OT: Ilsken kärring...

anki

Aktiv medlem
Nä, nä, nä... det är inte jag som är förbaskad *S* Och inte är det jag som pratar i inslaget heller... Ett gott skratt fick jag - utan tvekan!!!

<http://skycom.org/newsread.php?newsid=178>

Valbo är knappt norrland... eller är det det? Så blyg, tyst o försynt som jag var på den tiden jag bodde i Sandviken så kanske ändå ;)

/född i Hofors

Jag håller med lite grann. Först asgarvade jag åt "tok-kärringen" men sen tänkte jag: Den människan mår knappast bra. Vilken välmående person ringer till radion klockan två mitt i natten och skäller på en telefonsvarare?!?

Lol!
Det är lite olika uppfattning om vad som är Norrland, så mycket är tydligt. :-)
Som norrlänning skulle jag säga att Norrland är Gävle och norrut, mao typ 2/3 av Sveriges yta.

/Micke, bor ca 70 mil norr om Norrlands södra gräns enligt ovan.

Anki!.. Född i Hofors?... Ahaa!.. Samma ursprung!... Hela min uppväxt har jag tillbringat i den hålan. Rätt underbar natur för MTB:ande... men för att hitta en försörjning som räcker till ens kära hobby..näe.. då var det till att röra på sig!

Kanske skulle samla ett gäng till ett Hofors Happy?...*fniss*

Visst fasen är det roligt! Trots att tanten uppenbarligen har något slags problem. Hoppas hon får hjälp på nåt vis. De sömnlösa nätterna är värst...

Men jag trodde att Stockholm låg mitt i sverige?! Då måste ju Sundsvall och Gävle vara lappsamhällen...eller vad säger ni stockholmspuddingar?

" Idag brukar vi betrakta Dalälven som inofficiell sydlig gränsflod för det geografiska Norrland, men under äldre medeltid räknades Gästrikland till Svealand. Ja, mer än så: området var intimt länkat till Uppland, snarast en del av detta landskap. När Gästrikland första gången dyker upp i källorna, år 1253, syftar benämningen på ett administrativt distrikt, jämbördigt med Hagunda och Bälinge hundare"

Citat från Jarlens sekel, Dick Harrison, Ordfront förlag 2002.

Bergholm: Du sov på geografi lektionerna va? ;)
Sveriges mittpunkt är väl flataklacken ca 4 mil väster om Sundsvall om jag inte har helt fel.

Således är allt norr om Sundsvall Norrland, allt söder om är Skåne... Sundsvall kanske är den gyllene medelvägen eller nått...

Banan: Ironi...Det var ju egentligen menat till alla 08.or med storstadskomplex...själv är jag Sundsvallare och har inte så överdrivet långt bort till mittpunkten :)

Åre som en förort till Stockholm...patetiskt...varför är Åre så bra? Det vimlar ju av 08.or i GoreTex-kostymer.... ;)

Post &Auml;ndrad (04-02-28 15:14)

Nu börjar det här bli löjligt. Jag sänker mig till er nivå för jag börjar bli så jävla trött på den här dumma låtsaskonflikten Stockholm vs resten av landet.

Angående Sundsvall: Hur många Sundsvallsbor finns det inte i Stockholm?
Sluta klanka på stockholmare, det kan vara (är troligtvis) din syster.

Angående Åre: Utan 08:or i Åre så skulle det inte ens finnas ett apotek på orten. (frekventerat av samma 08:or som har sin bror/svåger i Sundsvall. Dom bryter benet i backarna och köper jätte-Alvedon på apoteket).

Angående lappsamhällen: Nej, vi i Stockholm tror inte att Sundsvall och Gävle, två städer som hade sin storhetstid som hamn och industriorter i början på förra seklet har särskilt mycket gemensamt med den samiska nomadiserande renskötarkulturen.

Och Bergholm: Ta på dig vadmal, ett gammalt riktigt äkta nordiskt tyg när du cyklar Mittnordenleden i sommar så ingen tar dig för en 08:a i Gore-Tex!

Är det nån som vill fortsätta, eller kan vi lägga ner det här?

Post &Auml;ndrad (04-02-28 17:51)

Markus F: Nu får du lugna dig. Börjar låta som hon på P3 ;-)
Stället där makten finns får alltid stå ut med gliringar.
Det gäller till och med en liten kommun som Lerum. Vi i Gråbo tycker naturligtvis att alla resurser går till Lerum och vi andra stackare får ingenting.

08 var väl från början ett skällsord men när sthlm:arna själva använder begreppet så är det inget skoj längre.

Nu senast ville göteborg ha EUs nya myndighet (vad det nu var för myndighet?) men den hamnade naturligtvis någon annan stans. Gissa vilken stad? Nog tycker rätt många att det är ganska typiskt.
En annan debatt som pågår, är alla stora nyhetsredaktioner som ligger i en och samma stad. Inte helt lyckat kan man tycka.

Just det sistnämnda problemet löste Danmark med att flytta tv2 ut från huvudstaden och ...vips hade man en helt annan nyhetsrapportering ...till det bättre.

Nej, naturligtvis är det mycket Stockholmscentering, speciellt i media.
Just ditt exempel med nyhetsredaktionerna är bra, dom orkar sig inte ens ut från Östermalm ibland.

Men läs vad jag skrev en gång till, vad jag mest reagerade på var det slentrianmässiga klankandet på andra landsdelar. Och som sagt, det finns inte så många stockholmare, de flesta kommer nån annanstans ifrån.

Tillbaka
Topp