[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?

Något är på riktigt fel. Vissa mazdamodeller verkar vara lika felkonstruerade. Det är helt obegripligt att det är tillåtet. Jag skall nog skaffa en 20W grön laser som moteld....
bengt, man kan ju i det läget möta upp med helljus. börjar de frenetiskt blinka sätter man på halvljus en kort sekund och sedan helljus igen så de förstår att det är meningen.

sen vid backkrön är det ju i praktiken så att båda möter ett ljus lika starkt eller faktiskt ofta kraftigare än som helljus. och det har man ju inget större problem med. ingen blinkar och har sig.

för det är sas korrekt handlagt:)

en grön laser hör till livets nödtorft när man skall lära ut stjärnbilder. men det räcker med några tiondels watt.

Men bländar precis varenda mötande bil. Fantastiskt uselt.
Volvos nyare LED-ljus är säkert bra för den som sitter I bilen men för precis alla andra är det fruktansvärt horribel! Snudd på att de bländar mitt på dagen, fattar inte hur den konstruktionen passerat regelverket!

Lite bilder, möjligen att man skulle ha gått på ren fjärrljus istället för kombo-ljus men för 495:- kan man ju kosta på sig att byta så småningom. :)

Nöjd i vilket fall, drog en sträng silikon runt "glaset" tror inte det skadar med all gunkk som kastas mot ljusrampen.

Visa bilaga 396873

Visa bilaga 396874

Visa bilaga 396875

Kan meddela att LED-rampen funkar fortfarande, den transparenta skivan är dock inte lika klar längre men det känns som det inte minskar prestandan nämnvärt, kanske gör ett försök och polera upp den nån dag. :)

Nästan så man hoppas att den ska ge upp så man kan uppgradera ljuset....

2000:- Är det värt att uppdatera nu efter ett par år?

purelux road curve c550

Någon som vet vad de kan heta mer? Verkar bara vara i norden de heter Purelux... Typ bara Valostores egna videos man får träff på YT.

I alla fall den gamla Purelux var ju sjukt lik Biltemas motsvarande. Kan ju förstås vara olika under skalet men jag gissar att det är samma från Kina. Går säkert att hitta på Wish :)

Jag har den "gamla" Purelux och är mycket nöjd med ljuset, men den är lite stor och klumpig jämfört med många andra.

/J

Nån som har en uppfattning om Purelux Black X-Slim S520 ? Var ju riktigt prisvärt för tillfället.

Tänkte det kanske var dags att byta ut två xenonkonverterade biltemalampor då det tar sån vansinnig tid att få upp bra ljus när de är kalla och även komma in i modern tid med LED.. ?

Har säkert frågat förut, men finns det några vettiga jämförelser mellan traditionella feta Xenon-lampor och LED-strålkastare/bars?

Egentligen av ren nyfikenhet, är ljusbilden lika bra nu?

Och rent generellt så känns det ändå som att ljuset blivit bättre på nya bilar? De tre senaste jag haft har varit LED-ljus och tack vare bra ljusbild med jämt och bra fördelat ljus har jag inte riktigt saknat extraljus på dem faktiskt. Inte som förr iaf!

Har säkert frågat förut, men finns det några vettiga jämförelser mellan traditionella feta Xenon-lampor och LED-strålkastare/bars?

Egentligen av ren nyfikenhet, är ljusbilden lika bra nu?

Och rent generellt så känns det ändå som att ljuset blivit bättre på nya bilar? De tre senaste jag haft har varit LED-ljus och tack vare bra ljusbild med jämt och bra fördelat ljus har jag inte riktigt saknat extraljus på dem faktiskt. Inte som förr iaf!
Det finns förstås mycket skräp bland ledramperna. Hittade en som jag gillade som hade en vettig ljusbild (tänk stvzo) som lös tillräckligt bra.
Bäst lyse hade jag med stora xenonstrålkastare, men då kunde man se en älg på 1 km avstånd och det är lite överkurs.
Ledrampen som jag hade så satt dioderna i botten på rampen och lös upp i varsin reflektor som formade ljusbilden.
Prova en med liknande konstruktion kanske?

En hyfsad ledramp räcker nog bra, det är ju ändå sällan långa stunder man inte har mötande trafik, ju värre ljus man har desto tidigare får man blända av!

Frugan har Ledramp på V70:in,ingen monsterstor,men bra kvalitet. Lyser helt ok,sprider ut åt sidorna fint,och lagom räckvidd.
Så Led funkar fint tycker jag.
Själv har jag 3st Xenon i nosen på bussen,2 flod riktade utåt,och en fjärr rakt fram...vansinnigt ljus,men bra när man bor på landet och mycket vilt springer här...

En hyfsad ledramp räcker nog bra, det är ju ändå sällan långa stunder man inte har mötande trafik, ju värre ljus man har desto tidigare får man blända av!
Det där med att man måste blända av tidigare med bättre extraljus tycker jag är ett konstigt (och väldigt vanligt) påstående. Om man har bättre helljus än slitna H4or bländar det mötande trafik ordentligt på ett par kilometer, och hur ofta kör man på sådana raksträckor? Jag har än inte hittat någon.

Jag har xenonextraljus nu men tänker köra ledramp nästa gång, om inte annat för den minskade risken för att någon backar in i dom och att jag ibland är lite sugen på att köra igenom biltvätten, vilket jag inte vill göra med extraljusen utan stag som enbart sitter i en skylthållare. Gör en det på riktigt, med stag och drar fast i någon balk, eller sätter bakom grillen, är det kanske en annan sak med biltvätt, men orka...

Inte alls konstruktivt men jag vill också slå ett slag för hur uselt volvos helljus automatik är. Till er som använder er av den funktionen, sluta med det :)
Mötte en volvo i morse med fullt fräs på hellyset, vägrade blända av, fick smaka på hellyse tillbaka, tog en bra stund innan den bländade av i alla fall! Misstänker sunkig "automatik".

Inte alls konstruktivt men jag vill också slå ett slag för hur uselt volvos helljus automatik är. Till er som använder er av den funktionen, sluta med det :)
Ja det där är något jag också reagerat på många gånger sen Volvo började med sina ”nya” strålkastare. De utmärker sig som särskilt bländande, men de bländar av så snabbt av när man blinkar helljus att det måste vara automatik. Jag har rätt starka helljus att skjuta tillbaka med så kanske därför den reagerar snabbt.

Vad är det för färgtemperatur på ledlysen på bilar från fabrik förresten?

Extraljus med led verkar alltid vara typ 5000k+ vilket jag tycker är irriterande kallt och vitt. Men det kanske bara är att vänja sig?

Finns väl fler aspekter i och för sig. Kassa färgåtergivningsvärden på billiga ramper osv som säkert påverkar.

Har man helljus original som bländar mötande på 2 kilometers(!) avstånd lär man väl inte behöva extraljus öht.
Men kör du någonsin på raksträckor så långa att mötande inte behöver blända av direkt för att inte blända?
Det är en väldigt skillnad på hur långt ett lyse bländar mötande och hur långt det ger bra ljus. Och huruvida man behöver extraljus eller ej är individuellt, även fast jag har bra orginallyse vill jag ha bättre när jag kör till fjällen vintertid

Det är iaf min erfarenhet genom åren att ju starkare ljus man har desto tidigare börjar mötande protestera, det ser man ju själv hos mötande bilarna, stor skillnad om dom har mycket extraljus eller inga, ganska naturligt kan tyckas.

Det är iaf min erfarenhet genom åren att ju starkare ljus man har desto tidigare börjar mötande protestera, det ser man ju själv hos mötande bilarna, stor skillnad om dom har mycket extraljus eller inga, ganska naturligt kan tyckas.
Ja,har ju själv rejäla Xenon i näsan på min,man får blända av tidigt...
Och "nackdelen" med rejält helljus är ju att det blir en stor skillnad när man knäpper ner till halvljus....blir ju mörkt då!!
Men för mej väger fördelarna upp,på småvägarna in till stan där djuren håller till får jag sällan möte.(y)

Nån som upplever problem med vindljud med extraljus eller ledramp?

Jag har ett irriterande visslande som smyger på vid ca 100 km/h. Ledrampen är huvudmisstänkt men det finns ju annat som kan spöka (typ fönsterlister och dörrtätningar som inte sitter lika bra längre mm). Jag ser dock inget konstigt och det är svårt att lyssna sig till vad källan är.

Det som talar emot är att jag noterat ljudet först en tid efter att jag monterade rampen, men det kan ju vara att det gick ett tag innan jag körde motorväg eller att jag helt enkelt inte tänkte på det. Har man börjat lyssna går det ju inte att sluta ?

Det går ju förstås att plocka bort rampen i felsökningssyfte, men försöker bilda mig en uppfattning först hur sannolikt det är att den är problemet. Eller om det finns smartare sätt att hitta orsaken.

/J

man kan ju wrappa rampen i felsökningssyfte och se om det påverkar ljudet? (tänd den inte!!) annars har du kapat del av grillen kan det finnas rörändar som kan ge visslande resonans.

lite ot, men stegar kan tjuta något fruktansvärt. det botas genom att man knycklar ihop plastpåsar eller liknande och stoppar i tvär-rören på varierande djup.

Nån som upplever problem med vindljud med extraljus eller ledramp?

Jag har ett irriterande visslande som smyger på vid ca 100 km/h. Ledrampen är huvudmisstänkt men det finns ju annat som kan spöka (typ fönsterlister och dörrtätningar som inte sitter lika bra längre mm). Jag ser dock inget konstigt och det är svårt att lyssna sig till vad källan är.

Det som talar emot är att jag noterat ljudet först en tid efter att jag monterade rampen, men det kan ju vara att det gick ett tag innan jag körde motorväg eller att jag helt enkelt inte tänkte på det. Har man börjat lyssna går det ju inte att sluta ?

Det går ju förstås att plocka bort rampen i felsökningssyfte, men försöker bilda mig en uppfattning först hur sannolikt det är att den är problemet. Eller om det finns smartare sätt att hitta orsaken.

/J

Tjena!

Tillbaka
Topp