[OT] Happys symaskinstråd!

Fått en Norrøna dunjacka med endel småhål i. Vad skulle ni göra med detta? Handsy kaststygn? Finns några knep? Finishen behöver inte vara topp, vill mest stoppa att det inte blir värre eller stoppning faller ut. Kommer nog användas som mellanlager.
Tipset är väl exempelvis GearAid 'Tenacious' tape. Fick en massa småhål i min tältduk för fyra år sedan och det har fungerat kanonbra. Beroende på vilken butik du hittar dom i så finns det olika färger.
Tips! När du sätter dit lapparna så se till att runda hörnen. Annars så kommer dom sannolikt fläka upp efter ett tag.

Tack för svar! Laglappen var ju en kul sida :) Lappar som man stryker på är eventuellt olämpligt på dunjacka? Har för mig man inte ska stryka dunjackor för man trycker ihop dunet? Tejp bättre sån sett?

Ingen som förespråkar att bara dra ihop och lägga några stygn? Det var min spontana idé...

(Hålen på bild är nog bara en tredjedel av antalet)

Tack för svar! Laglappen var ju en kul sida :) Lappar som man stryker på är eventuellt olämpligt på dunjacka? Har för mig man inte ska stryka dunjackor för man trycker ihop dunet? Tejp bättre sån sett?

Ingen som förespråkar att bara dra ihop och lägga några stygn? Det var min spontana idé...

(Hålen på bild är nog bara en tredjedel av antalet)

Grejen är att det egentligen finns för lite tyg för att sy ihop, sömnsmånen måste ju tas någonstans ifrån. Det riskerar att bli lite korvigt om du inte tillför lite extratyg i form av en lapp. Men hålen är inte så stora och du ska inte ha tyget direkt mot huden, så det funkar säkert att sy ihop, även om jag inte tror att det går att få prydligt. Det går också att "brodera" över hål, men frågan är om det blir duntätt.

En bit tejp funkar utmärkt, jag har en tejplagning som suttit i tio år på ett av mina mellanlager. Gorillas transparenta tejp kan, utöver de utmärkta förslag du redan fått, läggas till listan. Den sitter som berget, men är lite tjockare än många andra, på gott och ont.

Lyckats knåpa ihop en mindre ramväska för grushojen, inte perfekt men helt klart nöjd!
Sydd på min Singer 201k, alla sömmar raksöm!
Xpac VX21, YKK dragkedja.
IMG_0247.jpeg
IMG_0248.jpeg

Fick göra lite arkeologi i tråden och inser att jag snart är inne på 4:e året med mitt väskprojekt. Oklart om det tar 4 år till eller om den snart är klar? Men har gått lite framåt på sista tiden iaf 😊

Blev påmind om att innanmätet ska vara lätt att ta bort, vilket jag glömt och har nålat dit men inte sytt än.

Fick lite blandat bra-att-ha av min mor. Bl.a. lite nitar. Så fick bli ett litet litet stycke vadderat sämskskinn mot ryggen. Gör förhoppningsvis lite nytta mot hård packning!?
IMG_0952.jpeg

Hittade en symaskin i grovsoprummet för några år sedan. Stått i en garderob sedan dess otestad. Släpade fram den nyligen och den orkade inte ens gå runt. Men efter lite grov rengöring o oljad tuffar den på bra 👍🏻 Passar bra till att bl.a laga kläder med då jag saknade en med friarm tidigare.
IMG_0245.jpeg

Av lite oklar anledning sydde jag en kråka. Skulle användas som halloween pynt, men hann inte klart för årets bus.
Men va ett kul och lärorikt litet projekt. Mer eller mindre gjort på frihand och löst allt eftersom.
IMG_0975.jpeg

Fick göra lite arkeologi i tråden och inser att jag snart är inne på 4:e året med mitt väskprojekt. Oklart om det tar 4 år till eller om den snart är klar? Men har gått lite framåt på sista tiden iaf 😊

Blev påmind om att innanmätet ska vara lätt att ta bort, vilket jag glömt och har nålat dit men inte sytt än.

Fick lite blandat bra-att-ha av min mor. Bl.a. lite nitar. Så fick bli ett litet litet stycke vadderat sämskskinn mot ryggen. Gör förhoppningsvis lite nytta mot hård packning!?
Visa bilaga 736300
Hittade en symaskin i grovsoprummet för några år sedan. Stått i en garderob sedan dess otestad. Släpade fram den nyligen och den orkade inte ens gå runt. Men efter lite grov rengöring o oljad tuffar den på bra 👍🏻 Passar bra till att bl.a laga kläder med då jag saknade en med friarm tidigare.
Visa bilaga 736301
Av lite oklar anledning sydde jag en kråka. Skulle användas som halloween pynt, men hann inte klart för årets bus.
Men va ett kul och lärorikt litet projekt. Mer eller mindre gjort på frihand och löst allt eftersom.
Visa bilaga 736302
Jag gillar kråkan, den är häftig! Och nu när du har lagt upp ryggsäcken för fotografering, så är det bara att fortsätta med det som är kvar. Det borde inte ta fyra år max några dagar 😉

Bara för att du lägger upp skryt på volley så kommer jag skryta!

I sanningens namn, jag är stolt och känner att jag har överpresterat här:
Visa bilaga 674618

Ryggsäck gjord av framförallt VX21 (210d X-Pac) och sen 1000d Cordura i botten och något superlätt ripstoptyg för fickor och 3mm 3D mesh på insida axelband! Sen lite blandat krimskrams från andra väskor/köpta grejer!

Snyggast var den lastat med täcke utan gummibandet fram:
Visa bilaga 674626

Ca 40h av panik svett och mani!
@Moses95 - den är fortfarande magiskt fin!
Jag kom fram till att jag behöver en ny skridskosäck och tänkte ge mig på att sy en själv. Din ser ut att vara perfekt för ändamålet. Har du möjligtvis kvar mått, mönster eller liknande?

@Moses95 - den är fortfarande magiskt fin!
Jag kom fram till att jag behöver en ny skridskosäck och tänkte ge mig på att sy en själv. Din ser ut att vara perfekt för ändamålet. Har du möjligtvis kvar mått, mönster eller liknande?
Hej! Ja men klart du ska, det svåra är att klippa tyg och hitta rätt ordning att sy ihop allt! Jag har nog en ritning/mönster någonstans, kan kika imorgon! Skicka ett PM så kan vi snacka mer! Men det första jag tänker på, att sätt dit några bättre band att första skridskorna med, gummibanden är verkligen bare minimum!

Hej! Ja men klart du ska, det svåra är att klippa tyg och hitta rätt ordning att sy ihop allt! Jag har nog en ritning/mönster någonstans, kan kika imorgon! Skicka ett PM så kan vi snacka mer! Men det första jag tänker på, att sätt dit några bättre band att första skridskorna med, gummibanden är verkligen bare minimum!
Schysst, drar ett pm!

Jag är lyckligt lottad som föddes utan förmågan att göra nått lagom. Så grabben som är tokig i hockey och gärna står i mål emellan åt fick en målis-mask i födelsedagspresent. Jag hade av en händelse fått nys om en lokal airbrush artist i krokarna som jag inte kunde motstå att låta lacka hjälmen med klubbens logga/maskot (ekonomiskt oförsvarligt, men kul!).

Det föranledde senaste syprojektet med en vadderad hjälmpåse 👍 Gjorde först en av en gammal träningströja som test, men den uppdaterade versionen är i canvas och överbliven vaddering från väskprojekt. IMG_0446.webpIMG_2117.webpIMG_2118.webpIMG_2119.webp

Har så klart blivit materialare för laget och inser att det finns en massa utrustning i klubbens ägo som är trasigt och behöver kärlek. Blandat av grövre textilier och läder och som regel knepigt att komma åt. Inser att det mesta säkert duger att laga för hand, men visst borde jag väl köpa en Singer 29:a eller motsvarande? Vad heter modellerna jag ska kika efter (bara svarta Singermaskiner som är intressant). Fottrampad borde räcka, men bara det inte är 3-fas matad motor så är elektrifierad ingen nackdel såklart.

Jag villhöver förstås en 111w155 oxå. Men det är en annan historia. 😄

Jag är lyckligt lottad som föddes utan förmågan att göra nått lagom. Så grabben som är tokig i hockey och gärna står i mål emellan åt fick en målis-mask i födelsedagspresent. Jag hade av en händelse fått nys om en lokal airbrush artist i krokarna som jag inte kunde måste att låta lacka hjälmen med klubbens logga/maskot (ekonomiskt oförsvarligt, men kul!).

Det föranledde senaste syprojektet med en vadderad hjälmpåse 👍 Gjorde först en av en gammal träningströja som test, men den uppdaterade versionen är i canvas och överbliven vaddering från väskprojekt. Visa bilaga 748185Visa bilaga 748186Visa bilaga 748187Visa bilaga 748188

Har så klart blivit materialare för laget och inser att det finns en massa utrustning i klubbens ägo som är trasigt och behöver kärlek. Blandat av grövre textilier och läder och som regel knepigt att komma åt. Inser att det mesta säkert duger att laga för hand, men visst borde jag väl köpa en Singer 29:a eller motsvarande? Vad heter modellerna jag ska kika efter (bara svarta Singermaskiner som är intressant). Fottrampad borde räcka, men bara det inte är 3-fas matad motor så är elektrifierad ingen nackdel såklart.

Jag villhöver förstås en 111w155 oxå. Men det är en annan historia. 😄
Tjusigt! Vem har målat masken? Är lite sugen på att låta någon måla min egen...

Snyggt jobbat! Och klart att du behöver en till maskin. Det gör man alltid.

men visst borde jag väl köpa en Singer 29:a eller motsvarande? Vad heter modellerna jag ska kika efter (bara svarta Singermaskiner som är intressant).
Vad för sorts maskin är du ute efter? Förutom att den är svart? Anar att tex en Singer 15-91 kanske skulle vara av intresse, men har aldrig sett en sån på Blocket.

Ska man ha en grym maskin tycker jag man bör kika på en industrimaskin, exempelvis en Juki ddl 8700. Den modellen är ofta hjärtat i småskalig produktion av textilprodukter.
Jag hade en ett kort tag älskade den.

Hej,
Har en vinterjacka jag gillar som tyvärr släppt i de limmade delarna vid fickan. Finns det någon räddning? Textillim finns ju att köpa varstans, men vilka fungerar?
Behöver jag få bort originallimmet först för att det nya ska fästa?

Se bild på problemet. Hade det bara varit en fråga om att jackan inte varit vattentät vid fickan hade jag kunnat leva med det, men nu har det bildats ett hål i innanmätet, så hälften av gångerna jag lägger något i fickan hamnar det i själva verket i hålet och jackans stoppning.

Bilagor

• PXL_20250118_141209353.webp
    PXL_20250118_141209353.webp
    469.6 KB · Besök: 51
Snyggt jobbat! Och klart att du behöver en till maskin. Det gör man alltid.

Vad för sorts maskin är du ute efter? Förutom att den är svart? Anar att tex en Singer 15-91 kanske skulle vara av intresse, men har aldrig sett en sån på Blocket.

Singer 29 eller motsvarande är alltså sk. skomakarmaskiner.
Singer 15-serien vet jag inte mkt om. Men av snabb sökning verkar den vara väldigt lik Singer 201 som jag redan har?

Ska man ha en grym maskin tycker jag man bör kika på en industrimaskin, exempelvis en Juki ddl 8700. Den modellen är ofta hjärtat i småskalig produktion av textilprodukter.
Jag hade en ett kort tag älskade den.

Ja Juki är erkänt bra och jag har rattar några av deras modeller, men hjärtat gör att jag gärna håller mig till Singer. 111w155 är ju just en industriell maskin för kralligare uppdrag. Men för reperationer av prylar med allt vad det innebär så är det typ av maskin inte optimal och prislappen är en annan.

Singer 29 eller motsvarande är alltså sk. skomakarmaskiner.
Singer 15-serien vet jag inte mkt om. Men av snabb sökning verkar den vara väldigt lik Singer 201 som jag redan har?
Singer 201 brukar klassas som en ”finsömmaskin” medan 15-91 är tänkt för grövre tyger. Men det funktionella överlappet är nog så stort att det inte är motiverat att ha en av varje.

Men för grövre läderarbeten behövs såklart en skomakarmaskin.

Ingen regelrätt symaskinsfråga, men jag räknar med att happys textilelit hänger här och kan assistera mig rätt!

Har ett par gamla välanvända Raphabibs från tiden då deras grejer verkade odödliga. Dessa har rullat massor och är kanske lite urtvättade och tunnare än förr, men duger fortsatt fint på kallare turer.

Däremot så har de sedan förra året börjat "lösas upp" på ett ställe. Man ser tygets "skelett" och fluffet liksom lossar i små fibrer och trillar av. Verkar vara en långsam process. Inte så glamoröst att beskriva kanske, men jag gissar att problemet sammanfaller med att samtlig rygg- och rövsvett ackumuleras just här och att det är det som gör det..

IMG_8961.webp

Jag ser framför mig en lösning där man stryker på någon form av stretchig oval klisterlaglapp eller något i den stilen. Kan nog gå att sy ett varv med symaskin också, men ser risk med att det kan bli knöligt eller skavigt, speciellt som jag har kanske en timmes symaskinsvana sedan syslöjden.

Någon med bra förslag på lösning?

Ingen regelrätt symaskinsfråga, men jag räknar med att happys textilelit hänger här och kan assistera mig rätt!

Har ett par gamla välanvända Raphabibs från tiden då deras grejer verkade odödliga. Dessa har rullat massor och är kanske lite urtvättade och tunnare än förr, men duger fortsatt fint på kallare turer.

Däremot så har de sedan förra året börjat "lösas upp" på ett ställe. Man ser tygets "skelett" och fluffet liksom lossar i små fibrer och trillar av. Verkar vara en långsam process. Inte så glamoröst att beskriva kanske, men jag gissar att problemet sammanfaller med att samtlig rygg- och rövsvett ackumuleras just här och att det är det som gör det..

Visa bilaga 754227

Jag ser framför mig en lösning där man stryker på någon form av stretchig oval klisterlaglapp eller något i den stilen. Kan nog gå att sy ett varv med symaskin också, men ser risk med att det kan bli knöligt eller skavigt, speciellt som jag har kanske en timmes symaskinsvana sedan syslöjden.

Intressant!

Kan bidra med sy-erfarenhet. Sydde på en mobilficka på ett par shorts stretchiga innerbyxa. Tyvärr gjorde det dubbla tyget att ”stretchkoefficienten” helt förändrades och de blev lite obekväma. Som ett par för små tights. Inte säker på att den punkten du visar är lika känslig dock. Men - mitt tips är att försöka hitta ett så stretschigt tyg som möjligt.

Jag har lagat cykelbyxor som släppt i limningen av axelbanden och det gick fint med vanlig stretchsöm. ___/\___/\___

Intressant!

Kan bidra med sy-erfarenhet. Sydde på en mobilficka på ett par shorts stretchiga innerbyxa. Tyvärr gjorde det dubbla tyget att ”stretchkoefficienten” helt förändrades och de blev lite obekväma. Som ett par för små tights. Inte säker på att den punkten du visar är lika känslig dock. Men - mitt tips är att försöka hitta ett så stretschigt tyg som möjligt.

Jag har lagat cykelbyxor som släppt i limningen av axelbanden och det gick fint med vanlig stretchsöm. ___/\___/\___
Ps.
Given lagning!

Jag hade satsat på limmad lapp.

Om man nu ska sy så är det viktigt att använda en nål med trubbig (rundad) spets. En vanlig nål skär annars av fibrerna. Den runda letar sig ner och mellan stretchfibrer.

Ett av mina Rapha classic winter bib shorts rasade helt på det viset endast efter ett fåtal tvättar.

Intressant!

Tack för tips och "varning"!😊

Jag hade satsat på limmad lapp.

Om man nu ska sy så är det viktigt att använda en nål med trubbig (rundad) spets. En vanlig nål skär annars av fibrerna. Den runda letar sig ner och mellan stretchfibrer.

Ett av mina Rapha classic winter bib shorts rasade helt på det viset endast efter ett fåtal tvättar.
Limmad lapp låter klart smidigast. Återstår bara att hitta en av god kvalitet i både tyg och lim så att den sitter kvar över tid...

Låter ju som ditt par hade något inbyggt fel. Dessa är från 2019 och är inne på sjätte vintersäsongen. Nästan lite tokigt bra, men jag vill gärna rädda dem ett tag till (och slippa lägga 3,5k på nya likadana...🤯).

Visa bilaga 754227

Hur funkar https://www.rapha.cc/US/en_US/repair-service ?

Intressant fråga! Loggade in och kollade när det var jag köpte dem, och såg då knappen "request a repair". Antar att det faller på "Similarly, we are generally unable to repair any item that has enjoyed a long, well-worn life" som det står i det finstilta, plus att när man requestar så står det uttryckligen att det handlar om skador orsakade av krascher (man måste kryssa i en ruta att man förstått detta). Kanske skickar dem ett mail och kollar läget, men risken är väl att det inte är värt att krångla med frakt osv i jämförelse med att limma på en lapp..

IMG_9129.webp

Ett par 60 år gamla Singer 431G i väntan på nytt liv.

Den ena maskinen köpte jag för något år sedan för 300 kr, men la den åt sidan då någon bränt sönder sladden med ett strykjärn. Under en av sommarens loppisrundor fyndade jag ytterligare en maskin till det högst överkomliga priset av 100 kr. När jag inspekterade det senaste köpet noggrannare hemma visade det sig att ”trådsupptagnigsarmen” var avbruten, och att den var i allmänt dåligt skick. Den fick därmed bli reservdelsmaskin.

IMG_9131.webp

Följande behövde åtgärdas:
  • En kardanknut rasslade och behövde justeras
  • Den interna anslutningen till motorn var lös, har någon månne varit inne och pillat innan mig?
  • Trådspänningsmekanismen behövde byggas om och nollas
  • Låsskruven till stygnlängdreglaget var trasigt så jag flyttade över från donatormaskinen
  • De 60 år gamla gummifötterna var såklart smulfärdiga. Jag 3d-printade nya.
  • Timingen var helt fel så jag kollade nålhöjd och synkade över- och undertråd
  • Fräsch kabel flyttades över till den fungerande pedalen.
  • Och så fick den självklart en allmän inspektion, rengöring och insmorning.
IMG_9135.webp

Varför lägga tid på detta?

Singer 431G tillverkades i Tyskland (därav G i modellnamnet) under ett par år i mitten av 60-talet. Detta var toppmodellen i Singers dåvarande sortiment och den kostade en halv månadslön eller mer. Den har en uppsjö finesser, men den enda som intresserar mig är den ovanligaste. Detta är en av bara en handfull mekaniska symaskiner som kan sy kedjestygn. Kedjestygn hittar du på förslutningen av grillkollspåsar och sömmen längst ned på dina jeans. Sömmen ser ut som ett vanligt låsstygn på ovansidan men har öglor undertill, se bild ovan. Därför stretchar den på samma sätt som zickzacksöm, men ser mycket prydligare ut på ovansidan.

Med största sannolikhet, och några droppar olja, håller maskinen i minst 60 år till.

Jag långtidslånar en Husqvarna 2000 70-tal från svärmor. Den har alltid gått lite småtrögt men går nu väldigt trögt, så lite smörjning är väl på sin plats. Någon med erfarenhet, är det väldigt komplicerat med en basservice? Finns några bra guider?

Jag långtidslånar en Husqvarna 2000 70-tal från svärmor. Den har alltid gått lite småtrögt men går nu väldigt trögt, så lite smörjning är väl på sin plats. Någon med erfarenhet, är det väldigt komplicerat med en basservice? Finns några bra guider?
Användarmanual och servicemanual för Husqvarna 2000.

Bilagor

Jag har en trasig magväska hemma som jag tänkte sno remmar och dragkedjor från och sy en ny väska av.
Vilken sorts tyg borde jag välja som funkar att sy med vanlig symaskin?

Jag har en trasig magväska hemma som jag tänkte sno remmar och dragkedjor från och sy en ny väska av.
En vanlig symaskin klarar allt från jeanstyg och nedåt. Så länge du inte väljer typ kapeltyg funkar vadsomhelst. Kom bara ihåg att matcha nål och tråd till ditt valda tyg.

Beror väl på slutmålet kanske men är priset en faktor så har jag (med hjälp av min mor) framgångsrikt använt canvastyg från Ohlssons tyger till diverse projekt, håller i flera år av utomhusbruk som överdrag t.ex så det känns som att det är hållbart.

Jeans var ju ett toppenförslag!
Det ska jag prova 🙂
Man kan göra mycket kul med avlagda jeans. Ett litet tips för att sy över flera lager, som kan bli ganska tjockt, är att hjälpa nålen genom att vrida handhjulet. En sk hump-jumper är till stor nytta i ”uppförsbackarna”. Ligger det ingen i sylådan kan man improvisera med nått annat.

Roligt! Jag har sytt endel med xpax & cordura från friluftstyger, vanlig maskin! Tycker de har varit bra och enkelt! Också sytt i segelduk, jeans, canvas mm, mycket funkar bra tills 4+ lager, där kan det bli kämpigt med tighta &/ tjocka tyger!

Tillbaka
Topp