[OT] Happys båtforum

Mårten

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Tack för input. Får labba lite helt enkelt 👍
Värme låter ju som ett trevligt alternativ om det är en framkomlig väg.

/Johan

Ta't lugnt bara. Tror inte att det blir några stora skador, men tänker att gelcoaten kan bli lite ledsen om den blir för varm. Det sägs (bland gubbarna på diverse uppläggningsplatser) att dekalerna börjar korva sig eller annars visa att det blir varmt innan man åstadkommer någon skada på plasten dock. Ingen aning om det ligger något i det eller om det är som många andra "sanningar" som florerar. :)

Senast ändrad:

Besv

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
I många fall kan enkelhet tilltala men när man har fru och barn med sig så så är en toalett extremt välkommen, även möjligheten att göra lite mat och kanske hålla lite mat kyld mat ngt dygn. Jag upplever att efter vi fick lite mer bekvämligheter ombord, speciellt om man sover i båten så är det väldigt skönt med en toalett.

Jag gillar även att sitta skyddad från vind/regn mm om det skulle börja regna, el ibland kan det komma en skur ngn timme sen blir fint igen och då är det skönt att kunna sitta skyddad.

Så jag hade gått upp en dm el två i bredd och kollat på ex Aquador 23 el Hyttbåtar typ Merry Fisher 695. K

pirx

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Om man skulle ha en liten motorbåt (typ 5.5x2m) på trailer, antingen egen eller om man hyr en dag eller så...
är det någon som råkar veta var i sydvästra skåne det vore bra (bäst menar jag såklart) att sjösätta den (heter det så?) över dagen?

Jag var i Barsebäck hamn en sen eftermiddag, och där dök det upp en snubbe som skulle testa sin motorbåt (han var pratglad och berättade mycket om motorrenoveringen och annat...). Han sjösatte den i hamnen där, och ställde den lilla trailern på en ficka på parkeringen alldeles i närheten som var för liten för bilar.

Jag fick inte intrycket av att han var medlem där, eller att han betalade för den korta sjösättningen ens. Men det borde han antagligen va? Jag antar att man betalar i alla hamnar för att använda rampen?

Och om det är fint väder och en förmiddag, då kan det nog ändå vara klurigt att hitta en plats för sin lilla trailer i närheten i barsebäck skulle jag tro.

Så råkar någon ha tips på någon lämplig hamn eller så?

För det är nog bara att inse att jag inte kommer hinna/orka skaffa egen båt i år. Hela den här grejen med båt/båtplats är lite som hönan eller ägget.
Men jag kan iaf
1. ta kustskepparen
2. hyra en båt en dag eller två för att öht se om detta verkar vara något för mig (i verkligheten)

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Pendeln svänger fram och tillbaka. Nu börjar vi fundera på om man kanske inte ska ha en DC ändå. Lär ju vara större chans att övernattningar blir av då jämfört med tält, med tanke på barn. Bara det går att bädda upp soffan rimligt så att fyra personer kan sova något sånär anständigt, och straffet jämfört med en BR är ju inte superstort.

Men men, det var inte frågan, utan varför det inte finns några DC med aluskrov (förutom XO)? Tänker tex Yamarin och Finnmaster som ju både har finfina DC-modeller och omtycka alu/plast-båtar. Det borde väl vara lätt som en plätt för dem att bygga DC-modeller på aluskroven?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Ang ramper - i stockholmsområdet är det inte så tätt mellan de officiella ramperna som är öppna för allmänheten. Kanske är det samma i dina trakter.

Men här i Nynäshamn finns det hela tre stycken och det går nog att parkera över dagen på alla tre ställena också. Vilket givetvis avspeglas i att det är rätt mycket sportfiskare här, på vår- och hösthelgerna står det en hel del trailerekipage parkerade.

En del ramper i stockholm har bara öppet vår och höst för att försöka hindra vattenskoterfolket att sjösätta..

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
En grej som jag skulle behöva lite input kring från folk som varit med: Är det jämförbart med tält att sova på en vettig solbädd med kapellet uppfällt? Tänker främst på temperatur och komfort. Att det blir ljusare är uppenbart. För om man ändå inte kan sova på bädden så känns det ju nästan som att det inte finns någon direkt anledning att ha en daycruiser så länge barnen ska med (om man inte skaffar en så stor att de får plats i ruffen, men det känns inte aktuellt).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Är det bäddbart går det ju att sova, men jag tror inte det går på alla båtar.

Sen är ju den stora nackdelen med DC/HT att man ofta behöver gå på skarndäck för att komma till fören. Fast det är bättre på nyare båtar där det ofta går att öppna ett fönster och gå fram den vägen. Med barn blir det rätt knöligt annars.

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Är det bäddbart går det ju att sova, men jag tror inte det går på alla båtar.

Sen är ju den stora nackdelen med DC/HT att man ofta behöver gå på skarndäck för att komma till fören. Fast det är bättre på nyare båtar där det ofta går att öppna ett fönster och gå fram den vägen. Med barn blir det rätt knöligt annars.
Jag håller på med en lista... :) Tyvärr är min favorit Yamaha 63DC just en sådan som inte verkar gå att bädda "dubbelsäng" med i soffan. Däremot Finnmaster T6, Flipper 650, och AMT 210 DC mfl har ju stora, platta och fina bäddar i soffan.

Och alla moderna har öppningsbart fönster och grabbräcken vid fören men det är klart det blir mer balansakt än en BR.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Å andra sidan så har man kanske mera nytta av utrymmet i ruffen om man har övernattningsambitioner. Fram sitter aldrig någon i våran båt. Det ryms 5 i soffan och 2 i framstolarna, fler om det är barn.

Jag hade inte samma budget så jag kollade på äldre båtar :-)

H.

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Å andra sidan så har man kanske mera nytta av utrymmet i ruffen om man har övernattningsambitioner. Fram sitter aldrig någon i våran båt. Det ryms 5 i soffan och 2 i framstolarna, fler om det är barn.
Mmm, jag tror att sittplatserna räcker till även med en DC, förutsatt att man har en bra U- eller L-soffa. Sen är ju båtarna klassade för lite olika många personer, men jag antar att det inte är hela världen om man stoppar ner någon extra? Tex Yamarinen är godkänd för 6 personer men jag tror att man med lätthet får plats fyra vuxna och fyra barn.

Jag hade inte samma budget så jag kollade på äldre båtar :-)
Jo, dyrt är det. Dessutom åker man ju snabbt kana nerför det sluttande planet när det alltid är en av de billigaste/minsta/enklaste modellerna man kollar på. Då jämför man ju lätt med de dyrare alternativen och plötsligt är ju Yamarinen billig som bara kostar en halv miljon. :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Mmm, jag tror att sittplatserna räcker till även med en DC, förutsatt att man har en bra U- eller L-soffa. Sen är ju båtarna klassade för lite olika många personer, men jag antar att det inte är hela världen om man stoppar ner någon extra? Tex Yamarinen är godkänd för 6 personer men jag tror att man med lätthet får plats fyra vuxna och fyra barn.

Jag antar att det är vikten som spelar roll egentligen, jag skulle itne ha några betänkligheter att göra som du tänker iaf.

OskarLodin

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Nu verkar det klubbat och klart med förarbevis på vattenskoter. Fantastiskt =)
Ett tips till den som vill få förarbevis för vattenskoter både smidigare och billigare är att ta förarintyg för båt och sedan växla in det mot ett vattenskoterkort nästa år. Det tänker jag göra.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Nu är båten i sjön, senare än någonsin. Märkligt nog hade mina fasta förtöjningar för aktern fått fötter medans de till fören låg där de ska. Lyckades pricka rakt mellan y-bommarna trots halv storm.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Jag har förarintyg för högfartsbåt taget på medborgarskolan på 90-talet, det kanske också är värt något! :)

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
La också i båten sensationellt sent, dvs nyss. Tyckte kättingen i bak var löjligt rostig så tänkte, den byter vi nästa gång jag kommer ut.
Ser ett meddelande på fb igår på den lokala gruppen att båten slitit sig :(
Jaja plasteka gonna take some hits.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Jag kör med Polyropes fjädrande förtöjningslinor, följer med en instruktion för hur man fulsplitsar dem också. Kostar nästan inget på Clas Ohlson. Köp inte onödigt grova för då tappar man en del elasticitet.

Edit: Verkar inte säljas på CO längre men finns på andra ställen. Poly ropes storm.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Nu verkar det klubbat och klart med förarbevis på vattenskoter. Fantastiskt =)
Äntligen! Men jag är fortfarande beredd att äta upp en hatt om det kommer efterlevas och ge resultat. Tex så verkar polisen inte ha stöd att ta hand om förarintyg direkt på plats.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Äntligen! Men jag är fortfarande beredd att äta upp en hatt om det kommer efterlevas och ge resultat. Tex så verkar polisen inte ha stöd att ta hand om förarintyg direkt på plats.
Nej det skulle förvåna mig också om det gav resultat på riktigt. Det är ju ännu mer sällan man ser polis på vattnet än på vägarna.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Nej det skulle förvåna mig också om det gav resultat på riktigt. Det är ju ännu mer sällan man ser polis på vattnet än på vägarna.
Jag lever en del av livet nära rampen vid Kanaanbadet, Stockholms "hot spot" för skoterbus nr 2 efter Hornsberg tror jag. Och vi har fått dit polisen och kustbevakningen ett antal gånger faktiskt, de har en del båtar, ribs och skotrar i Mälaren. Har också en känsla av att det är lite lite mindre bus i år än tidigare men fortfarande vågar man inte ropa hej så här snart på säsongen...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Den rampen är väl stängd sommartid just av den orsaken? Synd att det ska behöva gå ut över andra såpass. Å andra sidan, när jag sjösatte där så var det nästan så att den femmetersbåten kändes i största laget på den lilla rampen.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Den rampen är väl stängd sommartid just av den orsaken? Synd att det ska behöva gå ut över andra såpass. Å andra sidan, när jag sjösatte där så var det nästan så att den femmetersbåten kändes i största laget på den lilla rampen.
Nej, den är inte stängd, den var stängd en kortis när den renoverades/byggdes om för några år sedan. Lilla "rampen" i Ålsten är stängd. Jag har försökt stänga Kanaanrampen och misslyckats.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Nu är båten i sjön, senare än någonsin.
Nu är båten i sjön sedan i fredags, ungefär samma tid som vanligt.
Startade motorn? Nej. Startrelät klickar inte, så startmotorn går inte. Glapp någonstans eller kanske dött startrelä. Bad en mek kolla på det, men har inte fått någon respons än.
Har plats näst intill rampen, så vi kunde knuffa dit den och dra in den med tamparna.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Nej, den är inte stängd, den var stängd en kortis när den renoverades/byggdes om för några år sedan. Lilla "rampen" i Ålsten är stängd. Jag har försökt stänga den och misslyckats.
Ah, det var ju den jag använde. Visste inte att det fanns en till ramp och har uppenbarligen ingen koll på område.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Det finns tre allmänt tillgängliga ramper här, och inga problem med vattenskotrar. Däremot massa folk som åker hit och fiskar.. :-)

OskarLodin

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Kommer det funka så? Kan jag få ett vattenskoterkort baserat på min kustskeppare?

Ja, under en övergångsperiod kommer det vara möjligt. Står mer på sida 66 i propositionen:

"Förarintyg för fritidsbåt, manöverintyg för högfartsbåt eller kustskepparintyg utfärdat av Nämnden för båtlivsutbildning före den 1 maj 2022 och intyg om utbildning för fartygsbefälsbehörighet som utfärdats före den 1 maj 2022 ska ge föraren rätt att framföra vattenskoter med stöd av intyget till och med den 30 april 2023. Ett sådant intyg ska medföras ombord tillsammans med en giltig identitetshandling och på begäran visas upp för en polisman eller kustbevakningstjänsteman.
Den som har något av de nyss nämnda intygen ska kunna få ett förarbevis utfärdat efter ansökan utan att föreskriven utbildning har genomgåtts. En sådan ansökan ska ha getts in senast den 30 april 2023."

Mikva

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Har Seglarintyg 1 sedan tidigare, men man kanske skulle passa på att ta Förarintyg för fritidsbåt i sommar. Några tips på bra online-utbildningar & kursmaterial för självstudier? Gärna centralt i Stockholm, om det nu har någon betydelse när det är online.

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
En granne på bryggan (där vi förtöjer med akterboj) hade nån utläggning om att lina håller bättre än kätting som korroderar. Finns ju mooringlina med bly för att få mer tyngd https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/bojar-bojforankring/mooringlina.

För egen del var jag först på plats på vår lilla brygga för knappt två veckor sen :)
20210605_142754.jpg

/Johan

L.and

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
8En granne på bryggan (där vi förtöjer med akterboj) hade nån utläggning om att lina håller bättre än kätting som korroderar. Finns ju mooringlina med bly för att få mer tyngd https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/bojar-bojforankring/mooringlina.

För egen del var jag först på plats på vår lilla brygga för knappt två veckor sen :)
Visa bilaga 496244

/Johan
Det förklarar varför du var så snabb på svartklubben i en annan tråd. Föräldrarnas båt ligger snett över bryggan...

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Jag tänker att det inte riktigt tål att sitta året runt under vetten men det gjorde ju å andra sidan inte kedjan heller :)

När vi hade båt på Lidingö, fick inte bojen ligga i under vintern. Vi (alla?) fäste kättingen I ett rep som fästes i bryggan.
Kanske inte lösning för dig, men ett sätt att undvika att kätting/bojlina sitter i isen.

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
När vi hade båt på Lidingö, fick inte bojen ligga i under vintern. Vi (alla?) fäste kättingen I ett rep som fästes i bryggan.
När jag hade båt på boj, så gjorde jag motsvarande. Hade ett shackel i kättingen där linan kunde fästas innan bojen lossades. Var lite nervös, innan den lösningen, för att tappa kättingen.

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Någon med erfarenhet av liten båt och elektrisk utombordare?

Kollat både Jula och Biltema, verkar som man får lägga runt 2000:- för något användbart plus ~1000 för ett batteri.
Något man ska undvika?

Är det bara skräp eller funkar det ok? Ruttnat ur på krånglande bensinmotorer och sulla med bensin.

Det blir nog bara kortare turer runt sjön....

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer