[OT] Fredagsot!

[OT] Fredagsot!
Är det bara min sjuka hjärna som tycker det låter kul då man säger det snabbt? : )

Ursäkta kapningen....

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Fredagsot!
Falafel..

kör 3 dl kokta kikärter, 10 cm purjolök, en vitlöksklyfta, en tsk spiskummin, 2 tsk koriander, lite salt och lite peppar, i mixer till det blir hyffsat jämn och grynig massa.

Man ska kunna göra det till bollar redan då, men det hjälper om man har i lite vetemjöl/potatismjöl eller liknande, och kanske lite lite vatten. det kan var asvårt att få det nog hållbart för att rulla bollar, mitt bästa tips (efter att ha gjort falafel 2 gånger) är att pressa in det i ett matskedsmått och sen knacka ut på skärbrädan, kanske går lättare om man fettar in matskedsmåttet..

Sen fritera, eller om du itne kan, så går det hyffsat att steka dom.

Till kan du baka pitabröd om du orkar det, eller så kan du köpa pitabröd, eller så äter du det med nått helt annat.

En god sås till gör du på 1 dl matlagningsyoghurt, 1 pressad vitlöksklyfta, en tsk vitvinsvinäger, en tsk flytande honung, salt och peppar. Men då smakar den mycket vitlök..

Om du inte bakar pitabröd och steker istället för att fritera så tar det ~10-15 minuter.
Och det är inte dyrt heller..

[OT] Fredagsot!
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> > Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2006-11-23
> 20:41 av oxr.
>
> Man undrar ju vad originalinlägget handlade om...

Endast rubriken korrigerad.

[OT] Fredagsot!
På relaxs-anus-sidan ser det vid en snabb anblick ut som nån kottat på handduken. Men det var visst astralenergistenar. Eller nåt sånt. Trodde det var nåt "fredagskul". :-)

[OT] Fredagsot!
Är det en hel weekend man ska ha är det nog lika billigt att flyga över till typ lettland, bo på hotell och lägga in sig på något välkänt spa där, kostar väl som en 2-dagars på hasseludden, testade det tricket för en månad sen, kändes så där halvmanligt, men jäkligt najs =)

limo med skumpa från hotellet ut till spa, och sedan tillbaks till hotellet, kan meddela att man sover som en baby efter en dag på spa

[OT] Fredagsot!
Spa ska ju kombineras med något roligt vinterid, helst skidåkning. Då är det ju Åre eller Riksgränsen som gäller. Riksgränsens spa är schysst. åre vet jag inte.

Hemavan har också ett fint har jag för mig.

[OT] Fredagsot!
Fredrik, oavsett om det i boken är sant eller inte. Tror du verkligen att det är hållbart att fortsätta som vi gör idag med koldioxidutsläpp och "slit och släng".

[OT] Fredagsot!
Jag ser tyvär inte riktigt anledningen, man får ju släppa ut även om man inte betalar..

Men, en liter bensin ger ett utsläpp på vad är det, 2.3 kg? Varför inte lägga på denna punktbeskattning direkt på bensinpriset? drygt 70 öre, hurra!

[OT] Fredagsot!
bilmeck e väll inte mer OT än alla andra OT trådar hrä detta e ialf meck..

har du kollat så att alla märken på remskiva/vevaxel/kamaxel sitter för varandra?
lättast e väll att tanka nån verkstadsmanual om du inte vet var märkena är nånstans burkar ju dock itne va så svårt.

ställ ettan i TDC så brukar märkena va mkt lätta att se lika så att förstå vad de ska peka på.
Har visserligen itne rivit i nån III'a men de torde va lika lätta som allt annat..

[OT] Fredagsot!
JT skrev:
>Jag
> föreslår av vi börjar med att döda fästingar,
> sedan mygg och knott, efter det hästar, grisar
> och pepparkakor.

När den sista pepparkakan dör så dör också mänskligheten. Det är pepparkakorna som håller ihop vårt känsliga ekosystem.
/J

[OT] Fredagsot!
bigmollo skrev:

> När den sista pepparkakan dör så dör också
> mänskligheten. Det är pepparkakorna som håller
> ihop vårt känsliga ekosystem.

Som biolog kan jag bara hålla med.

Shrek09big.jpg

1.jpg

[OT] Fredagsot!
Det du vill ha är ingjutningssilikon ellr varför inte lite epoxi.. fins på elfa bådatvå kolla under ingjutningsmassa under kemi.
silikon är rätt snuskigt då det oftast lägger sig ett skickt med ohärdat silicon på ytan vilket gör att sakeroting blir rätt hala.. bättre med epoxi eller nån annan ingjutningsharts om du vill ha det hårt. silikon är ju bättre om du vill ha det lite halvlöst fins tillomed sån som när den härdat är så mjuk att du lätt blåser bort den med tryckluft.

[OT] Fredagsot!
Men precis som i det här, som i alla andra spel, så kommer man förlora i längden.
Det kommer tvinga dig att gå upp symboliska 5 minuter tidigare, men det blir i själva verket bara en vinst 1 av 40000000 gånger.

Jag har massvis av statistik på det.

[OT] Fredagsot!
Limpan skrev:
> Fredrik, oavsett om det i boken är sant eller
> inte. Tror du verkligen att det är hållbart att
> fortsätta som vi gör idag med koldioxidutsläpp
> och "slit och släng".

Varför skulle vi vilja fortsätta att göra exakt som idag? Tillväxt och tekniska framsteg är det jag förespråkar. Får vi brist på t.ex. olja ökar priset och vi går över till andra energikällor för att det är mer lönsamt. Vad tror du det är för korrelation mellan koldioxid utsläpp och temperaturökningar förresten?

[OT] Fredagsot!
Kristoffer skrev:
> Jag tycker om ironin när helt fredliga jägare
> varit ute i skoge och deras stackars hund blivit
> attakerad av varg.
> "Snyft, snyft, jag ville ju bara döda lite djur
> och så slår naturen tillbaka.." eller nått

Allt det här med indelning i jaktlag, tilldelning av bytesdjur och jakt för att hålla stammen av framför allt älg och rådjur i normal storlek beror ju på att det inte finns några rovdjur längre.
Jag flyttar till Vargland om ett år drygt och är mot jakt på varg!

[OT] Fredagsot!
lleberg skrev:
> Fredrik larsson:
> Växthuseffekten kommer inte bara leda till att
> det töar lite mer på vinter och att det blir
> lite mindre kläder på sommaren..

Det kommer i sin tur betyda en ekonomisk krasch i kina. Eftersom de syr alla våra kläder.
/J

[OT] Fredagsot!
Fredrik Larsson skrev:
> ...
> Vad tror du det är för korrelation mellan koldioxid
> utsläpp och temperaturökningar förresten?

Det kallas växthuseffekten. Upptäcktes 1896.
<http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten>

/B

[OT] Fredagsot!
bng skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> > ...
> > Vad tror du det är för korrelation mellan
> koldioxid
> > utsläpp och temperaturökningar förresten?
>
> Det kallas växthuseffekten. Upptäcktes 1896.
>
Du svarar inte på min fråga. Vad är det för korrelation mellan koldioxidutsläpp och temperatturökningar? Svaret hittar du i länken du skickade till mig:

"Halten koldioxid har till exempel ökat från 290 ppm före den industriella revolutionen till 375 ppm (2002). Samtidigt har jordens medeltemperatur ökat med omkring 0,6 °C sedan slutet av 1800-talet. Delar av temperaturvariationerna kan förklaras av variationer i solstrålningens intensitet och andra naturliga orsaker."

Det ger en ökning av koldioxidutsläppen på 29% men bara en ökning av temperaturen med 0,2% (antar en global medeltemperatur på 283° K =10°C i slutet på 1800-talet)

Vi haft en enorm välfärdsexplosition sedan industriella revolutionen, jag ser inte varför det skulle tala för att koldioxidutsläpp skulle vara ett enormt hot mot världen.

[OT] Fredagsot!
Fredrik Larsson skrev:
> En mycket bättre present:
> http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=91715
> 08031&s=1

Inte läst den och har ingen aning om denne person.
Men det är väldigt lätt att få folk att tro på vad som helst.
Folk facineras väldigt lätt av "fakta" som går emot vad som är förankrat rent allmänt.

Har förintelsen ägt rum?
Har människan varit på månen?
Hölls fotbolls VM i Sverige -58?
Finns det rymdvarelser i Hangar 18?
Lever Elvis?

[OT] Fredagsot!
lleberg skrev:
> Vargar är också människor!

Javisst är de det, i fablernas värld, i fablernas värld.

/Bert-Åke Varg.

[OT] Fredagsot!
Nä jag har inte blandat ihop kisel och silicon. Men det är ju fullt möjligt att det är därifrån jag har fått höra att silicon ger krypströmmar. Jag har inte heller blandat ihop det med värmepasta (förutom när jag nu var lite för snabb på ELFAs hemsida).
Men förklaringen till att jag hört att silikongummi skall ge krypströmmar har säkert sitt ursprung att nån blandat ihop kisel och silikon.

Jag epoxi kan ju vara nåt. Fast jag tror jag prövar med silikon först.

Stalle

[OT] Fredagsot!
Kung Stalle skrev:
> Nä jag har inte blandat ihop kisel och silicon.
> Men det är ju fullt möjligt att det är
> därifrån jag har fått höra att silicon ger
> krypströmmar.

Ja, det var så jag menade.

[OT] Fredagsot!
anjastack.jpg

Får väl köpa lite rättigheter till den där tjejen så hon kan fortsätta posa på såna där bilder. Vore ju synd om hon blev tvungen att posa tillsammans med ett träd eller nåt istället.

BTW, vem har sagt att det inte är mysigt med avgaser?

149-269%20%20sunset%20silhouette%20of%20truck,%20large%20exhaust.jpg

Fast det roligaste är miljöpartisterna som verkar föredra detta:

COALFIRE.JPG

framför detta:

South%20texas%20copy.jpg

[OT] Fredagsot!
Det lustiga med golfströmmen är ju att den är i princip självfödande... Blir det varmare globalt avtar golfströmmen, med kyligare klimat i norden till följd och voila, golfströmmen kan växa tillbaka igen.

Är väl inte riktigt så enkelt såklart, men ändå...

Tillbaka
Topp