Guldfinger skrev:
-------------------------------------------------------
> Frolicc skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Bild från Hammarö 3-dagars i helgen. Har
> > fortfarande inte fått ut resten av bilderna.
> > Varför skall man behöva jobba för? Just
> det...
> > alla prylar man måste ha...
> >
>
>
> Trevlig bild. Har du beskurit den på något
> sätt?
>
> Fokus är ju på främre cyklisten och inte i
> centrum - något du planerat?
>
> Är för egen del inte så mycket ute efter att
> diskutera utrustning utan mer tankar om hur man
> komponerar och skapar stämning med sina bilder.
Nej bilden är inte beskuren. Jag tog flera liknande bilder i samma kurva och det var lätt att förutse hur cyklisterna skulle köra. Cyklisterna sveper över vägen och ville få med svansen av cyklister som bakgrund. Därav placeringen av cyklisten i bildens högerkant, man utnyttjar bildytan bättre helt enkelt.
dag skrev:
-------------------------------------------------------
> Frolicc skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bästa tipset för den som skall fota cykel
> måste
> > bli att flytta fokuseringen till tummen
> istället
> > för att ha det på avtrycket.
>
> Det där tipset har jag läst förr, men inte
> provat för jag förstår inte vad som är bra med
> det... Vad är fördelen mot att fokusera genom
> att trycka ner avtryckaren halvvägs?
>
> /Dag
Detta är ju mycket personliga åsikter förståss.
1. Det ger möjlighet att köra kontinuerlig autofokus i princip alltid. För att låsa fokus släpper man bara tummen. Jättebra om man fotar action men snabbt vill ta en annan typ av bild exempelvis. Man behöver inte längre flytta brytaren på objektivet eller ändra till AF-S/Oneshot.
2. Man kan släppa tummen när något skymmer fokuspunken. Exempelvis man följer en fotbollsspelare men en annan fotbollsspelare skymmer sikten, löparen springer bakom en stolpe etc. Skrev ett inlägg på min hemsida om detta när jag fotade multisport genom en vassrugg.
http://mjonssonfoto.se/?p=820
Man duttar helt enkelt till tummen när man har fri sikt genom vassen.
3. På billigare Canons är detta enda sättet att avaktivera fokusprioritet(Kameran vägrar ta bilden om den tror bilden blir suddig). På Nikons fortsätter detta att gälla vilket gör fokus på tummen oanvändbart. På dyrare kamorer så ställs detta in manuellt i menyer oavsett märke.
4. Om kameran är helt felfokuserad kan man hjälpa den på vägen genom att släppa tummen när det är skarp och sen trycka in den igen. Då får kameran ett bättre utgångsläge.