[OT fast ändå inte] träning inför lumpen

hedstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite synd ändå att bli befäl.. det är de som
> får all skit. Överifrån och underifrån (säger
> man så?).

Bakifrån då? ;)

Lumpen låter asjobbigt.

/C

jonzén (fd burner) skrev:
> erik_f: du vet inte om du gjorde lumpen
> tillsammans med en som heter lars hallerfors då?

Inte vad jag kommer ihåg, vilken pluton och befattining hade han?

Fjälljägarna finns inte längre, K4 utbildade Norrlandsjägare och inget annat. Nu heter det armens jägarbataljon.
Gjorde min grundutbildning där och kan bara rekommendera dygnslång träning utan sömn. Ärlig så går det inte att förbereda sig mer än fysiskt, vilket du uppenbarligen redan har gjort. Skulle säga att det snarare hänger på din psykiska kapacitet snarare än styrkan.

> var å mönstra häromdagen och fick "ganska" bra
> på testerna så jag blev preliminär placerad som
> plutonsbefäl på fjälljägarna i arvidsjaur och
> dessutom ansökte jag till
> kustjägarplutonsbefäl.
>
> problemet är att jag tränar egentligen
> ingenting. jag är ett fr-fetto som lyckades
> sätta dagsreckord på cykeln på mönstringen..
> kan ha något att göra med att jag cyklar nån
> timme om dan på en tung cykel... men är det nån
> som har något tips på vad jag ska träna inför
> att jag rycker in om tidigast ett år.. (ute i god
> tid) tänkte att jag ska börja springa några dar
> i veckan och simma och gymma. har dessutom
> införskaffat mig en 75L ryggsäck för att kunna
> vänja kroppen vid belastningen.
>
> så alla som gjort lumpen på ett hårdare
> förband får gärna ge mycket tips. lumparminnen
> passar också i tråden.

Den psykiska förmågan går mycket väl att träna upp. Att ha kört pannbensmarcher innan gör nog en jätteskillnad när det väl gäller. Om man inte iaf. testat att utöva fysisk aktivitet på minst 5-10 timmar under hunger och utan någon sammanhängande sömn på ett par dagar ett par gånger innan så får man det väldigt mycket jobbigare. Även om man gör maran på en bra tid så är det något helt annat att jobba, förvisso på klart lägre fysisk belastning, något dygn under slitsamma förhållanden.

Träna på det, men stega upp varsamt. Har man otur och har ett _för_ starkt psyke/dålig förmåga att lyssna på kroppen så riskerar man att ha sönder sig själv om man sätter sig för att t.ex. gå med packning tills man segnar ner. Börja med att träna för att gå någon tolvtimmarsmarsch (50-10) ensam en regnig novembernatt med 15-20kilos ryggga utan att ha ätit eller sovit på ett dygn innan. Stega sen upp därefter med belastning och gör om några gånger innan inryck. Sånt härdar och vänjer psyket, även om det inte är något i jämförelse med vad du antagligen kommer behöva göra under din militärtjänstgöring.

Dels lär du dig det praktiska om du inte redan är van friluftsmänniska, men mest så lär du dig hur du fungerar mentalt under långvarig fysisk stress vilket är ovärdeligt (i det här sammanhanget).

Ett tips annars är att se till att hamna i flottan. Jag hängde där som "PB" i dryga 18 månader, sov exakt noll nätter i tält och bar gröna kläder exakt noll gånger. Fick åka massor med båt, har sett Sveriges kust från norska gränsen (och lite Norge) och söderut samt hela ostkusten upp till Sundsvall + Gotland, delar av Tyskland osv. Grymt trevlig stämning ombord där hela besättningen inkl befäl jobbar som ett team, även värnpliktiga har viktiga uppgifter osv.

(PB i flottan innebär sällan/aldrig något befälsansvar utan det heter mest så för att det är så lång tid, du har 6 månaders utbildning i land innan du kommer på båt i 12 månader.)

Men nu är det ju kört för dig :)

jomper skrev:
> Ett tips annars är att se till att hamna i
> flottan. Jag hängde där som "PB" i dryga 18
> månader, sov exakt noll nätter i tält och bar
> gröna kläder exakt noll gånger. Fick åka
> massor med båt, har sett Sveriges kust från
> norska gränsen (och lite Norge) och söderut samt
> hela ostkusten upp till Sundsvall + Gotland, delar
> av Tyskland osv.

Var och när?

Kupa skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett tips annars är att se till att hamna i
> > flottan. Jag hängde där som "PB" i dryga 18

> Var och när?

Diverse patrullbåtar från juni 96 till juni 97 som Syte. Första halvåret på Berga (Väktaren), andra halvåret i Göteborg (på Hugin som blev museum kort därefter :)).

jomper skrev:
> Diverse patrullbåtar från juni 96 till juni 97
> som Syte. Första halvåret på Berga (Väktaren),
> andra halvåret i Göteborg (på Hugin som blev
> museum kort därefter :)).

Ål rajt. Var på Kalmar jan 94 - jan 95. En vända till Polen ingick.

ove-rall skrev:
> Haha klarade 20.5sek första gången jag provade
> spelet här i länken.
>
> Nån som slagit 27 sek?
>
> Lycka till med lumpen!

Jag klarade 79.42 på andra försöket. Samtidigt som jag sjöng med i Small Faces - Don't Burst my Bubble. Får jag längre penis nu?

Som nymuckad "luftburen" jägare från K3 kan jag bara instämma med det de andra skrivit. Dock så vill jag påstå att de överdriver ingångsträningens påverkan. På K3 hade de en "infohelg" där ett moment var ett "fältdygn" där vi marschade en kortare sträcka (cirkus 1,2 mil) med ungefär normaltung utrustning (istället för AK+stridsutrustning hade vi en fin mina). Då fick man veta ganska bra hur man låg om man var "klen" eller inte (givetvis var jag inte det :P). Får man massor med skoskav, ont i ryggen och fötterna (förutom skavet) kan det vara bra med LITE marschträning. Lite pga att ni kommer ÄNDÅ börja om på noll när du rycker in. (0=ca 15-20kg utrustning och ryggsäck tillsammans, max 1 mil i stöten)

Det jag rekommenderar är att INTE köpa några kängor än, vänta till efter GSUn. Ni kommer förmodligen ändå inte få använda något annat i början (isf e ni inte värda era baskrar ;) och efter GSUn kan man känna efter om man behöver lägga 2000 på ett par kängor eller inte. De flesta på K3 köpte Meindl Performance och de var betydligt skönare att gå i men blev kalla på vintern (jag körde givetvis M90 hela tiden).

I övrigt kan jag rekommendera att alltid se till att ha tejp, det kommer alltid nån olycklig människa som inte förstår bättre än att inte ha tejp och frågar om de kan få lite. (Du får givetvis tejpen av FM.)

Sen vill jag bara klargöra en sak, du kommer INTE bli plutonsbefäl, eller iaf förmodligen inte. Den högsta befattningen du har chans att få är ställföreträdande plutonchef, annars är du gruppchef. Dock så är det bara av godo, som plutonchef får du inte samma kontakt med soldaterna, inte samma ansvar (lite sjukt men så är det) och inte strida lika mkt (om det nu är det man ser fram emot, jag tyckte det var det roligaste).

> kunde söka till båtchef på stridsbåt 90.. men
> det ger i min värld inte lika stor penis som att
> vara jägare..

Hehe .. Lumpen diskussionerna är alltid lika fina! Mkt känslor som ska fram hos folk, fint!

Du vet ingenting om vad som väntar dig, men kul hoppas jag det blir, jag hade en mkt fin tid.

PB Amf -01 , så nu fick jag vara med också ;-)

Det som står på ditt mönstringspapper behöver inte alls ha något att göra med verkligheten. Jag ryckte inte in som systemtekniker utan som något slags maskinarhjon ;)

Åter till träningen,

Många innan mig har tagit upp flera viktiga punkter i förberedelserna, men jag måste bara poängtera vikten av ORIENTERING - mycket, mycket bra att ha erfarenhet av. I Arvidsjaur har du i regel alltid en karta och kompass, alt. en GPS i näven, oavsett om klockan är tre på eftermiddagen eller tre på natten.
Prata med din lokala orienteringsförening och lär dig grunderna. Öva i för dig okänd terräng tills du känner dig säker. Snoka rätt på en GPS och ge dig ut. Se till att allt stämmer även om det är kolmörkt ute och du saknar ficklampa.

Är du en god orienterare har du automatiskt en bra trygghet när du är ute, då du vet att du kan lita på dig själv och din marschväg.

Gjorde vpln som norrlandsjägare i Arvidsjaur på 42. J/undplut (god vän till Eric_F med andra ord, en fö. sjukt bra ranger), och trivdes fantastiskt bra. Du är med andra ord varmt välkommen att slänga iväg ett pm eller två.

Nu ska jag fortsätta med mitt morgonkaffe

Lycka till!
/J

Just det, orientering. Mycket viktigt. Testa gärna nattorientering och inse hur jxxla svårt det är. Lär dig grunderna, och lite "taktik" kring spårval etc.

Du kommer ofta finna dig själv med att ha alldeles för lite tid och alldeles för mycket att göra, och då kan det vara skönt att kunna lita på sina egna orienteringskunskaper.

Att du ev. får ut en GPS är nämligen ingen garanti för att den kommer att fungera - hos oss överlevde exakt 0% av de handburna GPS-enheterna upprepade våldsamma landstigningar...

/M

Klarlägganden:

Plutonsbefäl är uttagningskategorin, alltså vilken "nivå" av befattningar man kan hamna på. Det handlar inte om befattningen plutonchef.

Fjälljägare har aldrig funnits i Försvarsmakten. De som oftast kallats det i folkmun var fältjägarna vid I5 i Östersund. Som tidigare angetts utbildade I22 lapplandsjägare och K4 norrlandsjägare.

/ Biker, Kapten med 12 år i Försvaret

Jag ska mönstra på torsdag och har glömt och skicka in den jävla hälsodeklarationen, kommer jag bli arkebuserad nu?

(aha, nu läste jag att jag också kunde ta med den i handen. Kan de inte vara lite tydligare?)

Senast redigerad av en moderator:
Wasabi skrev:
> Jag ska mönstra på torsdag och har glömt och
> skicka in den jävla hälsodeklarationen, kommer
> jag bli arkebuserad nu?
>
> (aha, nu läste jag att jag också kunde ta med
> den i handen. Kan de inte vara lite tydligare?)

Lycka till!

Själv är jag helt stoked över att jag slapp!
Dra till med att du lätt får ångest, blir ledsen lätt och så vidare!
Serriöst förhållande med flickvän är superbra!
Om du vill slippa alltså!

Som sagt , jag är stoked!
Ett par månader i LesGets över sommaren och en
vintersäsong i österrike vänta ju! Istället för att springa runt och
ha lådasaskrig uppe i boden!

Wasabi skrev:
> Jag satsar på att komma med bar överkropp,
> skinnväst med fransar och pannband.

Du kommer att bli uttagen till någon befälsnivå, vi behöver folk som törs ta iniativ och törs sticka ut.

/G

Tillbaka
Topp