[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Någon med erfarenhet av liten båt och elektrisk utombordare?

Kollat både Jula och Biltema, verkar som man får lägga runt 2000:- för något användbart plus ~1000 för ett batteri.
Något man ska undvika?

Är det bara skräp eller funkar det ok? Ruttnat ur på krånglande bensinmotorer och sulla med bensin.

Det blir nog bara kortare turer runt sjön....
Funkar fint, jag kör el på gummijollen och även till roddbåten som komplement till 2-taktaren när jag fiskar. Men se till att du köper ett batteri som tål djupurladdningar.

[OT] Happys båtforum
I dessa dagar skulle jag sikta på något LiFe faktiskt, de är rätt billiga nu.
Beroende på hur mycket du skall köra förstås.
Men eftersom man normalt inte laddar ur mer än 50% av Ah ur blybatterier så är 40ah rätt mycket när man har LiFe som man i princip kan tömma.

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum

Bilagor

• 13754C99-1E18-4336-B39A-CECA685EBE2C.jpeg
    13754C99-1E18-4336-B39A-CECA685EBE2C.jpeg
    304.1 KB · Besök: 127
[OT] Happys båtforum
Lite det som var min poäng. Om man måste kånka så är ju life ännu mer fördelaktigt.
Edit: det där var ju tydl tom li-ion. Ännu lättare än life

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Någon med erfarenhet av liten båt och elektrisk utombordare?

Kollat både Jula och Biltema, verkar som man får lägga runt 2000:- för något användbart plus ~1000 för ett batteri.
Något man ska undvika?

Är det bara skräp eller funkar det ok? Ruttnat ur på krånglande bensinmotorer och sulla med bensin.

Det blir nog bara kortare turer runt sjön....

Köpte en billig elmotor till brorsa, den har funkat så vitt jag vet. Var nog jula. Har kört en del med Biltemas gula AGM, väger väl 25 kg och kostar typ 2000 men tycker det varit bra. Har gått över till LiFePO4 men det kostar ju flera gånger mer än en sån motor..

[OT] Happys båtforum
Köpte en billig elmotor till brorsa, den har funkat så vitt jag vet. Var nog jula. Har kört en del med Biltemas gula AGM, väger väl 25 kg och kostar typ 2000 men tycker det varit bra. Har gått över till LiFePO4 men det kostar ju flera gånger mer än en sån motor..

Ja, lite synd att de är så sjukt dyra, hade varit kul att ha prylar för att "rädda" kasserade laptopbatterier så man kunde ha byggt ett eget batteripack. =)

[OT] Happys båtforum
Det är ju inte supersvårt. Finns billiga punktsvetsar som bara är ett kretskort och ett batteri.
Bms för de här modesta uttagen bör inte behöva vara så dyrt heller.
Det är väl lite en fråga om hur mycket krav på driftsäkerhet man har.

[OT] Happys båtforum
Ja, lite synd att de är så sjukt dyra, hade varit kul att ha prylar för att "rädda" kasserade laptopbatterier så man kunde ha byggt ett eget batteripack. =)

Ah. Minnkota och Motorguide är väl de "bra" märken som folk brukar köra med. Jag har haft ett par Watersnake som fungerat helt ok, på tal om motorerna istället.

[OT] Happys båtforum
Det är ju inte supersvårt. Finns billiga punktsvetsar som bara är ett kretskort och ett batteri.
Bms för de här modesta uttagen bör inte behöva vara så dyrt heller.
Det är väl lite en fråga om hur mycket krav på driftsäkerhet man har.

På tal om BMS. De gula du länkade där uppa saknade väl BMS om jag inte minns helt fel? Jag orkar inte kolla nu men har för mig det.

[OT] Happys båtforum
Ja jag vill också minnas det. Balanserade celler på fabrik och en laddare som inte överladdar skall tydligen räcka för de där om jag fattat det rätt.
Man får väl kolla tillåtet uttag och att man har god marginal till det antar jag.

[OT] Happys båtforum
Ja jag vill också minnas det. Balanserade celler på fabrik och en laddare som inte överladdar skall tydligen räcka för de där om jag fattat det rätt.
Man får väl kolla tillåtet uttag och att man har god marginal till det antar jag.

Ah ok. Det stämmer säkert. Jag har ingen koll alls på sånt men vet jag kollade på just de batterierna en gång men att det inte blev köp förmodligne pga av det.

[OT] Happys båtforum
Har inte djupforskat i det skall jag säga. Jag har bara tittat på mycket större bankar typ 10-20kwh och 48 el 96V, och då är det inte aktuellt.

[OT] Happys båtforum
Angående kätting eller någon form av lina/tamp till förtöjningsboj. Tror alla gånger en enkel polyprop eller dylikt håller bättre för hemmabruk än vad en motsvarande kätting skulle göra. Balansvikt eller nedspänd är väl tycke och smak. Men skulle man kompensera med att istället ta till en grövre kätting, får man ta i beaktning att, beroende på djupet, kan kättingens egenvikt överstiga bojens flytkraft. Typiskt tråkigt.

[OT] Happys båtforum
Haha fail på den! Jag köpte en blyad lina tillslut. Tror det blev bra.
Djupet är förresten hela 50cm men bojen är liten så vem vet vilket som skulle varit tyngst :)

[OT] Happys båtforum
Hjälp! Plötsligt började motorn gå illa och jag behöver båten nästa vecka. Kan tänka mig att verkstäderna är dränkta av nya båtägare som gått på under midsommarhelgen... Från att funka perfekt som vanligt så fanns plötsligt ingen tomgång. Med luftburken på går den bara med väldigt högt varv:

Utan luftburk så går varvtalet upp och ner och den skjuter eld (fick inte med just det på film)

Nån som har tips på vad det kan vara eller tips på verkstad som tar Suzuki inom säg en timme från Stockholm...

[OT] Happys båtforum
OK, nyvunnet intresse och därmed nya frågor!?

Jag tänkte fiska från båt i liten sjö, med två barn 5-7 år (och förhoppningsvis en fru ibland), samt dra på utflykt till någon ö eller bara andra sidan sjön (för små barn är även små äventyr stora). Huvudsyftet är förmodligen för att jag tröttnat på svårt fiske från land samt att det är en rolig grej för barnen. Har bil och uppställningsplats, men ingen båtplats eller tillgång till sådan, samt typ noll intresse för att lägga hälften av tiden på att flytta och lägga i/ta upp båt varje gång man ska iväg. Vid sjön jag har i åtanke att vistas i ligger det både risiga båtar med kätting runt träd lite kors och tvärs, samt fina båtar på pallbockar. All mark är kommunal och jag förmodar att man inte får lägga en båt hur som helst (men de som betalar omkring 10 miljoner för hus vid sjön tycker säkert att de har rätt till det..). Jag vill ro, inte ha någon motor. Antar att jag letar efter en liten roddbåt mao.

Är det en utopi att få ihop tillgång till båt utan tillgång till tid eller båtplats? Lägger man en skräpig båt vid sjön som "alla" andra eller bör man ha lite finare båt på kärra och köra varje gång? Hur liten båt kan man ha och ändå få full funktion för 3-4 personer (gärna tips på modell och typ)? Ska man med dessa förutsättningar ha en kanadensare istället (som jag antar är förhållandevis dålig att fiska från)? Eller ska man nöja sig med att hyra båt av någon fiskeklubb som hyr ut per dygn (så övernattning hinns med)? Tips på sådant uthyrningsställe i Göteborg/Partille/Lerum typ?

Nu är jag alltså exakt som en sådan som går in på happy och frågar efter en rolig cykel som kan göra allt och får kosta 3 000 kr. Och som har kvar plastskivan bakom kassetten också förmodligen..

[OT] Happys båtforum
En sån var ju första spontana tanken. Men 30 bananer på "det nya intresset" (som min fru kallar det) är svårt tror jag. Och försvinner inte en sådan på en kvart från sjön i närheten till storstaden?

[OT] Happys båtforum
En sån var ju första spontana tanken. Men 30 bananer på "det nya intresset" (som min fru kallar det) är svårt tror jag. Och försvinner inte en sådan på en kvart från sjön i närheten till storstaden?

Begagnad?

Ryds 425 mfl eller motsvarande från Uttern eller Askeladden finns det väl annars drivvis av runt om i landet annars. Vilken plasteka som helst uppfyller väl kraven egentligen?

Jag föredrar dock alu för båtar som förvaras lite oordnat. Det håller bättre för det är min erfarenhet.

[OT] Happys båtforum
Begagnad?

Ryds 425 mfl eller motsvarande från Uttern eller Askeladden finns det väl annars drivvis av runt om i landet annars. Vilken plasteka som helst uppfyller väl kraven egentligen?

Jag föredrar dock alu för båtar som förvaras lite oordnat. Det håller bättre för det är min erfarenhet.
Har trålat Blocket, men priserna är väl ganska höga på bättre begagnade saker upplever jag det som. 30 är ju nypris såklart. Sett någon Linder för ca 20..

Det är väl min spontana tanke också - att vilken plasteka som helst borde fungera (även om en oförstörbar alubåt hade känts bättre att lämna i skogen..).

Blir det för liten båt om man går ner till 380?

[OT] Happys båtforum
Min far fick en liten plastbåt i konfirmations-present för 50 år sedan... Den har funkat med minimalt underhåll så jag tycker att man nödvändigtvis inte måste ha en aluminiumbåt om man inte behöver glänsa sig i glansen

[OT] Happys båtforum
Min far fick en liten plastbåt i konfirmations-present för 50 år sedan... Den har funkat med minimalt underhåll så jag tycker att man nödvändigtvis inte måste ha en aluminiumbåt om man inte behöver glänsa sig i glansen
Låter ju lovande. Glansen på en alubåt försvinner ju också ganska snabbt och ersätts av en matt och ganska dassig yta..?

[OT] Happys båtforum
Vad betalar jag för den här? Funktionell för beskrivet ändamål? Inkluderar trailer och motor med tveksam funktion (som jag därtill inte vill ha). Sandström 380. Nypris idag 15k vad jag förstår. Årsmodell någonstans kring 2010-2015.

C453662C-9BB9-49BD-BF79-AA608E653796.jpeg

[OT] Happys båtforum
Om du har nära till sjön, så funkar en enkel upptagningsvagn att transportera båten på. Hade min Askeladden segelkombi på en sådan. Tror det var en Fogelsta. Man kunde både använda den som handkärra och koppla den på kroken.

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Inte så nära som jag önskat, men inte mer än fem minuter med bil. Men om man nu gör så, var ställer man bil och släp medan man är ute? Känns inte helt självklart. Ska man då dessutom först lägga i båten, sen lämna bilen och hämta barn, cyklar och packning, och därefter göra det omvända efter avslutad tur blir det för mycket arbete tycker jag.

[OT] Happys båtforum
Har ju ingen koll; menar du att man har båten och kärran vid sjön för smidigare hantering? En sån där båt jag visade bild på ovan väger ca 100 kg, och det släpar jag lätt en bit upp på land tänker jag..

[OT] Happys båtforum
Vad betalar jag för den här? Funktionell för beskrivet ändamål? Inkluderar trailer och motor med tveksam funktion (som jag därtill inte vill ha). Sandström 380. Nypris idag 15k vad jag förstår. Årsmodell någonstans kring 2010-2015.

Visa bilaga 498339

Det finns ju fler alu-båtar än Linder. Alloycraft, Kimple mfl och flera dessutom specifikt inriktade på fiske. Finns även gummibåtar även om fiske kanske inte är optimalt. Med lite letande tror jag du finner en aluminiumbåt med liten fyrtaktare (2-4hkr) för tänkt pris. Att alltid ro är nog meckigt, lite motvind och trötta barn danar karaktär.

/David med en Ryds 435a

Bilagor

• C616AD29-036C-4246-A8FF-32E24041F151.png
    C616AD29-036C-4246-A8FF-32E24041F151.png
    305.5 KB · Besök: 56
[OT] Happys båtforum
Inte så nära som jag önskat, men inte mer än fem minuter med bil. Men om man nu gör så, var ställer man bil och släp medan man är ute? Känns inte helt självklart. Ska man då dessutom först lägga i båten, sen lämna bilen och hämta barn, cyklar och packning, och därefter göra det omvända efter avslutad tur blir det för mycket arbete tycker jag.

I sjön jag bor bredvid finns det tre inläggningsplatser, folk parkerar lite hursom kring dessa utan större problem. Så med 5 minuter till sjön tror jag också på oreggad, billig upptagningsvagn och traila varje gång. Du kan ju t.o.m. ha alla prylar i båten och lär vara smidigt att komma iväg.

[OT] Happys båtforum
Det finns ju fler alu-båtar än Linder. Alloycraft, Kimple mfl och flera dessutom specifikt inriktade på fiske. Finns även gummibåtar även om fiske kanske inte är optimalt. Med lite letande tror jag du finner en aluminiumbåt med liten fyrtaktare (2-4hkr) för tänkt pris. Att alltid ro är nog meckigt, lite motvind och trötta barn danar karaktär.

/David med en Ryds 435a
Tack för tips! De där rena "fiskebåtarna" är som jag förstår det plana i botten för att komma fram överallt. Antar att man offrar lättroddheten en aning då?

Alltså jag talar ju utifrån noll erfarenhet så det där med att ro kanske är roligare i teorin än praktiken, men samtidigt är jag totalt orädd för fysiskt arbete och till viss del är det tjusningen med det hela. Motor är brötigt, meckigt och stör mest naturupplevelsen tänker jag, åtminstone i förhållande till ambitionen att guppa runt med barnen lite snarare än att fiska av så mycket vatten som möjligt eller transportera sig långt etc.

[OT] Happys båtforum
I sjön jag bor bredvid finns det tre inläggningsplatser, folk parkerar lite hursom kring dessa utan större problem. Så med 5 minuter till sjön tror jag också på oreggad, billig upptagningsvagn och traila varje gång. Du kan ju t.o.m. ha alla prylar i båten och lär vara smidigt att komma iväg.
Har aldrig tittat på området utifrån att lägga i en båt. Ska undersökas! Dock är det ganska tätbebyggt och trångt. Vill inte heller bara en r*v som parkerar stora firmabilen med loggor på hela sidan rätt i ett dike...?

[OT] Happys båtforum
5 km kör man utan vidare med en upptagningsvagn, bara man tar det lugnt.
Kan du ha båten hemma när den inte används och lämna bil och trailer vid sjön när du är ute med båten, så är det enklast.

Edit: Finns det ingen bra iläggningsplats, så är det förstås lite bökigare.

[OT] Happys båtforum
Det låter som Drevviken :). Väldigt mkt båtlik där på vissa platser.
Jag skulle satsat på en gummibåt runt 3-3,5 meter med en elmotor. Ta den på taket ner till sjön, du lyfter upp den själv. Enkel att hantera och går att fiska ifrån själv, ska man meta funkar det med barnen också. Eller en aluminumtakbåt, typ Kimple, AluCraft osv som redan nämnts. Typ https://www.blocket.se/annons/skaraborg/latt_aluminiumbat_for_taktransport/96256888

Känns som det viktigaste är enkelhet och att båtåkandet blir av. Risken är ju stor annars att det blir ett för stort projekt att få i båten i sjön och att du kommer dra dig för att göra det.

Alternativ 2, gör som alla andra. Köp en billig roddbåt för en tusenlapp eller två och lägg den i strandkanten och lås med en kätting. Vill man lyxa så bygg en enkel sjösättningsramp (typ stegmodell) så är i och uppdragning enkelt också.

Tillbaka
Topp