(OT) Hur riskfyllt är det att grilla i dessa dagar?

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
toshiba sa:
DT sa:
Nu när det är tillåtet att grilla igen: någon som vet var man kan köpa engångsgrillar (i Stockholm)? Butikerna tog ju bort dem ur sortimentet under Stasiförbuds-tiden.

Största anledningen att förbudet togs bort så snabbt var nog att polisen inte kunde hantera DDR-Sveriges omåttliga lust att anmäla sin granne för grillning... Nu är ju dock grillning utanför egen tomt fortfarande förbjudet i Stockholms län, så engångsgrillar kan finnans anledning att hålla tillbaka fortfarande. Jag föreslår du skaffar dig en flergångsgrill om du ska grilla på tomten.

Nä jag ska grilla i skogen till helgen (det ska regna lite på torsdag så det borde vara lugnt) men vågar inte släpa med en klotgrill då det kan se illa ut (DDR-eldningsförbudet i skog och mark är ju kvar tills vidare). Men några engångsgrillar kan man ju alltid smuggla med. :-)

DT sa:
toshiba sa:
DT sa:
Nu när det är tillåtet att grilla igen: någon som vet var man kan köpa engångsgrillar (i Stockholm)? Butikerna tog ju bort dem ur sortimentet under Stasiförbuds-tiden.

Största anledningen att förbudet togs bort så snabbt var nog att polisen inte kunde hantera DDR-Sveriges omåttliga lust att anmäla sin granne för grillning... Nu är ju dock grillning utanför egen tomt fortfarande förbjudet i Stockholms län, så engångsgrillar kan finnans anledning att hålla tillbaka fortfarande. Jag föreslår du skaffar dig en flergångsgrill om du ska grilla på tomten.

Nä jag ska grilla i skogen till helgen (det ska regna lite på torsdag så det borde vara lugnt) men vågar inte släpa med en klotgrill då det kan se illa ut (DDR-eldningsförbudet i skog och mark är ju kvar tills vidare). Men några engångsgrillar kan man ju alltid smuggla med. :-)

Det här låter tämligen omdömeslöst och idiotiskt.

wukkaN sa:
Det här låter tämligen omdömeslöst och idiotiskt.

+1

DT, köp en salladslåda på ICA eller ta med rostbiff och potatissallad...är du så pantad att du drar med dig en grill ut trots eldningsförbud så hoppas jag att det är i huvudstadens omedelbara närhet du grillar. Enda sättet att få en del 08or att förstå att något är ett problem, är om det inträffar innanför tullarna....

Hälsningar direkt från eftersläckningsarbete i skogen utanför Örnsköldsvik.

Jag har inte grillat en enda gång i sommar. Inte ens före eldningsförbudet. Förra året grillade jag ett par ggr.

Är det fel på mig?

DT sa:

Jag har kvar en engångsgrill i garaget , kanske kan betinga ett högt pris på svartamarknaden bland grill törstande frilufttsfolk.

Skogling sa:
NLC sa:
Skogling sa:
Jag har inte grillat en enda gång i sommar. Inte ens före eldningsförbudet. Förra året grillade jag ett par ggr.

Är det fel på mig?

Ja. Du har missat ett utmärkt tillfälle att dricka öl.

Jag har druckit öl utan att ha grillat. Jag måste göras om. ;)
Jag tycker ölen gör sig bättre utan att grilla. Möjligtvis är det ok när någon annan grillsr. Huvudsaken är att inte behöva ägna sin uppmärksamhet åt mer än just ölen.

Måste bara passa på och slå ett slag för hibachi när ändå diskuterar grillning. Trevligt och gott att sitta och grilla och äta tillsammans, och barnen tycker det är kul. Gör oftast nåt slags korean barbeque där man bara rullar in en liten bit kött i ett salladsblad med lite kimchi och nån god sås. Bejaka er inre grott-hen!

:)

Bilagor

• Warm beer.jpg
    Warm beer.jpg
    161.9 KB · Besök: 146
jag brukar grilla med ved. en bild från häromåret. gör man så här nu känner man sig som ligist, men efter senaste dygnens rikliga regn bör det åter vara ok..

Bilagor

• 4EB191EB-F5D2-40A3-93D2-D7C63FEEEB20.jpeg
    4EB191EB-F5D2-40A3-93D2-D7C63FEEEB20.jpeg
    312.8 KB · Besök: 166
Lokalt det där med regn, inte en droppe på 2 veckor nu. Häromdan regnade det o åskade runt omkring. Bara en mil bort kom det rätt mkt.

Ps! DT är en klok människa, det gäller att kunna förstå ironi även på nätet.

Jag har fått en hel del regn på mig senaste dagarna, eller varit där det regnat kanske är mer korrekt. Skogen har inte blivit märkbart mindre torr för det.

Omkring mätstationen i Hamra lär det vara säkert att grilla något dygn. Lillhamra som ligger ett rejält stenkast därifrån (drygt en mil fågelvägen) fick bara en knapp tredjedel så mycket regn. Nedan regn i Svealand senaste dygnet.

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/maxmin#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,param=p,area=s,time=latest24h
Hamra 75,6 mm
Långshyttan 38,7 mm
Lida 32,4 mm
Adelsö 25,9 mm
Finnbacka 25,0 mm
Lillhamra 21,8 mm
Mora 21,5 mm
Brovallen 19,4 mm
Tänger 17,0 mm
Avesta 15,7 mm

Senast ändrad:
1888 sa:

Tack. ;-)

Det finns för övrigt en tråd på Flashback om grillförbudet med en massa intressanta teorier. Om ni trodde att detta bara handlar om brandrisk så trodde ni fel, det här är mycket större än så!

1888 sa:

För egen del känner jag att jag har lite svårt med "ironi" som handlar om att medvetet riskera att tända elda på skog och mark samtidigt som jag jobbar med eftersläckning av en skogsbrand...men vi är ju alla olika, säkert kommer jag se det annorlunda då jag fått sova ut riktigt efter att varit och försökt släcka eld 5 nätter i sträck....

RicoShredderKowalski sa:
kais01 sa:
jag brukar grilla med ved. en bild från häromåret. gör man så här nu känner man sig som ligist, men efter senaste dygnens rikliga regn bör det åter vara ok..

Den där gräsmattan ser snustorr ut den kommer brinna av att du grillar det ser ju alla

haha:)

men bilden är något är gammal. gräsmattan varit pt det bruna hållet, men efter senaste dygnens regn är den åter under grön tillväxt.

DT sa:
1888 sa:

Tack. ;-)

Det finns för övrigt en tråd på Flashback om grillförbudet med en massa intressanta teorier. Om ni trodde att detta bara handlar om brandrisk så trodde ni fel, det här är mycket större än så!

Lite raljerande ton, att många arbetslösa fd DDR-agenter infiltrerat regeringen och kväver folket med en förbudsorgie är inget att oroa sig för?

h.g.j sa:
1888 sa:

För egen del känner jag att jag har lite svårt med "ironi" som handlar om att medvetet riskera att tända elda på skog och mark samtidigt som jag jobbar med eftersläckning av en skogsbrand...men vi är ju alla olika, säkert kommer jag se det annorlunda då jag fått sova ut riktigt efter att varit och försökt släcka eld 5 nätter i sträck....

Då skall du läsa DTs inlägg igen när du piggnat till, det är väldigt tydlig att han överdriver iaf för en pigg skalle.

Tack för att du och dina kollegor finns.

1888 sa:
h.g.j sa:
1888 sa:

Då skall du läsa DTs inlägg igen när du piggnat till, det är väldigt tydlig att han överdriver iaf för en pigg skalle.

Tack för att du och dina kollegor finns.

+1 på båda meningarna. :)

1888 sa:
Idag släpps grillförbudet i mina trakter, å så regnar det!
Så j*vla typiskt... ;)

Du tror inte att det kan ha ett visst samband med att det bedöms som mindre brandfara när vädret blir fuktigare och marken därmed mindre torr? ;)

1888 sa:
Kanske var det därför min glade gubbe var med :)

Först svär du, och sedan har du med en glad gubbe - I SAMMA INLÄGG!!! Heltokigt.

Kan iaf meddela att körsbärsträdet som står utanför min balkong har fått lite gladare löv igen. När det var som värst så hänge dom rakt ner och såg helt pergamentaktiga ut. Känns bra.

Tillbaka
Topp