[OT] Gräsklippare, köpa ny

Jag funderade på lamm, perfekt att ha i frysen över vintern också (fast man får nog sätta ut nya nästa vår). Men det är tydligen rätt mycket jobb att hålla får.

sån här har jag
och skulle gilla om alla mina grannar hade en också.
grymt skönt att slipa åka o köpa bensin, lite lagom motion,ungarna och grannarnas ungar tycker det är kul att klippa lite,man behöver inte klippa hela gräsmattan med en gång utan lätt att starta och stanna,man får gå lika långt ändå fast man går efter en skjälvgånende bensinmaskin,man kan springa om man vill,en ny vass (icke biltema variant) kilpper mycket lätt och tyst,lätt att justera höjden,måste plocka upp kvistar och kottar så mattan blir ren och fin.

lite jobbigt efter semestern om gräset är långt och kraftigt då får man ta det två gånger med hög klipphöjd första varvet.

Bilagor

• 4020.gif
    4020.gif
    7.4 KB · Besök: 98
Appropå elklippare, vet en som efter motorras på sin Klippo bytte till en ASEA flänsmonterad trefas-motor, då flänsen är rätt stor vart elmotorns effekt betydligt större änn bensinmaskinens. Resultatet vart att den ALDRIG vek sig. Lite bökigt met en skarvsladd över axeln dock...

Eller råmande! :)

Faktum är att vår Automower 230 går väldigt tyst, den jobbar just nu utanför köksfönstret där jag sitter men jag hör bara fågelkvitter från öppna dörren. :)

Fan man kanske skulle köpa en liten bit gräsmatta i en park här nånstanns så har man en bra ursäkt att köpa en liten robotgräsklippare! WOHO!

Jag undrar när automatiska klippare börjar användas kommersiellt i större omfattning.
Tänk bara hur mycket en bostadsrättsförening kan spara på att slippa ta in fastighetsskötare som klipper gräset och skickar en fin faktura..

eller alla parker som måste klippas..
Självklart är det en viss investering och det är ju inte komplett, men det måste ju bli kommersiellt gångbart när man kommer upp i lite volymer..

Edit: Och vilken vision jag just fick! Om kommunen sköter gräsklippnigen dåligt och parkerna ser mest ut som åkrar.. Så kan man dra dit en natt eller söndagmorgon och klippa nått roligt mönster eller nån slowgun, eller politisk propaganda, eller "Romans go home!" Inte för mycket men det måste synas..
För då blir det enda sättet att få bort det att dom faktiskt klipper gräsmattan! MOHAHAHAHAHAHAHA!

Nästan så att jag testar.

Senast redigerad av en moderator:
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk så pengar TnT knde sparat om han kunde
> plockat en robotgräsklippare från en bostadsrättsförening.

Ja, men de är både larmade och pinkodslåsta de små rackarna. :(

MR hyde skrev:
-------------------------------------------------------
> Skal man ha en multiclip/mulcher klippare är det
> Klippo med Honda motor som gäller, oslagbart på
> alla fronter .
> Javisst kan man köpa parner stiga eller annan
> varuhus skit om man enbart tänker *ja den är ju
> billigare än annat* det är ju logan och siba
> cyklar med om ni förstår vad jag menar .

Håller man sig till cykeljämförelser så funkar ju klippo som en Monark på 24kg med tvåväxlat baknav, den är ju robust och håller ett par generationer.

Jag köpte en elgräsklippare Bosch Rotak 42 och är helnöjd.
bosch-rotak43-rotary-lawn-mower.jpg

Det är Boschs största/dyraste batteridrivna modell, med bredast blad + att den har två batterier. Kostar ca 5000kr. Enligt Bosch ska den klippa 600m2 på en laddning, men för mig räcker det bara till ca 200m2. Jag har ca 350m2 gräs och klarar mig oftast med ett batteribyte, men har man större gräsmatta är det inga problem eftersom batterit laddar 80% på 30minuter så man kan ladda ena batteriet medans man klipper med det andra. Den är väldigt tyst vilket gör den helt överlägsen en bensinklippare tycker jag i alla fall.

Senast redigerad av en moderator:
Lite tråd-arkeologi men har precis stått och kämpat med en bråkig, stinkande gräsklippare med kina-motor som dör med jämna mellanrum. Det var inte jag som köpte den ;) så - handjagare? Någon som provat? Tänker att om man köper kvalitet bör det funka? Här finns två plättar på 10-20 kvm samt en större på 100-300 kvm (beroende på hur mycket man låter vara äng och var man drar gränsen till ”trädgård”. Alla tester jag hittar är av typen ”betald marknadsföring förklädd till test”

Senast ändrad:
Vi provade handjagat när vi flyttade till hus, men den vi hade hemma funkade inte alls hos oss.
Marken är ganska ojämn, vilken gjorde att hjulen, och därför även skärbladen inte rullade speciellt jämnt.

Annnars är jag uppvuxen med sådan på en rätt stor men slät gräsmatta, funkar rätt bra.

Vi provade handjagat när vi flyttade till hus, men den vi hade hemma funkade inte alls hos oss.
Marken är ganska ojämn, vilken gjorde att hjulen, och därför även skärbladen inte rullade speciellt jämnt.

Annnars är jag uppvuxen med sådan på en rätt stor men slät gräsmatta, funkar rätt bra.
Ajdå. Ja, gräsmattan övergår ju i äng så speciellt plan kan man inte påstå att den är. Men väldigt bra info! Tack!

Jag köpte en Stihl batterigräsklippare och batterimotorsåg. Till dem tre likadana batterier, tror de heter AK30. Klipparen är ju smalare än en motor klippare men det låga ljudet gör att jag kan klippa nästan när som helst. Den är dessutom lätt och okänslig för lutning vilket är stora fördelar på min tomt. Ångrar inte något, plötsligt blev det trevligt att klippa gräs och såga.

Lite tråd-arkeologi men har precis stått och kämpat med en bråkig, stinkande gräsklippare med kina-motor som dör med jämna mellanrum. Det var inte jag som köpte den ;) så - handjagare? Någon som provat? Tänker att om man köper kvalitet bör det funka? Här finns två plättar på 10-20 kvm samt en större på 100-300 kvm (beroende på hur mycket man låter vara äng och var man drar gränsen till ”trädgård”. Alla tester jag hittar är av typen ”betald marknadsföring förklädd till test”
Vi fick med en handjagare från typ 40-talet när vi köpte vårt hus. Svärmor har köpt en ny husqvarna handjagare förra året. Våran gamla funkar mycket bättre! Går helt ok på knagglig gräsmatta men det gäller att klippa ofta, för så fort gräset blir högt och det evt. växer upp andra lite grövre växter i mattan så fastnar de mellan knivcylindern och ”stålskenan” (svårt att förklara men det är där gräset ska klippas vanligtvis)

Så kort sagt: klipper man ofta funkar det fint, klipper man sällan blir det skitjobbigt. Nya handjagare är ofta ganska kass även om det är ”fint” märke.

Lie är bra om den är vass. Finns ofta fina svensktillverkade att köpa på loppis billigt

Har haft Gardena handjagade. Den första funkade bra under många år, så när den skulle bytas köpte vi en nyare modell. Den vill dock mest glida på gräset med hjulen oavsett hur jag ställer slipstålet. Nu kör vi en robotklippare istället. Väldigt tillfredsställande och man slipper leta dagar när det passar att klippa.

Fan man kanske skulle köpa en liten bit gräsmatta i en park här nånstanns så har man en bra ursäkt att köpa en liten robotgräsklippare! WOHO!

Jag undrar när automatiska klippare börjar användas kommersiellt i större omfattning.
Tänk bara hur mycket en bostadsrättsförening kan spara på att slippa ta in fastighetsskötare som klipper gräset och skickar en fin faktura..

eller alla parker som måste klippas..
Självklart är det en viss investering och det är ju inte komplett, men det måste ju bli kommersiellt gångbart när man kommer upp i lite volymer..

Edit: Och vilken vision jag just fick! Om kommunen sköter gräsklippnigen dåligt och parkerna ser mest ut som åkrar.. Så kan man dra dit en natt eller söndagmorgon och klippa nått roligt mönster eller nån slowgun, eller politisk propaganda, eller "Romans go home!" Inte för mycket men det måste synas..
För då blir det enda sättet att få bort det att dom faktiskt klipper gräsmattan! MOHAHAHAHAHAHAHA!

Nästan så att jag testar.
Det finns miljömässiga aspekter på att låta gräsöknar bli ängsmark.

Visa bilaga 626802TBE kontra hur många % av gräsmattorna som klipps som gräsmattor i kommunerna. Jojo...
Grafen i sig säger ingenting, speciellt iom att man inte vet vilken av kurvorna som är vilket. + att miljöfaktorn som tex ett varmare klimat och därmed trivsamare för fästingar inte tas upp.
I såna här fall så brukar jag tänka på det tyska talesättet, "statistik är som en bikini, det visa bara det ointressanta"...

Superbra tips! Lie finns i boden. Även Brynsten. Ska se om jag kan se vad det är för modell.

Begagnat verkar vara konsensus är bra. Kul! Alltid kul att hitta gamla prylar man kan rädda. Blir en repa på blocket/facebook marketplace :)

Är man borta ofta(vilket många är på sommaren) så är robot kanon. Nån bekant bör dock kolla så att den inte börjar klippa på vägen, hos grannen eller att blixten slår ut den.
En vanlig sladdriven pushmower funkar också. Billigt och slipper fossilgas. Batteridriven blir lite dyrare(måste upp i pris om det ska vara driftsäkert)
Husqvarna batteri-röjsåg/trimmer kan rekommenderas om man har lite ytor att trimma

Är man borta ofta(vilket många är på sommaren) så är robot kanon. Nån bekant bör dock kolla så att den inte börjar klippa på vägen, hos grannen eller att blixten slår ut den.
En vanlig sladdriven pushmower funkar också. Billigt och slipper fossilgas. Batteridriven blir lite dyrare(måste upp i pris om det ska vara driftsäkert)
Husqvarna batteri-röjsåg/trimmer kan rekommenderas om man har lite ytor att trimma

Sladdklippare är hemsk, något man bara önskar på sin värsta fiende.

Tar dubbelt så lång tid att klippa med som batteriklipparen, om man buntbandar fast säkerhetshandtaget

Funderar på sladd-driven men känns bökigt med sladden? På de små kan man i och för sig fixa något stolpe där man hänger sladden från så bör det gå fint.

Robot vore guld men backar, gropar och en Stig mellan två mattor gör att jag tror det blir dyrt med en som klarar terrängen. Även om man räknar timpeng finns det inte riktigt budget för mer än 5 tkr

Funderar på sladd-driven men känns bökigt med sladden? På de små kan man i och för sig fixa något stolpe där man hänger sladden från så bör det gå fint.

Robot vore guld men backar, gropar och en Stig mellan två mattor gör att jag tror det blir dyrt med en som klarar terrängen. Även om man räknar timpeng finns det inte riktigt budget för mer än 5 tkr
Är du villig att lägga 5k, och vill maximera tiden du kan spendera på cykeln under sommaren, batteridrivet!

Ett tappat rakblad, vilket inte verkar vara helt ovanligt, känns ju också lagom kul att ha i gräsmattan.
De blir slöa rätt så snabbt. Om man inte kan skruva åt en vanlig skruv så borde man kanske be någon annan. Ps, alla grannar och de flesta vänner har robot, aldrig hört från någon som tappat ett.

Ett tappat rakblad, vilket inte verkar vara helt ovanligt, känns ju också lagom kul att ha i gräsmattan.
Är det verkligen vanligt att det händer i verkligheten?
Jag hade hört skrönor om det och var länge inne på en robot med fasta knivar (Robomow) men ägnade en del tid till att googla och hittade inte mycket till observationer om att det verkligen hänt i märkbar omfattning...
Vi har haft vår Gardena i drift några säsongen nu och inga blad har lossnat eller gått sönder hittills i alla fall...

Det var ett problem i alla fall. Möjligt det är löst nu.
Det är som att ställa en tallrik under glaset när man häller upp valfri dryck.
Den flesta hade i alla fall försökt att inte spilla men vissa människor gör det svårt för sig. En del gör en månfärd av en fjäder

Löser ett problem hos folk som har problem
eller kanske löser ett problem hos folk som kanske kommer få ett problem....bladet måste ju lossna, man måste lyckas trampa på det och/eller gräsklipparen måste dra magneten tillräckligt nära bladet innan man trampar på det....så visst kan den lösa ett problem...eller så är det lösningen på ett icke-problem. Det är svårt att veta. Men hängslen, livrem, flytväst, sydväst, hjälm och vad man nu kan behöva mer för att säkra sig från eventuella katastrofer. Skor med spiktramskydd är inte dumt ifall man råkat tappa spik i gräsmattan också!!!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp