[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Man skulle behöva vara både Fakir och sadomasochist för att uppskatta att krypa runt i glasfiberbåtar och bli full med glasfiber. Angående att rensa tanken hade jag helt klart testat att bara fylla upp med ren bensin och försökt skaka båten och tömt ut igen. Har du ett riktigt filter eller bara det lilla som sitter i motorn?

[OT] Happys båtforum
Har både ett stort vattenseparerande förfilter och ett litet i motorn. Båda är just nu nya. :-)

Tänkte faktiskt köra på alkylatbensin sen, har ingen mack i närheten längre som säljer med pump men det går att köpa 25 liters dunkar för en dryg tusenlapp. Kommer inte köra upp mer än två-tre på en säsong.

[OT] Happys båtforum
Vi sade hej till sälfamiljen på vägen hem.

1000056128.webp

Blåsigt på väg till Grinda men sen mojnade det och sprack upp.

1000056118.webp

[OT] Happys båtforum
Har en fast 120 l tank som behöver rengöras, bränslefiltret blir fullt med skräp tämligen omgående. Tyvärr finns ingen inspektionslucka, via en servicelucka kan jag nå ovansidan av tanken (det finns en del att göra med slangarna också, jag vet..):

Visa bilaga 837634

Uppepå sitter tankgivaren, sen från vänster (nere) till höger avluftning, bränsle till motorn och tankslangen.

Men a) hur får jag ur soppan enklast? Velar mellan att handpumpa genom tankgivarens hål och att försöka trycksätta försiktigt (hur??) och trycka ut bensinen och b) hur sjutton rengör jag på ett bra sätt, går ju inte att komma åt inuti. Spola på måfå med högtryck och varmvatten?

Har du hört med någon båtmeck? Tänker att det är ett enkelt jobb för de som har utrustning. Alternativt en bärgare som ofta pumpar feltankat bränsle från bilar.
Ta det jävligt lugnt med pumpar borrar och han moster om du gör det själv. En gnista och tanken flyger.

Tillbaka
Topp