[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Hade jag vetat att det var en trimaran hade jag ju givetvis gissat på 7 mtp möjligheten att kryssa. :)
Screenshot_20240830_210505_Skippo.jpg

Nu är det kanske inte helt och hållet båtens fel. Dimman låg tät och vinden fanns längs med land så slagen blev långt ifrån optimala.
Men det är väl en indikation på kryss-förmågan
?

Men från imorn blir det medåka så då lär det blir roligare

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Hur går det här då, blev det något åka av i medvinden?
Efter Bjuröklubb och påväg mot Umeå i lördags så gick vi med stadiga 12 knop, toppar på 13, i nån timme :)
Blir det någon medvind?
Ja, lördag till idag har varit rätt bra vindar. Tyvärr hindradels framfarten av att vågorna blev för stora från havet.
Gick med revad fock (kanske 6m² ute) och låg ändå 10+ i surfarna. Tyvärr blir ju medelfarten rätt låg när man inte går fortare än vågorna. Och storleken på vågor gjorde att risken för att dyka ner i vågen framför blev lite väl stor = plocka ner lite seglet så det går långsammare

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
OK, så jag hade som tonåring en tanke på att sätta dubbla 6 Hk motorer på en Vator. Tror den var typad för ma 10-12 hk.
Är fortfarande fundersam på hur det skulle gått. Hade det motsvarat en 10 hk, hade det varit för klent, för tungt. ja många frågor.
Vad tror ni?

[OT] Happys båtforum
OK, så jag hade som tonåring en tanke på att sätta dubbla 6 Hk motorer på en Vator. Tror den var typad för ma 10-12 hk.
Är fortfarande fundersam på hur det skulle gått. Hade det motsvarat en 10 hk, hade det varit för klent, för tungt. ja många frågor.
Vad tror ni?

Tjena!

Vikt kontra effekt skulle ju inte bli så bra jämfört med en 10hk. Sen är ju dom flesta 10hk utombordare av äldre modell egentligen 15hk som är strypta. Brukar inte vara allt för svårt att ta bort strypningen. Hade väl inte varit helt lätt att få till gasen så att både motorerna varvar exakt lika mycket, gör dom inte det så blir det inte lättkört.

[OT] Happys båtforum
Vad väger en 6 hk relativt en 9.9? Troligen blir det nästan dubbelt så tungt vilket blir ganska mkt på en sådan liten båt (oxå en av mina favoriter när jag var liten). Lägg därtill mer motstånd från det extra drevhuset. Kul idé men fel båt gissar jag.

[OT] Happys båtforum
Idag var det ca två meters sikt på trälhavet. Bara att vända och vänta på att det lättar. Båten en yamarin 4730 med en insprutad Yamaha 50 hk. Hunden heter LasseVisa bilaga 724449
Kul att se att nån gjorde det.
Jag är tillbaka på jobbet och mellan Strömkajen och Vaxholm har jag mött kanske 40 fritidsbåtar som nog skulle väntat ut dimman.
Jag ser dom i radarn men dom ser ju inte varandra...
Börjar lätta nu i alla fall :)

[OT] Happys båtforum
Båten upptagen och avtvättad. Kommer troligtvis inte ha tid att åka med den innan kylan kommer. Ställde den dock bara i carporten, så lätt att knuffa i den igen om tillfälle skulle ges.

[OT] Happys båtforum
Ja, vi var ute en runda idag och sen är vi borta nästa helg. Jag borde också ta upp. Det är grymt mycket skönare att göra höstfixet nu än i november..

[OT] Happys båtforum
Jag föreställde mig att det drällde av uttjänta jollesegel som inte duger att tävla/ träna med.... funkar det inte så eller letar jag på fel ställe?

Till ungdomsverksamhet. Blir ett lyft om de är hjälpligt hela.

[OT] Happys båtforum
Sugen på att byta båt till något mindre, vi åker nästan bara kortare rundor i närmaste skärgården. Vår nuvarande båt är det bara jag som kan köra också.

Är lite sugen på en mindre RIB, 5-6 meter, har spanat in några som har soffa bak + 2 platser bakom styrpuplet rätt långt fram och bra stuvutrymmen både i soffan bak och i styrkonsolen + fören. Har sett en del 7-8 år gamla som ser ut att vara i väldigt fint skick för rimliga pengar.

För och nackdelar? Har nog nästan tänkt skippa båtplats och ha den på trailer och då verkar en rib väldigt lätthanterlig. Även om alla inte kan sitta bekvämt så är de ofta godkända för massor av folk vilket kan vara bra om vi vill ha med en familj till.

[OT] Happys båtforum
Enda risken jag kan se är väl livslängden, internet verkar vara överens om ca 20-25 års livslängd? Men roligare, snabbare och snyggare än konventionell båt. Kan man traila slipper du ju även påväxt osv.
(För egen del måste allt jag gör vara enkelt och smidigt, ska jag åka och sjösätta varje gång jag ska ut så skulle iaf mina båttimmar minska betydligt.)

[OT] Happys båtforum
Enda risken jag kan se är väl livslängden, internet verkar vara överens om ca 20-25 års livslängd? Men roligare, snabbare och snyggare än konventionell båt. Kan man traila slipper du ju även påväxt osv.
(För egen del måste allt jag gör vara enkelt och smidigt, ska jag åka och sjösätta varje gång jag ska ut så skulle iaf mina båttimmar minska betydligt.)
Hur dyrt är det med nya tuber när de väl tröttnar?
Har också periodvis varit sugen på en rib. Men har förstått att de potentiellt är skvättigare än likvärdiga båtar?

[OT] Happys båtforum
Hur dyrt är det med nya tuber när de väl tröttnar?
Har också periodvis varit sugen på en rib. Men har förstått att de potentiellt är skvättigare än likvärdiga båtar?
Hittade denna på en brittisk sida. Man får nog räkna med typ 50k i sverige för en 5-6m rib. Der är väl därför man ser så få äldre ribbar med nya tuber men med väldigt många lagningslappar..

[OT] Happys båtforum

Det är ju klart mindre underhåll också. För mig skulle det ta kanske 10-15 minuter att sjösätta jämfört med kanske hälften att gå till bryggplatsen jag har nu. Så länge det inte är en kinabåt verkar tillgången på nya tuber vara helt OK, sen får man väl bestämma själv när båten är gammal om det är värt pengen.

Antagligen värt att lägga det extra det kostar att få en båt med riktiga tuber istället för PVC.

[OT] Happys båtforum
Aldrig funderat på båttypen, men kikade på Zodiac av nyfikenhet.
5,5 m båt godkänd för 12 pers!!! Helt galet 😲

För egen del som också bara kör "badutflykter" har jag fastnat för AMT 175 BRF,, men då får man nöja sig med 7 pers ombord

/J

[OT] Happys båtforum
Har oxå spanat på RIB men då främst till mina tjejer som vill lära sig köra båt. Tänkte ngt runt 360 cm med ratt o 20 hk typ.

Har hittills kollat på Highfield (Australiskt men tillverkas i Kina) samt Grand o Brig (tillverkas båda i Ukraina, från samma gata t o m!) + några till. Tycker dom är dyra som satan i jämförelse med plastbåtar men dom ser å andra sidan fina ut.

Har även kollat på att importera själv från Kina vilket blir klart billigare även om man tar hänsyn till alla kostnader. Inser dock riskerna o CE-märkta lär de knappast vara.

[OT] Happys båtforum
Rib ser ju fräckt ut men är det inte ofta väldigt obekvämt med blåsten rakt i ansiktet? Ser ofta ut att vara väldigt dåligt med vindskydd på dem.

[OT] Happys båtforum
Rib ser ju fräckt ut men är det inte ofta väldigt obekvämt med blåsten rakt i ansiktet? Ser ofta ut att vara väldigt dåligt med vindskydd på dem.

De jag kikat på är som vanliga styrpulpetbåtar med mittkonsol ur det hänseendet. Ungarna vill ändå alltid sitta längst fram :D

Har även kollat på att importera själv från Kina vilket blir klart billigare även om man tar hänsyn till alla kostnader. Inser dock riskerna o CE-märkta lär de knappast vara.

Ja jag såg att det fanns en del för 3000-4000 dollar som faktiskt ser snarlikt ut en del som säljs här hemma. Men lite tillval på det blir 1000 dollar till, sen frakt 1000 dollar, tull (X%?) och 25% moms så börjar det närma sig 100 000 kr, lite stor summa att chansa för tycker jag.. Då är det 4-5-meters båtar.

Grand ser inte lika oömma ut som Brig.

[OT] Happys båtforum
På samma tema: Vad är egentligen bästa båttypen för att klara vågot och vind om man vill hålla sig inom säg 5 meter?
Tänker du på säkerhet eller bekvämlighet? För bekvämlighet vill man ju ha vasst smalt skrov och bra tyngd. För säkerhet är det ju vikigare att man inte har en helt öppen båt som är lätt att fylla med vatten om man missar en våg. Typ en sån här som många fiskare och öbor har

Jag tvivlar på att en rib på 5 meter är speciellt kul om det blåser mycket med tanke på att de är så lätta men jag har inte testat själv.

Tillbaka
Topp