[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Man ska undvika segelbåtar som gått som charter?

Somliga i Asien säljs ut ännu billigare än de i medelhavet men då är det mera fråga om fylle-charter/trycka på max med turister.

Finns det logg-bok med båtar som man kan se detta?

[OT] Happys båtforum
De båtar för solnedgångs-/drink-kryssningar som jag känner till är specialkonstruerade för detta syfte och knappast intressanta för privatbruk utan rejäl ombyggnad. Och de går alla dagar det finns gäster och det är väder att segla i så de slits rätt rejält jämfört med privatbåtar. Å andra sidan måste de uppfylla mydighetskrav som aldrig ställs på privatbåtar -- enligt en bekant i Seattle som till del livnär sig på att designa dylika farkoster. Här är en av hans båtar:

/Martin

[OT] Happys båtforum
Charter inkl även vanliga segelbåtar som gått ex i Kroatien,Grekland, de brukar då ha max antal hytter för den givna modellen. Owners versions har ofta ett mindre antal hytter för att ex ge plats åt ett större badrum, så beror på vad man värdesätter.

Tycker det blir lite för generellt att bara säga man ska undvika dessa båtarna. De är är omhändertagna av varv hela sin livstid och de som hyr dom har oftast stor tidigare erfarenhet el så hyrs de med skeppare. Om jag fick välja mellan en äldre renoverad katta el en modern ex charter så hade jag nog valt det sist nämnda om man hittar ett fint ex, sen haft 1,5 -2 miljoner över på sitt bankkonto.

[OT] Happys båtforum
Fast alla turister som trampar runt på en chartbåt/säsong lär ge sina mer än bara fotavtryck som slitage.
Jag kan ha fått för negativ bild av Booze-cruises men jag tänker inte ta risken att köpa ett nytt flytande hem och så får jag med avlagringar av spya och urin med på den båten.
Hoppar hellre ned i en vulkan.

[OT] Happys båtforum
Fast alla turister som trampar runt på en chartbåt/säsong lär ge sina mer än bara fotavtryck som slitage.
Jag kan ha fått för negativ bild av Booze-cruises men jag tänker inte ta risken att köpa ett nytt flytande hem och så får jag med avlagringar av spya och urin med på den båten.
Hoppar hellre ned i en vulkan.

Charter betyder bara att båten hyrts ut, så segelbåtar som gått i charter har troligen mestadels hyrts av personer med segelerfarenhet men som vill prova att segla i Medelhavet istället för ex Sverige,Norge, UK och ta fördel av väder mm. Du behöver kunna visa upp att du är kompetent när du hyr.

Så att en båt gått charter betyder inte automatiskt att 50 pers super på den varje dag i 5 år sen att man säljer den. Mer troligt är att 40 plussare med stor segelerfarenhet hyrt båten alt de som inte har tidigare erfarenhet hyrt den med skeppare.

Men självklart kommer en svensk båt av samma årsmodell troligen vara betydligt mindre använd och inte blivit utsatt för lika mycket sol etc.

[OT] Happys båtforum
Hej Happys båtavdelning.

Jag ställer frågorna och ni ger mig svaren tänkte jag.

1. 55 ft den här kattan utlovas rätt hårt som "super high performance voyaging"
& " This boat is a real performance voyager, a true sailing machine for a serious cruiser to knock off plenty of 200 plus mile days. If you are about performance and comfort underway, LIL BEAR represents very good value for a yacht of her size and her top condition. "
Det här låter som amerikanskt valfläsk mestadels och hon är lite fin inuti men det finns mycket trevligare så jag väljer helst bort den här om det inte är så att hon kryssar fram i 35 knop, gör hon det?

2. 57 ft jag hittade en fin Notika med betydligt mera trä ombord men för en trevligare bo-känsla och storleken passar mig bra. Köket är bra och badrummen snyggt inredda.
Är den här mera bo-anpassad än seglingsanpassad för att man har lagt mera fokus på inredning? Så den seglar inte fram mera än 25 knop?

3. 65 ft Livet blev just ännu bättre när jag såg denna med framfönster som släpper in dagsljus så att man klarar av att bo ombord. Det kan vara en detalj för mig att trivas bättre när blommorna inomhus faktiskt överlever.
Återigen låter det som Hederliga Harry i Högdalen är framme med snacket "Lolalita is a gorgeous, Mercedes quality Privilege catamaran "
Men min skeppsredare sade att Privelege är the shit att äga. Det gick upp en prisklass och är dubbelt så dyr som de andra men jag räknar med att jag kan hittat någon annan P65 innan vintern kommer.
Hon är stor som ett halvas, gör det henne mera till en hamn-padda då än de andra och minst än den första(55ft)?

[OT] Happys båtforum
Att köpa något för 8 Mille (Eller 4 för den delen) utan att veta något om produkten är inte direkt ett recept för att göra ett bra köp. Börja litet. Köp större om du känner att du behöver. Precis som med cyklar kommer ditt första köp inte vara någon prickträff.

Något större kap finns nog inte att göra. Bara mildare konkurs ;)

[OT] Happys båtforum
Du låter som mina föräldrar :ROFLMAO:

Jag vill ratta segelbåt lika hårt som Kevin Costner gör i Waterworld.

Boatcraft.jpg

Men jag kan alltså inte få ut 25 knop såvida jag inte hittar något mycket lätt och tom. en Tri?

[OT] Happys båtforum
Vad är "skeppsredare"?

Återigen, båtar i den storlek du kikar på kräver sk. nautisk kompetens i.e. Kustskeppare. Börja med det, många frågor om hur saker och ting fungerar får du lära dig på den utbildningen. Komplettera med VHF-cert så är du good to go.

[OT] Happys båtforum
Funderar på att ta skepparexamen (eller Fartygsbefäl klass 8 som det verkar heta idag). Lever på lite gamla meriter med förarintyg taget när jag var 14-15 kombinerat med lokalkännedom och den erfarenhet jag fick av de misstag jag gjorde när jag var <20 :-) det vore roligt att ha lite riktig kunskap.

Nån som gjort det i nutid? Kikade Sjöskolan på Beckholmen, verkar bra.

[OT] Happys båtforum
Jag tog kustskepparexamen för många herrans år sedan. Men det var bara en lite mer avancerad form av förarintyget. Jag har aldrig tänkt att gå i kommersiell fart, så riktigt befälsexamen har jag liksom inte behov av.

[OT] Happys båtforum
Kul med lite radar och VHF också tänkte jag, plus att man kan gå vidare med högfartsintyget om man har Fartygsbefäl kl 8. Det är väl också en yrkesutbildning egentligen men verkar roligt.

[OT] Happys båtforum
Har också funderat på någon utbildning mest för att det är skoj. Har kustskeppare sen låååångt tillbaka. Men kommer mest ihåg det som onödigheter. Typ hur man kompenserar för magnetisk deviation och sånt. Då känns en kurs i celestial mer spännande om man ändå skall gå på "manuell" spåret.

[OT] Happys båtforum
Båtar som seglar i de farter Tomcaten skriver om ser ut så här:

Trimaranen med de röd-vita seglen är en senare släkting till den båt Kevin Costners filmtrimaran var baserad på. Det lustiga med den var att den verkliga båten var snabbare/sexigare än filmbåten.

Så här kunde det se ut i slutet av 90-talet:

Samma vatten tjugo år senare. Nästa generation seglare och större båtar:

Enskrovsbåtar kan också skutta:

Det här måste väl vara idealet för cyklister:

/Martin

[OT] Happys båtforum
På den tiden jag tog den var kustskepparen bundlad med VHF på Skeppsholmsgården där jag tog den. Radar vet jag inte om det var uppfunnet än!

Oceanskeppare känns också som en onödig men kul kurs att gå!

[OT] Happys båtforum
På jobbet har jag bevittnat oroväckande många med rejäl _noll koll_ på sjön i sommar. Vissa kan väl beskyllas med att 'bara' helt enkelt inte ha koll. Men det min gissning mellan tummen och pekfingret säger är att en skrämmande andel bara "skiter i". Oavsett, är det gemensamt med dessa grupper att de inte har den blekaste aning om vilka risker de utsätter både sig själva, men framförallt andra för. Att lära sig att läsa ett sjökort (*på rätt sätt) eller bara lite enkelt sjövett är en bra start. Förarbevis och utbildning låter som en god sak för de flesta!

[OT] Happys båtforum
Den här sommaren har ju varit extrem just med fritidsbåtar med noll koll.
Gissar att du jobbar på nåt passagerarftg eller?

De här två grupperna var jobbiga att se i år.
-Paddelboarding med skithippa tjejer i string-bikini(gäller att se sexigare än säkrare ut)
-Scootrar(kaos i Mälaren och som åker nära badstränder)

?

[OT] Happys båtforum
De här två grupperna var jobbiga att se i år.
-Paddelboarding med skithippa tjejer i string-bikini(gäller att se sexigare än säkrare ut)
-Scootrar(kaos i Mälaren och som åker nära badstränder)

?
Var sjösätter idioterna som kör vid hornsberg? I Grimsta, mitt emellan en kanotklubb och en båtklubb med ungdomsverksamheter, granne med Kanaanbadet, finns en ramp så där körs det tokskoter. Men jag antar att pampas marina inte upplåter sina ramper...

[OT] Happys båtforum
[OT] Happys båtforum
Var sjösätter idioterna som kör vid hornsberg? I Grimsta, mitt emellan en kanotklubb och en båtklubb med ungdomsverksamheter, granne med Kanaanbadet, finns en ramp så där körs det tokskoter. Men jag antar att pampas marina inte upplåter sina ramper...

Att döma av "förarna" så tror jag att de flesta sjösätts mera utåt mot skärholmen/mälarhöjden.

De kör ju i 50 knop igenom hela Mälaren, ansamlas vid Hornsbergs Strand för det har blivit busets nya ställe.

Vore kul å veta vad straffet blir för extrem fortkörning (7kn) på vatten. Återkallar man bilkörkortet?

[OT] Happys båtforum
Men jag antar att pampas marina inte upplåter sina ramper...

Tror bara de lyfter i och ur båtar där? När jag köpte båt där kunde jag bara betala för att få den upplyft till en trailer, inte ta upp den själv. Körde ju sjövägen hem istället.

Här i Nynäshamn finns det tre öppna ramper så det är en del vattenskotrar men de beter sig bra vad jag sett.

[OT] Happys båtforum
Tror bara de lyfter i och ur båtar där? När jag köpte båt där kunde jag bara betala för att få den upplyft till en trailer, inte ta upp den själv. Körde ju sjövägen hem istället.

Här i Nynäshamn finns det tre öppna ramper så det är en del vattenskotrar men de beter sig bra vad jag sett.
Lyxigt. I stan är det extremt få ramper vilket gör att det klumpar ihop sig lite...

[OT] Happys båtforum
På mitt jobb samtidigt?

Jag får inte köra men jag kan köra rätt bra nu även tuffare sjö på Saltsjön med full båt och catering ombord.
Varför inte, den ser riktigt fin ut.
Du kan köra, men får inte? Stämmer det?
I så fall finns det väl utbildningar, så du kan framföra båten lagligt om det skulle behövas.

Tillbaka
Topp