salle
Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ändrar mig! Köp den här! :) https://www.z-triton.com/?fbclid=IwAR1MeDcnUjK3U0dXsYVtvPCE_t2auTWYwlV9x-zYEKm2_ERljNbZNkzxp2c
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för tips! Nu gnäll:Det låter som Drevviken :). Väldigt mkt båtlik där på vissa platser.
Jag skulle satsat på en gummibåt runt 3-3,5 meter med en elmotor. Ta den på taket ner till sjön, du lyfter upp den själv. Enkel att hantera och går att fiska ifrån själv, ska man meta funkar det med barnen också. Eller en aluminumtakbåt, typ Kimple, AluCraft osv som redan nämnts. Typ https://www.blocket.se/annons/skaraborg/latt_aluminiumbat_for_taktransport/96256888
Känns som det viktigaste är enkelhet och att båtåkandet blir av. Risken är ju stor annars att det blir ett för stort projekt att få i båten i sjön och att du kommer dra dig för att göra det.
Alternativ 2, gör som alla andra. Köp en billig roddbåt för en tusenlapp eller två och lägg den i strandkanten och lås med en kätting. Vill man lyxa så bygg en enkel sjösättningsramp (typ stegmodell) så är i och uppdragning enkelt också.
Den är lovande och har varit så i några år... Om någon flink webbutvecklare läser det här så tror jag att ett nytt, bättre alternativ har stor potential att leverera bra annonsintäkter under lång tid framöver.Tack! Lovande sida! Inte så många ramper med dock, inte ens Lomma eller Barsebäck finns där, men som sagt en lovande sida!
Nja, vår Zodiac är typ 30 år och ser fräsch ut. Men den är ju inget att ro med. Så då är väl alternativet en roddbåt och liten enkel trailer som vissa var inne på en bra idé.Tack för tips! Nu gnäll:
Är inte gummibåt och billig elmotor väldigt förgängliga saker då? Vill verkligen inte ha något slit och släng utan gärna något med några år på nacken och framförallt många år kvar framåt.
Ror gärna som en del av upplevelsen. 100 kg båt är någorlunda lätt på land också tänker jag, då jag i princip ägnar stora delar av arbetstiden på att bära tunga grejer..?
Ja, det går att planera på datorn och det finns även en "autorutt"-funktion där man kan placera ut upp till 5 waypoints och sen gör den en rutt automatiskt utefter det djupgående och den fria höjd du matat in. Den skulle dock behöva lite finslipning, ruttar väääldigt tight längs med grund och uddar efter det bottendjup du angett. Men man kan justera manuellt sedan.
Att gå utanför Väddö efter över en dag av 12-15 m/s nordostligt gör lite Ålands-rocknroll med flatbottnad vattenjetbåt.
Visa bilaga 498708
Jodå, men det var ett val mellan 5 knop och 10-16 knop. Det blev knappa 14 timmar igår och vi ville väl försöka korta ner det vi kunde. Men jag är rätt säker på att min rygg och nacke hade föredragit Älmsta...Ryms ni inte på insidan ?
/Johan
Vårt egentliga arbetsområde är Mälaren, skärgården från Jungfrufjärden ner till Studsvik samt Gotland. Men i semestertider får man rycka in där det behövs. Och nu skulle vi dessutom lämna båten på Öregrundsvarvet, så då passar vi på att göra det som behövs på vägen.Hur långt upp jobbar ni? Är det du som satt upp nya ledfyren på Stor-Korssten utanför Singö?
/Johan
Stockholm, Vaxholm och Baggenstäket är mer komplext än lättjobbat så här års. Genom Stäket är det bara att hoppas att de största fritidsgossarna lyssnar på kanal 16 och att resten håller sig undan..
Visa bilaga 498707
Att gå utanför Väddö efter över en dag av 12-15 m/s nordostligt gör lite Ålands-rocknroll med flatbottnad vattenjetbåt.
Visa bilaga 498708
Är väl fortfarande ett rätt stort problem men beror väl på var i landet samt hur båten förvaras på sommar och vinter. Jag har blivit av med motorn en gång (Honda 4-takt) samt reglaget en annan gång. På två olika ställen också (Stavsnäs och Nyköping) . När de stal reglaget tror jag de planerade att komma tillbaka senare och ta motorn också, de stal flera motorer vid det tillfället. Bråka med försäkringsbolaget tog mkt tid och kraft och jag var tvungen att gå hela vägen till ARN för att få marknadsmässig ersättning för motorn.Hur stort är problemet med motorstölder?
Min pappa har sin bestämda åsikt och kommer köpa nästa båt med inombordare bara för att slippa oroa sig för stöld. Dessutom påstår han att Yamanhamotorer står för ca 75% av alla stulna motorer. Om detta stämmer eller inte vet jag inte, heller inte om det beror på marknadsdominans eller att de är mer attraktiva. Men är det något man bör beakta vid båtköp?
Vet inte om det hör hemma här eller i arbetsplatstråden. Men det är en båt, och jag såg många andra båtar, så då ska det givetvis hamna här.
Första veckan efter semestern. Och efter att ha plöjt från Ormön (söder om Gräsö) i norr, via Svartklubben, Kapellskär, Möja och Landsort, för att slutligen hamna i Södertälje...så ja, står det klart att gemene svensk är mycket mer båtsugen på semestern än vad jag är. Herreballaravstål, jag har aldrig sett så mycket båtar i mitt liv tror jag...
Här fixar vi fyren på Fjärdholmen vid Kanholmsfjärden, på väg söderut.
Ingenting visade det sig...ibland blir det så.Kul jobb.
Vad var fel?
Jo tack, det märks att det är betydligt fler som är ute i skärgården i år (och förra)Herreballaravstål, jag har aldrig sett så mycket båtar i mitt liv tror jag...
Den kanske höll på att blinka? ?Ingenting visade det sig...ibland blir det så.
Höhö, ajuste ?Den kanske höll på att blinka? ?
...hur Ryds står sig kvalitetsmässigt. Någon som har koll?
Har inget annat att tillföra än att Finnmastern ser klart bättre ut i din variant :)Visa bilaga 512879
Så jag kunde inte låta bli att göra min egen tolkning av hur den borde sett ut istället. Shit vad snabb den ser ut helt plötsligt. En sån skulle jag vilja ha. :D
Visa bilaga 512880
Ja, håller med. Menade inte att det är nåt fel på fabrikaten, bara att båtmotorer trots att de kostar en smärre förmögenhet kan krångla en del som sagt. Kanske hänger ihop med att de lever i en tuff miljö och när de används så är det rätt högt effektuttag, lite tvärt emot livet för en bilmotor. Hörde nån intervju med en riktigt erfaren båtmek som sa nåt om 10 år, sen är det bonus om det funkar problemfritt...Trubbel verkar förekomma med alla utombordare skulle jag säga. Yamaha är ju i särklass vanligast så där kanske man inte ska bli förvånad om det har varit trassel på en del. Vår F115 har gått ca 950 timmar och jag har alla servicepapper - den har inte varit problemfri av dem att döma. Verkar dock ha ägts av någon som lämnat bort den för precis allt, riktigt så dyrt behöver det ju inte bli.
Samtidigt verkar det ligga något i att om man misslyckas som bilmeck så blir man båtmeck.en riktigt erfaren båtmek
Att inte fler gör det, ta av drevet och förvara inne är ju hur lätt som helst.Sen är det ju en hel del löpande kostnader också. Service ska ju egentligen göras varje år även om man bara kört 20 timmar.. jag brukar byta olja i motor och drev + alla filter varje år själv men det är ju ändå ett par timmars jobb + nån tusenlapp i material. I år har jag kört så lite att jag inte är övertygad om att det ska göras..
Har börjat ta av drevet under vinterförvaring, då kan man serva det hemma i värmen och det minskar stöldrisken rejält.
Ajdå, jag har just nu en motor inne som jag tror att meken förstört, väntar samtal sen en månad...Samtidigt verkar det ligga något i att om man misslyckas som bilmeck så blir man båtmeck.