[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?

sdx

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Rattnalle sa:
weldion sa:
Fredrik S sa:
SebbeK sa:
42Hz sa:
Antar det har med åldern att göra men tycker det är sjukt drygt att köra i mörker nu för tiden, kollat på LED-ramper från, typ, autodoc men råkade trilla in på http://www.led24.se/ Tyckte det var billigt på riktigt med deras Black friday-rea, annars brukar det vara mes-rabatter.
Klockrent! Tack för tipset!
Blev en led-bar, spotvarianten.
Vilken ska man ta? Finns ju hur många olika som helst.
En grundregel:
Många och svaga dioder = Arbetsbelysning
Få men starka dioder = Extraljus för bilar i landsvägsfart.
Det där måste ju vara helt irrelevant i jämförelse med kvalitet på optik och drivning?

Finns det förresten inga ledljus med vettig ljustemperatur, närmare 5000 K istället för det normala 6000? Det vitblåa ljuset är mest jobbigt för ögonen imo.
Lazer st8 ligger på 5000 kalvin
 

oxr

Aktiv medlem

weldion

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
oxr sa:
Inget som jag skulle satt på min bil.
Ljuset går rakt ned i backen och lyser bara upp starkt i närområdet.
 

weldion

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Rattnalle sa:
weldion sa:
Fredrik S sa:
SebbeK sa:
42Hz sa:
Antar det har med åldern att göra men tycker det är sjukt drygt att köra i mörker nu för tiden, kollat på LED-ramper från, typ, autodoc men råkade trilla in på http://www.led24.se/ Tyckte det var billigt på riktigt med deras Black friday-rea, annars brukar det vara mes-rabatter.
Klockrent! Tack för tipset!
Blev en led-bar, spotvarianten.
Vilken ska man ta? Finns ju hur många olika som helst.
En grundregel:
Många och svaga dioder = Arbetsbelysning
Få men starka dioder = Extraljus för bilar i landsvägsfart.
Det där måste ju vara helt irrelevant i jämförelse med kvalitet på optik och drivning?

Finns det förresten inga ledljus med vettig ljustemperatur, närmare 5000 K istället för det normala 6000? Det vitblåa ljuset är mest jobbigt för ögonen imo.
Man skall inte köpa ledramper med många och svaga dioder om man tänkt att köra bil i landsvägsfart i ljuset från en sådan.
 

Allroad

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Rattnalle sa:
weldion sa:
Fredrik S sa:
SebbeK sa:
42Hz sa:
Antar det har med åldern att göra men tycker det är sjukt drygt att köra i mörker nu för tiden, kollat på LED-ramper från, typ, autodoc men råkade trilla in på http://www.led24.se/ Tyckte det var billigt på riktigt med deras Black friday-rea, annars brukar det vara mes-rabatter.
Klockrent! Tack för tipset!
Blev en led-bar, spotvarianten.
Vilken ska man ta? Finns ju hur många olika som helst.
En grundregel:
Många och svaga dioder = Arbetsbelysning
Få men starka dioder = Extraljus för bilar i landsvägsfart.
Det där måste ju vara helt irrelevant i jämförelse med kvalitet på optik och drivning?

Finns det förresten inga ledljus med vettig ljustemperatur, närmare 5000 K istället för det normala 6000? Det vitblåa ljuset är mest jobbigt för ögonen imo.
Kika lite på X-Vision och deras Genesis-serie, varmare ljus på dom.
 

Allroad

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
weldion sa:
Rattnalle sa:
weldion sa:
Fredrik S sa:
SebbeK sa:
42Hz sa:
Antar det har med åldern att göra men tycker det är sjukt drygt att köra i mörker nu för tiden, kollat på LED-ramper från, typ, autodoc men råkade trilla in på http://www.led24.se/ Tyckte det var billigt på riktigt med deras Black friday-rea, annars brukar det vara mes-rabatter.
Klockrent! Tack för tipset!
Blev en led-bar, spotvarianten.
Vilken ska man ta? Finns ju hur många olika som helst.
En grundregel:
Många och svaga dioder = Arbetsbelysning
Få men starka dioder = Extraljus för bilar i landsvägsfart.
Det där måste ju vara helt irrelevant i jämförelse med kvalitet på optik och drivning?

Finns det förresten inga ledljus med vettig ljustemperatur, närmare 5000 K istället för det normala 6000? Det vitblåa ljuset är mest jobbigt för ögonen imo.
Man skall inte köpa ledramper med många och svaga dioder om man tänkt att köra bil i landsvägsfart i ljuset från en sådan.
Ehh? Så Vision-X Xmitter är bara skräp menar du?

Ge lite fakta bakom det tack.
 

Lainen

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
weldion sa:
weldion sa:
En grundregel:
Många och svaga dioder = Arbetsbelysning
Få men starka dioder = Extraljus för bilar i landsvägsfart.
Man skall inte köpa ledramper med många och svaga dioder om man tänkt att köra bil i landsvägsfart i ljuset från en sådan.
Kamma dig, denna har 4 watts ledar och lyser skiten ur allt på marknaden...
https://www.bilupplysningen.se/product/rigid-e-series-pro-drive-spot-combo-50tum
 

weldion

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Allroad sa:
weldion sa:
Rattnalle sa:
weldion sa:
Fredrik S sa:
SebbeK sa:
42Hz sa:
Antar det har med åldern att göra men tycker det är sjukt drygt att köra i mörker nu för tiden, kollat på LED-ramper från, typ, autodoc men råkade trilla in på http://www.led24.se/ Tyckte det var billigt på riktigt med deras Black friday-rea, annars brukar det vara mes-rabatter.
Klockrent! Tack för tipset!
Blev en led-bar, spotvarianten.
Vilken ska man ta? Finns ju hur många olika som helst.
En grundregel:
Många och svaga dioder = Arbetsbelysning
Få men starka dioder = Extraljus för bilar i landsvägsfart.
Det där måste ju vara helt irrelevant i jämförelse med kvalitet på optik och drivning?

Finns det förresten inga ledljus med vettig ljustemperatur, närmare 5000 K istället för det normala 6000? Det vitblåa ljuset är mest jobbigt för ögonen imo.
Man skall inte köpa ledramper med många och svaga dioder om man tänkt att köra bil i landsvägsfart i ljuset från en sådan.
Ehh? Så Vision-X Xmitter är bara skräp menar du?

Ge lite fakta bakom det tack.
Det säger jag inte.
Det finns ramper för offroad och det finns ramper finns ramper till landsvägskörning.
Vätternrundan cyklas med fördel med landsvägsdäck monterade och inte breda MTB-sulor. Det finns en plats för allt.

Det här är väl t.ex. en lämplig ramp från Vision: http://www.visionxeurope.com/en/art...vision-x-xpr-h15s-halo-light-bar-30-150w.html
 

weldion

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Lainen sa:
weldion sa:
weldion sa:
En grundregel:
Många och svaga dioder = Arbetsbelysning
Få men starka dioder = Extraljus för bilar i landsvägsfart.
Man skall inte köpa ledramper med många och svaga dioder om man tänkt att köra bil i landsvägsfart i ljuset från en sådan.
Kamma dig, denna har 4 watts ledar och lyser skiten ur allt på marknaden...
https://www.bilupplysningen.se/product/rigid-e-series-pro-drive-spot-combo-50tum
Jo, den lyser säkert jättemycket. Dock så kastar den där 450 wattslampan ljuset lika långt som denna 150 wattare.
http://www.visionxeurope.com/en/art...vision-x-xpr-h15s-halo-light-bar-30-150w.html
 

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
weldion sa:
Rattnalle sa:
weldion sa:
Fredrik S sa:
SebbeK sa:
42Hz sa:
Antar det har med åldern att göra men tycker det är sjukt drygt att köra i mörker nu för tiden, kollat på LED-ramper från, typ, autodoc men råkade trilla in på http://www.led24.se/ Tyckte det var billigt på riktigt med deras Black friday-rea, annars brukar det vara mes-rabatter.
Klockrent! Tack för tipset!
Blev en led-bar, spotvarianten.
Vilken ska man ta? Finns ju hur många olika som helst.
En grundregel:
Många och svaga dioder = Arbetsbelysning
Få men starka dioder = Extraljus för bilar i landsvägsfart.
Det där måste ju vara helt irrelevant i jämförelse med kvalitet på optik och drivning?

Finns det förresten inga ledljus med vettig ljustemperatur, närmare 5000 K istället för det normala 6000? Det vitblåa ljuset är mest jobbigt för ögonen imo.
Man skall inte köpa ledramper med många och svaga dioder om man tänkt att köra bil i landsvägsfart i ljuset från en sådan.
Kan du utveckla det här? Hur kan du generellt säga att färre är bättre än fler? Det flyger inte riktigt. Det måste finnas betydligt viktigare aspekter av ledramper. Typ tillverkare och teknik osv.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
ooms sa:
Som jag uppfattar läget är alla de där med optik med dioderna rakt framåt mot en lins förra generationen och nyutvecklade har reflektor. Men jag kan förstås ha fel.

Men oavsett så måste optiken rimligtvis totalt sett vara en av de viktigaste faktorerna. Ljusmängd går ju att nå på flera sätt men den ska hamna på rätt ställe också.
 

weldion

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
marr sa:
weldion sa:
Rattnalle sa:
weldion sa:
Fredrik S sa:
SebbeK sa:
42Hz sa:
Antar det har med åldern att göra men tycker det är sjukt drygt att köra i mörker nu för tiden, kollat på LED-ramper från, typ, autodoc men råkade trilla in på http://www.led24.se/ Tyckte det var billigt på riktigt med deras Black friday-rea, annars brukar det vara mes-rabatter.
Klockrent! Tack för tipset!
Blev en led-bar, spotvarianten.
Vilken ska man ta? Finns ju hur många olika som helst.
En grundregel:
Många och svaga dioder = Arbetsbelysning
Få men starka dioder = Extraljus för bilar i landsvägsfart.
Det där måste ju vara helt irrelevant i jämförelse med kvalitet på optik och drivning?

Finns det förresten inga ledljus med vettig ljustemperatur, närmare 5000 K istället för det normala 6000? Det vitblåa ljuset är mest jobbigt för ögonen imo.
Man skall inte köpa ledramper med många och svaga dioder om man tänkt att köra bil i landsvägsfart i ljuset från en sådan.
Kan du utveckla det här? Hur kan du generellt säga att färre är bättre än fler? Det flyger inte riktigt. Det måste finnas betydligt viktigare aspekter av ledramper. Typ tillverkare och teknik osv.
Ja, det är klart att det finns undantag. En klåpar ihop en ramp mot en som faktiskt lägger lite utvecklingskostnader på det hela.
 

Allroad

Medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
weldion sa:
Allroad sa:
weldion sa:
Rattnalle sa:
weldion sa:
Fredrik S sa:
SebbeK sa:
42Hz sa:
Antar det har med åldern att göra men tycker det är sjukt drygt att köra i mörker nu för tiden, kollat på LED-ramper från, typ, autodoc men råkade trilla in på http://www.led24.se/ Tyckte det var billigt på riktigt med deras Black friday-rea, annars brukar det vara mes-rabatter.
Klockrent! Tack för tipset!
Blev en led-bar, spotvarianten.
Vilken ska man ta? Finns ju hur många olika som helst.
En grundregel:
Många och svaga dioder = Arbetsbelysning
Få men starka dioder = Extraljus för bilar i landsvägsfart.
Det där måste ju vara helt irrelevant i jämförelse med kvalitet på optik och drivning?

Finns det förresten inga ledljus med vettig ljustemperatur, närmare 5000 K istället för det normala 6000? Det vitblåa ljuset är mest jobbigt för ögonen imo.
Man skall inte köpa ledramper med många och svaga dioder om man tänkt att köra bil i landsvägsfart i ljuset från en sådan.
Ehh? Så Vision-X Xmitter är bara skräp menar du?

Ge lite fakta bakom det tack.
Det säger jag inte.
Det finns ramper för offroad och det finns ramper finns ramper till landsvägskörning.
Vätternrundan cyklas med fördel med landsvägsdäck monterade och inte breda MTB-sulor. Det finns en plats för allt.

Det här är väl t.ex. en lämplig ramp från Vision: http://www.visionxeurope.com/en/art...vision-x-xpr-h15s-halo-light-bar-30-150w.html
Du gissar mycket ja.

Svenska polisen har te x Vision-X Xmitter på sina bilar. Det om något är bilar som behöver bra ljus i alla situationer.

Idag finns t ex laser med på ledramper och det är ju ett tecken på att det är tekniken bakom som det hänger på. T ex gradantal på ljuskällan gör en enorm skillnad på ljusbild. Sen är din definition av landsvägsfart luddig, vissa föredrar rent spotljus och andra vill ha en kombination av bredd samt långt ljus.
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Allroad sa:
weldion sa:
Allroad sa:
weldion sa:
Rattnalle sa:
weldion sa:
Fredrik S sa:
SebbeK sa:
42Hz sa:
Antar det har med åldern att göra men tycker det är sjukt drygt att köra i mörker nu för tiden, kollat på LED-ramper från, typ, autodoc men råkade trilla in på http://www.led24.se/ Tyckte det var billigt på riktigt med deras Black friday-rea, annars brukar det vara mes-rabatter.
Klockrent! Tack för tipset!
Blev en led-bar, spotvarianten.
Vilken ska man ta? Finns ju hur många olika som helst.
En grundregel:
Många och svaga dioder = Arbetsbelysning
Få men starka dioder = Extraljus för bilar i landsvägsfart.
Det där måste ju vara helt irrelevant i jämförelse med kvalitet på optik och drivning?

Finns det förresten inga ledljus med vettig ljustemperatur, närmare 5000 K istället för det normala 6000? Det vitblåa ljuset är mest jobbigt för ögonen imo.
Man skall inte köpa ledramper med många och svaga dioder om man tänkt att köra bil i landsvägsfart i ljuset från en sådan.
Ehh? Så Vision-X Xmitter är bara skräp menar du?

Ge lite fakta bakom det tack.
Det säger jag inte.
Det finns ramper för offroad och det finns ramper finns ramper till landsvägskörning.
Vätternrundan cyklas med fördel med landsvägsdäck monterade och inte breda MTB-sulor. Det finns en plats för allt.

Det här är väl t.ex. en lämplig ramp från Vision: http://www.visionxeurope.com/en/art...vision-x-xpr-h15s-halo-light-bar-30-150w.html
Du gissar mycket ja.

Svenska polisen har te x Vision-X Xmitter på sina bilar. Det om något är bilar som behöver bra ljus i alla situationer.

Idag finns t ex laser med på ledramper och det är ju ett tecken på att det är tekniken bakom som det hänger på. T ex gradantal på ljuskällan gör en enorm skillnad på ljusbild. Sen är din definition av landsvägsfart luddig, vissa föredrar rent spotljus och andra vill ha en kombination av bredd samt långt ljus.
Staten fick ett bra pris i upphandlingen av vision x men är dom bättre troligen inte. Allt går att mäta om man är lagd åt det hållet
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
mitt i det här citatcrescendot är det iaf för vem som helst lätt att konstatera att det blåare ljuset ger stor imponatoreffekt men samtidigt ser allt grått ut. kontrasten försämras alltså.

för övrigt bör extraljus för bil vara utformat så det inte slår i backen närmaste 50-100 m framför bilen. det får pupillerna att dra ihop sig och gör dels att man inte ser dit man vill 2-400 m framåt, dels skapar känslan av kompakt mörker så snart man går över på halvljus.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
kais01 sa:
mitt i det här citatcrescendot är det iaf för vem som helst lätt att konstatera att det blåare ljuset ger stor imponatoreffekt men samtidigt ser allt grått ut. kontrasten försämras alltså.

för övrigt bör extraljus för bil vara utformat så det inte slår i backen närmaste 50-100 m framför bilen. det får pupillerna att dra ihop sig och gör dels att man inte ser dit man vill 2-400 m framåt, dels skapar känslan av kompakt mörker så snart man går över på halvljus.
4300K skall vara bäst vintertid, men med barmark påstår seriösa tester att 5000K skall fungera bäst.

Högre färgtemperatur än så är bara för pubertal imponator effekt. Kanske snyggt, men inte bäst.

Men vad tusan - förr körde ju folk med gula lampor och tyckte att det fungerade....
 

Volk

Ny medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Har en X-Vision Genesis 800 på jobbilen, förvånansvärt bra ramp måste jag säga. Mycket vettig ljusbild, lagom "hög" vilket ger bra räckvidd utan att lysa upp trädtopparna men främst ger den inte en massa onödigt ströljus precis framför bilen. Men då sitter den monterad ovanför regskylten, under kan säkert bli mer problematiskt.
Specifikationerna säger 4500K, inget jag kunnat testa men jag upplever det kallare. Dock absolut inte så kall som vanliga "Kina-ljus" brukar vara.
På det hela taget extremt nöjd med den, funderar på 600-modellen på privata bilen.

https://ljusgiganten.se/x-vision-genesis-800-curved.html
 

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Fick mina ramper idag, hade nog blivit besviken om jag betalat fullt pris. :)
Ska dock montera dom först innan jag säger mer, blir nog bra!
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
42Hz sa:
Fick mina ramper idag, hade nog blivit besviken om jag betalat fullt pris. :)
Ska dock montera dom först innan jag säger mer, blir nog bra!
Koppla dom på batteriet så ser du hur dom lyser.
 

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Nu har jag kopplat in ett ljus på bilen med sämst ljus, som många sagt, man blir mörkrädd när man slår tillbaka till halvljus!! =)
 

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Lite bilder, möjligen att man skulle ha gått på ren fjärrljus istället för kombo-ljus men för 495:- kan man ju kosta på sig att byta så småningom. :)

Nöjd i vilket fall, drog en sträng silikon runt "glaset" tror inte det skadar med all gunkk som kastas mot ljusrampen.

IMG_20191209_132146_344.jpg


IMG_20191209_132146_345.jpg


IMG_20191209_132146_352.jpg
 

weldion

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
42Hz sa:
Lite bilder, möjligen att man skulle ha gått på ren fjärrljus istället för kombo-ljus men för 495:- kan man ju kosta på sig att byta så småningom. :)

Nöjd i vilket fall, drog en sträng silikon runt "glaset" tror inte det skadar med all gunkk som kastas mot ljusrampen.
Du får pluspoäng för att ha monterat rampen ovanför reg.plåten! En sådan montering underlättas givetvis när man inte har en frontmonterad radar att ta hänsyn till.
 

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
weldion sa:
42Hz sa:
Lite bilder, möjligen att man skulle ha gått på ren fjärrljus istället för kombo-ljus men för 495:- kan man ju kosta på sig att byta så småningom. :)

Nöjd i vilket fall, drog en sträng silikon runt "glaset" tror inte det skadar med all gunkk som kastas mot ljusrampen.
Du får pluspoäng för att ha monterat rampen ovanför reg.plåten! En sådan montering underlättas givetvis när man inte har en frontmonterad radar att ta hänsyn till.
Fördel med en "billig" bil, inga finesser som radar. ;)
Jo, förutom bättre ljus så slipper man kanske få lika mycket sten och grus om den hade suttit längre ner (och snövallar).
 

L.solheilm

Ny medlem
[OT] Extraljus till bilen - Xenonlyktor eller LEDbar?
Jag har själv en nightwalker på min BMW 530 vilket jag rekommenderar varmt! Annars finns en hel del andra varianter men fick hjälp med vilken som passade just min bil!
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer