[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Småbåtstillägg kan vi ha i vår hemförsäkring iallafall. Kolla upp gränsen på båt och motor i så fall
Trygg Hansa hade iaf...
max 5m, max 15hk, max värde 25kkr

och då skulle det gå på ynka 3kr (!!!) per månad extra i hemförsäkringen. Låter orimligt billigt.

Jag siktar förvisso på en väldigt liten och billig båt, men känns ändå som att den (om det nu blir av) kommer bryta mot ngt av detta.

[OT] Happys båtforum
Korkade frågor:

1. har de flesta öppna/semiöppna båtar någon sorts dränerings-hål el dyl som gör att det mesta vattnet rinner ut där efter att det regnat?

2. de flesta hamnar har drivmedel? och det är där man brukar tanka? och är det bensin för 4taktare och oljeblandning för 2taktare?

[OT] Happys båtforum
Självläns kallas det. Och det har en del båtar. Skulle säga nästan alla (större) moderna, men inte så många äldre. Finns också en korrelation med större båtar här.
Durken (golvet) måste vara över vattenytan för att det skall gå att ha.
Macktätheten är det väl lite sådär med.
4taktare för vanlig soppa från tappen, 2taktare antingen vanlig soppa i stora tanken och olja i egen tank eller att man blandar själv.

[OT] Happys båtforum
De flesta (åtminstone lite större) 2-taktare har separat oljetank, antingen innanför motorkåpan eller med slang till extern placering.

[OT] Happys båtforum
Ni har ju missat ett helt segment båtar, båtarnas gravel måste ju ända vara en amerikansk monstersportfiskebåt. Torrt, snabbt +50knop och elektronik som kostar lika mkt som båten. Bara det att kunna skrika TALON DOWN till frugan måste ju vara värt en hel del? :)
Har man tur får man fisk också så middagen är räddad.
Breda, låga fribord, flack bottenvinkel (trots att de skriver att det är ett djupt V) är ju alla egenskaper man absolut inte vill ha utomskärs. Det är väl därför man kallar dessa båtar för lake-boats i USA.

[OT] Happys båtforum
Tanka på båtmack är löjligt dyrt, 3-4 kronor extra per liter. Men med stor fast tank orkar man ändå inte släpa..

Brukar tanka båten full innan jag sjösätter, direkt på macken. 100 liter tank en stor del av säsongen för mig.

Annars är det ju en av fördelarna med lösa trycktankar som jag hade på gamla båten.

Rått aluskrov är inte tokigt tycker jag, hade absolut funkat bra på Yamarinen. Den finns i lite större utförande också för övrigt.

[OT] Happys båtforum
Har ingen båtmack längs rutterna vi oftast kör, så jag brukar fylla upp tanken från dunk när vi är åter vid hemmabryggan. Sedan tar jag med fulla dunkar till nästa tur. Känns onödigt att köra en omväg för att tanka.

[OT] Happys båtforum
Fler frågor:

Frågade om bredd och försäkring på en båt på blocket, och en del av svaret var "Är det verkligen aktuellt att försäkra en båt för 30.000:-?".
Ok, så man _måste_ inte ha försäkring? Men man borde, kanske speciellt om man har en hamnplats? Vissa hamnar kanske kräver det? Eller vad är det som gäller? (trygg hansa gav såklart intrycket av att det är ett måste)

Vad heter den här sortens båt? Den ser trevlig ut (tycker jag, för mina tänkta behov)
Borde man låta besiktiga en sån här båt, eller det är för fjuttig summa för att det ska vara lönt?
Man bara tittar att den inte verkar läcka in vatten, och testar starta motorn? Eller??? :)

Och den här ser ju läcker ut! https://www.blocket.se/annons/skane/bat_utan_motor/94866306
Men heltäckningsmatta?? Då tål den att vara permanent blöt om det regnar mycket, eller finns det sannolikt ett kapell med där?
Ja och så skulle man behöva köpa en motor... hur pass standardiserat är det att motorn kommer passa ihop med / på båten?

En mindre extramotor, är det att rekommendera?

Men en sak jag kan börja med direkt är ju att ta ett förarintyg. Tips på ställen?
Duger det med ett online-alternativ? Kanske https://navigationsskolan.se/
Känns som att det borde duga med vilket alternativ som helst.
Ungefär som att vilken hjälm som helst är 100ggr bättre än ingen hjälm alls.

[OT] Happys båtforum
Fler frågor:

Frågade om bredd och försäkring på en båt på blocket, och en del av svaret var "Är det verkligen aktuellt att försäkra en båt för 30.000:-?".
Ok, så man _måste_ inte ha försäkring? Men man borde, kanske speciellt om man har en hamnplats? Vissa hamnar kanske kräver det? Eller vad är det som gäller? (trygg hansa gav såklart intrycket av att det är ett måste)

Vad heter den här sortens båt? Den ser trevlig ut (tycker jag, för mina tänkta behov)
Borde man låta besiktiga en sån här båt, eller det är för fjuttig summa för att det ska vara lönt?
Man bara tittar att den inte verkar läcka in vatten, och testar starta motorn? Eller??? :)

Och den här ser ju läcker ut! https://www.blocket.se/annons/skane/bat_utan_motor/94866306
Men heltäckningsmatta?? Då tål den att vara permanent blöt om det regnar mycket, eller finns det sannolikt ett kapell med där?
Ja och så skulle man behöva köpa en motor... hur pass standardiserat är det att motorn kommer passa ihop med / på båten?

En mindre extramotor, är det att rekommendera?

Men en sak jag kan börja med direkt är ju att ta ett förarintyg. Tips på ställen?
Duger det med ett online-alternativ? Kanske https://navigationsskolan.se/
Känns som att det borde duga med vilket alternativ som helst.
Ungefär som att vilken hjälm som helst är 100ggr bättre än ingen hjälm alls.

Försäkring bör du ha. Det blir inte roligt den dagen man råkar köra in i/skada någon annans 5-miljonersbåt. Båtförsäkring är generellt billigt.

När du kollar båtar i de lägre prisklasserna så är det framförallt motorn du bör kolla på. Även kapell är en sån sak som lätt blir dyrt om det saknas eller behöver bytas. Min erfarenhet säger att det nästan alltid blir dyrare att köpa båt och motor var för sig.
Att tänka på om man ska köpa motor separat är såklart att motorstyrkan ska passa båten men också om båten är gjord för lång eller kort rigg.

[OT] Happys båtforum
+1 på att försäkring är bra (och alla andra goda råd).

Jag var i samma situation som @pirx för ett år sedan som total båtrookie. Slutade med en HT på 5m och 55hk från 91 (kan ses ett par sidor tillbaka i den här tråden). Den kostar 700 kr/år att försäkra med ett försäkringsvärde på 50k (vi betalade 35). Hos trygg hansa får man en liten rabatt för förarbevis. Jag gick hos medborgarskolan. Kostade nån tusing men kändes grymt prisvärt.

Kan också rekommendera medlemskap i Sjöräddningssällskapet som ger en extra trygghet. Fantastisk organisation (som jag dock inte behövt anlita ?).

Båten har funkat kalas men 5m är litet när det går lite sjö. Tyvärr kan/får vi inte ha större vid vår brygga. Skulle gärna ha en bowrider på dryga 6 annars. HT är som nämnts tidigare en trevlig båttyp men lite pysslig att ta sig i och ur.

Lycka till med båtköp.

/Johan

[OT] Happys båtforum
Ja. Sjöräddningssällskapet är bra skit! Glöm inte att gå med där.
I nödsituation hjälper de såklart oavsett men dels vill man stödja en god sak och dels få hjälp om det bara är lite småjobbigt. Typ om man bara kört slut på soppa eller har motorstopp ute vid ankringsplatsen

[OT] Happys båtforum
Tunnväggiga 14mm-hylsan är nog det enda jag har kvar från mitt gamla CoolTool:

show_image.php

I bitar:

show_image.php

Ett av de allra första cykelspecifika multiverktygen!

[OT] Happys båtforum
Ni har ju missat ett helt segment båtar, båtarnas gravel måste ju ända vara en amerikansk monstersportfiskebåt. Torrt, snabbt +50knop och elektronik som kostar lika mkt som båten. Bara det att kunna skrika TALON DOWN till frugan måste ju vara värt en hel del? :)
Har man tur får man fisk också så middagen är räddad.
IMG_8069.JPGIMG_8068.JPG

Har åkt med en Nitro 21a.. Med en Mercury 300 så knuffade det på rätt bra
Fiskade bass i Lake Michigan norr om Green Bay..
Guiden/kapten vände sig och sa till min svåger som hade keps på sig att det nog var klokt att ta av den inför transport till fiskeområdet.. 60+ knop i transportfart vill jag minnas att jag såg..

[OT] Happys båtforum
För att provocera lite, du tänker att branschen av pk-skäl ska göra reklam som inte speglar verkligheten? Jag gissar att det lätt är minst 90% män som rattar fritidsbåtarna.
Tyvärr så känns detta väldigt sant. Alltid män bakom spakarna.
Några få har fattat att det ofta rimliga är tvärt om. Den som är starkast skall givetvis jobba på däck, den andre får styra och gasa.

PS. hemma är vi lika dåliga, alltid jag som lägger till med stora båten, frun vägrar ratta 5 tons-klumpen i trånga utrymmen. Själv saknar jag tydligen respekt för vikten.

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
För att provocera lite, du tänker att branschen av pk-skäl ska göra reklam som inte speglar verkligheten? Jag gissar att det lätt är minst 90% män som rattar fritidsbåtarna.
Gissar att 90% till och med kan vara i underkant tyvärr.
Men varför ska reklamen prompt spegla verkligheten? Varför inte försöka förändra bilden av båtliv och få fler kvinnor att intressera sig och våga ta över

[OT] Happys båtforum
Gissar att 90% till och med kan vara i underkant tyvärr.
Men varför ska reklamen prompt spegla verkligheten? Varför inte försöka förändra bilden av båtliv och få fler kvinnor att intressera sig och våga ta över
Känns riktigt tveksamt om inkvoterade kvinnor i marknadsföring skulle förändra kvinnors inställning till miljövidriga nöjesfordon, det är väl helt enkelt vettigare att vara intresserad av annat. Jag är såklart inte emot att man har kvinnor som kör båt i marknadsföring eller i verkligheten men jag tror inte det kommer ändra intresset för motorbåtar.

[OT] Happys båtforum
Känns riktigt tveksamt om inkvoterade kvinnor i marknadsföring skulle förändra kvinnors inställning till miljövidriga nöjesfordon, det är väl helt enkelt vettigare att vara intresserad av annat. Jag är såklart inte emot att man har kvinnor som kör båt i marknadsföring eller i verkligheten men jag tror inte det kommer ändra intresset för motorbåtar.
Tänker du lika om all reklam?
Skulle gissa att kvinnor sköter betydligt mer av hushållsarbetet i svenska hem än vad män gör. Är det då dåligt att "kvotera in" män i reklamen för dammsugare/tvättmedel etc?
Eller gäller detta bara pga av miljövidrigheten?
Kan inte normer och stereotyper utmanas genom reklam?
Det är ju trots allt rätt bra genomslagskraft i reklambranschen, även om de flesta nog påstår att de är helt opåverkade av all reklam.

[OT] Happys båtforum
Tänker du lika om all reklam?
Skulle gissa att kvinnor sköter betydligt mer av hushållsarbetet i svenska hem än vad mån gör. Är det då dåligt att "kvotera in" män i reklamen för dammsugare/tvättmedel etc?
Eller gäller detta bara pga av miljövidrigheten?
Kan inte normer och stereotyper utmanas genom reklam?
Det är ju trots allt rätt bra genomslagskraft i reklambranschen, även om de flesta nog påstår att de är helt opåverkade av all reklam.
Nej. Hushållsarbete går inte alls att jämföra med miljövidriga nöjen som lockar över 90% män. Ser inte problem med att kvinnor och män har olika fritidsintressen och att företagen riktar in sig mot gruppen som är intresserad av att köpa deras produkter.
Men det är ju nästan en politisk fråga detta så det är inte rätt forum för det =)

[OT] Happys båtforum
Förstår inte varför man ska vara exkluderande och föda normer och stereotyper som kanske inte är så hälsosamma.
Men som du säger är det fel forum för den här diskutionen :)
Jag har själv lärt kvinnliga vänner och släktingar att köra båt. Vad har du gjort för att få kvinnor båtintresserade?
Som jag skrev tidigare så är jag ju givetvis för att fler kvinnor kör båt och är med på bild i marknadsföring men jag har ingen illusion om att det skulle ändra på något intresse.

[OT] Happys båtforum
Familjebåtar ska väl tilltala till hela familjen?

Dessutom finns inget som säger att reklam ska spegla hur något är. Denna typ av reklam säljer in en drömverklighet, 'den perfekta dagen på havet', det är leenden, skålande med bubbel och härliga solnedgångar. I min perfekta dag i skärgården ingår även min fru och barn...

Jag tycker det borde vara regn och sura miner på minst 80% av bilderna för att återspegla verkligheten ;)

[OT] Happys båtforum
Vad har du gjort för att få kvinnor båtintresserade?
Tog du ner det på personlig nivå nu?
Att företag skulle försöka göra nåt för att förändra världen utesluter inte att jag som individ gör det.
Individen når ut till sin närmsta krets, ett företag eller organisation når ju betydligt längre
...men jag har ingen illusion om att det skulle ändra på något intresse.
Det är interesant att se hur folk kan tro så stenhårt på att reklam inte påverkar dom. Ändå kastar företagen pengar på just reklam, måste vara helt bortkastat då ?

[OT] Happys båtforum
Tog du ner det på personlig nivå nu?
Att företag skulle försöka göra nåt för att förändra världen utesluter inte att jag som individ gör det.
Individen når ut till sin närmsta krets, ett företag eller organisation når ju betydligt längre

Det är interesant att se hur folk kan tro så stenhårt på att reklam inte påverkar dom. Ändå kastar företagen pengar på just reklam, måste vara helt bortkastat då ?

Vi kommer inte bli överens ?

[OT] Happys båtforum
Det är längden i vattenlinjen som spelar roll, hittar du några siffror att jämföra där? Runt 20-21 fot börjar man komma upp i längd så att lite längre turer funkar även om det inte är helt platt tycker jag, och det är ju precis där båda är.

Hade jag bytt idag hade jag nog kikat på 75BR.. men här är man utomskärs ganska fort. Och steget från 470 cm i vattenlinjen till 633 cm gjorde enorm skillnad.

Två knop är verkligen på marginalen, och det är sällan man pressar max ändå skulle jag säga. Däremot kan det ju ge lite behagligare ljudnivå i marschfart?

Tillbaka
Topp