Tomcat1
Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Den trimaranen byggdes i samma formar som Groupe Pierre 1er och Primagaz men hade mindre segel:
Kanske inte i metall dock som filmen.
Det var väl en open water 60?
Någon skrev det tidigare.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den trimaranen byggdes i samma formar som Groupe Pierre 1er och Primagaz men hade mindre segel:
Byggd i kolfiberarmerad epoxy precis som de kappseglade systerskeppen.Kanske inte i metall dock som filmen.
Det var väl en open water 60?
Någon skrev det tidigare.
Byggd i kolfiberarmerad epoxy precis som de kappseglade systerskeppen.
Florence Arthaud som seglade Groupe Pierre 1er var f.ö. en av dåtidens bäst sponsrade seglare. Jag minns inte vem som vann just den segling men jag minns att från startlinjen ut till Eddystone Lighthouse snittade de 20 knop.
Klassen dessa trimaraner tillhörde kallades ORMA 60. Jag minns inte vad förkortningen stod för. De seglades både av, som vid det här tillfället, ensam man eller kvinna och av fulltalig besättning.
/Martin
Låter som att de bara ritat vattenlinjen olika på dem.En grej jag dock inte får ihop. Båtarna väger näst intill samma och har samma bottenvinkel. 62an är visserligen 3 cm smalare, men har som sagt mycket längre vattenlinje. Så hur kan den ligga djupare?
De ser ju ut att ha helt olika skrovform? Gjorde en snabb googling och hittade samma fråga på maringuidens forum: https://www.maringuiden.se/forum/topic/95073-yamarin-cross-62-vs-64/Hittar inga siffror på vattenlinjen men mekade ihop en bild. 62BR = röd, 64BR = svart.
Som synes ligger 62an djupare, vilket stämmer med datablad (0.5 m kontra 0.4 m). Fönstret är högre på 62an och vattenlinjen ser ju ut att bli markant längre. Dessa tre faktorer är väl också orsaken till att toppfarten blir något lägre med samma motor.
OBS: Denna analys bygger på att totallängden är inklusive däcksytor vid stegen, men exklusive stegen.
Visa bilaga 491028
Nu är vattenlinjen markering för bottenfärg och inte faktiskt vattenlinje, men det ger väl nån indikation. På 62an blir den ca 5.2 m och på 64an 4.7 m.
Så det känns ju som att 64an kanske är lite sportigare, medan 62an borde kunna ge en lite lugnare upplevelse i mer sjö? 62an kan ta mer lastvikt, men färre passagerare (7 istället för 8). I praktiken tror jag dock att båda uppfyller vårt önskemål, man kan ju oftast klämma in nåt barn extra nånstans.
Till i år har de ändrat spec, så båda modellerna går att få med 150-motor. Och 62an har större specat djupgående, så det är inte bara skissen det handlar om.
Men ja, det är precis frågan om vad de olika skrovformerna ger för egenskaper som jag är ute efter.
how can less be more? more i more!!Tror inte nån av dem kommer kännas undermotoriserad dock, utan snarare lätt kunna ligga rätt avslappnat i 25+ knop med "full" last.
Sen verkar du ju ha en Yamarin 63BR också utanför Crosserien.62an är ju lanserad 2019 medan 64an är från 2015. De har ju precis lanserat en uppdaterad 75, som har motsvarande skrovform som 62an. Min gissning är att 64an är på tur att uppdateras och då kommer den ändras i linje med 62an och 75an.
Visa bilaga 491065
Visa bilaga 491066Visa bilaga 491068
62an är ju lanserad 2019 medan 64an är från 2015. De har ju precis lanserat en uppdaterad 75, som har motsvarande skrovform som 62an. Min gissning är att 64an är på tur att uppdateras och då kommer den ändras i linje med 62an och 75an.
Jag håller med dig, men tänker att toppfart i perfekta förhållanden är ett ganska ovanligt scenario. Viktigare för mig skulle vara om man bekvämt kan ligga i 30 eller 25 knop med familj i båten och normal sjögång. Och det är där jag börjat fundera på om den längre vattenlinjen på 62an kan ge en lugnare upplevelse?
Ja det var ett skämt =)Är det lite sjö är det iofs inte så tokigt att trimma ner fören lite :-)
Innan du köper en båt med så uråldrig motor kan det vara bra att be ägaren att visa att det går att ta bort växelhuset. Sitter det fast eller om bultar går av så är det näst intill omöjligt att byta impeller till kylningen som är en slitdel. Eller så räknar du med att motorn är en bonus om den funkar.Ser folk snett på en om man släpar dit en billig (och kanske lite småsunkig) båt till en hamn?
Tex denna båten (inte sett den IRL)
![]()
Motorbåt säljes i hela Sverige | Blocket
Blocket är hela Sveriges marknadsplats inom kategorin motorbåt säljes i hela sverige med över 5339 annonserwww.blocket.se
till denna hamnen (aldrig ens varit där, ska ta en utflykt dit i helgen)
Ok, bra tips, tack!Innan du köper en båt med så uråldrig motor kan det vara bra att be ägaren att visa att det går att ta bort växelhuset
Äh, det ska väl ändå dit elmotor om nåt år? Eller är det PK med ”fossilt” för nöjeskörning på sjön, till skillnad fr överallt annars? Det vore ju iofs helt i linje med det frikort som båtar verkar ha (ingen registrering, ingen skatt, etc) till skillnad fr alla andra motorfordon.
Det är rätt skumt att man kan köpa båt för flera miljoner som inte finns med i några register alls egentligen.Jag roade mig med att kolla hur många bilar, båtar och snöskotrar det finns i Sverige.
Bilar: ca 5 miljoner
Snöskotrar: ca 320,000
Fritidsbåtar: man tror ca 800.000
Så, väldigt märkligt att just båtar inte registreras och är skattebefriade. Det är ju inte tillräckligt många för att beröra nån majoritet av befolkningen. Och om det nu skulle vara ”det är så lite” så är ju snöskotrarna ännu färre.
För 3-4 miljoner får man ju en Candela.Det är ohemult dyrt att köpa elmotor till båt om man vill kunna köra i 20-25 knop med någon slags räckvidd, en båt gör ju av med många gånger mer energi än en bil per given sträcka. Jag har sett exakt noll planande elbåtar på vattnet.
Kollade senast vid årsksiftet ungefär på vad elkonvertering av vår 8m båt med inombordare skulle kosta kosta.
Nuvarande räckvidd på båten är ca 300 nautiska mil med dieselmotor. Det största paketet som går att köpa på evoy ger teoretiska 56 nautiska mil. Och då kostar det 3 miljoner att konvertera. Minsta paketet ger bara 19! sjömil range (34 kilometer) och kostar 1.5 miljoner.The Evoy Configurator
Evoy designs and manufactures the world's most powerful electric boat motors available in the market - Inboard and Outboard. Design your Evoy system and make your boat electric.config.evoy.no
Deras utombordare på 150hk kostar med räckvidd 18 sjömil 700.000 kr med minsta batteriet. 1.1miljoner med stora batteriet som ger 55 sjömil. Med stora batteriet väger kittet 1400 kilo. Alltså mer än en båt som är lagom stor för motorn brukar väga.
Vart man skulle kunna ladda den är ju nästa problem.
Om man kan tänka sig att åka runt i 3-5 knop så finns det ju redan rätt bra alternativ på marknaden faktiskt.
Vattenskoterkortet skulle ju komma till i sommar men är uppskjutet pga CoronaDet är rätt skumt att man kan köpa båt för flera miljoner som inte finns med i några register alls egentligen.
Registret avskaffades väl 1989 och ingen verkar så sugen på att återinföra det.
Körkort har det pratats om länge men det tror jag inte kommer bli av, möjligtvis för vattenskotrar där det sker mycket olyckor.
Jag kommer nog aldrig vilja köpa en båt som går i saltvatten med datorstyrda bärplan som ser till att båten balanseras. Båtar och elproblem går verkligen hand i hand.För 3-4 miljoner får man ju en Candela.
Bärplan är nog det vettigaste alternativet innan batteriteknik + elmotor kommer ikapp samma vikt som en förbränningsmotor + bränsle för samma range.
Det var sagt att båtkörkort skulle komma också. Jag var inbokad på kurs till och med. Sen la de ner allt ihop.Vattenskoterkortet skulle ju komma till i sommar men är uppskjutet pga Corona
Jo tack. Hade så sent som igår ett elfel som slog ut all styrning med elektronik (autopilot, follow up och non follow up-styrspak)Båtar och elproblem går verkligen hand i hand.
Det där låter inte som en fritidsbåt.Jo tack. Hade så sent som igår ett elfel som slog ut all styrning med elektronik (autopilot, follow up och non follow up-styrspak)
Inte helt optimalt men skönt att man har backup-system :)
Den här motorn ser intressant ut med specat 17-18knop i 3,5h som räckvidd. https://visionmarinetechnologies.com/e-motion/180e
Hittar dock inget om vikt på batteriet..
Priset? 79000 USD för motor, batteri och skärm/reglage. ? Ändå billigare än konverteringen ovan.
xshore är väl mer en jolle till lyxyachter än än en användbar båt, ingen direkt räckvidd att tala om vad jag hört.Xshore kör ju planande utan bärplan. Men de kostar ju några kronor.
Man börjar ju ställa lite krav på el-infran också när man kommer med 150kwh batterier och vill ladda över natten eller tom över lunchen.