Som nymuckad "luftburen" jägare från K3 kan jag bara instämma med det de andra skrivit. Dock så vill jag påstå att de överdriver ingångsträningens påverkan. På K3 hade de en "infohelg" där ett moment var ett "fältdygn" där vi marschade en kortare sträcka (cirkus 1,2 mil) med ungefär normaltung utrustning (istället för AK+stridsutrustning hade vi en fin mina). Då fick man veta ganska bra hur man låg om man var "klen" eller inte (givetvis var jag inte det :P). Får man massor med skoskav, ont i ryggen och fötterna (förutom skavet) kan det vara bra med LITE marschträning. Lite pga att ni kommer ÄNDÅ börja om på noll när du rycker in. (0=ca 15-20kg utrustning och ryggsäck tillsammans, max 1 mil i stöten)
Det jag rekommenderar är att INTE köpa några kängor än, vänta till efter GSUn. Ni kommer förmodligen ändå inte få använda något annat i början (isf e ni inte värda era baskrar ;) och efter GSUn kan man känna efter om man behöver lägga 2000 på ett par kängor eller inte. De flesta på K3 köpte Meindl Performance och de var betydligt skönare att gå i men blev kalla på vintern (jag körde givetvis M90 hela tiden).
I övrigt kan jag rekommendera att alltid se till att ha tejp, det kommer alltid nån olycklig människa som inte förstår bättre än att inte ha tejp och frågar om de kan få lite. (Du får givetvis tejpen av FM.)
Sen vill jag bara klargöra en sak, du kommer INTE bli plutonsbefäl, eller iaf förmodligen inte. Den högsta befattningen du har chans att få är ställföreträdande plutonchef, annars är du gruppchef. Dock så är det bara av godo, som plutonchef får du inte samma kontakt med soldaterna, inte samma ansvar (lite sjukt men så är det) och inte strida lika mkt (om det nu är det man ser fram emot, jag tyckte det var det roligaste).