[OT] Helikopterkraschen... (Film)

Vänta nu,bil,helikopter,bil,helikopter,bil,helikopter. Helikopter ! NEEEEJ BIIIILLL ! NEEEEJ...Heli¤&%¤()½)?)/...?!?!?

//Skogling

Oavsett om luften var varm eller inte måste det väl ingå i helikopterpilotutbildningen att avbryta när man märker att nåt är på väg att gå åt pipsvängen!

Det var tamefan det sjukaste jag sett, varför i helvete sätter man inte bara ner den. Framgick ju rätt klart efter några sekunder att det där aldrig skulle fungera!!!

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag undrar vad det är för fotograf som står och
> filmar när han/hon ser att det verkar vara något
> som går fel.

Menar du att han ska springa fram till helikoptern, slita upp dörren, hoppa in och ta över? ;)

JLarsson skrev:
> Helikoptern reggad i Litauen. Billig vodka?

Jag träffade ett gäng ryska piloter på sas academy härromveckan..... Dont fly aeroflot.

Hmm.. verkar ju inte som någon stjärnpilot direkt, kan nog vara lite firande bakom detta för det är ju ingen nyhet för en "riktig" pilot att varmluft har sämre bärighet så det räknar dem med från början.

Ska bli intressant att höra pilotens förklaring till varför han inte avbröt när det var oskyldiga människor på marken som kunde bli skadade, och det var så uppenbart att det inte funkade!!

Man får ju lite negativa vibbar när man hör varifrån helikoptern kommer men det är fult att vara fördomsfull men ibland är det j**ligt svårt att låta bli !!

Bosse

Johan S skrev:
> Jag undrar vad det är för fotograf som står och
> filmar när han/hon ser att det verkar vara något
> som går fel.

Hmm .... förklara hur du menar ! ;o)

Jag undrar vad dom andra i helikoptern tänkte när dom ser marken på samma avstånd hela tiden, om dom inte kännt det innan så borde dom blivit lite fundersamma just då...

Jösses vilken soppa detta blev, så fördommarna fick nog tyvärr rätt iaf!

Helikoptern får inte flygas utanför Litauens gräns, inte användas för komersiell flygning, inte flyga över tätbebyggt område, tillstånd från svensk myndighet saknades, piloten saknade certifikat för den modellen och hade inte heller certifikat för komersiell flygning!!!

Finns det något mera som kan vara fel i detta ärende?

Dessutom har den 100 årige mannens tillstånd förvärrats och flygningen var hans födelsedagspresent, visserligen fick han flyga helikopter men då i en ambulanshelikopter till UAS intensivvårdsavdelning, han har skallskador flera frakturer på en arm och ca 10 brutna revben, stackars honom :-(

Bosse

My gosh. Såg ut som när jag provade att flyga RC-helikopter. Dock så inser man när farkosten börjar drifta okontrollerat att det är dags att slå av på lyftkraften och sätta ner. Något som den piloten uppenbarligen missade, förutsatt att inte något reglersystem låst sig/övrigt tekniskt fel inträffat.

Har själv en viss erfarenhet av helikoptrar och tycker att filmklippet är rätt.... intressant =) Piloten lär inte ha kvar sin licens någon längre tid och jag hoppas verkligen att han inte får tillbaka den. Dessutom hade han bara ett PPL och hade inte behörighet på helikoptern i fråga som dessutom inte fick flygas i sverige...

Det finns trotts allt en anledning till att han aggerar som han gör, när helikoptern in orkar lyfta så försöker han troligen att få tillskottslyftkraft genom fartvinden. Att han sedan gör detta över en väg, i en allé, klippandes lite grenar, över en bil, med riktning mot en väg är inte det mest intelligenta jag sett göras i en HKP.
Vad han borde gjort är att ha satt helikpotern igen och skicka ut några passagerare, eller inte satts sig i HKPn från första början...

Vidare tycker jag att ryska piloter/flygförare har lite väl dåligt rykte, de har ungefär lika liten önskan att haverera som en pilot/flygförare från sverige, eller annat västland.

//M

Mogge skrev:
> Det finns trotts allt en anledning till att han
> aggerar som han gör, när helikoptern in orkar
> lyfta så försöker han troligen att få
> tillskottslyftkraft genom fartvinden.

Jag antar att det är därför han backar en bit så att han får lite extra accelerationssträcka. Galning...

Mogge skrev:
> Vidare tycker jag att ryska piloter/flygförare har
> lite väl dåligt rykte, de har ungefär lika liten
> önskan att haverera som en pilot/flygförare från
> sverige, eller annat västland.

Precis. Nu är väl alla deras maskiner inte i bästa skick längre och sånt bidrar väl till haverierna.

Killarna från östeuropa som lyfte och placerade kraftledningsstolpar med centimeterprecision i Dalsland för en del år sen var definitivt inga dåliga eller slarviga piloter. Att flyga en Mi-26tm ( http://www.helis.com/70s/h_mi26.php kran-versionen) på det sättet dom gjorde var mycket imponerande att se :)

Dan skrev:
> Så här ska en helikopter flygas:
>

Länken funkar inte. Går att ta hem andra filmer men inte den.

Rackarns. Den var tydligen för populär. Kanske någon har sett den tidigare i alla fall eller har annan länk till den. Den visade en RC-helikopter-virtuos som flög på sätt som jag inte trodde var möjligt. Störtdykning till mindre än en meter över marken på ett par sekunder, stillastående roll, nosen upp och stjärten ner samtidigt som maskinen cirklar med diameter 7-8 meter med buken ut och i största allmänhet fullständigt halsbrytande manövrar i rasande tempo i åtta minuter i sträck.

Kan det vara Alan Szabo måntro?

Kolla även Kyle_funtana isf, jag har inte sett nån flyga ett plan sådär förrut.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp