[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?

gragge

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Skall plocka på lite extra belysning på nyinköpta Subarun och undrar om någon har koll på vad som ger bäst belysning nu för tiden. Kör Xenonkonverterade Bosch Navigator (55w) på andra bilen men är inte uppdaterad på vad en LEDramp kan klara nuförtiden.
Viktigt är längd på ljuskäglan, bredd brukar komma på köpet tack vare bilens egna lampor tycker jag. Sitter mycket på ensamma raka norrlandsvägar och åker.
Även uppträdande i snöfall/snörök är av intresse.

Nån som har någon input i ämnet, eller kanske har erfarenhet av en LEDbar?
Köptips?
 

Labanos

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Senast ändrad:

Petrus

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Har haft 3xHella 3003 på dom senaste bilarna och varit riktigt nöjd. På sista bilen (Passat Alltrack) kostade jag på 3x NBB 225 Xenon istället. Visst är det bra ljus men är inte jätteimponerad. Vi får se när snön kommer om jag ändrar åsikt. Men helt klart är LED ramperna på ingång, verkar lysa bra!
 

Acadian

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Den här rampen tycker jag verkar rätt fräck!

 
Senast ändrad:

VO2max

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Har ledramper som ska upp på traktorn, lyser väldigt bra! Utvecklingen går definitivt åt ledhållet. Om 5år skulle jag tro att xenon är i minoritet, i nuläget får man väl inte ha led som hel/halvljus??Som "running daylight" tillåtet, tänkte beställa ett kit för dimljus

På bil skulle det se lite corny ut med en fet ledbar, möjligtvis på en skåpis/pickis?
 
Senast ändrad:

BjornR

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Finns massor av bilar som har LED i hel och halvljus, bara att de bilarna oftast kostar över happy-bilbudget, tänk lexus.

LED har redan passerat alla nuvarande ljuskällor. Laser kan konkurrera med LED om de lyckas göra laser mer effektiv. LED har en effektivitet på 100lm/w till 300lm/w(labb). Nu för tiden brukar man få 100lm/w utan problem, och det kan jämföras med xenon på 50-70lm/w, dessutom hinner du brinna igenom 10st xenonlampor innan lysdioderna dött.

För enkelhetens skull är det bara att köra samma watt på xenon som led. 55w led och xenon skulle ge lika stor mängd ljus men det folk glömmer är just ballasterna som drar massa ström, 10-20%.
 
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Jag har beställt en LED-bar till bilen, 20" lång och 8820 lm (12600 lm teoretiskt), tror jag får hem den idag. Tyvärr råkade jag åka på moms, men det är ju så det är bestämt i det här landet. Kör just nu 30/55w Xenon i halv/helljus så blir spännande att se om det blir någon skillnad med det nya, valde combo-versionen som kombinerar flood och pencil.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Den stora utmaningen borde ju vara ljusbild snarare än ren ljusmängd. ViBilägares test ovan belyser (höhö) ju det tydligt när det skiljer sig så enormt mycket mellan olika lysen med h1-lampor i.

Jag har en ljusramp på nuvarande bil och är väl inte jätteimponerad. Visst gör det nytta men ljusbilden blir lite konstig när den sitter så nära marken. Det är rätt frestande att byta ut den mot ett par riktiga strålkastare framför grillen. Bäst vore ju på taket men det gör sig inte riktigt på bilen ;-)
 

NormarkPatric

Ny medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Vill du ha längd på ljuset så rekommenderar jag extraljus. Led lyser brett men inte lika långt, Iaf på dom vision x som jag monterat. Hade 3st lightforce med 75w xenon, dom lös nå innihelvete långt.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
richardtenggren skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir man inte lätt bländad om man har ljus på
> taket?
>
> Fick nyss hem min LED-bar:

Vem skulle bli bländad menar du?
 

BjornR

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
richardtenggren skrev:
-------------------------------------------------------
> Har inte erfarit det själv, men har förstått
> det som att ljuset reflekteras i framrutan/huven
> på den egna bilen?


Kanske om motorhuven står upp ;)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
richardtenggren skrev:
-------------------------------------------------------
> Har inte erfarit det själv, men har förstått
> det som att ljuset reflekteras i framrutan/huven
> på den egna bilen?

Det är väl en risk förstås om de är för bredstrålande. Jag har bara provat med ljus på taket på skåpbil och lastbil och där finns ju inte det problemet.

Kanske därför man relativt ofta ser ljusen monterade på en båge bakom hytten på pickisar. Då sväljer taket reflektionerna som skulle kunna ha stört föraren.
 
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Ja jag har ju inte erfarit det själv som sagt, men pappa ville inte ha takmonterade på sin crafter av den anledningen.

Är väl inte så snyggt om man inte har rätt typ av bil heller. ;)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
richardtenggren skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja jag har ju inte erfarit det själv som sagt,
> men pappa ville inte ha takmonterade på sin
> crafter av den anledningen.
>
> Är väl inte så snyggt om man inte har rätt typ
> av bil heller. ;)

Fast på en Crafter borde det vara ett ickeproblem. Jag har provat på MB Sprinter som är i stort sett samma bil. Det vaf nog mest estetiska skäl ;-)

På min S80 däremot skulle det se rätt skumt ut..
 

Labanos

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Eventuell egenbländning kan ju ha att göra med om man har ljus eller mörk lack på bilen/huven också. Men fördelen med högt monterade extraljus är ju att dom hålls något renare från vinterslask, och att man eliminerar skuggeffekter som kan uppstå i vägbanan om det är svackor och ojämnheter. Men takmonterade ljus är ju snyggast på pickup och lastbil (monterade i maffig båge) om man frågar mig.
 
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Nä jag vet inte, han har höga modellen i alla fall. Men som sagt det är samma bil förutom front och baklysen typ!

Jag ska se om jag får mitt monterat idag, lite osäker hur jag ska fästa det. Hoppas det går smidigt, jag har lite idéer om det i alla fall.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
richardtenggren skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja alla gillar vi olika!
>
> Skulle nog tycka det där passar bättre på lite
> fetare bilar än såssecontainers!;)

Jo men på en såndär bil kan man ju göra precis vad som helst utan att försämra utseendet. Det går liksom inte.

Men installationen på v50n var inte heller snygg.
 

gragge

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Tack för all input.
Känns som om xenon fortfarande är mitt val med tanke på att jag vill ha längd på ljuskäglan.
Nån som har nåt bra köptips på den fronten?
Det här med godkänd lyslängd/referenstal bryr jag mig inte om.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Hellas led-strålkastare verkar ju få bra kritik. Så blanda inte ihop ljusramper med led i med riktiga strålkastare. Ljusbild är allt.
 

Prästbol

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Man ska hålla i minnet att samtidigt med xenon och led:s intåg har inte utvecklingen av halogenlampan stått still. Med "plus-lampor" i blir ljuset utmärkt även med dessa, till lägre pris och mindre stöldrisk. För mig räcker det ljuset gott och jag har därför inte brytt mig om att uppgradera eller byta extraljus.
 

Ridley

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Led med en bra optik är överlägset Xenon. Har dock ingen erfarenhet av bars utan endast strålkastare? Just nu kör jag med tre st Vision som är grymma, upplever att dom ger dubbla ljuset och längden mot mina gamla Xenon.
 
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Jag har monterat min led:bar nu ikväll, men behöver justera vinkeln lite, blev att det lyste i backen.
Tycker den verkade lysa riktigt bra, tyvärr är det ju svårt att jämföra före och efter då jag inte satt separat brytare.
Men körde på lite småvägar och testade men det känns som allt sugs upp i höstrusket, blir annat så fort det kommer lite snö.
Sen är det inte så att lyset var dåligt innan heller, med tanke på xenon på både hel- och halvljus.

Såg testet att NBB;arna verkar riktigt trevliga, lite saftigt pris dock och rädd att man knappast får behålla dom? Annars får det blir såna på nästa bil!
 
Senast ändrad:

gragge

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken Subaru har du? Jag är sugen på att sätta
> extraljus på min Legacy 2013.


Kör en ny outback
 

gragge

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Ridley skrev:
-------------------------------------------------------
> Led med en bra optik är överlägset Xenon. Har
> dock ingen erfarenhet av bars utan endast
> strålkastare? Just nu kör jag med tre st Vision
> som är grymma, upplever att dom ger dubbla ljuset
> och längden mot mina gamla Xenon.


Länk?
 

mikka528

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Är sugen att prova de här själv: http://www.humanhabit.se/se/arbetsb...ljus/60w-led-extraljus-cree-9-60v-3-pack.html

Men som jag förstått det så är fortfarande xenon överlägset i ljusstyrka men tappar ju stort i uppstartstid. Det borde då gå översätta till att ska du köra på ensliga vägar så är det xenon som gäller, men här nere i södra Sverige dit jag nu är förvisad så är det snabb uppstart som är avgörande, om man nu nån gång får på lyset för att det inte är möte hela tiden..

Har själv två 55w xenonkonverterade Bosch 225 på, hade en ramp med 4x55w xenonkonverterade under nummerskylten innan också. Men tog bort rampen för jag tyckte det blev för mycket ljus för nära bilen (gör att blicken inte lyfts som den ska). Insåg när jag tog bort den att jag tappade inget lyse långt fram på vägen heller, så det visar ju hur mycket stor reflektor verkligen gör.
 

gragge

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
mikka528 skrev:
-------------------------------------------------------
> Är sugen att prova de här själv:
> http://www.humanhabit.se/se/arbetsbelysning-x-ljus
> /extraljus/60w-led-extraljus-cree-9-60v-3-pack.htm
> l
>
> Men som jag förstått det så är fortfarande
> xenon överlägset i ljusstyrka men tappar ju
> stort i uppstartstid. Det borde då gå
> översätta till att ska du köra på ensliga
> vägar så är det xenon som gäller, men här
> nere i södra Sverige dit jag nu är förvisad så
> är det snabb uppstart som är avgörande, om man
> nu nån gång får på lyset för att det inte är
> möte hela tiden..
>
> Har själv två 55w xenonkonverterade Bosch 225
> på, hade en ramp med 4x55w xenonkonverterade
> under nummerskylten innan också. Men tog bort
> rampen för jag tyckte det blev för mycket ljus
> för nära bilen (gör att blicken inte lyfts som
> den ska). Insåg när jag tog bort den att jag
> tappade inget lyse långt fram på vägen heller,
> så det visar ju hur mycket stor reflektor
> verkligen gör.

Skulle vara superintressant att se hur de du länkar till ovan står sig mot tex dessa: http://www.humanhabit.se/se/arbetsb...alpha-225-led-70w-speedstarter-xenon-12v.html

De här är nog mer vad jag ser som lämpliga för mig. Skapligt snabb uppstart med xenonmått mätt och med ljuslängd på +1000m

Andra som har tips på nåt motsvarande
 

Ridley

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
gragge skrev:
-------------------------------------------------------
> Ridley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Led med en bra optik är överlägset Xenon.
> Har
> > dock ingen erfarenhet av bars utan endast
> > strålkastare? Just nu kör jag med tre st
> Vision
> > som är grymma, upplever att dom ger dubblade
> ljuset
> > och längden mot mina gamla Xenon.
>
>
> Länk?

Nee, finns på Bilia.

Edit: Modellen heter nog Transporter
 
Senast ändrad:

Klabbapan

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
gragge skrev:
-------------------------------------------------------
> mikka528 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är sugen att prova de här själv:
> >
> http://www.humanhabit.se/se/arbetsbelysning-x-ljus
>
> >
> /extraljus/60w-led-extraljus-cree-9-60v-3-pack.htm
>
> > l
> >
> > Men som jag förstått det så är fortfarande
> > xenon överlägset i ljusstyrka men tappar ju
> > stort i uppstartstid. Det borde då gå
> > översätta till att ska du köra på ensliga
> > vägar så är det xenon som gäller, men här
> > nere i södra Sverige dit jag nu är förvisad
> så
> > är det snabb uppstart som är avgörande, om
> man
> > nu nån gång får på lyset för att det inte
> är
> > möte hela tiden..
> >
> > Har själv två 55w xenonkonverterade Bosch 225
> > på, hade en ramp med 4x55w xenonkonverterade
> > under nummerskylten innan också. Men tog bort
> > rampen för jag tyckte det blev för mycket
> ljus
> > för nära bilen (gör att blicken inte lyfts
> som
> > den ska). Insåg när jag tog bort den att jag
> > tappade inget lyse långt fram på vägen
> heller,
> > så det visar ju hur mycket stor reflektor
> > verkligen gör.
>
> Skulle vara superintressant att se hur de du
> länkar till ovan står sig mot tex dessa:
> http://www.humanhabit.se/se/arbetsbelysning-x-ljus
> /extraljus/nbb-alpha-225-led-70w-speedstarter-xeno
> n-12v.html
>
> De här är nog mer vad jag ser som lämpliga för
> mig. Skapligt snabb uppstart med xenonmått mätt
> och med ljuslängd på +1000m
>
> Andra som har tips på nåt motsvarande

Jag kör med 2 x 55w Nbb alpha 225 med speedstart på subban och skall peta ner en tredje, alla fjärrljus. Pencil behövs inte om man inte bor i norrland och kör raksträckor som är en mil långa, fjärrljusen lyser riktigt långt, lite missnöjd med bredden men så har jag ju bara två än så länge. Uppstarts tiden är under 5 sek vid första tändningen och sedan är det full sprutt direkt. Köpte mina från Bilupplysningen, verkar något mer seriösa än Humanhabit. Tänk på reflektioner från nya skyltar bara, jag måste blända av mina 55w vid möte med nya skyltar annars blir jag tillfälligt blind och mötande trafik blinkar på mig från mils avstånd och jag har som sagt bara fjärr...
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Lite inspirerad blir man ju.. Ska nog byta ut ljusrampen nere vid marken mot riktiga lysen. Men vad ni ska med en kilometers räckvidd till förstår jag verkligen inte, då får man ju bara blända av skitnödigt tidigt och halvljuset lär ju vara helt osynligt i jämförelse. Kontraster är jobbigt.

Nej ett par-tre Alpha 225 med bra halogenlampor i känns rätt lagom även budetmässigt och lär ändå bli ett stort lyft mot nuvarande. Jag ska ju inte köra rally direkt bara veckopendla onödigt långt och sent. Ska orka borra fast en hållare i fronten bara.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Skulle jag någon gång fatta grejen med enkilometerslyse eller flytta till Norrland så går de ju alltid att konvertera.
 

s-o

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Min glesbygdsexpress fick förra helgen en billig 120W/"8500 lumen" ledbar som jag köpt via Aliexpress. (bild finns här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2450344/2543992#msg-2543992 )

Intrycken så här långt:
Det här är ett traktorlyse. Brett och bra, men för mycket ljus nära bilen. Jag bländar nästan mig själv, och med nymålade mitt- och kantlinjer så känns det som att innertaket på bilen blinkar av det reflekterade ljuset. Sen är det jäkligt blått också, en bra bit över de 6000K som tillverkaren lovade. Halvljuset känns som att det filtreras genom ett par blodapelsiner när jag bländar av.

Visst, ljust blir det, men ljusbilden är mer eller mindre rund. Jag skulle mycket hellre ha haft mer ljus där mitt i vägen 300 meter framåt än som det nu är, mitt framför bilen, 30 meter uppåt och 50 meter åt sidorna. Å andra sidan lär det vara jäkligt svårt för en älg att smyga in på vägen utan att det blänker i ögonen på den nu.

Trots det så tror jag att farsgubben får den här lampan till sin traktor, och att jag ska leta rätt på mina gamla Hella 3000 och montera dem igen ...
 

Prästbol

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------

> vad ni ska med en kilometers räckvidd till
> förstår jag verkligen inte,

Inte jag heller. För mig är det ointressant hur det ser ut längre än 300 m framåt.

Jag har mina små extraljus (halogen) vinklade så att de lyser upp vägkanterna från 30 till kanske bortåt 200 meter framåt. Det är mycket viktigare än lång räckvidd för mig.
 

gragge

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Har krockat med älg två gånger och ren en gång, att ha möjlighet att se dem så långt bort som möjligt är skönt.
Med tre eller fyra lyktor kan man köra en eller två pencil och resten fjärr så får man både brett och långt. 200m går väldigt fort att färdas om man håller 100 km/tim, för fort för mina reaktioner (och tydligen även renens)
1km belysning är fin nu på senhösten. Prova tex sträckan Sollefteå -Vilhelmina en kväll efter 19.00 så får man förklaringen på varför.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
gragge skrev:
-------------------------------------------------------
> Har krockat med älg två gånger och ren en
> gång, att ha möjlighet att se dem så långt
> bort som möjligt är skönt.
> Med tre eller fyra lyktor kan man köra en eller
> två pencil och resten fjärr så får man både
> brett och långt. 200m går väldigt fort att
> färdas om man håller 100 km/tim, för fort för
> mina reaktioner (och tydligen även renens)
> 1km belysning är fin nu på senhösten. Prova tex
> sträckan Sollefteå -Vilhelmina en kväll efter
> 19.00 så får man förklaringen på varför.

Kan ju vara att jag inte rör mig norr om dalarna som är förklaringen. Fast personligen är jag mer orolig för det som kan dyka upp plötsligt från sidan än det som redan står mitt på vägen. Det senare har jag ju iaf en chans att upptäcka :-)
Alla verkar inte lika oroliga dock. Tomten som körde om mig norr om Örebro i 120 på bara halvljus i söndags kväll till exempel.
 

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> gragge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har krockat med älg två gånger och ren en
> > gång, att ha möjlighet att se dem så långt
> > bort som möjligt är skönt.
> > Med tre eller fyra lyktor kan man köra en
> eller
> > två pencil och resten fjärr så får man
> både
> > brett och långt. 200m går väldigt fort att
> > färdas om man håller 100 km/tim, för fort
> för
> > mina reaktioner (och tydligen även renens)
> > 1km belysning är fin nu på senhösten. Prova
> tex
> > sträckan Sollefteå -Vilhelmina en kväll
> efter
> > 19.00 så får man förklaringen på varför.
>
> Kan ju vara att jag inte rör mig norr om dalarna
> som är förklaringen. Fast personligen är jag
> mer orolig för det som kan dyka upp plötsligt
> från sidan än det som redan står mitt på
> vägen. Det senare har jag ju iaf en chans att
> upptäcka :-)
> Alla verkar inte lika oroliga dock. Tomten som
> körde om mig norr om Örebro i 120 på bara
> halvljus i söndags kväll till exempel.

Det är förvånansvärt många som åker omkring med bara halvljus.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer