[OT] Happys båtforum
Corsair F24 :)Läckert med en trimaran, är det en Farrier 32?
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Corsair F24 :)Läckert med en trimaran, är det en Farrier 32?
Hade jag vetat att det var en trimaran hade jag ju givetvis gissat på 7 mtp möjligheten att kryssa. :)Gissar på 3!
Hade jag vetat att det var en trimaran hade jag ju givetvis gissat på 7 mtp möjligheten att kryssa. :)
Men från imorn blir det medåka så då lär det blir roligare
Efter Bjuröklubb och påväg mot Umeå i lördags så gick vi med stadiga 12 knop, toppar på 13, i nån timme :)Hur går det här då, blev det något åka av i medvinden?
Ja, lördag till idag har varit rätt bra vindar. Tyvärr hindradels framfarten av att vågorna blev för stora från havet.Blir det någon medvind?
Nu är vi hemmma och båten har bytt besättning. Luleå - Härnösand = 125 stagvändningar, 76 av dom var igår ?Sydvästliga vindar... Hur få slag tror ni att ni klarar er på?
Bra jobbat måste jag säga, blev det typ 40 till 60 distans per dag då?Nu är vi hemmma och båten har bytt besättning. Luleå - Härnösand = 125 stagvändningar, 76 av dom var igår ?
Snitt på 50M och 8,5h per dag.Bra jobbat måste jag säga, blev det typ 40 till 60 distans per dag då?
OK, så jag hade som tonåring en tanke på att sätta dubbla 6 Hk motorer på en Vator. Tror den var typad för ma 10-12 hk.
Är fortfarande fundersam på hur det skulle gått. Hade det motsvarat en 10 hk, hade det varit för klent, för tungt. ja många frågor.
Vad tror ni?
Kul att se att nån gjorde det.Idag var det ca två meters sikt på trälhavet. Bara att vända och vänta på att det lättar. Båten en yamarin 4730 med en insprutad Yamaha 50 hk. Hunden heter LasseVisa bilaga 724449
Vi ger oss strax av. Ibland gör det inte så mycket att barnen är sega. Och så är det skönt med utsikt så vi ser dimman och kan planera därefter.Idag var det ca två meters sikt på trälhavet. Bara att vända och vänta på att det lättar. Båten en yamarin 4730 med en insprutad Yamaha 50 hk. Hunden heter LasseVisa bilaga 724449
Nu är det helt klartVi ger oss strax av. Ibland gör det inte så mycket att barnen är sega. Och så är det skönt med utsikt så vi ser dimman och kan planera därefter.
Vilken klass/båttyp pratar vi om?Jag föreställde mig att det drällde av uttjänta jollesegel som inte duger att tävla/ träna med.... funkar det inte så eller letar jag på fel ställe?
Till ungdomsverksamhet. Blir ett lyft om de är hjälpligt hela.
LaserVilken klass/båttyp pratar vi om?
Hur dyrt är det med nya tuber när de väl tröttnar?Enda risken jag kan se är väl livslängden, internet verkar vara överens om ca 20-25 års livslängd? Men roligare, snabbare och snyggare än konventionell båt. Kan man traila slipper du ju även påväxt osv.
(För egen del måste allt jag gör vara enkelt och smidigt, ska jag åka och sjösätta varje gång jag ska ut så skulle iaf mina båttimmar minska betydligt.)
Hur dyrt är det med nya tuber när de väl tröttnar?
Har också periodvis varit sugen på en rib. Men har förstått att de potentiellt är skvättigare än likvärdiga båtar?
ibsparts.co.uk
Typ 120000:- för nya tuber monterade på en sex meters båt hörde jag för ett år sedan, så billigt är det inte.Hur dyrt är det med nya tuber när de väl tröttnar?
Har också periodvis varit sugen på en rib. Men har förstått att de potentiellt är skvättigare än likvärdiga båtar?
Enda risken jag kan se är väl livslängden, internet verkar vara överens om ca 20-25 års livslängd? Men roligare, snabbare och snyggare än konventionell båt. Kan man traila slipper du ju även påväxt osv.
(För egen del måste allt jag gör vara enkelt och smidigt, ska jag åka och sjösätta varje gång jag ska ut så skulle iaf mina båttimmar minska betydligt.)
Och så en veckas arbetstid på det så blir det 40~50 tillHittade denna på en brittisk sida. Man får nog räkna med typ 50k i sverige för en 5-6m rib. Der är väl därför man ser så få äldre ribbar med nya tuber men med väldigt många lagningslappar..Rib Re-Tubing - IBS Marine Supplies
ibsparts.co.uk
Jag tror jag kör vidare på plastbåt ett tag till =DOch så en veckas arbetstid på det så blir det 40~50 till
Rib ser ju fräckt ut men är det inte ofta väldigt obekvämt med blåsten rakt i ansiktet? Ser ofta ut att vara väldigt dåligt med vindskydd på dem.
Har även kollat på att importera själv från Kina vilket blir klart billigare även om man tar hänsyn till alla kostnader. Inser dock riskerna o CE-märkta lär de knappast vara.
Tänker du på säkerhet eller bekvämlighet? För bekvämlighet vill man ju ha vasst smalt skrov och bra tyngd. För säkerhet är det ju vikigare att man inte har en helt öppen båt som är lätt att fylla med vatten om man missar en våg. Typ en sån här som många fiskare och öbor harPå samma tema: Vad är egentligen bästa båttypen för att klara vågot och vind om man vill hålla sig inom säg 5 meter?