[OT] Happys båtforum

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Miljömässig breakeven på högre produktionsutsläpp kontra lägre förbrukningsutsläpp kommer ju efter ganska många körtimmar. Tvekmacka på man ens når dit under båtens livslängd. Vad snittar man för sträckor/förbrukningar på en båt? 150-250 liter på en säsong? Jämfört med en bil som kanske ligger på dryga 1000 liter per säsong.

mattel

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det kittet har 60 kWh, alltså mindre än det minsta batteriet från envoy som bara hävdar 18 nm räckvidd (vid 25 knop iofs) mot över 60 nm i din länk. Någons uträkning är helt off eller så har det testat på extremt olika båtar.
Ja, det är något som inte alls stämmer. Vision marin tech hävdar att det ska funka i båtar som förväntas ha en 180hk-motor annars också, men batteripaketet väger en del så det bör ju påverka båtens köregenskaper ordentligt.

Det vore klart intressant att se hur de fått fram siffrorna.

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det kittet har 60 kWh, alltså mindre än det minsta batteriet från envoy som bara hävdar 18 nm räckvidd (vid 25 knop iofs) mot över 60 nm i din länk. Någons uträkning är helt off eller så har det testat på extremt olika båtar.

Snabbt överslag. Om en vanlig 5-6 m fritidsbåt drar 1 l/M "blandad körning" så får jag det till ca 3 kWh/M (9 kWh i en liter bensin och ca 30% verkningsgrad i motorn).

Om en elmotor har typ 95% verkningsgrad och bra batterier håller ca 260 Wh/kg (siffra från batterierna i Tesla M3) ger det att det behövs 11,5 kg batteri för varje sjömils räckvidd (exklusive kapsling, tempreglering, etc gissar jag). En trettioliterstank hamnar alltså sannolikt på över 400 kg.

Som sagt är den typiska planande båten knappast ett alternativ för eldrift just nu. Bärplan eller (långsamt) deplacementsskrov är nog modellen

Bella Zero 6.3 verkar vara ett exempel på den senare kategorin. Maxhastighet 14 knop men minimal räckvidd i den farten. Räckvidd ca 16 M i 5 knop. Batteriet är på 160 kg och 26 kWh (162 Wh/kg)

Synd att den ser ut som ett badkar :)

bellazero.JPG

/Johan

Akronym

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Miljömässig breakeven på högre produktionsutsläpp kontra lägre förbrukningsutsläpp kommer ju efter ganska många körtimmar. Tvekmacka på man ens når dit under båtens livslängd. Vad snittar man för sträckor/förbrukningar på en båt? 150-250 liter på en säsong? Jämfört med en bil som kanske ligger på dryga 1000 liter per säsong.
När jag gick i plugget brukade våra lärare påstå att fritidsbåtar gick i genomsnitt 25M per säsong. Antar att snittet är räknat på samtliga 800k fritidsbåtar och att många inte rör sig en meter.
Utsläppen fritidsbåtar står för är ju mikroskopiska jämfört med t ex våra passagerarfartyg och vägfärjor.

Som du säger känns det som svårt nå breakeven med fritidsbåtar.
På passagerarfartygen finns ju större möjligheter till batteridrift. Tyvärr är det dock långt kvar innan ens den trafiken kan börja bli miljövänlig(are)

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Skyttlarna över älven här är designade för att vara elektriska. Sen var det någon som blev rädd för lätta fartyg plus is och satte dieslar i dem (obs hörsägen). Den senaste har batteri men också diesel som backup om jag fattat det rätt.
Helsingborg Helsingör går på el.
En av de lokala färjorna i Stockholm är väl också elektrisk sen ett par år?

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Flera av de stora rederierna verkar jobba, mer än greenwashing, på att bli mer miljövänliga mha vindkraft ffa.

Edit: bunker är dyrt...
Det finns också en hel del att vinna på ren planering här, ruttplanering, jit-anlöp och sånt.

Senast ändrad:

Akronym

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Skyttlarna över älven här är designade för att vara elektriska. Sen var det någon som blev rädd för lätta fartyg plus is och satte dieslar i dem (obs hörsägen). Den senaste har batteri men också diesel som backup om jag fattat det rätt.
Helsingborg Helsingör går på el.
En av de lokala färjorna i Stockholm är väl också elektrisk sen ett par år?
Ja jag skulle tillagt att den stadsnära och långsamtgående trafiken faktiskt rör sig åt rätt håll. Syftade mer på fartygen som går utåt i skärgården.

Helsingborg - Helsingör är rätt coolt att dom fått ihop. Men det är en kort sträcka och fartygen ligger stilla för att ladda (på bägge sidor om jag förstod det rätt)

Fartyget Sjövögen är förvisso en elbåt med batterier men går sedan en tid tillbaka som typ diesel-elektrisk för att kunna hålla samma tidtabell som resterande tonnage i Stockholms innerstad.
Hennes systrar valde man ju att bygga som rent diesel-elektriska utan batterier.
Skillnaden i förbrukning mellan vanlig dieseldriven och diesel-elektrisk i den trafiken är löjligt liten tyvärr

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Skyttelfärjor är ju perfekta att elektrifiera. Det är väl en del fjordfärjor som går på el också i föregångslandet till väst.

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Visst var den där med på båtmässan ett antal år. Rätt säker på att jag som liten grabb stått och beundrat.

Senast ändrad:

NON

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
När jag gick i plugget brukade våra lärare påstå att fritidsbåtar gick i genomsnitt 25M per säsong. Antar att snittet är räknat på samtliga 800k fritidsbåtar och att många inte rör sig en meter.
Utsläppen fritidsbåtar står för är ju mikroskopiska jämfört med t ex våra passagerarfartyg och vägfärjor.

Som du säger känns det som svårt nå breakeven med fritidsbåtar.
På passagerarfartygen finns ju större möjligheter till batteridrift. Tyvärr är det dock långt kvar innan ens den trafiken kan börja bli miljövänlig(are)
Runt 400 distans/år är rätt vanligt skulle jag säga för båtar man kan sova i, det blir runt 75 landmil, men på dom båtarna sitter det mycket sällan gamla 2-taktare som är den stora miljöboven, så att förbjuda gamla tvåtaktare kommer antagligen inte att ge så stor miljöpåverkan. Om vi tar min familj som exempel, utöver familjebåten som vi kan sova i så har vi en liten sportbåt med en gammal 60 hk yamaha tvåtaktare som används till vattenlek såsom att att dra ring osv och den tankar jag kanske 5-6 gånger per år och med tanke på att tanken är på 25 liter och sällan helt tom så blir det kanske totalt 100 liter bensin per år som den förbrukar. Med tanke på att motorn är 30 år gammal och fortfarande fungerar med minimalt underhåll så är det svårt att räkna hem en ny motor på en sådan båt ur vilket perspektiv man än väljer att titta ifrån.

Det stora problemet som jag ser det är att det fortfarande inte sitter katalysatorer på moderna utombordare när man numera har det på inombordare som går på bensin. Så även om jag skulle byta till en flång ny utombordare i samma storlek så blir det inte särskilt mycket miljövänligare förutom på låga varv där dom här 30% bränsle rakt ut i sjön finns då den nya motorn också saknar katalysator.

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Så här skriver Transportstyrelsen 2014

Vi uppskattar att det finns cirka 170 000 gamla tvåtaktsmotorer som används i Sverige. Problemet med dessa motorer är att de släpper ut en stor del (20-30 procent) av bensinen oförbränd i luft och vatten. Avgaserna innehåller PAH (polycykliska aromatiska kolväten) som är mycket skadliga för levande organismer.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Så här skriver Transportstyrelsen 2014

Vi uppskattar att det finns cirka 170 000 gamla tvåtaktsmotorer som används i Sverige. Problemet med dessa motorer är att de släpper ut en stor del (20-30 procent) av bensinen oförbränd i luft och vatten. Avgaserna innehåller PAH (polycykliska aromatiska kolväten) som är mycket skadliga för levande organismer.

Det är ju faktiskt ett riktigt miljöproblem! Bara NON:s lekbåt han skriver om ovan släpper alltså ut 20-30 liter bensin rakt ut i vattnet varje år. Sjukt att sånt fortf kan vara tillåtet.

NON

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det är ju faktiskt ett riktigt miljöproblem! Bara NON:s lekbåt han skriver om ovan släpper alltså ut 20-30 liter bensin rakt ut i vattnet varje år. Sjukt att sånt fortf kan vara tillåtet.

På låga varv skulle det vara så ja, men som tur är så gubbkörs båten aldrig förutom korta sträckor där det är hastighetsbegränsning. Verkningsgraden är mycket riktig dålig vid låga varv för äldre tvåtaktare och då går massa bränsle oförbränt rakt ut i sjön, 20-30 liter skulle säkert stämma bra om motorn oftast kördes vid 1000~1500 rpm, men på fulla varv så är mottrycket på avgassidan rätt och effektiviteten är i princip lika hög som en nyare fyrtaktare. Skandalen ligger i att det fortfarande inte är krav på katalysatorer på nya utombordsmotorer.

Nu har säkerligen en hel del motorer dött sedan undersökningen gjordes 2004 och siffrorna idag bör se helt annorlunda ut, men några äldre tvåtaktare finns naturligtvis fortfarande kvar. På båtklubben där jag ligger så kan man numera nog räkna antalet större tvåtaktare på ena handens fingrar.

NON

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Förgasartvåtaktare kanske skall tilläggas. Moderna insprutningsmotorer är väl i paritet med 4-taktarna om jag fattat det rätt?
Precis, de modernare tvåtaktarna med insprutning kan styra bränslemängden bättre på låga varv jämfört med den äldre förgasartekniken, så man behöver inte skämmas för att gubbköra en sådan, men evinrude har nu kastat in handduken och så vitt jag vet så finns det inte längre någon som tillverkar insprutade tvåtaktare.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Precis, de modernare tvåtaktarna med insprutning kan styra bränslemängden bättre på låga varv jämfört med den äldre förgasartekniken, så man behöver inte skämmas för att gubbköra en sådan, men evinrude har nu kastat in handduken och så vitt jag vet så finns det inte längre någon som tillverkar insprutade tvåtaktare.
Nån som vet mer om det där? Evinrude hade väldigt hög svansföring och ägs väl av Bombardier som har en del muskler. Varför la man ner?, gissar att det inte går att hänga med i regelverk som kräver lägre utsläpp framöver med tvåtakt...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Tråkigt hur som helst tycker jag, hade siktat in mig på en sådan om jag skulle behöva byta. Minimalt servicebehov, skönt att slippa både (ett av två) oljebyten och kamrem jämfört med nuvarande Yamaha.

Men å andra sidan så hoppas jag att den överlever länge till.

RN

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Vad sjutton gör solenoiden i en utombordare? Jag har bytt interna kabelhärvan i en Johnson från tidigt 80-tal (beställde en från USA). Efter bytet så klickar solenoiden bara när jag vrider på startnyckeln. Den är ju inte kopplad till något mer än att det går sladdar till startmotorn men vad gör solenoiden egentligen, är det bara ett relä?

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Tråkigt hur som helst tycker jag, hade siktat in mig på en sådan om jag skulle behöva byta. Minimalt servicebehov, skönt att slippa både (ett av två) oljebyten och kamrem jämfört med nuvarande Yamaha.

Men å andra sidan så hoppas jag att den överlever länge till.
Kvalitetsryktet var väl sisådär till skillnad från de flesta japanska fyrtaktare som verkar hålla väldigt bra.

xyz-saft

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Vad sjutton gör solenoiden i en utombordare? Jag har bytt interna kabelhärvan i en Johnson från tidigt 80-tal (beställde en från USA). Efter bytet så klickar solenoiden bara när jag vrider på startnyckeln. Den är ju inte kopplad till något mer än att det går sladdar till startmotorn men vad gör solenoiden egentligen, är det bara ett relä?
Rent krasst bara ett relä som klarar väldigt höga strömmar (ska ju klara av strömmen som går genom startmotorn, som kan bli väldigt hög).

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Kan också vara att solenoiden drar in startmotorns drev så den kan driva runt motorn och sen tarvlig den när motorn startat.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Nån som vet mer om det där? Evinrude hade väldigt hög svansföring och ägs väl av Bombardier som har en del muskler. Varför la man ner?, gissar att det inte går att hänga med i regelverk som kräver lägre utsläpp framöver med tvåtakt...

Efter två skurna växelhus på 3 respektive 5 år gammal motor så saknar jag inte vår e tec det minsta. Men 2 takts v6 motor på 3,4 liter går rätt najs när den väl funkar 😁

Belse

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Har en detalj på båten som måste målas om, har penslat den med gelcoatfärg, men var svårt att få den släta fina ytan med en pensel. Går det att sprutmåla gelcoat eller är den för tjock och seg för en färgspruta?

Konvalj

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Har en detalj på båten som måste målas om, har penslat den med gelcoatfärg, men var svårt att få den släta fina ytan med en pensel. Går det att sprutmåla gelcoat eller är den för tjock och seg för en färgspruta?

Om du målar med pensel behöver du topcoat och inte gelcoat. Topcoat kan du göra själv med paraffin och gelcoat.

Du kan måla tjockt med topcoat och slipa och polera för att få en fin yta, men gel/topcoat är ganska tradigt att slipa. Eller så kan du använda toplac, som är mer som vanlig färg. Se bara till att färgen är för under vattenlinjen om det är där du ska måla.

Belse

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Om du målar med pensel behöver du topcoat och inte gelcoat. Topcoat kan du göra själv med paraffin och gelcoat.

Du kan måla tjockt med topcoat och slipa och polera för att få en fin yta, men gel/topcoat är ganska tradigt att slipa. Eller så kan du använda toplac, som är mer som vanlig färg. Se bara till att färgen är för under vattenlinjen om det är där du ska måla.
Det är Biltemas tvåkomponent gelcoatfärg, och det är över vattenlinjen, en aluminiumplåt som sitter som lock över motorrumsventilationsutblåset. Vad för paraffin ska man blanda med för att få en topcoat, och blir den mer lättutflytande med paraffin i?

Akronym

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Det är Biltemas tvåkomponent gelcoatfärg, och det är över vattenlinjen, en aluminiumplåt som sitter som lock över motorrumsventilationsutblåset. Vad för paraffin ska man blanda med för att få en topcoat, och blir den mer lättutflytande med paraffin i?
Gelcoat härdar inte i kontakt med syre. I en form kan man använda gelcoat för att gelcoat en hamnar mellan form och glasfiber/kolfiber och därför inte blir utsatt för syret i luften.
Ska man lägga på gelcoat när det inte är formgjutning så har man i parrafin som lägger sig som en barriär mot syret och då kallas det topcoat

Påverkar inte viskositet en nämnvärt
Bör ju finnas på Biltema det med :)

Belse

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ja, hittade en paraffinflaskapå Biltema som ska blandas i gelcoaten, men det som jag redan har provat att måla verkar då ha härdat utan paraffin iblandat...

knaper

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ytlagret kanske inte härdar och kan kanske i teorin samla på sig smuts och missfärga lättare. Kanske kan du stryka över lite paraffin så härdar ytlagret också?

Disclaimer: Metod hämtad från helt annan bransch.

Belse

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Stod på burken att man skulle täcka över det målade med gladpack, nu har jag fått förklaringen till varför, men känns då härdat ändå tycker jag, men kan ju täcka över med plast över natten som backup...

Konvalj

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Stod på burken att man skulle täcka över det målade med gladpack, nu har jag fått förklaringen till varför, men känns då härdat ändå tycker jag, men kan ju täcka över med plast över natten som backup...

Om ytan är hård och inte går att repa med naglarna så har det antagligen härdat. Det som händer när man använder gelcoat utan paraffin är att ytan förblir lite klibbig. Om det inte härdat på ett par dagar så kommer det antagligen inte göra det, och då måste du få bort den ohärdade innan du kan måla på ny. Ohärdad gelcoat kan man (hjälpligt) mjuka upp med aceton.

Hur som helst så tycker jag du ska använda toplac om det är ovanför vattenlinjen. Toplac går bra att spruta, men den flyter också ut väldigt bra så med pensel kan man få tillräckligt bra resultat. Om gelcoaten du använde först har härdat kan du slipa den jämn och måla över med toplac.

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Gick på båten med rubbing och polermaskin och det var ju som trolleri :)

Svårt att få på bild men det blev enorm skillnad.
20210603_202456.jpg

Ska vaxa ikväll och förhoppningsvis kunna sjösätta i helgen.

Nu till en ny fråga, När det gick att putsa upp gelcoaten så bra så ser de gamla klibborna verkligen trista ut. Vad är bästa metoden att få bort dem?
20210603_210109.jpg20210603_210152.jpg

/Johan

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Jag bangade och lämnade bort båten för tvätt och polering. Den var liksom bortom räddning red an när jag köpte den och det har inte blivit bättre. Nu ser den riktigt hygglig ut.

Värma och skrapa med t.ex. isskrapa hade jag prövat. Det kulle göra mycket för looken att få bort dem.

https://www.dekaltrim.nu/Products?name=Uttern&code=no har lite dekaler som kanske går att pyssla ihop något snyggt av sen! De borde rimligen kunna göra en 500 istället för 560 utan större insats.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer