För att vara lite konstruktiv:
Jag förstår verkligen inte tjusningen med fotboll, framför allt inte i Sverige. Det är en sport som är illa anpassad för vårt klimat och oavsett vad vi tror vid varje mästerskap så SUGER Sverige på fotboll. Vårt landslag är ett skämt som coachas av en clown.
Uppvisningsfotboll/trickfotboll (som Nike-reklamerna som varit med massa kända spelare som lirar) är coolt som fan, hade fotboll varit så hade jag tyckt om det. Men det är det inte. Det är 22 killar som jagar en boll på en alldeles för stor plan under alldeles för lång tid, det händer ju aldrig någonting.. 1-2 mål på 1,5 timme?! 10 skott på mål under en match? Sheesh! Handboll har mer fattat det hela med publikunderhållning, även om jag håller med om att det sällan är lika snygga dribblingar etc. där i. Eller hockey. Fotbollsplanen är liksom för stort för att det skall hålla någon typ av intresse uppe.
Att folk också orkar engagera sig i utländska lag i utlänska ligor är för mig helt ofattbart. Jag kan se intresset av att titta på allsvenskan i fotboll om man nu är intresserad, det är typ SM, så fair enough. EM och VM också. Men om du inte är spanjor, varför tittar du på spanska ligan? Varför intresserar det dig? Är det för att de svenska lagen är så dåliga att det inte är intressant att titta på dem när de käbblar om bollen? Hur kan det ens kallas spanska ligan när det väl åtminståne är 50% utlänska spelare som spelar i den? Och kom inte med argumentet om varför folk tittar på t ex TdF i cykling, för där är det ju ändå en internationell tävling som är någon typ av världsmästerskap om än inofficiellt? Dessutom sänds det inte mycket annan cykling, så vill man se något alls får man hålla till godo med vad som finns. Till skillnad från denna fotboll som sänds på alla kanaler timme ut och timme in, dag ut och dag in.
Och vad är grejen med fotbollsspelare och filmningar? Det måste ju vara det absolut töntigaste som finns. Vilka jävla mesar, lägger sig ner och ojar sig för att någon trampar dem på tårna eller sparkar dem på smalbenen när de har benskydd. Det är verkligen den enda sporten det förekommer i också, titta på Basket där man dessutom har fouls för den typen av beröringar även om de är mer eller mindre ofrivilliga, där finns det ingen som skulle lägga sig ner och gråta för att någon springer in i honom.
Så, ett seriöst inlägg för att få tråden lite tilblaka från pajkastning :)
Edit: (RANT varning utfärdas...)
Just ja, jag höll på att glömma. Jag kan köpa att denna spanska liga, eller vilken utländsk liga som helst, sänds på t ex Viasat Fotboll, fair enough, men varför i HELVETE ska man belamra svensk tv med det?! Det är ju inte så att det är av något som helst nationellt intresse vilket gäng gråtande spanjacker som blir argast över att inte någon lyckats göra ett enda mål på 1,5 timme!
För att inte tala om kanalen tv4 sport. Jag hade visst hopp första dagarna jag hade kanalen, det sändes lite motorsport, lite kampsport, till och med lite surfning och liknande har jag nog skymtat i tablån. Men hur i HELVETE kan de kalla sig sportkanal när de nu mera sänder 8 timmar FOTBOLL om dagarna, för att itne tala om 4 jävla timmar POKER!?! SEN NÄR ÄR POKER EN SPORT?! Detta sedan toppat med gamla filmer och dokumenterer om fotbollsspelare som med alla sannorlikhet var dopade när de spelade och nu knarkat sönder sig. Och sändningsuppehåll mitt i natten.
För att inte tala om alla pengar som läggs på att bygga fotbollsarenor och hålla ordning på stökiga supportrar, vad fan, lägg ner skiten och lägg pengarna på skola, sjukvård och cykelbanor istället! Det man lär sig om laganda i fotboll undermineras ju helt av hur klubbar favoriserar duktiga barn redan från låg ålder och på så sätt systematiskt mobbar ut vissa. Satsa lite mer på idrotter som inte bygger på elitism och fanatism utan som faktiskt lär ungjävlarna något, till exempel orientering där man får lära sig läsa karta, vilket fan borde vara ett krav för att man ska få gå ut grundskolan.