig vilken jag ska ha.

OT espresso favoriter
Nån som använt en Saeco Aroma Inox?

Saeco%20Aroma%20Inox%20ext1.jpg

http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=21000014

/Kevin

OT espresso favoriter
Mike å: Culina i Hammarby Sjöstad har stort utbud av maskiner. Han som har stället är inte rädd att dema och bjuda på kaffe :-). Där kan du säkert testa lite olika modeller.

Edit: Har faktiskt rullat in där direkt efter pass i Hellas, i något påhittat ärende, och blivit bjuden på en espresso :-)...

Senast redigerad av en moderator:
OT espresso favoriter
Om inte minnet sviker mig var det en Saeco Aroma Nero som McOla sportade innan han bytte upp sig till en sprajlans ny Isomac i höstas. Hans utlåtande kan eventuellt dock vänta på sig, eftersom han (jävla h...) är i Italien och åker skidor den här veckan...

...men jag tyckte det var helt OK. Vilka bönor det var har jag helt glömt bort...

/M

OT espresso favoriter
Köp inte en espressomaskin där filterhållaren är i aluminium. Den behåller inte värmen så som tung gjutgods gör.

Den där Aroma ser ut som aluminium, men jag kan ha fel.

OT espresso favoriter
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Wasabi.. Lever du ut på Hisingen och rör dig
> aldrig söder om älven eller??
> Det är fan svårt att hitta en stad med mer fik än
> gbg.. Och dessutom har dom den bra förmågan att
> dom har öppet seeent..

haha... nu är jag lite sen va? jo jag har faktiskt varit i nordstan några gånger.

allvarligt talat så har faktiskt Java blivit riktigt trevligt efter rökförbudet. Man kan faktiskt gå in utan att riskera att sticka sig i ögat på nitar eller få en chock av allt svart läder och smink. Och ja, det finns måånga fler trevliga caféer. När stänger fiken i stockholm? 21? Och hur är det i åre egentligen? :Þ

Eftersom jag har knarkat Rocky i några år nu så har jag grym koll på Stockholms fik, tror jag i alla fall. Han är ju nästan bara på Puck hela tiden iochförsig.

OT espresso favoriter
Wasabi skrev:
> Eftersom jag har knarkat Rocky i några år nu så
> har jag grym koll på Stockholms fik, tror jag i
> alla fall. Han är ju nästan bara på Puck hela
> tiden iochförsig.

Wow, så du bygger din världsbild på serietidningar? Då måste du väl tro att i amerika har alla gula näbbar och går med rumpan bar?

OT espresso favoriter
Kelvinized skrev:
> Nån som använt en Saeco Aroma Inox?

Näää, men jag beställde just en Nero, samma maskin fast med en annan färg. Hoppas att den blir bra. Och så beställde jag en Saecokvarn med såklart.. Så nu ska man väl fippla med ett par kg kaffe innan man fattar hur den funkar.

Saeco%20AromaNero%20ext1.JPG

OT espresso favoriter
Just en sådan sådan sålde jag för någon vecka sedan på blocket. Den tjänade mig gott i nästan 5 år. Det är exakt samma maskin innuti som Inoxen.
Den brygger mycket bra espresso. Eftrom mycket av funktionen i Saeco maskinen sitter i filterhållaren, den släpper bara igenom kaffe när trycket blivit tillräckligt högt, så är den mindre känslig för malningsgraden än den Isomac jag har idag. Jag kan rekomendera en tamper. Jag tyckte att det blev bättre espresso efter det att jag skaffade en tamper och pressade kaffet innan bryggningen.

//Ola

Johan A skrev:
> Kelvinized skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som använt en Saeco Aroma Inox?
>
> Näää, men jag beställde just en Nero, samma maskin
> fast med en annan färg. Hoppas att den blir bra.
> Och så beställde jag en Saecokvarn med såklart..
> Så nu ska man väl fippla med ett par kg kaffe
> innan man fattar hur den funkar.
>
> http://www.kaffegrossisten.se/shop/KaffeGrossisten
> /images/shop/Saeco%20AromaNero%20ext1.JPG

OT espresso favoriter
Angående malningsgraden, ska espressokaffe vara mer eller mindre finmalet?? Bara så man vet var man ska börja... Sen får man ju testa sig fram så att sju gram kaffe tar 20 - 25 sek (eller vad det nu var).
Vad är en stamper undrar en novis?

OT espresso favoriter
Espressokaffe skall var mer finmalt än bryggkaffe, ju kortare tid vattnet exponeras mot kaffet dessto finare malning är regeln. Kokkaffe - lång exponering och grovmalet, espresso - kort exponering och finmalet.

En tamper heter det ju inte stamper som jag skrev innan, kallas även kaffepress (se nedan).
V..615.jpg

//Ola

OT espresso favoriter
Den korrekta termen är nog en "tamper". Det är den grejen man packar med. Skaffa en i metall.
Till min Silvia följde en äcklig plast-tamper som dessutom var för liten. När jag skaffade en alu-tamper i rätt storlek blev kaffet mycket bättre. Det finns även svindyra "click-tampers" som säger klick när man pressat med rätt tryck, ungefär som en momentnyckel.

http://www.kaffegrossisten.se/shop/?cat_id=36

Edit: Sen som vanligt :p

OT espresso favoriter
Nu har den så kommit hem och manualen är genomläst. Till min förvåning så fanns det lite mer saker med i kartongen, någon slags insats för så kallade pods.
Det verkar ju vara riktigt smutt med dessa pods, inget slabb och kaffet blir (förhoppningsvis) bra. Däremot så kan jag tänka mig att det blir dyrare.

Någon som har erfarenhet va dessa pods? Och isf, vad tycker ni om dom??
Jag ska köpa bönor ändå, har ju ändå köpt en kvarn, men det vore intressant att höra om dom är bra eller inte, podsen..
Sen ska jag traska iväg till den dyra köksaffären vi har här i sjöstaden och köpa mig en tung och bra tamper.

OT espresso favoriter
Pods är bra för en maskin som till exempel står på en arbetsplats där många människor inte är vana vid att göra espresso. Men det är dyrt, och kaffet blir ju inte nymalet. Själv tycker jag att pods är jättetrist.

OT espresso favoriter
Jonas: Bra idé, kan låta uppenbar men jag hade nog knatat bort utan handtaget och fått en promis tillbaka.
Markus: Pods låter ju mycket tristare, och när man har läst på lite så verkar ju ett nymalet kaffe göra en mycket bättre espresso. Bönor får det bli. Billiga till en början innan man har lärt sig och sen ska jag till Alfons och köpa Zi...

Tack för tipsen... Det är ju en hel (och mycket rolig) vetenskap detta. Ångrar nu inte ett dugg att jag fick ett ryck i söndags och köpte denna (även fast jag hade fått min crosscheckram för samma peng).
Fast det kommer en tid senare i år för en Surly med....

Kanske HNS kan bjussa på espresso under hammarbytrampet (om det nu blir av).

OT espresso favoriter
Black Black Friday: Köp denna byggsats/ Espressomaskin till en vän som behöver mental träning.

Bilagor

• goesta__20231117_3_trashright.JPG
    goesta__20231117_3_trashright.JPG
    743.1 KB · Besök: 35
Tillbaka
Topp