[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Det låter som Drevviken :). Väldigt mkt båtlik där på vissa platser.
Jag skulle satsat på en gummibåt runt 3-3,5 meter med en elmotor. Ta den på taket ner till sjön, du lyfter upp den själv. Enkel att hantera och går att fiska ifrån själv, ska man meta funkar det med barnen också. Eller en aluminumtakbåt, typ Kimple, AluCraft osv som redan nämnts. Typ https://www.blocket.se/annons/skaraborg/latt_aluminiumbat_for_taktransport/96256888

Känns som det viktigaste är enkelhet och att båtåkandet blir av. Risken är ju stor annars att det blir ett för stort projekt att få i båten i sjön och att du kommer dra dig för att göra det.

Alternativ 2, gör som alla andra. Köp en billig roddbåt för en tusenlapp eller två och lägg den i strandkanten och lås med en kätting. Vill man lyxa så bygg en enkel sjösättningsramp (typ stegmodell) så är i och uppdragning enkelt också.
Tack för tips! Nu gnäll:

Är inte gummibåt och billig elmotor väldigt förgängliga saker då? Vill verkligen inte ha något slit och släng utan gärna något med några år på nacken och framförallt många år kvar framåt.

Ror gärna som en del av upplevelsen. 100 kg båt är någorlunda lätt på land också tänker jag, då jag i princip ägnar stora delar av arbetstiden på att bära tunga grejer..?

[OT] Happys båtforum
Tack! Lovande sida! Inte så många ramper med dock, inte ens Lomma eller Barsebäck finns där, men som sagt en lovande sida!
Den är lovande och har varit så i några år... Om någon flink webbutvecklare läser det här så tror jag att ett nytt, bättre alternativ har stor potential att leverera bra annonsintäkter under lång tid framöver.

[OT] Happys båtforum
Tack för tips! Nu gnäll:

Är inte gummibåt och billig elmotor väldigt förgängliga saker då? Vill verkligen inte ha något slit och släng utan gärna något med några år på nacken och framförallt många år kvar framåt.

Ror gärna som en del av upplevelsen. 100 kg båt är någorlunda lätt på land också tänker jag, då jag i princip ägnar stora delar av arbetstiden på att bära tunga grejer..?
Nja, vår Zodiac är typ 30 år och ser fräsch ut. Men den är ju inget att ro med. Så då är väl alternativet en roddbåt och liten enkel trailer som vissa var inne på en bra idé.

[OT] Happys båtforum
Ja, det går att planera på datorn och det finns även en "autorutt"-funktion där man kan placera ut upp till 5 waypoints och sen gör den en rutt automatiskt utefter det djupgående och den fria höjd du matat in. Den skulle dock behöva lite finslipning, ruttar väääldigt tight längs med grund och uddar efter det bottendjup du angett. Men man kan justera manuellt sedan.

Från årets nyheter i Eniroappen :)

"Vi har också valt att utveckla auto-ruttning till årets säsong. Nu tar algoritmen hänsyn till säkerhetsmarginaler som gör att den presenterade vägen inte per automatik blir den kortaste, utan logiken prioriterar istället rutter där säkerhetsmarginaler finns med. ”Snåriga vatten” undviks till förmån för en något längre men säkrare rutt."

/Johan

[OT] Happys båtforum
Såg det när jag startade appen här om dagen! Kul funktion, helt klart lite edge jämfört den Garmin 720 som jag släppte med gamla båten. Tycker Eniro funkar minst lika bra, kör på en gammal Nexus 7 2013-platta.

[OT] Happys båtforum
Stockholm, Vaxholm och Baggenstäket är mer komplext än lättjobbat så här års. Genom Stäket är det bara att hoppas att de största fritidsgossarna lyssnar på kanal 16 och att resten håller sig undan..
20210630_131124~2.jpg

Att gå utanför Väddö efter över en dag av 12-15 m/s nordostligt gör lite Ålands-rocknroll med flatbottnad vattenjetbåt.
20210630_182032~2.jpg

[OT] Happys båtforum
Hur långt upp jobbar ni? Är det du som satt upp nya ledfyren på Stor-Korssten utanför Singö?

/Johan
Vårt egentliga arbetsområde är Mälaren, skärgården från Jungfrufjärden ner till Studsvik samt Gotland. Men i semestertider får man rycka in där det behövs. Och nu skulle vi dessutom lämna båten på Öregrundsvarvet, så då passar vi på att göra det som behövs på vägen.

Och de nya ledfyrarna har nog Fyrbjörn satt upp, ett annat av våra fartyg som jobbar mer med fasta installationer. Det hör nog till hela Hargshamn-projektet. Farleden in dit har ju saftats på för att kunna ta in hållkäften-stora fartyg. Däri har även nya fyr-konstruktioner inkluderats.

[OT] Happys båtforum
Stockholm, Vaxholm och Baggenstäket är mer komplext än lättjobbat så här års. Genom Stäket är det bara att hoppas att de största fritidsgossarna lyssnar på kanal 16 och att resten håller sig undan..
Visa bilaga 498707

Att gå utanför Väddö efter över en dag av 12-15 m/s nordostligt gör lite Ålands-rocknroll med flatbottnad vattenjetbåt.
Visa bilaga 498708

Ingen höjdare att dra släp genom Baggenstäket, men man tjänar mycket på att passera under "obekväma" tider på dygnet.

[OT] Happys båtforum
Hur stort är problemet med motorstölder?

Min pappa har sin bestämda åsikt och kommer köpa nästa båt med inombordare bara för att slippa oroa sig för stöld. Dessutom påstår han att Yamanhamotorer står för ca 75% av alla stulna motorer. Om detta stämmer eller inte vet jag inte, heller inte om det beror på marknadsdominans eller att de är mer attraktiva. Men är det något man bör beakta vid båtköp?
Är väl fortfarande ett rätt stort problem men beror väl på var i landet samt hur båten förvaras på sommar och vinter. Jag har blivit av med motorn en gång (Honda 4-takt) samt reglaget en annan gång. På två olika ställen också (Stavsnäs och Nyköping) . När de stal reglaget tror jag de planerade att komma tillbaka senare och ta motorn också, de stal flera motorer vid det tillfället. Bråka med försäkringsbolaget tog mkt tid och kraft och jag var tvungen att gå hela vägen till ARN för att få marknadsmässig ersättning för motorn.
Inombordare är ju definitivt ett sätt att slippa tänka på just det problemet. Lite mer meck vid vinterförvaring men är ju ingen större skillnad.

[OT] Happys båtforum
6 kg dragg bytt mot Biltemas 5 kg Deltakopia. Sitter som sjutton i sandbotten. Vågorna från Gotlandsbåten rubbar det inte. 1300 kg båt. Ankaret är helt försvunnet nere i sanden.

[OT] Happys båtforum
Vet inte om det hör hemma här eller i arbetsplatstråden. Men det är en båt, och jag såg många andra båtar, så då ska det givetvis hamna här.

Första veckan efter semestern. Och efter att ha plöjt från Ormön (söder om Gräsö) i norr, via Svartklubben, Kapellskär, Möja och Landsort, för att slutligen hamna i Södertälje...så ja, står det klart att gemene svensk är mycket mer båtsugen på semestern än vad jag är. Herreballaravstål, jag har aldrig sett så mycket båtar i mitt liv tror jag...

Här fixar vi fyren på Fjärdholmen vid Kanholmsfjärden, på väg söderut.
20210805_131210~2.jpg

[OT] Happys båtforum
Vet inte om det hör hemma här eller i arbetsplatstråden. Men det är en båt, och jag såg många andra båtar, så då ska det givetvis hamna här.

Första veckan efter semestern. Och efter att ha plöjt från Ormön (söder om Gräsö) i norr, via Svartklubben, Kapellskär, Möja och Landsort, för att slutligen hamna i Södertälje...så ja, står det klart att gemene svensk är mycket mer båtsugen på semestern än vad jag är. Herreballaravstål, jag har aldrig sett så mycket båtar i mitt liv tror jag...

Här fixar vi fyren på Fjärdholmen vid Kanholmsfjärden, på väg söderut.

Kul jobb.
Vad var fel?

[OT] Happys båtforum
Båten på Gräsö kom inte i i år heller... Bytt interna kablaget och startrelät. Då lossnar ventilen på ena däcket på trailern när jag skall fylla. En granne levererar domkraft och fälgkors (finns ju inte sånt i moderna bilar...). Av med däck, iväg till verkstad, ny ventil i, tillbaka och på med hjul.
Jag rev faktiskt i den andra ventilen för att se om den också tänkte gå sönder, men den höll. Tills jag skulle fylla luft i det däcket (kom inte åt med kompressorn i bilen...). Gissa om den ventilen släppte då?
jaha, vänta på måndag, iväg till verkstad, ny ventil... Regnet fullkommligt pissar ner och vi skulle åka hem dagen efter.

[OT] Happys båtforum
Ryds brukar vara lite billigare och enklare i utförandet.

U-soffa bak är grymt bra om man vill ha plats med mycket folk! Vår båt har layout ungefär som Finnmastern (plus sittbrunn fram) och det är inga problem att få med två barnfamiljer ut på dagstur. Det hade jag nog saknat på Rydsen. Men den var snygg!!

Vågar ni hoppas på att sommarstugepriserna håller i sig nästa år?? :-)

[OT] Happys båtforum
Även de senaste årens båtar från Ryds tycker jag i alla fall visuellt ser rätt moderna ut.

Kollade på F468 och F548 nya innan vi köpte vår förra båt och de är väl lite enklare i utförandet än de dyrare men ligger också en del bättre till i pris. Och begagnade kostar de ungefär samma så det är nog inte dåliga köp.

[OT] Happys båtforum
Om du scrollar ned lite på den här sidan så ser du lite prishistorik:

[OT] Happys båtforum
Den större bredden på flippern kommer att göra att sittbrunnen känns mycket större, så om ni vill ha en social yta där flera ryms så torde flippern vara det bättre valet.

[OT] Happys båtforum
Undvik teakdäck om det går, det är bara massa jobb med underhåll. Högst personlig åsikt.

Kollade runt lite på ställen där jag sett intressanta objekt förut men det verkar fortfarande vara så att båtar säljs rätt fort.

[OT] Happys båtforum
Trubbel verkar förekomma med alla utombordare skulle jag säga. Yamaha är ju i särklass vanligast så där kanske man inte ska bli förvånad om det har varit trassel på en del. Vår F115 har gått ca 950 timmar och jag har alla servicepapper - den har inte varit problemfri av dem att döma. Verkar dock ha ägts av någon som lämnat bort den för precis allt, riktigt så dyrt behöver det ju inte bli.

[OT] Happys båtforum
Trubbel verkar förekomma med alla utombordare skulle jag säga. Yamaha är ju i särklass vanligast så där kanske man inte ska bli förvånad om det har varit trassel på en del. Vår F115 har gått ca 950 timmar och jag har alla servicepapper - den har inte varit problemfri av dem att döma. Verkar dock ha ägts av någon som lämnat bort den för precis allt, riktigt så dyrt behöver det ju inte bli.
Ja, håller med. Menade inte att det är nåt fel på fabrikaten, bara att båtmotorer trots att de kostar en smärre förmögenhet kan krångla en del som sagt. Kanske hänger ihop med att de lever i en tuff miljö och när de används så är det rätt högt effektuttag, lite tvärt emot livet för en bilmotor. Hörde nån intervju med en riktigt erfaren båtmek som sa nåt om 10 år, sen är det bonus om det funkar problemfritt...

[OT] Happys båtforum
Sen är det ju en hel del löpande kostnader också. Service ska ju egentligen göras varje år även om man bara kört 20 timmar.. jag brukar byta olja i motor och drev + alla filter varje år själv men det är ju ändå ett par timmars jobb + nån tusenlapp i material. I år har jag kört så lite att jag inte är övertygad om att det ska göras..

Har börjat ta av drevet under vinterförvaring, då kan man serva det hemma i värmen och det minskar stöldrisken rejält.

[OT] Happys båtforum
Sen är det ju en hel del löpande kostnader också. Service ska ju egentligen göras varje år även om man bara kört 20 timmar.. jag brukar byta olja i motor och drev + alla filter varje år själv men det är ju ändå ett par timmars jobb + nån tusenlapp i material. I år har jag kört så lite att jag inte är övertygad om att det ska göras..

Har börjat ta av drevet under vinterförvaring, då kan man serva det hemma i värmen och det minskar stöldrisken rejält.
Att inte fler gör det, ta av drevet och förvara inne är ju hur lätt som helst.

Tillbaka
Topp