[OT fast ändå inte] träning inför lumpen

Lite synd ändå att bli befäl.. det är de som får all skit. Överifrån och underifrån (säger man så?). Grattis (eller vad man nu ska säga) ändå till platsen. Blir säkert kul.

Marschträna med ryggsäck och ev. kängor. Öka belastning och sträckor efterhand. Ha som riktvärde att gå 50 minuter och vila 10. Du bör hålla en hastighet på c:a 5 km/50 min. På rasterna ska du äta lite, dricka, byta strumpor och ha det bra.

Spring en hel del - gärna runt milen i vanliga löpkläder och bra skor. Köp förresten redan nu ett par bra skor att ha med dig till inrycket. Testa även när du vant dig vid kängorna att springa 3-5 km med dem på, det är ett bra sätt att vänja benhinnor etc vid belastningen.

Simma och skaffa dig vattenvana - hamnar du på Amf1 lär du bokstavligen ha vattenfys tills du kräks.

Gör enkla styrkeövningar med kroppen som belastning; armhävningar, rygglyft, situps, utfall etc. Skippa gymmet.

Gör du ovanstående regelbundet (1-2 marschpass/v, 1-2 löppass/v, ett en timme långt simpass per vecka och styrkeövningar varje kväll) så är du åtminstone fysiskt sett väl förberedd. Tyvärr är ju ofta fysiken det sista problemet...

...och just det, grattis till de goda värdena. Både Norrlands- och Kustjägarna är två mycket bra förband.

/M

Härligt, du har 15 jobbiga men givande månader framför dig!

Satsa på konditionsträning, gärna ganska långa pass om du tycker att det är kul.
Styrketräning är bra men absolut inte det viktigaste. Passa på att vänja kroppen med att bära ryggsäck, kanske ta en fjälltur? kan vara roligare än att knata omkring med hantlar och telefonkataloger i säcken.

Bra kondition är viktigt men det är viktigare att man klarar påfrestingarna mentalt. Att gå men ryggsäck en hel natt handlar mer om att inte ge upp än om att vara stark.

Kan du åka skidor? Annar kan det kännas skönt om du i allafall provar det någon gång innan.
Vi hade ganska kul åt alla skåningar och stockholmare de första gångerna vi åkte, men alla lärde sig med tiden.

Har du några frågor så fråga på.

KB04 - K4 Arvidsjaur - 43.Undplut.

Som singular. Men viktigt + träna överkroppen, axlar, armar och rygg. Om du går på gym, träna hellre lie mer på uthållighet med fler reps än max-styrka. Att arbeta med överkroppenn tar 4 gg mer energi än att jobba med benen.
Du kommer att ligga på lite mindre belastningsnivå så att du sen hinner återhämta dig bättre under rasterna.

Kanske du kan vara lite avundsjuk på mig som låg tre år på en CYKELskyttebataljon med singelspeed.

Ledare föds man till, chefstjänst blir man tilldelad. Det är något viktigt du också måste tänka på.
Lycka till!

jonzén (fd burner) skrev:
-------------------------------------------------------
> kommit över 20 sekunder några gånger nu..

fick 18.8s 3-4 gånger, aldrig mer än så... jag får hålla mig på marken :-)

Gå inte över en tredjedel av din egen kroppsvikt i början och få för guds skull vikten på höfterna och inte axlarna.

När du vant dig kan du öka på tills sömmarna knakar, fast var rädd om ryggen när du tar på ryggsäcken.

Börja med t ex. terränglöpning med packning. Lär dig springa länge och fort med packning.

Grattis och lycka till!

// Miche

Jag har legat på spaning för en norrlandbrigad... (brigadspaning)

vi vägde våra ryggsäckar i samband med en jägar marsch...
snitt runt 36 kg har jag för mig... man får turas om att bära radio och andra gemensam utrustning...
så ryggsäcken kan ibland väga runt 45kg medan de lättaste ryggsäckarna väger runt 30 kg... så byter man bara ryggsäck inom gruppen... (krävs då att man har försvarets ryggsäck)

om jag inte minns helt fel så är jägarmarchen 5 mil vandring 12 timmar spaning och 5 mil tillbaka...
och allt ska göras på 24 timmar...

visst hade vi tyngre ryggsäckar imellanåt... men oftast var de pga att någon uppgift skulle utföras och man fick gå en halv natt med bla. stridsvagnminor i rygssäcken ist... har för mig att jag hade 5 stridvagns minor i ryggsäcken vid ett tillfälle... (5x12kg = 60 kg) men de var kanske ngn mils förflyttning... (bör tilläggas att de var attrapper)

andra tips...

Köp riktigt bra kängor och gå in dem riktigt innan... gärna en veckas fjällmarsch...
tänk på att de får gärna vara kängor som du kan sätta på skidor, så du slipper byta...

skaffa dig gärna en egen riktig ryggsäck (givetvis grön)... brukar vara bättre än försvarets... nu var de iofs länge sedan jag gjorde lumpen...
Egen riktigt fin sovsäck är inte heller så dumt...

Öva att laga mat med triangia kök... ju snabbare du kan få i dig mat ju mer tid kan du lägga på vila...
all tid du kan spara i vad du än tar dig till, vänds till mer effektiv vila...

EN riktigt bra termos är också ett bra tips... jag har en av märket Thermos den ska kunna hålla 72 grader efter 24 timmar... om man häller i kokande vatten... (anekdot: den är knöglig pga att den är överkörd av en bandvagn)

vid matlagning... koka alltid upp vatten när du äter för att hälla i thermosen för att sedan diska i de vattnet... samtidigt förvärmer du thermosen med diskvattnet... koka ytterligare vatten... och fyll thermosen full... så har du varmt vatten... i upp till 24 timmar...

kommer säkert på mer... men får väl editera då....

Senast ändrad:
Alla tips ovan är bra!

En annan sak att tänka på: Håll dig varm!

Rangers lead the way!

Lapplandsjägare/Prickskytt 95/96

Egen ryggsäck kan de gnisslas om iom att man växlar ryggsäckar under vissa övningar...

Kängor brukar uppskattas om man har egna väl ingådda...
Sovsäck fick vi ha egna om vi ville...

Men som sagt... de var ett par år sedan jag gjorde lumpen... typ... hmm... 89-90...

Kolla upp vilken egen utrustning du får använda... du borde få information och var du kan vända dig med egna frågor långt innan inryckning...

ParkaPre skrev:
..
>
> Köp riktigt bra kängor och gå in dem riktigt
> innan... gärna en veckas fjällmarsch...
> tänk på att de får gärna vara kängor som du
> kan sätta på skidor, så du slipper byta...
>

Försvarets M90 känga e helt underbar, har dom själv privat när jag jobbar, sommar som vinter (jag har sommar varianten men den finns även som vinterkänga, har för mig att sulan har mer isolering på vinterkängan

Man får ha egen utrustning men jägarna har finare ryggsäckar än vad vanliga förband har och även finare sovsäckar. För ett antal år sedan (6-7 år)hade iaf fjälljägarna Meindel gore-texkängor och Berghaus ryggsäckar (110l tror jag), vet inte hur det är nu.

Senast redigerad av en moderator:
scotch brite till AK´n och köket, avkapad diskborste, bilinredningsputssvamp till kängorna, skaffa en sån där handvärmare med glödande kolbit, ha alltid en rulle eltejp till hands....

Fältsnask: Smält chokladkaka + jordnötter = jägarsnickers, smält choklad + vetekex = jägarbalerina,
ta en nudelpåse, typ Samjang rahmen (eller hur det stavas), plocka ut kryddpåsen, bryt isär i lagom stora bitar, häll över kryddpåsen, skaka = jägarchips

Hör av dig om du vill ha fler jägartips...

Haha klarade 20.5sek första gången jag provade spelet här i länken.

Nån som slagit 27 sek?

Lycka till med lumpen!

Anders G skrev:
> Man får ha egen utrustning men jägarna har
> finare ryggsäckar än vad vanliga förband har
> och även finare sovsäckar. För ett antal år
> sedan (6-7 år)hade iaf fjälljägarna Meindel
> gore-texkängor och Berghaus ryggsäckar (110l
> tror jag), vet inte hur det är nu.

vi hade samma utrustning som fjälljägarna...
fast jag gjorde ju lumpen för 16-17 år sen... :S fan vad gammal jag börjar bli... :(

vi hade M59... och kängorna då kändes som de vart med sen -59 då...
snacka om att de var höjdare då man drog ut på övning och hade egna lundgahs kängor...

(hade vanliga kängorna på regementet för putsens skull...)

Instämmer i Jerrys kommentar: Vi kan erbjuda en bra start på tränandet genom viss omfördelning av packningen på Kullen om fjorton dagar. Enda problemet vi får med att lasta alla camelbacks på dig blir väl de långa slangarna.....
Skämt åsido: Uthållighetsstyrka är väl vad som krävs, dvs kunna bära ganska tungt ganska långt - så då är det väl bara att knalla på med hyggligt lass i säcken. Tänk på fötterna och friluftsvanan, det gör stor skillnad med väl ingångna kängor och erfarenheter av att bo ute i tält/vindskydd/bivack.

Vi ses snart!
Curt

ove-rall skrev:
> Haha klarade 20.5sek första gången jag provade
> spelet här i länken.
>
> Nån som slagit 27 sek?
>
> Lycka till med lumpen!

35,516

Det är inte jättepopulärt bland befäl och kamrater att komma släpandes på egna prylar de första veckorna. Löparskor, that's it. Resten kommer kungen att förse dig med.

[Besserwisser]Det finns inget som heter fjälljägare - det finns norrlandsjägare och fanns lapplandsjägare[/Besserwisser]

F.ö. är M/90-kängan en ganska bra känga för strid och övrig militär verksamhet - men inte riktigt bra för att bära tungt och långt. Du kommer med stor sannolikhet få chans och stöd att köpa egna, bättre kängor om det visar sig att dina fötter inte gillar M/90 på både AJB och KJkomp.

/M

ParkaPre skrev:
> Jag har legat på spaning för en
> norrlandbrigad... (brigadspaning)
>
> vi vägde våra ryggsäckar i samband med en
> jägar marsch...
> snitt runt 36 kg har jag för mig... man får
(...)
> om jag inte minns helt fel så är jägarmarchen 5
> mil vandring 12 timmar spaning och 5 mil
> tillbaka...
> och allt ska göras på 24 timmar...

Hmm inte för att var elak men det känns som rena glädjesiffror =)
24h-12h=12h
10mil marsch på 12h går inte att genomföra speciellt inte med 36kg på ryggen, inte ens på grusväg.
Inte för en vanlig soldat i allafall om nån skulle klara det snackar vi motsvarande Lance Armstrong...

Vi sprang en 2mils snabbmarsch på relativt plan grusväg och de snabbaste kom in på tider runt 2h blankt...

Jonzen börja ganska lätt runt 10kg och öka sedan så att du kan gå med en säck runt 30kg utan större problem...

jonzén (fd burner) skrev:
> ännu mer besserwisser: det heter bara jägare nu
> för tiden.. men i folkmun kallas det fortfarande
> norrlandsjägare, fjälljägare etc..

Så kan det nog vara när jag gjorde lumpen 04/05 så var det Norrlandsjägare som gällde, men det var sista året innan K4 blev ett detachement under I19.

Fjälljägare var I22 i Kiruna.
Fallskärmsjägare, FJS på K3
Kustjägare AMF1? KA:3??

Kvar är KJ på AMF1? FJS och då "Norrlands"jägare på gamla K4.

Akta dig för M90 vinter känga. De orsakade en del skador i min pluton. Jag fick hälsporre och några fick hälsene-inflammation. Som många sagt: ha egna kängor!! M90 sommarkängan är dock helt ok!!

Hoppas att du kommer att trivas. Lumpen är en jätte rolig period i livet!!

Singular skrev:

> F.ö. är M/90-kängan en ganska bra känga för
> strid och övrig militär verksamhet - men inte
> riktigt bra för att bära tungt och långt.

Två spridda kommentarer:

1. M/90-kängan är alltså "en ganska bra känga för strid", enligt Råd och Rön, Sverker i Plus eller vad? Kul att se hur plus och minus viktas i ett test!
2. Har vi inte lagt ner försvaret?
3. Borde vi inte göra det?

Så värst jättemånga värnpliktiga har mig veterligen inte varit i strid, och de som faktiskt varit varit i strid har mestadels suttit i pansarfordon. Styrkan i Afghanistan är uppenbarligen ett undantag, inte minst med tanke på att de inte har pansarfordon.

I vilket fall, jag tyckte mest att det var lustigt skrivet, det där att kängan är ganska bra för strid.

Men, jag gillade den också.

Ah, my bad. Naturligtvis "bra i STRIDSÖVNINGAR". Det är en sund poäng du har, utan tvekan. Ursäkta min slafsighet.

/M

Ok, då är jag med.

Annars blev jag förtjust i bilden av Sverker som åker till Afghanistan (eller valfri annan konflikthärd) med lite olika kängor, en AK47:a och en AK5:a (lättare att få tag på ammunition) och sedan ger sig ut på en utvärderingsrunda i bergsbyarna.

ove-rall skrev:
> Haha klarade 20.5sek första gången jag provade
> spelet här i länken.
>
> Nån som slagit 27 sek?
>
> Lycka till med lumpen!

Ett tips om ni vill få en bra tid, kör på en gammal seg dator.
På min ganska nya dator i går kväll 35sec efter lite träning, genomsnitt 26sec typ.
Första försöket på superseg gammal dator på jobbet 59sec

Tillbaka
Topp