[OT] Happys symaskinstråd!

Bytte ut kardborren på min Patagonia-skaljacka från 2004, köpte vanlig metervara på lokala tygaffären och det har fungerat helt ok i 4-5 år af. Och det är en jacka som används dagligen under vinterhalvåret.

De
Det här verkar vara den mest levande sy-tråden på happy.
Jag har en jacka från Revolution Race som jag tycker är perfekt för pendling. Andas och ser ok ut även när man går ut på lunch på jobbet. Revolution Race Trail Jacket.

Hur som helst så har kardborren på ärmsluten tappat sin funktion. Jag reklamerade jackan och kunde få en %-rabattcheck, 200kr tillbaka eller en ny jacka. Jag tycker att det är onödigt att slänga en fullt fungerande jacka så jag tog 200kr och byter kardborren själv. Till saken hör att den är lite dåligt placerad så jag tar tillfället i akt och sätter den på ett bättre sätt.

Nu till frågan
Var köper jag bra kardborre? Den skall hålla länge och vara bra för kläder.

Jag vill göra jobbet en gång så jag vill undvika kardborre som tar slut på ett par månader.

Finns det i butik i Göteborg är det att föredra. Annars Amazon eller något annat lätt ställe att beställa från.

Det har hänt ngn gång när jag sytt kardborreband, att bandet gått sönder i sömmen. Tror det beror på för tät söm. Håll avståndet när du syr kardborre!

Nån som vet vart man kan få en bra service genomförd på en Husqvarna 2000?
Den kärvar lite.. Gör fågelbon av tråden på undersidan, och ibland tycker jag nålen slår i metallen på vägen ned.

Det är den där spännande modellen med runda mönsterkammar på baksidan.
Farsan har hjälpt några att serva sina symaskiner och han verkar mena att det är relativt enkelt om en tar tid på sig. Hittar du sprängskiss och/eller beskrivning på youtube så är det en fördel.

Gubben är gammal metallarbetare och lagom allmänhändig men ser rätt dåligt. Har man typ byggt om några cyklar och servat en gaffel bör man nog hamna på samma nivå.

Nån som vet vart man kan få en bra service genomförd på en Husqvarna 2000?
Den kärvar lite.. Gör fågelbon av tråden på undersidan, och ibland tycker jag nålen slår i metallen på vägen ned.

Det är den där spännande modellen med runda mönsterkammar på baksidan.
Bor du i Göteborg så har du symaskinsakademin eller va de heter på södra vägen eller Cyréns på Redbergs! De är servicegubbarna jag vet om!

HalliHallå!

IMG_0678.jpeg

Jag har en Singer 201k som jag bytt ut!
Den går som en klocka och är enligt källor symaskinens motsvarighet till Rolls Royce när det kommer till raksöm! Jag har använt den för sy väskor för alla möjliga aktiviteter!

Jag har bytt ut den mot en 201k med aluminiumchassi, jag tyckte den var finare!

MEN jag ska komma någonstans här, jag vill bli av med den gamla! Kommer med tjusigt singerlock i trä, en pressarfot och en undertrådsspole och några nålar!

200kr för en student, 400kr för en mellanchef!

Skickar inte då det är en ”portabel hushållsmaskin” på 15kg!
Hämtas helst i Lunden, Gbg!

HalliHallå!

Visa bilaga 670294

Jag har en Singer 201k som jag bytt ut!
Den går som en klocka och är enligt källor symaskinens motsvarighet till Rolls Royce när det kommer till raksöm! Jag har använt den för sy väskor för alla möjliga aktiviteter!

Jag har bytt ut den mot en 201k med aluminiumchassi, jag tyckte den var finare!

MEN jag ska komma någonstans här, jag vill bli av med den gamla! Kommer med tjusigt singerlock i trä, en pressarfot och en undertrådsspole och några nålar!

200kr för en student, 400kr för en mellanchef!

Skickar inte då det är en ”portabel hushållsmaskin” på 15kg!
Hämtas helst i Lunden, Gbg!
Men… den är ju med elassistans! Vad tycker happy om sånt? Va! va! va!?

Ni har fan missat något eftersom @Moses95 inte visat upp sin senaste väska i den här tråden! Magiskt bra!
Bara för att du lägger upp skryt på volley så kommer jag skryta!

I sanningens namn, jag är stolt och känner att jag har överpresterat här:
IMG_0717.jpeg

Ryggsäck gjord av framförallt VX21 (210d X-Pac) och sen 1000d Cordura i botten och något superlätt ripstoptyg för fickor och 3mm 3D mesh på insida axelband! Sen lite blandat krimskrams från andra väskor/köpta grejer!

Snyggast var den lastat med täcke utan gummibandet fram:
IMG_0691.jpeg

Ca 40h av panik svett och mani!

Bilagor

• IMG_0735.jpeg
    IMG_0735.jpeg
    1.6 MB · Besök: 95
  • IMG_0718.jpeg
    IMG_0718.jpeg
    878 KB · Besök: 103
  • IMG_0721.jpeg
    IMG_0721.jpeg
    769.8 KB · Besök: 101
  • IMG_0720.jpeg
    IMG_0720.jpeg
    1.5 MB · Besök: 102
  • IMG_0719.jpeg
    IMG_0719.jpeg
    1.5 MB · Besök: 97
Jag var tvungen att passa den bollen till dig - så jävla proffsig väska!?

En annan åkte runt med sin 75-liters långvandrings-Lundhagssäck och såg ut som en klåpare på isen... Blir väldigt sugen på att plocka fram min gamla Husqvarna och skapa något!

En 201k i spitfire aluminium har också fått ersätta min 201k gjutjärnsmaskin:
snger 201k alu.jpg

Men jag har ändå en gjutjärns maskin kvar, en 15k88, som också fungerar bra:
1704806831442.png

Favoriten just nu är en västtysk pfaff 360.
1704807095420.png

Den största skillnaden som jag upplever med den är att mataren är kraftigare än på mina singer.

Det är så fantastiskt härligt med gamla mekaniska maskiner som tillverkades på ett sätt där allt kunde underhållas och repareras. Medicin- och läkemedelsteknologin osv är ju extremt mycket bättre idag, men den mekaniska eran har garanterat sett sina bästa dagar.?

Kul! Väldigt imponerad av Moses95:s väska! Kan dock ta ett tag innan jag får tummen ur att sy något värt att publicera här så förskottspostar lite :)

Prototyp på styrväska. Gick ett varv runt norra Danmark utan problem.
IMG_0239.jpegIMG_0240.jpeg

Gamla lösningar för energi. Gått oräkneliga mil. Den röda en hel rando-serie. Blev tyvärr lite vinglig när jag gick från översize alu till stålrör.
IMG_0241.jpegIMG_0242.jpeg

Löprygga. Otroligt svårfotad. Mer clean än den ser ut på bilderna imo;) gått hundratals mil. Finessen är att man kan byta själva säcken mot olika stora/olika vattentäta versioner. Funkade med sovsäck och vattentät drybag. Saknar dock fickor på framsidan för energi.
IMG_0250.jpegIMG_0251.jpeg

Version 2 av styrväska. Funkar fint. Distanserna gör att väskan hamnar lite för nära hjulet så man får spänna noga. Hade varit skönt med lite marginal så det räckte att bara sno ihop den lite halvt.
IMG_0253.jpegIMG_0254.jpegIMG_0252.jpeg

Finns mer i förrådet. Ska se om jag hittar bilder.

Har kompletterat väsk-stallet med vad jag saknade på senaste bike-packning-turen. Ligger hemma med eftersläntringar av Covid och hade inget för mig.

Visa bilaga 575826
Visa bilaga 575827

Topprörsväska för godis. Klarar en-hands-testet. Stadgade med en gammal plastmapp som jag vikte i samma form som väska. Den håller formen bra. Fördel att är mappen ljus så att innehållet syns. Dessutom lätt att städa ur smält choklad etc. Inget svaj (botten har innerslang mot ramen och remmarna är av innerslang - kan färga av sig men gör inget på den ramen).
Visa bilaga 575828Visa bilaga 575831

Enkel ramväska. Funkar till nöds med två enlitersflaskor. Funkar utan problem med en liter på diagonalröret och 750 ml på sadelröret. Tänkt att ha regnkläder och liknande i. Absolut inte vattentät alls. Brukar ändå läcka i dragkedjorna är min erfarenhet även om de är vattenavstötande. Får se hur länge dragkedjan överlever. Hade velat ha en formgjuten dragkedja och inte en spiral-dragkedja men hade ingen hemma. Har experimenterat med stretchtyg över och/eller under dragkedjan men svårt att få bra. Brukar å andra sidan aldrig överlasta min ramväska. Funderar även på att impregnera den med silikon för att det inte ska bli en tvättsvamp vid regn. Någon som har input på det?
Visa bilaga 575830

Avslutningsvis en feedbag. Inte riktigt klar. Ska till en dragsko samt en ”bälg” av tunt tyg som man kan ”stänga” väskan med. Men har förlagt mitt verktyg för att göra öljetter och vill ha det för att förstärka ihop-snörning-hålen. Tanken är dels att min fru som inte har flaskhållare på sin cykel ska kunna låna den samt att ha den till vantar man tar av sig i farten, eventuellt extra colaflaska, solkräm, kanske en falafel-rulle etc.
Visa bilaga 575829

Beklagar dåliga bilder men av ovan nämnda skäl tog jag mig inte ut för att fota. Ska bli kul att testa dem IRL när jag är frisk!:D

Edit:
Jag fascineras av de som jobbar med att sy väskor. Det tar ju otroligt lång tid att sy även de enklaste väskor!
Såg att jag redan hade postat väskorna som ligger i förrådet :)

Kul! Väldigt imponerad av Moses95:s väska! Kan dock ta ett tag innan jag får tummen ur att sy något värt att publicera här så förskottspostar lite :)

Prototyp på styrväska. Gick ett varv runt norra Danmark utan problem.
Visa bilaga 674941Visa bilaga 674942

Gamla lösningar för energi. Gått oräkneliga mil. Den röda en hel rando-serie. Blev tyvärr lite vinglig när jag gick från översize alu till stålrör.
Visa bilaga 674943Visa bilaga 674944

Löprygga. Otroligt svårfotad. Mer clean än den ser ut på bilderna imo;) gått hundratals mil. Finessen är att man kan byta själva säcken mot olika stora/olika vattentäta versioner. Funkade med sovsäck och vattentät drybag. Saknar dock fickor på framsidan för energi.
Visa bilaga 674945Visa bilaga 674946

Version 2 av styrväska. Funkar fint. Distanserna gör att väskan hamnar lite för nära hjulet så man får spänna noga. Hade varit skönt med lite marginal så det räckte att bara sno ihop den lite halvt.
Visa bilaga 674949Visa bilaga 674948Visa bilaga 674950

Finns mer i förrådet. Ska se om jag hittar bilder.
Snyggt! Framväskor är ju en toppengrej men om de inte är en liten burrito känns det inte superläskigt att den ev kryper ner i framdäcket och man som cyklist ska volta?
Jack the Rack eller Bagman Universal verkar som toppengrejer för framväskan om man inte kör randoväska typ som jag har med pelago rack + restrap rando eller @Valdemar har väl Gilles väskor med decaleur + litet rack på sin extremt tjusiga Miyata 1000?

Snyggt! Framväskor är ju en toppengrej men om de inte är en liten burrito känns det inte superläskigt att den ev kryper ner i framdäcket och man som cyklist ska volta?
Jack the Rack eller Bagman Universal verkar som toppengrejer för framväskan om man inte kör randoväska typ som jag har med pelago rack + restrap rando eller @Valdemar har väl Gilles väskor med decaleur + litet rack på sin extremt tjusiga Miyata 1000?
Håller med till 100%. Syns nog inte men allt är dimensionerat för att inga remmar ska kunna nå framhjulet och iom roll top kommer man inte öppna den i farten.

Jack the rack har jag tänkt beställa så snart just pedal får dem i lager igen. Problemet är att jag gillar att testa olika cyklar och att köpa decaleur för fyra cyklar blir för dyrt. En har faktiskt varit för dyrt också xD Men nu fanns pengar för en Jack på hobby-kontot :) fördelen med den svarta väskan är att man tar med den in och inte lämnar något stöldbegärligt på cykeln (pendling). För andra långturer kör jag oftast en hård vattentät vaude med clickfix men den rymmer inte en laptop och ombyte och man kan inte ha den på axeln.

Får man lite skav mot hjulet är det ingen fara - överdelen av hjulet suger ju inte in något utan skjuter bara bort det som träffar det.

Däremot att ha dricksflaskor på gaffeln eller knappt ens stänkskärmar skrämmer mig!

Jag är lite sugen på att sy ihop/slöjda en sadelväska till min racer inför kommande säsong. Jag har kvar material som jag klädde om sadeln med så det är vad jag tänker att jag ska använda. MAterialet är fuskskinn/läder som är hyfsat tunt och lite stretchigt. Det visar inga tecken på att slitas på sadeln efter en säsong med cyklande så en sadelväska ska nog fungera det med. Att sy smågrejer är inte något jag gjort så mycket, gjorde ett komplett set med nya överdrag till utegruppen för några år sedan men det var ju ganska stora bitar.

Storleksmässigt så tänker jag att det ska få plats telefon, nycklar, däckavtagare samt nån form av energi typ kexchoklad-liknande.

Eftersom jag har tubdäck på cykeln vill jag på något sätt kunna få plats med både väskan och däcket så om det går att inkludera en ögla för tubdäcket under själva väskan kanske så vore det ju smutt.

Jag har scrollat lite i tråden och det finns många fina väskor, är det någon som har någon färdig som ni gjort och kan dela med er av mått, tips osv?

Nedan är bild på hur cykeln ser ut i dagsläget. Flaskorna bakom sadeln skulle kunna bytas ut mot en flaska på ramröret förutsatt att jag hittar klämmor att sätta fast den med.

En exempelbild på hur jag tänker att väskan ska sitta/se ut ungefär också.

Tankar och Ideér mottages tacksamt kring vilka fallgropar osv det finns och vilka problem ni ser med att göra en väska enligt ovan.

//Oskar

Crescent redo.png
väska.PNG

Utgå från ett tjockt papper. Jag använder en överbliven rulle av det där bruna pappret man lägger på golv vid målning. Då kan du måtta in de prylar du vill ha med. Klipp bort överskott med en sax, lägg ihop extrabitar samt sammanfoga med målartejp.

När du är nöjd med form och detaljer klipper du isär till mönsterbitar. Överför till tyg. Klipp ut. Sy. Njut av dina cykelkompisars beundrande blickar.

Glömde: Det är oftast bättre att överföra till nytt papper när man gör mönsterbitar. Vad man gör då är att man väljer en sida av ”grundmodellen” som man överför till dubbelvikt. Detta för att mönstret ska bli symmetriskt.

Tilläg 2: Glöm inte att lägga till sömnsmån när du klipper ut mönsterbitarna!

Senast ändrad:
Utgå från ett tjockt papper. Jag använder en överbliven rulle av det där bruna pappret man lägger på golv vid målning. Då kan du måtta in de prylar du vill ha med. Klipp bort överskott med en sax, lägg ihop extrabitar samt sammanfoga med målartejp.

När du är nöjd med form och detaljer klipper du isär till mönsterbitar. Överför till tyg. Klipp ut. Sy. Njut av dina cykelkompisars beundrande blickar.
Tack för bra tips med pappret! hade tänkt mjölkkartong men vi har en hel del överbliven tapet mm så det ska nog fungera bra det med. Är det beroende på hur duktig man är på att sy som sömnsmån kan variera i storlek eller är det generellt att 1cm större än vad biten ska vara räcker tex?

För att få en väska och inte en slapp påse, vad brukar ni sy in för att få lite stadga/stabilitet? En tanke är ju att sy in en bit ståltråd tex så den håller formen men det kanske inte är det bästa?

Tack för bra tips med pappret! hade tänkt mjölkkartong men vi har en hel del överbliven tapet mm så det ska nog fungera bra det med. Är det beroende på hur duktig man är på att sy som sömnsmån kan variera i storlek eller är det generellt att 1cm större än vad biten ska vara räcker tex?

För att få en väska och inte en slapp påse, vad brukar ni sy in för att få lite stadga/stabilitet? En tanke är ju att sy in en bit ståltråd tex så den håller formen men det kanske inte är det bästa?

1 cm verkar vara ett standardmått. Det brukar stå 1/2 inch (12 mm) i amerikanska mönster. Så samma lika även där. Tror att man landat i det måttet för att matartänderna ska få bra grepp om tyget. Och kurvor bli någorlunda hanterbara. Samtidigt som att man inte vill slösa tyg. På vissa detaljer där man inte vill ha korvigt överskottstyg, tex kragsnibbar, syr man med 10 mm och klipper bort överskottet efteråt.

Jag hade använt en bit styv plastfilm mellan två tyglager för att få stadga. Du behöver bara ha det upptill.

Med sadelväskor är infästningen A och O för att få stabilitet. Om den inte är för stor, mindre än 8l skulle jag säga att "uppstyvning" inte är nödvändigt. Jag hade sneglat på Outershells väska för inspo. Den är superenkel i sin konstruktion och sitter som berget. Dock har den faktiskt en del i hårdplast som är invikt i konstruktionen men tror att den skulle klara sig utan den.
Man vill ha låsande remmar som "suger upp den" så hårt som möjligt under sadeln samt packa den full och stänga hårt, packningen är det som styvar uupp väskan. Vill man ha ännu mer bombsäkert är nog ett harness och drybag med extern ram a la Porcelain Rocket/Rockgeist en bra lösning. Går säkert att bygga en egen om man sågar sönder en enkel pakethållare och fixar ett fäste kring stolpen.

Nu har jag lite att gå på känner jag! Stort tack. Återkommer med prototyp osv när jag klurat vidare lite kring hur den kan se ut/vara uppbyggd.

Den blir lite långsmal skulle jag tro så kanske att infästningen bör ske under sadeln men även på sadelstolpe för att få den ordentligt stabil..

Vad tycker ni man behöver ha med på en landsvägsrunda i verktyg/tillbehörsväg för övrigt?

extra tubdäck är med, telefon, nycklar, däckavtagare. Cykelpumpen är i ramen så någon sådan behöver inte få plats. Det vore ju synd att lägga ner tid och så glömmer jag bort något väsentligt som bör finnas i väskan..

Jag kan i min symaskin sy rakt genom Ikeas mjuka skärbrädor. Effektivt sätt att fästa dem :) i andra väskor har jag klippt ut plast från en plastmapp, vikt och pillat in. Sedan håller mappen sig där eftersom den vill vila upp sig men tyget håller den fast.

Du kan inte fästa väskan i flaskhållaren på något sätt då?:)

Nu har jag lite att gå på känner jag! Stort tack. Återkommer med prototyp osv när jag klurat vidare lite kring hur den kan se ut/vara uppbyggd.

Den blir lite långsmal skulle jag tro så kanske att infästningen bör ske under sadeln men även på sadelstolpe för att få den ordentligt stabil..

Vad tycker ni man behöver ha med på en landsvägsrunda i verktyg/tillbehörsväg för övrigt?

extra tubdäck är med, telefon, nycklar, däckavtagare. Cykelpumpen är i ramen så någon sådan behöver inte få plats. Det vore ju synd att lägga ner tid och så glömmer jag bort något väsentligt som bör finnas i väskan..
Om du bara kör tubdäck och kan betala med telefonen är du i hamn. Annars en (fem)hundring till fika/taxi/vatten om man glömt plånboken.

Edit: multitool med kedjebrytare!

Missade helt att det är en liten sadelväska du ska sy. Då behövs ingen plast för uppstyvning.

Revelates Shrew är nog en bra storlek för det du beskriver.

Första prototypen klar! Blev skit :)
Längden blev bra för telefonen men lite bredare än nödvändigt. Onödigt stor blev den med så antingen smalare sidovägg eller att göra den lite sned som ena bilden visar med blåa färgen.
Det blir 1 innerficka och 1 stor ficka för ”resten” behöver man ha fack för allt eller kan det skramla omkring löst?

För att stänga väskan tänkte jag att bottendelen viks över framsidan och sen träd in i nån rem och låser fast på nåt bra sätt.

Feedback tack!
454A2514-7B1A-46AA-A406-2DEB7EF97CC7.jpeg
3029CD5E-BCAD-4AE9-A936-99D35C1D555D.jpeg
5476BE16-AEFA-477A-A2A7-9B5911791186.jpeg

Längden blev bra för telefonen men lite bredare än nödvändigt. Onödigt stor blev den med så antingen smalare sidovägg eller att göra den lite sned som ena bilden visar med blåa färgen.
Det blir 1 innerficka och 1 stor ficka för ”resten” behöver man ha fack för allt eller kan det skramla omkring löst?

För att stänga väskan tänkte jag att bottendelen viks över framsidan och sen träd in i nån rem och låser fast på nåt bra sätt.

Feedback tack!
Visa bilaga 684751Visa bilaga 684752Visa bilaga 684753
Hur ska du fästa den under sadeln? Öppning är ju extra gött med kardborre imo, men en kardborre man litar på! Spontant känns locket kort och att de kan komma att åka ut pryttlar på sidan? ? Men lite böjd och så, det blir fint! Vad har du tänkt för tyg?

Hur ska du fästa den under sadeln? Öppning är ju extra gött med kardborre imo, men en kardborre man litar på! Spontant känns locket kort och att de kan komma att åka ut pryttlar på sidan? ? Men lite böjd och så, det blir fint! Vad har du tänkt för tyg?
Ja! Typ som ILEs sadelväska.

Ja! Typ som ILEs sadelväska.

Den väskan såg ju väldigt smutt ut!

Tanken går att försöka fästa den på något liknande sätt som länkade väskan. Tror det blir enklast för mig.
Eventuellt kan det bli kardborre på facket till telefonen med så är det extra säkert med den.

Materialet är nåt fuskskinn/läder. Samma som jag klädde om sadeln med så jag tänker att det ska passa ihop lite grann.

Rolltop är ju väldigt enkelt och billigt att sy, väskan går att expandera eller komprimera en del beroende på hur full den är och inget trillar ut:)

I övrigt håller jag med @Moses95

Feedback tack!

Några saker att fundera på:
  • Hur ska du fästa den under sadeln?
  • Hur säkerställer du att inget trillar ut när Murphy är framme?
  • Kan du öppna/stänga den smidigt när den hänger under sadeln (får händerna plats)?
  • Hur ska du sy fast mellanväggen? (Kom ihåg att du syr med ”insidan ut”)
  • Hur skyddar du telefonen från vatten? Både däcksprut och regn.

Tillbaka
Topp