[OT] Happys båtforum

MartinRF

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Kanske inte i metall dock som filmen.

Det var väl en open water 60?
Någon skrev det tidigare.
Byggd i kolfiberarmerad epoxy precis som de kappseglade systerskeppen.

Florence Arthaud som seglade Groupe Pierre 1er var f.ö. en av dåtidens bäst sponsrade seglare. Jag minns inte vem som vann just den segling men jag minns att från startlinjen ut till Eddystone Lighthouse snittade de 20 knop.

Klassen dessa trimaraner tillhörde kallades ORMA 60. Jag minns inte vad förkortningen stod för. De seglades både av, som vid det här tillfället, ensam man eller kvinna och av fulltalig besättning.

/Martin

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det är längden i vattenlinjen som spelar roll, hittar du några siffror att jämföra där? Runt 20-21 fot börjar man komma upp i längd så att lite längre turer funkar även om det inte är helt platt tycker jag, och det är ju precis där båda är.

Hade jag bytt idag hade jag nog kikat på 75BR.. men här är man utomskärs ganska fort. Och steget från 470 cm i vattenlinjen till 633 cm gjorde enorm skillnad.

Två knop är verkligen på marginalen, och det är sällan man pressar max ändå skulle jag säga. Däremot kan det ju ge lite behagligare ljudnivå i marschfart?

Hittar inga siffror på vattenlinjen men mekade ihop en bild. 62BR = röd, 64BR = svart.
Som synes ligger 62an djupare, vilket stämmer med datablad (0.5 m kontra 0.4 m). Fönstret är högre på 62an och vattenlinjen ser ju ut att bli markant längre. Dessa tre faktorer är väl också orsaken till att toppfarten blir något lägre med samma motor.

OBS: Denna analys bygger på att totallängden är inklusive däcksytor vid stegen, men exklusive stegen.

1621925845677.png

Nu är vattenlinjen markering för bottenfärg och inte faktiskt vattenlinje, men det ger väl nån indikation. På 62an blir den ca 5.2 m och på 64an 4.7 m.

Så det känns ju som att 64an kanske är lite sportigare, medan 62an borde kunna ge en lite lugnare upplevelse i mer sjö? 62an kan ta mer lastvikt, men färre passagerare (7 istället för 8). I praktiken tror jag dock att båda uppfyller vårt önskemål, man kan ju oftast klämma in nåt barn extra nånstans.

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
En grej jag dock inte får ihop. Båtarna väger näst intill samma och har samma bottenvinkel. 62an är visserligen 3 cm smalare, men har som sagt mycket längre vattenlinje. Så hur kan den ligga djupare?

Tomcat1

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Byggd i kolfiberarmerad epoxy precis som de kappseglade systerskeppen.

Florence Arthaud som seglade Groupe Pierre 1er var f.ö. en av dåtidens bäst sponsrade seglare. Jag minns inte vem som vann just den segling men jag minns att från startlinjen ut till Eddystone Lighthouse snittade de 20 knop.

Klassen dessa trimaraner tillhörde kallades ORMA 60. Jag minns inte vad förkortningen stod för. De seglades både av, som vid det här tillfället, ensam man eller kvinna och av fulltalig besättning.

/Martin

Han kan ju omöjligt varit bättre än Kevin C. se här!

CmNeiOYUkAIOhV-.jpg

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
En grej jag dock inte får ihop. Båtarna väger näst intill samma och har samma bottenvinkel. 62an är visserligen 3 cm smalare, men har som sagt mycket längre vattenlinje. Så hur kan den ligga djupare?
Låter som att de bara ritat vattenlinjen olika på dem.
MEN samma vinkel (vid akterspegeln mätt antar jag) behöver inte betyda samma form, och därmed flytkraft, i övriga delar av skrovet.

I viss mån kan det ju vara en kompensation för större motor också? eller var det förhållandet tvärt om?

mattel

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Hittar inga siffror på vattenlinjen men mekade ihop en bild. 62BR = röd, 64BR = svart.
Som synes ligger 62an djupare, vilket stämmer med datablad (0.5 m kontra 0.4 m). Fönstret är högre på 62an och vattenlinjen ser ju ut att bli markant längre. Dessa tre faktorer är väl också orsaken till att toppfarten blir något lägre med samma motor.

OBS: Denna analys bygger på att totallängden är inklusive däcksytor vid stegen, men exklusive stegen.

Visa bilaga 491028

Nu är vattenlinjen markering för bottenfärg och inte faktiskt vattenlinje, men det ger väl nån indikation. På 62an blir den ca 5.2 m och på 64an 4.7 m.

Så det känns ju som att 64an kanske är lite sportigare, medan 62an borde kunna ge en lite lugnare upplevelse i mer sjö? 62an kan ta mer lastvikt, men färre passagerare (7 istället för 8). I praktiken tror jag dock att båda uppfyller vårt önskemål, man kan ju oftast klämma in nåt barn extra nånstans.
De ser ju ut att ha helt olika skrovform? Gjorde en snabb googling och hittade samma fråga på maringuidens forum: https://www.maringuiden.se/forum/topic/95073-yamarin-cross-62-vs-64/

Det är även någonting som gör att rek.motor är 150 på 64an men 'bara' 130 på 62an, att köra en undermotoriserad båt är inte heller så roligt när det är mycket packning/personer i båten.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Tror inte nån av dem kommer kännas undermotoriserad dock, utan snarare lätt kunna ligga rätt avslappnat i 25+ knop med "full" last.

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
De ser ju ut att ha helt olika skrovform? Gjorde en snabb googling och hittade samma fråga på maringuidens forum: https://www.maringuiden.se/forum/topic/95073-yamarin-cross-62-vs-64/

Det är även någonting som gör att rek.motor är 150 på 64an men 'bara' 130 på 62an, att köra en undermotoriserad båt är inte heller så roligt när det är mycket packning/personer i båten.
Till i år har de ändrat spec, så båda modellerna går att få med 150-motor. Och 62an har större specat djupgående, så det är inte bara skissen det handlar om.

Men ja, det är precis frågan om vad de olika skrovformerna ger för egenskaper som jag är ute efter.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Till i år har de ändrat spec, så båda modellerna går att få med 150-motor. Och 62an har större specat djupgående, så det är inte bara skissen det handlar om.

Men ja, det är precis frågan om vad de olika skrovformerna ger för egenskaper som jag är ute efter.

Erfarenheten jag har av yamaha 1.8 liter vs 2.7 liter (130 vs 150) är att skillnaden är jättestor just i det hoppet när man går upp i motorvolym. Skrovskillnaden är svårt att sia om. Tycker nästan det är lite konstigt att Yamarin har två så lika båtar i sortimentet.

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Erfarenheten jag har av yamaha 1.7 liter vs 2.7 liter (130 vs 150) är att skillnaden är jättestor just i det hoppet när man går upp i motorvolym. Skrovskillnaden är svårt att sia om. Tycker nästan det är lite konstigt att Yamarin har två så lika båtar i sortimentet.
62an är ju lanserad 2019 medan 64an är från 2015. De har ju precis lanserat en uppdaterad 75, som har motsvarande skrovform som 62an. Min gissning är att 64an är på tur att uppdateras och att den då kommer den ändras i linje med 62an och 75an. Möjligen också bli ett par decimeter längre för att bättre differentiera sig från 62an och 75an.

1621933513388.png

1621933526060.png
1621933576342.png

Senast ändrad:

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
62an är ju lanserad 2019 medan 64an är från 2015. De har ju precis lanserat en uppdaterad 75, som har motsvarande skrovform som 62an. Min gissning är att 64an är på tur att uppdateras och då kommer den ändras i linje med 62an och 75an.

Så är det nog. Den kanske blir något större då för att ha samma vikt på båtar och bara 15 centimeter skillnad i längd känns konstigt. Låter som du behöver titta på båtarna fysiskt för att jämföra. Jag brukar mäta bottenvikel på båtar jag tittar på när de är på land. Det mäts på olika sätt. Vissa mäter längst akter ut och en del en meter från akterspegeln eller ännu längre fram. Kan hända att yamarin bytt sätt att mäta på under åren och att det skiljer mer än deras specar ger sken av.
På maringuidens forum hade någon skrivit att 62 har 18 grader och 64 har 20 så man blir lite misstänksam.
Personligen tycker jag att 44 vs 42 knop är tillräckligt skäl för att välja 64 (om det nu stämmer) och tycker personligen 64 är snyggare och ser mindre klumpig ut.

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Personligen tycker jag att 44 vs 42 knop är tillräckligt skäl för att välja 64 (om det nu stämmer) och tycker personligen 64 är snyggare och ser mindre klumpig ut.
Jag håller med dig, men tänker att toppfart i perfekta förhållanden är ett ganska ovanligt scenario. Viktigare för mig skulle vara om man bekvämt kan ligga i 30 eller 25 knop med familj i båten och normal sjögång. Och det är där jag börjat fundera på om den längre vattenlinjen på 62an kan ge en lugnare upplevelse?

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Jag håller med dig, men tänker att toppfart i perfekta förhållanden är ett ganska ovanligt scenario. Viktigare för mig skulle vara om man bekvämt kan ligga i 30 eller 25 knop med familj i båten och normal sjögång. Och det är där jag börjat fundera på om den längre vattenlinjen på 62an kan ge en lugnare upplevelse?

Teoretiskt kanske den klyver krabbsjöar bättre med fören som 62a har som är mer framskjuten och går väl därför att ha skarpare v form längst fram. Men den delen av båten vill man ju inte ha i vattnet ändå, man kör ju alltid gasen i botten och fullt uttrimmat ;)

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ser folk snett på en om man släpar dit en billig (och kanske lite småsunkig) båt till en hamn?

Tex denna båten (inte sett den IRL)

till denna hamnen (aldrig ens varit där, ska ta en utflykt dit i helgen)
Innan du köper en båt med så uråldrig motor kan det vara bra att be ägaren att visa att det går att ta bort växelhuset. Sitter det fast eller om bultar går av så är det näst intill omöjligt att byta impeller till kylningen som är en slitdel. Eller så räknar du med att motorn är en bonus om den funkar.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Äh, det ska väl ändå dit elmotor om nåt år? Eller är det PK med ”fossilt” för nöjeskörning på sjön, till skillnad fr överallt annars? Det vore ju iofs helt i linje med det frikort som båtar verkar ha (ingen registrering, ingen skatt, etc) till skillnad fr alla andra motorfordon.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Stora skillnaden är väl att båtar går rätt lite. Min förra båt gick 15 timmar / år ungefär. Den jag har nu är från 2005 och har gått strax under 1000 timmar sedan ny - och det är nog ovanligt mycket.

Jag tror att det är ett större politiskt självmord i Sverige att börja reglera båtlivet än att höja bränsleskatten med 10 kr :-)

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Båtar liksom exvis snöskotrar går ju alltid trögt. Man får inget gratis. Det gör att förbrukningen blir rätt stygg på el.
Med det sagt. Jag går alltid med minst ett elbåtsprojekt i bakhuvudet. Jag tänkte länge att vår segelbåt skulle få elmotor men insåg efter ett tag att vi bränner kanske 10-20l diesel på ett år så det går nog inte att motivera varken kostnaden eller batteritillverkningen.

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Att el kommer på båtsidan är väl givet. Men det är som sagt andra utmaningar där och generationsskiftet ligger några/många år efter personbilarna.

Framtiden :)

Alternativt fortsätta köra förbränningsmotorer med större inblandning av fossilfritt för att slippa släpa runt på tonvis med batterier (även om fossilfri diesel och bensin inte heller är problemfritt (palmolja etc.)). https://www.neste.se/releases-and-n...in-eventuell-internationell-kommersialisering

Kanske är det mer akut att få väck gamla tvåtaktare som släpper ut massa oförbränd soppa (kanske ett miljö- snarare än klimatproblem).

/Johan

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Äh, det ska väl ändå dit elmotor om nåt år? Eller är det PK med ”fossilt” för nöjeskörning på sjön, till skillnad fr överallt annars? Det vore ju iofs helt i linje med det frikort som båtar verkar ha (ingen registrering, ingen skatt, etc) till skillnad fr alla andra motorfordon.

Det är ohemult dyrt att köpa elmotor till båt om man vill kunna köra i 20-25 knop med någon slags räckvidd, en båt gör ju av med många gånger mer energi än en bil per given sträcka. Jag har sett exakt noll planande elbåtar på vattnet.
Kollade senast vid årsksiftet ungefär på vad elkonvertering av vår 8m båt med inombordare skulle kosta kosta.
Nuvarande räckvidd på båten är ca 300 nautiska mil med dieselmotor. Det största paketet som går att köpa på evoy ger teoretiska 56 nautiska mil. Och då kostar det 3 miljoner att konvertera. Minsta paketet ger bara 19! sjömil range (34 kilometer) och kostar 1.5 miljoner.
Deras utombordare på 150hk kostar med räckvidd 18 sjömil 700.000 kr med minsta batteriet. 1.1miljoner med stora batteriet som ger 55 sjömil. Med stora batteriet väger kittet 1400 kilo. Alltså mer än en båt som är lagom stor för motorn brukar väga.
Vart man skulle kunna ladda den är ju nästa problem.
Om man kan tänka sig att åka runt i 3-5 knop så finns det ju redan rätt bra alternativ på marknaden faktiskt.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Jag roade mig med att kolla hur många bilar, båtar och snöskotrar det finns i Sverige.
Bilar: ca 5 miljoner
Snöskotrar: ca 320,000
Fritidsbåtar: man tror ca 800.000
Så, väldigt märkligt att just båtar inte registreras och är skattebefriade. Det är ju inte tillräckligt många för att beröra nån majoritet av befolkningen. Och om det nu skulle vara ”det är så lite” så är ju snöskotrarna ännu färre.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Jag roade mig med att kolla hur många bilar, båtar och snöskotrar det finns i Sverige.
Bilar: ca 5 miljoner
Snöskotrar: ca 320,000
Fritidsbåtar: man tror ca 800.000
Så, väldigt märkligt att just båtar inte registreras och är skattebefriade. Det är ju inte tillräckligt många för att beröra nån majoritet av befolkningen. Och om det nu skulle vara ”det är så lite” så är ju snöskotrarna ännu färre.
Det är rätt skumt att man kan köpa båt för flera miljoner som inte finns med i några register alls egentligen.
Registret avskaffades väl 1989 och ingen verkar så sugen på att återinföra det.
Körkort har det pratats om länge men det tror jag inte kommer bli av, möjligtvis för vattenskotrar där det sker mycket olyckor.

Akronym

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det är ohemult dyrt att köpa elmotor till båt om man vill kunna köra i 20-25 knop med någon slags räckvidd, en båt gör ju av med många gånger mer energi än en bil per given sträcka. Jag har sett exakt noll planande elbåtar på vattnet.
Kollade senast vid årsksiftet ungefär på vad elkonvertering av vår 8m båt med inombordare skulle kosta kosta.
Nuvarande räckvidd på båten är ca 300 nautiska mil med dieselmotor. Det största paketet som går att köpa på evoy ger teoretiska 56 nautiska mil. Och då kostar det 3 miljoner att konvertera. Minsta paketet ger bara 19! sjömil range (34 kilometer) och kostar 1.5 miljoner.
Deras utombordare på 150hk kostar med räckvidd 18 sjömil 700.000 kr med minsta batteriet. 1.1miljoner med stora batteriet som ger 55 sjömil. Med stora batteriet väger kittet 1400 kilo. Alltså mer än en båt som är lagom stor för motorn brukar väga.
Vart man skulle kunna ladda den är ju nästa problem.
Om man kan tänka sig att åka runt i 3-5 knop så finns det ju redan rätt bra alternativ på marknaden faktiskt.
För 3-4 miljoner får man ju en Candela.
Bärplan är nog det vettigaste alternativet innan batteriteknik + elmotor kommer ikapp samma vikt som en förbränningsmotor + bränsle för samma range.

Akronym

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det är rätt skumt att man kan köpa båt för flera miljoner som inte finns med i några register alls egentligen.
Registret avskaffades väl 1989 och ingen verkar så sugen på att återinföra det.
Körkort har det pratats om länge men det tror jag inte kommer bli av, möjligtvis för vattenskotrar där det sker mycket olyckor.
Vattenskoterkortet skulle ju komma till i sommar men är uppskjutet pga Corona

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
För 3-4 miljoner får man ju en Candela.
Bärplan är nog det vettigaste alternativet innan batteriteknik + elmotor kommer ikapp samma vikt som en förbränningsmotor + bränsle för samma range.
Jag kommer nog aldrig vilja köpa en båt som går i saltvatten med datorstyrda bärplan som ser till att båten balanseras. Båtar och elproblem går verkligen hand i hand.
Men något liknande men utan så fancy styrelektronik hade ju varit fint. Jag foilar ju med kite och det är verkligen en häftig känsla i hur lite friktion det är.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Vattenskoterkortet skulle ju komma till i sommar men är uppskjutet pga Corona
Det var sagt att båtkörkort skulle komma också. Jag var inbokad på kurs till och med. Sen la de ner allt ihop.
Så det där med vattenskoterkort tror jag när jag får se det.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Jo tack. Hade så sent som igår ett elfel som slog ut all styrning med elektronik (autopilot, follow up och non follow up-styrspak)
Inte helt optimalt men skönt att man har backup-system :)
Det där låter inte som en fritidsbåt.
Det är lite det som gör att jag gillar den gamla 2t Yamaha 90 på lilla båten. Om man bortser från utsläpp är den ett under av pålitlighet och går att laga med en skruvmejsel och skiftnyckel. Inga elektroniska reglage eller datorer 🙂

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Det är ju rätt sjukt att jag kan sätta min 8-årige sån bakom ratten på båten i hur-fort-som-helst. Krav på förarbevis för båtar som går 30+ knop är väl inte helt orimligt. Själv körde jag runt i en 4-meters Crescent med 25 hk från 12 års ålder.. :-)

Men som sagt, båtlivet är politiskt känsligt att reglera. Blev ju ramaskri när det infördes promillegräns!!

Elbåt av enklare slag som går fort kommer ta lång tid innan det blir verklighet. Däremot funkar deplacementsfart rätt bra, och det är ju en och annan som byter till el när förbränningsmotorn pajar. Är det för nödförflyttning ur farlig situation och för att ta sig in och ur hamn behövs inte flera timmars batterikapacitet, så just för segelbåtar är det en perfekt matchning - om man gillar att segla då och inte mest går för motor.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Den här motorn ser intressant ut med specat 17-18knop i 3,5h som räckvidd. https://visionmarinetechnologies.com/e-motion/180e

Hittar dock inget om vikt på batteriet..

Priset? 79000 USD för motor, batteri och skärm/reglage. 🤯 Ändå billigare än konverteringen ovan.

Det kittet har 60 kWh, alltså mindre än det minsta batteriet från envoy som bara hävdar 18 nm räckvidd (vid 25 knop iofs) mot över 60 nm i din länk. Någons uträkning är helt off eller så har det testat på extremt olika båtar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Det är bara bärplan a'la Candela som funkar för eldrift i hög fart skulle jag säga. En båt drar ju 5+ gånger så mycket bränsle som en bil.

Fast jag undrar hur en bärplansbåt fungerar när bärplan och skrov är fullt med havstulpaner..

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Xshore kör ju planande utan bärplan. Men de kostar ju några kronor.
Man börjar ju ställa lite krav på el-infran också när man kommer med 150kwh batterier och vill ladda över natten eller tom över lunchen.

bjrnn

Medlem
[OT] Happys båtforum
Xshore kör ju planande utan bärplan. Men de kostar ju några kronor.
Man börjar ju ställa lite krav på el-infran också när man kommer med 150kwh batterier och vill ladda över natten eller tom över lunchen.
xshore är väl mer en jolle till lyxyachter än än en användbar båt, ingen direkt räckvidd att tala om vad jag hört.

elbåtar behöver väl gå tillbaka till gamla skolan med långa och smala båtar likt pettersonbåtar om man vill få lite räckvidd.

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Deras spec var iaf för några år sen rätt bra. Sen vad den presterade i verkligheten vet jag inte. Det finns väl inte så många ex misstänker jag. Hittar inget på deras site nu, lär ju vara indikativt. Tidigare verkar de ha hävdat 2.5h i 25kn.

Pettersson är så klart the way to go i långa loppet. Man kan köra 10 kn med liten förbrukning om man bygger lätt och smalt. Det räcker väldigt långt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer