Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack. Då köper jag lite standardkardborre och hoppas på det bästaBytte ut kardborren på min Patagonia-skaljacka från 2004, köpte vanlig metervara på lokala tygaffären och det har fungerat helt ok i 4-5 år af. Och det är en jacka som används dagligen under vinterhalvåret.
Det här verkar vara den mest levande sy-tråden på happy.
Jag har en jacka från Revolution Race som jag tycker är perfekt för pendling. Andas och ser ok ut även när man går ut på lunch på jobbet. Revolution Race Trail Jacket.
Hur som helst så har kardborren på ärmsluten tappat sin funktion. Jag reklamerade jackan och kunde få en %-rabattcheck, 200kr tillbaka eller en ny jacka. Jag tycker att det är onödigt att slänga en fullt fungerande jacka så jag tog 200kr och byter kardborren själv. Till saken hör att den är lite dåligt placerad så jag tar tillfället i akt och sätter den på ett bättre sätt.
Nu till frågan
Var köper jag bra kardborre? Den skall hålla länge och vara bra för kläder.
Jag vill göra jobbet en gång så jag vill undvika kardborre som tar slut på ett par månader.
Finns det i butik i Göteborg är det att föredra. Annars Amazon eller något annat lätt ställe att beställa från.
Farsan har hjälpt några att serva sina symaskiner och han verkar mena att det är relativt enkelt om en tar tid på sig. Hittar du sprängskiss och/eller beskrivning på youtube så är det en fördel.Nån som vet vart man kan få en bra service genomförd på en Husqvarna 2000?
Den kärvar lite.. Gör fågelbon av tråden på undersidan, och ibland tycker jag nålen slår i metallen på vägen ned.
Det är den där spännande modellen med runda mönsterkammar på baksidan.
Bor du i Göteborg så har du symaskinsakademin eller va de heter på södra vägen eller Cyréns på Redbergs! De är servicegubbarna jag vet om!Nån som vet vart man kan få en bra service genomförd på en Husqvarna 2000?
Den kärvar lite.. Gör fågelbon av tråden på undersidan, och ibland tycker jag nålen slår i metallen på vägen ned.
Det är den där spännande modellen med runda mönsterkammar på baksidan.
Jag har kollat videon och fattar fortfarande inte riktigt att det fungerar ?
Men… den är ju med elassistans! Vad tycker happy om sånt? Va! va! va!?HalliHallå!
Visa bilaga 670294
Jag har en Singer 201k som jag bytt ut!
Den går som en klocka och är enligt källor symaskinens motsvarighet till Rolls Royce när det kommer till raksöm! Jag har använt den för sy väskor för alla möjliga aktiviteter!
Jag har bytt ut den mot en 201k med aluminiumchassi, jag tyckte den var finare!
MEN jag ska komma någonstans här, jag vill bli av med den gamla! Kommer med tjusigt singerlock i trä, en pressarfot och en undertrådsspole och några nålar!
200kr för en student, 400kr för en mellanchef!
Skickar inte då det är en ”portabel hushållsmaskin” på 15kg!
Hämtas helst i Lunden, Gbg!
Haha cykla är nog jobbigt, komma hem och behöva veva runt en handjagare till symaskin för att få ihop en väska är galenskap!Men… den är ju med elassistans! Vad tycker happy om sånt? Va! va! va!?
Bara för att du lägger upp skryt på volley så kommer jag skryta!Ni har fan missat något eftersom @Moses95 inte visat upp sin senaste väska i den här tråden! Magiskt bra!
Nu! Snackar vi riktig symaskin, fast jag föredrar den äldre 201 i gjutjärn ?Här är min nya enligt mig tjusiga 201k!
Visa bilaga 674644
Ja, jag köper det! Jag har en sån, min första 201k som @Jonatan F ska få ta över nästa vecka! Är spänd på se va han ska trolla ihop för grejer!Nu! Snackar vi riktig symaskin, fast jag föredrar den äldre 201 i gjutjärn ?
Om jag får erkänna ? så har jag en Singer i aluminium, en 221.Ja, jag köper det! Jag har en sån, min första 201k som @Jonatan F ska få ta över nästa vecka! Är spänd på se va han ska trolla ihop för grejer!
Men jag är inte som du, jag gillar alubodyn mer.. ;)

Såg att jag redan hade postat väskorna som ligger i förrådet :)Har kompletterat väsk-stallet med vad jag saknade på senaste bike-packning-turen. Ligger hemma med eftersläntringar av Covid och hade inget för mig.
Visa bilaga 575826
Visa bilaga 575827
Topprörsväska för godis. Klarar en-hands-testet. Stadgade med en gammal plastmapp som jag vikte i samma form som väska. Den håller formen bra. Fördel att är mappen ljus så att innehållet syns. Dessutom lätt att städa ur smält choklad etc. Inget svaj (botten har innerslang mot ramen och remmarna är av innerslang - kan färga av sig men gör inget på den ramen).
Visa bilaga 575828Visa bilaga 575831
Enkel ramväska. Funkar till nöds med två enlitersflaskor. Funkar utan problem med en liter på diagonalröret och 750 ml på sadelröret. Tänkt att ha regnkläder och liknande i. Absolut inte vattentät alls. Brukar ändå läcka i dragkedjorna är min erfarenhet även om de är vattenavstötande. Får se hur länge dragkedjan överlever. Hade velat ha en formgjuten dragkedja och inte en spiral-dragkedja men hade ingen hemma. Har experimenterat med stretchtyg över och/eller under dragkedjan men svårt att få bra. Brukar å andra sidan aldrig överlasta min ramväska. Funderar även på att impregnera den med silikon för att det inte ska bli en tvättsvamp vid regn. Någon som har input på det?
Visa bilaga 575830
Avslutningsvis en feedbag. Inte riktigt klar. Ska till en dragsko samt en ”bälg” av tunt tyg som man kan ”stänga” väskan med. Men har förlagt mitt verktyg för att göra öljetter och vill ha det för att förstärka ihop-snörning-hålen. Tanken är dels att min fru som inte har flaskhållare på sin cykel ska kunna låna den samt att ha den till vantar man tar av sig i farten, eventuellt extra colaflaska, solkräm, kanske en falafel-rulle etc.
Visa bilaga 575829
Beklagar dåliga bilder men av ovan nämnda skäl tog jag mig inte ut för att fota. Ska bli kul att testa dem IRL när jag är frisk!:D
Edit:
Jag fascineras av de som jobbar med att sy väskor. Det tar ju otroligt lång tid att sy även de enklaste väskor!
Snyggt! Framväskor är ju en toppengrej men om de inte är en liten burrito känns det inte superläskigt att den ev kryper ner i framdäcket och man som cyklist ska volta?Kul! Väldigt imponerad av Moses95:s väska! Kan dock ta ett tag innan jag får tummen ur att sy något värt att publicera här så förskottspostar lite :)
Prototyp på styrväska. Gick ett varv runt norra Danmark utan problem.
Visa bilaga 674941Visa bilaga 674942
Gamla lösningar för energi. Gått oräkneliga mil. Den röda en hel rando-serie. Blev tyvärr lite vinglig när jag gick från översize alu till stålrör.
Visa bilaga 674943Visa bilaga 674944
Löprygga. Otroligt svårfotad. Mer clean än den ser ut på bilderna imo;) gått hundratals mil. Finessen är att man kan byta själva säcken mot olika stora/olika vattentäta versioner. Funkade med sovsäck och vattentät drybag. Saknar dock fickor på framsidan för energi.
Visa bilaga 674945Visa bilaga 674946
Version 2 av styrväska. Funkar fint. Distanserna gör att väskan hamnar lite för nära hjulet så man får spänna noga. Hade varit skönt med lite marginal så det räckte att bara sno ihop den lite halvt.
Visa bilaga 674949Visa bilaga 674948Visa bilaga 674950
Finns mer i förrådet. Ska se om jag hittar bilder.
Håller med till 100%. Syns nog inte men allt är dimensionerat för att inga remmar ska kunna nå framhjulet och iom roll top kommer man inte öppna den i farten.Snyggt! Framväskor är ju en toppengrej men om de inte är en liten burrito känns det inte superläskigt att den ev kryper ner i framdäcket och man som cyklist ska volta?
Jack the Rack eller Bagman Universal verkar som toppengrejer för framväskan om man inte kör randoväska typ som jag har med pelago rack + restrap rando eller @Valdemar har väl Gilles väskor med decaleur + litet rack på sin extremt tjusiga Miyata 1000?
Tack för bra tips med pappret! hade tänkt mjölkkartong men vi har en hel del överbliven tapet mm så det ska nog fungera bra det med. Är det beroende på hur duktig man är på att sy som sömnsmån kan variera i storlek eller är det generellt att 1cm större än vad biten ska vara räcker tex?Utgå från ett tjockt papper. Jag använder en överbliven rulle av det där bruna pappret man lägger på golv vid målning. Då kan du måtta in de prylar du vill ha med. Klipp bort överskott med en sax, lägg ihop extrabitar samt sammanfoga med målartejp.
När du är nöjd med form och detaljer klipper du isär till mönsterbitar. Överför till tyg. Klipp ut. Sy. Njut av dina cykelkompisars beundrande blickar.
Tack för bra tips med pappret! hade tänkt mjölkkartong men vi har en hel del överbliven tapet mm så det ska nog fungera bra det med. Är det beroende på hur duktig man är på att sy som sömnsmån kan variera i storlek eller är det generellt att 1cm större än vad biten ska vara räcker tex?
För att få en väska och inte en slapp påse, vad brukar ni sy in för att få lite stadga/stabilitet? En tanke är ju att sy in en bit ståltråd tex så den håller formen men det kanske inte är det bästa?
Med sadelväskor är infästningen A och O för att få stabilitet. Om den inte är för stor, mindre än 8l skulle jag säga att "uppstyvning" inte är nödvändigt. Jag hade sneglat på Outershells väska för inspo. Den är superenkel i sin konstruktion och sitter som berget. Dock har den faktiskt en del i hårdplast som är invikt i konstruktionen men tror att den skulle klara sig utan den.Tack för bra tips med pappret! hade tänkt mjölkkartong men vi har en hel del överbliven tapet mm så det ska nog fungera bra det med. Är det beroende på hur duktig man är på att sy som sömnsmån kan variera i storlek eller är det generellt att 1cm större än vad biten ska vara räcker tex?
För att få en väska och inte en slapp påse, vad brukar ni sy in för att få lite stadga/stabilitet? En tanke är ju att sy in en bit ståltråd tex så den håller formen men det kanske inte är det bästa?
rockgeist.com
Om du bara kör tubdäck och kan betala med telefonen är du i hamn. Annars en (fem)hundring till fika/taxi/vatten om man glömt plånboken.Nu har jag lite att gå på känner jag! Stort tack. Återkommer med prototyp osv när jag klurat vidare lite kring hur den kan se ut/vara uppbyggd.
Den blir lite långsmal skulle jag tro så kanske att infästningen bör ske under sadeln men även på sadelstolpe för att få den ordentligt stabil..
Vad tycker ni man behöver ha med på en landsvägsrunda i verktyg/tillbehörsväg för övrigt?
extra tubdäck är med, telefon, nycklar, däckavtagare. Cykelpumpen är i ramen så någon sådan behöver inte få plats. Det vore ju synd att lägga ner tid och så glömmer jag bort något väsentligt som bör finnas i väskan..
Missade helt att det är en liten sadelväska du ska sy. Då behövs ingen plast för uppstyvning.Nu har jag lite att gå på känner jag! Stort tack. Återkommer med prototyp osv när jag klurat vidare lite kring hur den kan se ut/vara uppbyggd.
Den blir lite långsmal skulle jag tro så kanske att infästningen bör ske under sadeln men även på sadelstolpe för att få den ordentligt stabil..
Vad tycker ni man behöver ha med på en landsvägsrunda i verktyg/tillbehörsväg för övrigt?
extra tubdäck är med, telefon, nycklar, däckavtagare. Cykelpumpen är i ramen så någon sådan behöver inte få plats. Det vore ju synd att lägga ner tid och så glömmer jag bort något väsentligt som bör finnas i väskan..
Hur ska du fästa den under sadeln? Öppning är ju extra gött med kardborre imo, men en kardborre man litar på! Spontant känns locket kort och att de kan komma att åka ut pryttlar på sidan? ? Men lite böjd och så, det blir fint! Vad har du tänkt för tyg?Första prototypen klar! Blev skit :)
Längden blev bra för telefonen men lite bredare än nödvändigt. Onödigt stor blev den med så antingen smalare sidovägg eller att göra den lite sned som ena bilden visar med blåa färgen.
Det blir 1 innerficka och 1 stor ficka för ”resten” behöver man ha fack för allt eller kan det skramla omkring löst?
För att stänga väskan tänkte jag att bottendelen viks över framsidan och sen träd in i nån rem och låser fast på nåt bra sätt.
Feedback tack!
Visa bilaga 684751Visa bilaga 684752Visa bilaga 684753
Ja! Typ som ILEs sadelväska.Hur ska du fästa den under sadeln? Öppning är ju extra gött med kardborre imo, men en kardborre man litar på! Spontant känns locket kort och att de kan komma att åka ut pryttlar på sidan? ? Men lite böjd och så, det blir fint! Vad har du tänkt för tyg?
Den väskan såg ju väldigt smutt ut!Ja! Typ som ILEs sadelväska.
![]()
Seat Bag | Bike Bag
The Seat Bag attaches securely under your bike seat and is just big enough to hold a 29er tube, CO2 inflator, and multi-tool. An auto-lock cam buckle keeps the bag secured even over the roughest roads. Main compartment secured with Velcro Auto-lock cam buckle Durable Cordura, XPAC Sailcloth, or...ilequipment.com
Första prototypen klar! Blev skit :)
Längden blev bra för telefonen men lite bredare än nödvändigt. Onödigt stor blev den med så antingen smalare sidovägg eller att göra den lite sned som ena bilden visar med blåa färgen.
Det blir 1 innerficka och 1 stor ficka för ”resten” behöver man ha fack för allt eller kan det skramla omkring löst?
För att stänga väskan tänkte jag att bottendelen viks över framsidan och sen träd in i nån rem och låser fast på nåt bra sätt.
Feedback tack!