[OT] Glöm inte Zlatans Barca debut ikväll

Jobbigt att de alltid envisas med och starta matcherna kl.22 i det soliga landet i söder. Ska man upp 06 så är det ju lite sent.

cappet skrev:
-------------------------------------------------------
> vem fan bryr sig??????
>
> fotboll är för svaga personer utan framtid,

Ser mörkt ut för mänskligheten då.

cappet skrev:
> vem fan bryr sig??????
>

Asgarv!!

cappet skrev:
> vem fan bryr sig??????
>

Och cykling är för gudar?

Nu tycker jag du är lite fördomsfull. Faktiskt. Det finns folk i din omvärld som är intresserade av annan idrott än cykling. Men men, jag vet ju inget. Den saken är klar. Tydligen.

TobiasC skrev:
> cappet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vem fan bryr sig??????
> >
> > fotboll är för svaga personer utan framtid,
>
>
> Ser mörkt ut för mänskligheten då.

Det vore ju ingen nyhet så sett...

JLarsson skrev:
> Jo, det gick. Däremot var det sämre med mongo.

det omvandlades till "fotbollsspelare" ?

golf

...bara för att testa om det blir konverterat till #¤&%#¤ som back in the days, men den featuren var tydligen borttagen.

Senast redigerad av en moderator:
Såg inte matchen igår pga bagarväckning imorse, men jag såg line-up'en och fick rysningar när Zlatan sprang in.
Det är så otroligt skönt att få uppleva en sån där barnslig förtjusning som jag trodde jag var för gammal för att få uppleva igen, men jag hade fel och det är jag glad över.

Ni som hatar fotboll, ge Zlatan en chans...för han är något annat än vanlig tråkfotboll!

schture skrev:
> Men bjorre, du låter som en Taliban ju...

Nån måste ju göra nåt åt Västvärldens moraliska förfall!

taliban2.jpg ht=501

För att vara lite konstruktiv:

Jag förstår verkligen inte tjusningen med fotboll, framför allt inte i Sverige. Det är en sport som är illa anpassad för vårt klimat och oavsett vad vi tror vid varje mästerskap så SUGER Sverige på fotboll. Vårt landslag är ett skämt som coachas av en clown.

Uppvisningsfotboll/trickfotboll (som Nike-reklamerna som varit med massa kända spelare som lirar) är coolt som fan, hade fotboll varit så hade jag tyckt om det. Men det är det inte. Det är 22 killar som jagar en boll på en alldeles för stor plan under alldeles för lång tid, det händer ju aldrig någonting.. 1-2 mål på 1,5 timme?! 10 skott på mål under en match? Sheesh! Handboll har mer fattat det hela med publikunderhållning, även om jag håller med om att det sällan är lika snygga dribblingar etc. där i. Eller hockey. Fotbollsplanen är liksom för stort för att det skall hålla någon typ av intresse uppe.

Att folk också orkar engagera sig i utländska lag i utlänska ligor är för mig helt ofattbart. Jag kan se intresset av att titta på allsvenskan i fotboll om man nu är intresserad, det är typ SM, så fair enough. EM och VM också. Men om du inte är spanjor, varför tittar du på spanska ligan? Varför intresserar det dig? Är det för att de svenska lagen är så dåliga att det inte är intressant att titta på dem när de käbblar om bollen? Hur kan det ens kallas spanska ligan när det väl åtminståne är 50% utlänska spelare som spelar i den? Och kom inte med argumentet om varför folk tittar på t ex TdF i cykling, för där är det ju ändå en internationell tävling som är någon typ av världsmästerskap om än inofficiellt? Dessutom sänds det inte mycket annan cykling, så vill man se något alls får man hålla till godo med vad som finns. Till skillnad från denna fotboll som sänds på alla kanaler timme ut och timme in, dag ut och dag in.

Och vad är grejen med fotbollsspelare och filmningar? Det måste ju vara det absolut töntigaste som finns. Vilka jävla mesar, lägger sig ner och ojar sig för att någon trampar dem på tårna eller sparkar dem på smalbenen när de har benskydd. Det är verkligen den enda sporten det förekommer i också, titta på Basket där man dessutom har fouls för den typen av beröringar även om de är mer eller mindre ofrivilliga, där finns det ingen som skulle lägga sig ner och gråta för att någon springer in i honom.

Så, ett seriöst inlägg för att få tråden lite tilblaka från pajkastning :)

Edit: (RANT varning utfärdas...)
Just ja, jag höll på att glömma. Jag kan köpa att denna spanska liga, eller vilken utländsk liga som helst, sänds på t ex Viasat Fotboll, fair enough, men varför i HELVETE ska man belamra svensk tv med det?! Det är ju inte så att det är av något som helst nationellt intresse vilket gäng gråtande spanjacker som blir argast över att inte någon lyckats göra ett enda mål på 1,5 timme!

För att inte tala om kanalen tv4 sport. Jag hade visst hopp första dagarna jag hade kanalen, det sändes lite motorsport, lite kampsport, till och med lite surfning och liknande har jag nog skymtat i tablån. Men hur i HELVETE kan de kalla sig sportkanal när de nu mera sänder 8 timmar FOTBOLL om dagarna, för att itne tala om 4 jävla timmar POKER!?! SEN NÄR ÄR POKER EN SPORT?! Detta sedan toppat med gamla filmer och dokumenterer om fotbollsspelare som med alla sannorlikhet var dopade när de spelade och nu knarkat sönder sig. Och sändningsuppehåll mitt i natten.

För att inte tala om alla pengar som läggs på att bygga fotbollsarenor och hålla ordning på stökiga supportrar, vad fan, lägg ner skiten och lägg pengarna på skola, sjukvård och cykelbanor istället! Det man lär sig om laganda i fotboll undermineras ju helt av hur klubbar favoriserar duktiga barn redan från låg ålder och på så sätt systematiskt mobbar ut vissa. Satsa lite mer på idrotter som inte bygger på elitism och fanatism utan som faktiskt lär ungjävlarna något, till exempel orientering där man får lära sig läsa karta, vilket fan borde vara ett krav för att man ska få gå ut grundskolan.

bjorre skrev:
> Nån måste ju göra nåt åt Västvärldens
> moraliska förfall!

Moraliskt förfall?

opiumfamilj.JPG ht=382

(Afgansk opiumfamilj)

Ja? Här i väst kan vi inte ens lära barnen röka ordentligt!
Marlbårå! phah!

Sernevi skrev:
> För att vara lite konstruktiv:
>
> Jag förstår verkligen inte tjusningen med
> fotboll, framför allt inte i Sverige. Det är en
> sport som är illa anpassad för vårt klimat och
> oavsett vad vi tror vid varje mästerskap så
> SUGER Sverige på fotboll. Vårt landslag är ett
> skämt som coachas av en clown.
>
> Uppvisningsfotboll/trickfotboll (som
> Nike-reklamerna som varit med massa kända spelare
> som lirar) är coolt som fan, hade fotboll varit
> så hade jag tyckt om det. Men det är det inte.
> Det är 22 killar som jagar en boll på en
> alldeles för stor plan under alldeles för lång
> tid, det händer ju aldrig någonting.. 1-2 mål
> på 1,5 timme?! 10 skott på mål under en match?
> Sheesh! Handboll har mer fattat det hela med
> publikunderhållning, även om jag håller med om
> att det sällan är lika snygga dribblingar etc.
> där i. Eller hockey. Fotbollsplanen är liksom
> för stort för att det skall hålla någon typ av
> intresse uppe.
>
> Att folk också orkar engagera sig i utländska
> lag i utlänska ligor är för mig helt ofattbart.
> Jag kan se intresset av att titta på allsvenskan
> i fotboll om man nu är intresserad, det är typ
> SM, så fair enough. EM och VM också. Men om du
> inte är spanjor, varför tittar du på spanska
> ligan? Varför intresserar det dig? Är det för
> att de svenska lagen är så dåliga att det inte
> är intressant att titta på dem när de käbblar
> om bollen? Hur kan det ens kallas spanska ligan
> när det väl åtminståne är 50% utlänska
> spelare som spelar i den? Och kom inte med
> argumentet om varför folk tittar på t ex TdF i
> cykling, för där är det ju ändå en
> internationell tävling som är någon typ av
> världsmästerskap om än inofficiellt? Dessutom
> sänds det inte mycket annan cykling, så vill man
> se något alls får man hålla till godo med vad
> som finns. Till skillnad från denna fotboll som
> sänds på alla kanaler timme ut och timme in, dag
> ut och dag in.
>
> Och vad är grejen med fotbollsspelare och
> filmningar? Det måste ju vara det absolut
> töntigaste som finns. Vilka jävla mesar, lägger
> sig ner och ojar sig för att någon trampar dem
> på tårna eller sparkar dem på smalbenen när de
> har benskydd. Det är verkligen den enda sporten
> det förekommer i också, titta på Basket där
> man dessutom har fouls för den typen av
> beröringar även om de är mer eller mindre
> ofrivilliga, där finns det ingen som skulle
> lägga sig ner och gråta för att någon springer
> in i honom.
>
> Så, ett seriöst inlägg för att få tråden
> lite tilblaka från pajkastning :)

Fotboll är så tråkigt att publiken spontant börjar bråka med varann istället...

Sernevi
Jag började skriva ett seriöst svar till dig...
...men nu när jag läser att du anser att fotboll är roten till allt det onda i samhället så känns ett svar från mig döfött...
...men jag antar/hoppas att du bara är ironisk och att du precis som jag får ståpäls när du ser Zlatan göra ett drömmål.

Sungam skrev:
> Sernevi
> Jag började skriva ett seriöst svar till dig...
> ...men nu när jag läser att du anser att fotboll
> är roten till allt det onda i samhället så
> känns ett svar från mig döfött...
> ...men jag antar/hoppas att du bara är ironisk
> och att du precis som jag får ståpäls när du
> ser Zlatan göra ett drömmål.

nej men för guds skull, svara. Egentligen var det frågor jag ville ha svar på, dvs vad som är så intressant med att titta på nationella mästerskap i andra länder.

Sen är det väl lite hårt skrivet, speciellt rant-delen, det spårade visst ur lite där, därav att jag lade till varningen.. Men helt ironisk var jag inte, det pågår fruktansvärt mycket dumt i fotbollsvärlden som jag helt enkelt inte förstår mig på. Kan du förklara de sakerna också så får du gärna göra det..

Sungam skrev:
> Sernevi
> Jag började skriva ett seriöst svar till dig...
> ...men nu när jag läser att du anser att fotboll
> är roten till allt det onda i samhället så
> känns ett svar från mig döfött...
> ...men jag antar/hoppas att du bara är ironisk
> och att du precis som jag får ståpäls när du
> ser Zlatan göra ett drömmål.

+1

Däremot håller jag med om det han skrev om poker. När ska backgammon bli en olympisk gren egentligen? Där borde Grekland ligga riktigt bra till;-)

Sernevi skrev:
> nej men för guds skull, svara. Egentligen var det
> frågor jag ville ha svar på, dvs vad som är så
> intressant med att titta på nationella
> mästerskap i andra länder.
>

Jag orkar nog inte förklara allt för dig men nationella mästerskap i andra länder kan vara nog så intressanta att titta på för en fotbollsintresserad. Var och en har sin egen prägel och håller en hög nivå om vi talar om t.ex. italienska, spanska eller Premier League. Champions League är också finfin fotbollsunderhållning.

Så svaret på denna fråga är: underhållning. Själv tittade jag en del på italienska ligan för några år sedan, jag tyckte fotbollen var roligare i just den serien (då).

Resten får andra svara på, själv ska jag mecka cykel.

Jag tycker att fotboll är kul precis som jag tycker cykel är kul, det ena utesluter inte det andra. En fotbollsfreak skulle kunna byta ut fotboll mot cykel, med en och annan liten omskrivning, i din text och vips så är cykel heltrist ;-)

Varför är TdF roligare än nationella tävlingar? Varför är t.ex Spanska mästerskapen i cykel roligare (förmodligen) än de Svenska? Klassen på åkarna är högre precis som klassen på fotbollsspelarna i de nämnda ligorna. Folk vill helt enkelt se de bästa :-)

schture skrev:
> Jag tycker att fotboll är kul precis som jag
> tycker cykel är kul, det ena utesluter inte det
> andra. En fotbollsfreak skulle kunna byta ut
> fotboll mot cykel, med en och annan liten
> omskrivning, i din text och vips så är cykel
> heltrist ;-)
>
> Varför är TdF roligare än nationella
> tävlingar? Varför är t.ex Spanska mästerskapen
> i cykel roligare (förmodligen) än de Svenska?
> Klassen på åkarna är högre precis som klassen
> på fotbollsspelarna i de nämnda ligorna. Folk
> vill helt enkelt se de bästa :-)

+1
Tänkte exakt samma sak men antog att författaren skojar med oss? :)

Hur kan man inte gilla fotboll? nåja..

Sernevi
Jag tänker varken försvara tv-kanalers utbud eller "sporten" poker, bara några kommentarer:

Jag vill bli underhållen, imponerad och få uppleva spänning...gärna i kombination. Den kombinationen finner jag inte i svensk fotboll, vare sig på klubbnivå eller på landslagsnivå. Därför undviker jag dessa nivåer och letar efter andra nivåer när det gäller fotboll, därför följer jag vissa spanska och tyska fotbollslag och därför älskar jag att se Zlatan (och hans jämlikar) spela fotboll.
Av samma anledning följer jag vissa internationella cykellopp...

När du räknar antal mål/minut för att påvisa om en sport är intressant så visar du att inte förstår dimensionerna i fotboll. Ett snyggt försvarsspel kan vara en fröjd att se på (minns Glenn Hyséns glidtackling på Wembley), en otrolig Buster-räddning likaså...
På samma sätt som att cykelsporten innehåller olika dimensioner som är intressanta...annars skulle det ju räcka med att se på slutspurten?!?

Att jämföra Vueltan med spanska ligan, franska ligan med TdF och girot med italienska ligan är en väldigt bra jämförelse. Man vill se de bästa tävla, oavsett var de kommer ifrån.
När bröderna Schleck jobbade tillsammans i somras var det rörande att se, trots att de är från Luxemburg och jag från Sverige...det spelar liksom ingen roll.
Dessutom innehåller ju de tyska/spanska/italienska stallen en hel del utlänningar...så det finns många likheter mellan just cykelsporten och fotbollen.

Visst innehåller fotbollen mycket skit. Filmningar, fusk, läktarbråk osv...men bara för att det finns ett fåtal idioter så tycker inte jag att man ska ge upp och låta dom förstöra det hela. Det finns idioter överallt i samhäller...t o m inom cykelsporten.

Om man ser till ekonomi så tror jag faktiskt att fotbollen totalt bidrar med mer till världsekonomin än den kostar samhället (för t ex polis)...men det är bara min gissning.
De stora klubbarna äger sina arenor och belastar inte samhället, tvärtom tror jag att städer som Manchester och Barcelona är ganska tacksamma över att de har bra fotbollslag.

Precis som resten av samhället så präglas såklart elitfotbollen av elitism. AIK vill anställa bra fotbollsspelare, Ericsson vill anställa bra med medarbetare...sånt är livet och om man inte gillar det kan man såklart drömma i rött om solidaritet, men det kommer nog inte leda någonstans.

Edit: Stvafel

Sernevi skrev:

> Just ja, jag höll på att glömma. Jag kan köpa
> att denna spanska liga, eller vilken utländsk
> liga som helst, sänds på t ex Viasat Fotboll,
> fair enough, men varför i HELVETE ska man belamra
> svensk tv med det?! Det är ju inte så att det
> är av något som helst nationellt intresse vilket
> gäng gråtande spanjacker som blir argast över
> att inte någon lyckats göra ett enda mål på
> 1,5 timme!

Vilken sport har nationellt intresse? Ska vi bara se på golf på svenska sportsändningar? Nån cykel blir det då inte ens i ett femminuters Sportnytt om man tänker så. Kanske en direktsändning av ett DM istf ett högklassigt VM? Bach och Metallica är inte svenska, så vafan ska vi lyssna på dem för? Jag är ingen fotbollsfanatiker, men jag ser hellre på världens bästa klubblag än nån jävla nationell allsvenska där ett träben som Håkan Mild* kan vara ett stort namn.

Poker är inte en sport. Och TV4 Sport är en stundtals pinsam kanal.

* Håkan Mild var en mycket nyttig lagspelare som också kränkte all spelglädje

Det blev ett jävla liv här när okunnigt folk raljerade övet TdF i TV. Helt rätt, givetvis! Men fotboll är helt OK att vara aggressivt ovetande om.
Kan tycka det känns lite onyanserat. Jag tänker inte tvinga någon att gilla en sport. Det är inte ens möjligt. Det är inte heller lämpligt att säga att alla som gillar UV-Rugby (t.ex) är idioter, eller idoter för den delen. Inte ur min bajsnödiga PK-synvinkel?

Lite svart eller vitt i diskussionen, månne? Kan vi inte vara kompisar bara?

mao precis som jag sa, svensk fotboll är för dålig för att vara intressant..

Jag måste dock säga- helt utan att lägga någon vikt vid det vill jag påpeka, det är inte så att jag dömer någon för deras intressen- att jag inte förstår det enorma intresset för fotboll i Sverige. Som jag sagt tidigare har vi inte ett klimat som passar (vädret tillåter knappt utomhusspel 2/3 av året) och vi har inte varit bra på det på 50 (?) år, ändå är det den största sporten i landet.

Jag antar att det har att göra med att det är en extremt öl- och chipsvänlig sport, man behöver inte utöva det för att vara intresserad och "expert", bara du kan siffrorna och namnen. Det skämtas ibland på happy om att den som kan alla komponentvikterna i Campas produktuppsättning är snabbast, men alla vet att inte inte är så, i cykling är den som är snabbast den som har mest att säga i diskussioner. I fotbolldiskussioner känns det snarare som att det är den som läst mest på nätet och tittat på flest matcher som är "högsta hönset". Det är lite konstigt, för det är ändå en sport med stort fokus på utövande (att faktiskt själv dra ihop ett gäng och spela några kvällar i veckan), till skillnad från t ex motorsport där det finns många som är intresserade men endast ett fåtal utövare.

Jag tror inte jag ville komma till nåt speciellt med detta inlägget, min tankebana blev lite bruten (blev tvungen att jobba i mitten, vafan?!) men jag tror mest jag ville förklara min syn på det hela, jag blir iofs gärna sedd som en ond bitter fotbollshatare, men det är inte riktigt så det ligger till, det är mer att jag inte förstår grejen :)

oj, jag retade upp happys arga hejarklack, nu blir det kravaller :X

skämt åsido. Jag skall säga att jag gärna för diskussionen men sitter på jobbet och har inte tid för hur mycket happyslösurf som helst, det är inte så att jag flyr för att det börjar blåsa lite hett om mina öron ;)

Lite korta försvar:
Sungam:
-Jag antar att jag var snabb i att skriva, när jag tänker efter orkar jag inte titta på någon långsändning av en sport där det inte händer saker ofta, vare sig det gäller fotboll (för även inbitna fotbollsfanatiker får väl ändå erkänna att stor del av matcherna utspelar sig vid mittlinjerna eller att det "inte händer något", inte några farliga lägen eller snabba kontringar? I så fall hade vi onekligen sett fler mål) eller cykling. Jag tittar på bilsport, för där har de fattat att lite depåstopp som rör om i grytan under långa lopp gör mycket för spänningen, jag tittar på extremsporter för att det hela tiden är spännande, varje sekund räknas. Men jag antar att det har mer med min personlighet att göra.

-Spelnivå har jag redan kommenterat.

-Men det jag menar ang. mycket skit i fotbollen är att det verkligen är en del av fotbollen, en del av fotbollskulturen i många fall, och jag förstår inte varför man accepterar det. Sätt rött kort på filmning (ja, bevisbördan är nästan omöjlig men du fattar principen), uteslut alla som bråkar på läktare eller blir identifierade/gripna i samband med fotbollsbråk på livstid från att se matcher och ffa borde spelare och klubbar själva ta sitt ansvar och t ex vägra spela om folk beter sig som idioter runt arenan. Jag tycker det är ett ansvar som ligger hos utövarna att städa upp sporten, och de skiter fullständigt i det för de tycker det är coolt att folk slåss om dem som stenåldersmän om kvinnor.

-Elitismen missuppfattade du med flit, klart att ett proffslag vill ha de bästa spelarna, men när man inte låter 7-åringar som inte ens utvecklats färdigt fysiskt eller psykiskt spela på matcherna för att de inte är bäst i laget är så svagt att det är pinsamt. Jag har inga barn, jag tycker inte ens om barn, men de tränare som sysslar med sånt ligger så efter i sin känsla för pedagogik att det borde vara straffbart för den typen av människor att hantera barn.

BFS:
Det jag menar är, "med vilken rätt" tar utländsk fotboll upp all fokus i svenska medier? Naturligtvis är det i mångt och mycket pengarna som styr, men kan du inte hålla med om att det är rätt jäkla märkligt att det sänds fotboll på halvlåg nationell nivå på svensk tv istället för VM i andra sporter där svenskar vinner medaljer?

Simpanovic:
Fast det var ju mer för uttalanden som "Det går inte att köra så fort om man inte är dopad". Klart folk blir förbannade på såna uttalanden, det är ju att pissa rakt över en hel idrottsgrens alla topputövare. Och mycket är det ju för att de gör såna uttalanden i ren okunnighet bara för att de vet att det säljer. Det är ju som om man skulle säga att man inte kan ha en IQ över 35 för att bli duktig på fotboll, för då fattar man att man inte kan hålla på att slänga sig på planen så fort någon tittar argt på en..

Nu ska jag jobba, återkommer senare :)

Tycker det konstiga är fotbollspubliken. Fotboll verkar bara vara underhållning. Ingen är det minsta intresserad av utöva skiten. Man dricker öl och tittar på tv. Pokerintresserade spelar i vart fall poker....
Sen har jag väääldigt svårt att svälja alla filmningar. Även när någon verkligen blir kapad .etc. så ska de överdriva det. Lätt kontakt resulterar i ett jättesprång, rullar flera varv på marken och håller sig för ansiktet. Även när det är en korrekt frispark så har i regel situationen överdrivits kraftigt, och alla bara ser det som det normala....

Sernevi skrev:

> BFS:
> Det jag menar är, "med vilken rätt" tar
> utländsk fotboll upp all fokus i svenska medier?
> Naturligtvis är det i mångt och mycket pengarna
> som styr, men kan du inte hålla med om att det
> är rätt jäkla märkligt att det sänds fotboll
> på halvlåg nationell nivå på svensk tv
> istället för VM i andra sporter där svenskar
> vinner medaljer?

Jag antar att det är tittarnas "rätt" att få chansen att se riktigt bra fotboll. Varför sänds det VM i friidrott? Jo, för att det är de bästa utövarna i världen. Såklart skrivs det om Usain Bolt i media. Varför sänds det fotboll med de bästa lagen i världen? Jo, för att det blir bra fotboll. Varför visas det klipp och skrivs om bra fotboll i media? Jag tycker det är rätt jäkla märkligt att du reagerar negativt på att (bra) internationell fotboll emellanåt visas på teve och vill ha saker med nationellt intresse på tv-sporten samtidigt som du reagerar på den låga klassen i nationell fotboll (som är ointressant/tråkig och ändå tar upp spaltmeter i media). Zlatan är ju faktiskt en av världens bästa fotbollsspelare och det borde väl vara lika nationellt intressant som att Gotland cyklar i ett utländskt stall.

En av få saker jag minns med glädje från lumpen är när plumse stod i ngt hörn med armarna i kors och surade för att han var tvungen att vara i närheten av folk som sprang efter en sketen fotboll.
Tack för det minnet plumse! =)

Min mening: Fotboll är ok om man kan tjäna pengar på det. Odds, stryktips mm men att sparka själv? Nä tack.

BFS skrev:
>
> Jag antar att det är tittarnas "rätt" att få
> chansen att se riktigt bra fotboll. Varför sänds
> det VM i friidrott? Jo, för att det är de bästa
> utövarna i världen. Såklart skrivs det om Usain
> Bolt i media. Varför sänds det fotboll med de
> bästa lagen i världen? Jo, för att det blir bra
> fotboll. Varför visas det klipp och skrivs om bra
> fotboll i media? Jag tycker det är rätt jäkla
> märkligt att du reagerar negativt på att (bra)
> internationell fotboll emellanåt visas på teve
> och vill ha saker med nationellt intresse på
> tv-sporten samtidigt som du reagerar på den låga
> klassen i nationell fotboll (som är
> ointressant/tråkig och ändå tar upp spaltmeter
> i media). Zlatan är ju faktiskt en av världens
> bästa fotbollsspelare och det borde väl vara
> lika nationellt intressant som att Gotland cyklar
> i ett utländskt stall.

Jag tror inte vi kommer komma någon stans med detta, då du valt att hänga upp dig på en ganska (väldigt?) liten del i hela resonemanget. Jag skall förklara en gång till vad jag menar, sedan kommer jag inte orka diskutera TV-utbudet mer.
Det sänds en jävla massa fotboll i TV. Det kan du inte säga emot. Det är nästan så jag vågar säga att det sänds mer fotboll än någon annan idrott i svensk TV, TV som inte är betalkanaler utan är "standardutbud". Av detta är en relativt stor portion (Varje lördag eller så?) utländsk fotboll, för att folk skall kunna spela på det.

Och att det är mycket fotboll i media är på en helt annan nivå än friidrotten du väljer att ta upp, eller cyklingen. Det står varje dag 2-3 sidor fotboll i praktiskt taget alla tidningar i landet. Det sänds fotboll ett antal timmar varje dag på olika TV-kanaler. Det sänds nästan mer fotboll nu än vad det gör friidrott, och det är ändå friidrotts VM? Vart är all annan sport? Det finns ju kanaler som specialiserar sig på fotboll, ändå tar det upp en enorm plats i media. Slår det inte dig som fotbollsälskare ens som LITE enkelspårigt? Visst är det säkert jättetrevligt för de som gillar det, men att få det nertryckt i halsen vart man än vänder sig är ganska tröttsamt när man inte är intresserad.

Visst är det klart det är stort att Zlatan är en av världens bästa spelare, lika stort som Gotland och Anja Persson och Kajsa Bergkvist och alla andra stora internationella svenska stjärnor. Men medias förälskelse med honom är ju för fan in absurdum, snarare än att inte skriva något om honom när han är skadad mer än hur det är med hans skada så skriver de ju för fan saker som är ungefär lika viktiga som att han får torka sig i röven med fel hand när han sitter på dass och skiter. Inte ens en fotbollsälskare kan tycka det är intressant.

"Fotboll är i Sverige ingen sport, det är en livsstil, en livsstil som packas på oss andra som en lätt doft av urin i gångtunnlarna, det är inte du som pissat men inte fan slipper du undan om du inte håller andan hela vägen." - C

Sernevi
Allt handlar om efterfrågan, väldigt många vill se fotboll av olika anledningar och därför tillgodoses det av mediabolagen. Väldigt många vill läsa om Zlatan, därför skriver media om Zlatan...så enkelt är det.
Jag klickar på så gott som alla länkar som handlar om Zlatan....dels för att jag tycker att han är en otrolig idrottsman, dels för att han oftast är väldigt rolig och har en skön stil...Zlatan gör mig helt enkelt (oftast) glad och det är inte många på den här planeten som har den gåvan.

Exakt vilka sporter är det du saknar och vill se mer av på tv och läsa mer om?
Nämn några så ska jag berätta för dig var och när dom visas, eller varför dom inte visas.

http://fotbollskanalen.se/1.1152457...ttare_sag_zlatans_barcelona_debut_i_tv4_sport

Edit: Förtydligande länk

Sernevi skrev:

> Jag tror inte vi kommer komma någon stans med
> detta, då du valt att hänga upp dig på en
> ganska (väldigt?) liten del i hela resonemanget.
> Jag skall förklara en gång till vad jag menar,
> sedan kommer jag inte orka diskutera TV-utbudet
> mer.
> Det sänds en jävla massa fotboll i TV. Det kan
> du inte säga emot. Det är nästan så jag vågar
> säga att det sänds mer fotboll än någon annan
> idrott i svensk TV, TV som inte är betalkanaler
> utan är "standardutbud". Av detta är en relativt
> stor portion (Varje lördag eller så?) utländsk
> fotboll, för att folk skall kunna spela på det.

Jag håller absolut med om att det är väldigt mycket SVENSK fotboll i media. Det är konstigt eftersom den är väldigt, väldigt ointressant. Men det har kanske den nationella touchen som du efterlyste? Att det sänds mycket utländsk fotboll på vintrarna är ju inte så konstigt eftersom vi här då har vinter. Det är inte heller konstigt då den håller högre klass. Hade du gnällt på allsvenskan hade jag hållit med dig. Men i spanska ligan spelar de ju faktiskt fotboll.

> Och att det är mycket fotboll i media är på en
> helt annan nivå än friidrotten du väljer att ta
> upp, eller cyklingen. Det står varje dag 2-3
> sidor fotboll i praktiskt taget alla tidningar i
> landet. Det sänds fotboll ett antal timmar varje
> dag på olika TV-kanaler. Det sänds nästan mer
> fotboll nu än vad det gör friidrott, och det är
> ändå friidrotts VM? Vart är all annan sport?
> Det finns ju kanaler som specialiserar sig på
> fotboll, ändå tar det upp en enorm plats i
> media. Slår det inte dig som fotbollsälskare ens
> som LITE enkelspårigt? Visst är det säkert
> jättetrevligt för de som gillar det, men att få
> det nertryckt i halsen vart man än vänder sig
> är ganska tröttsamt när man inte är
> intresserad.

Jag är inte fotbollsälskare. Men ser jag på fotboll så ser jag hellre Barca mot Man C än det som pajaskanalen TV4 Sport visar senare idag: Åtvidaberg-Landskrona BOIS. Superettan... Och att det skrivs mycket om fotboll är nog för att det är enkelt att skriva om fotboll. Mycket matcher, en serietabell med placeringar som de kan spekulera om innan första matchen ens är spelad.

> Visst är det klart det är stort att Zlatan är
> en av världens bästa spelare, lika stort som
> Gotland och Anja Persson och Kajsa Bergkvist och
> alla andra stora internationella svenska
> stjärnor. Men medias förälskelse med honom är
> ju för fan in absurdum, snarare än att inte
> skriva något om honom när han är skadad mer än
> hur det är med hans skada så skriver de ju för
> fan saker som är ungefär lika viktiga som att
> han får torka sig i röven med fel hand när han
> sitter på dass och skiter. Inte ens en
> fotbollsälskare kan tycka det är intressant.

Kanske måste kvällstidningarna (även sportbilagan) innehålla en viss tabloidprocent? Sportjournalister skriver sällan nåt intressant. Skvaller passar dem nog rätt bra. Det finns ju inga krav på sportjournalister.

Tillbaka
Topp