[OT] IPRED

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
[OT] IPRED
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror ni Piratpartiet kommer få sitt stora
> genomslag i valet 2010?

Nej knappast! Skulle vara sorgligt i så fall.

[OT] IPRED
Magnus79 skrev:
> Nej knappast! Skulle vara sorgligt i så fall.

Man kan ju knappast påstå att riksdagsparierna inte gjort sig förtjänta av smisk från piratpartiet iofs. FRA-lagen och Ipred... Ska bli spännande att se hur de möter kritiken i nästa valrörelse. Jäklar vad oppositionen lär utnyttja det, även fast sossarna själva är ungefär lika dåliga..

[OT] IPRED
Magnus79 skrev:
> Du har en poäng, och jag är emot de nya lagarna
> men olaglig fildelning är rätt oviktigt i ett
> stort sammanhang.

Men att politiker inte enbart lyssnar till särintressen är ganska viktigt.

[OT] IPRED
Magnus79 skrev:
> Du har en poäng, och jag är emot de nya lagarna
> men olaglig fildelning är rätt oviktigt i ett
> stort sammanhang.

Ja, lagarna i sig är oviktiga i ett stort sammahang. Det som däremot INTE är oviktigt är att det finns en vilja hos politkerna att stifta lagar som, om Sverige hade haft någon form av författningsdomstol, inte haft en snöbolls chans i helvetet att överleve en första granskning.

Att individens rättigheter avskaffas mot myndigheter (FRA-lagen) och privata företag (IPRED) är i sig kanske inget hot. Men vad kommer sedan? Kombinera ihop FRA-lagen med IPRED: Privata företag har rätt att använda sig av FRA:s information, kanske? "Men det skulle ju inte kunna hända här" säger någon. Nej inte idag, men FRA-lagen och IPRED-lagen hade mött samma hålenden om man berättat om dem för fem år sedan.

Mota Olle i grind!

[OT] IPRED
Men nu skall tydligen "husbehovsnedladdning" vara tillåtet. Eller inte ge vem som helst rätt att få reda på vem som har ett visst internetabbonnemang. Eller nåt. Propositionen verkar vara full av oklarheter och bedömningsfrågor.

[OT] IPRED
Sprockets skrev:
> Men nu skall tydligen "husbehovsnedladdning" vara
> tillåtet. Eller inte ge vem som helst rätt att
> få reda på vem som har ett visst
> internetabbonnemang. Eller nåt. Propositionen
> verkar vara full av oklarheter och
> bedömningsfrågor.

Nja, enstaka (?) nedladdningar står det i dn-artikeln (du kanske har annan källa?). Sådär härligt väldefinierat som man vill ha en lag... En enda uppladdning skall dock räcka verkar det som. Man får passa sig vad man lägger ut på youtuben i framtiden.

[OT] IPRED
Jo, "enstaka" var det. Lika vagt som "husbehov". Fast det är ju ändå inte tillåtet att begå brott mot upphovsrättslagen. Men det är ju inte dte det handlar om.

Ett annat scenario jag läste om är att någon som vill ha reda på vem som skickat ett mail eller besökt en site man har loggar från kan göra det. Hävda att IP-adressen laddat ned upphovsrättsskyddat material så är vägen öppen.

[OT] IPRED
Lagar missbrukas aldrig eller? Hur många månader sedan var det Storbirttanen använde anti-terrorlagar för att spärra Isländska tillgångar i Storbrittanien?

Kort förtydligande för de som missade härvan. För ett par år sedan stftades lagar i Storbirttanien som gav regeringen rätt att frysa ekonomiska tillgångar för kända terrorister. I skapandet av lagen var man tydlig med att den enbart skulle användas i anti-terrorsyfte (har vi hört den förr?). När bankkrisen slog till i Island användes ovan nämnda lag för att spärra Islands tillgångar i England. En lag som enbart skulle användas mot terrorister kunde helt plötlisgt av ekonomiska intressen användas mot ett land som borsett från oetiskt fiske knappast kan anklagas för att hysa terrorister.

För att sätta lite historia på det hela. Innan andra världskriget hade Holland väldigt bra registrering av sina invånare. När tyskarna invaderade vägrade berörda myndigheter förstöra dessa register utan försökte gömma dem. Givetvis misslyckades de och dessvärre fanns religionstillhörighet med i registret, ni kan ju sedan fundera på hur svårt det var att hitta alla judar...

när jag gick skolan fick man lära sig hur hemskt et var i öststaterna med Stasi, KGB och liknande som övervakade folket och skrämde människor till tystnad. Vi skulle "aldrig" tillåta detta i en demokrati. 20 år senare tittar vi snällt på när samma möjlighet till övervakning införs i Sverige p.g.a att skivndustrin vill öka sin vinst ett par procent.

Kan någon vara vänlig och berätta när allmänn lobotomi infördes för jag hänger inte med. Jacob Nordenson har ett bra citat i detta läge.

-"Skriv upp att jag måste vara tokig om regeringen är klok"!

[OT] IPRED
H. skrev:
> Jasså. Nu ska de tydligen få göra privata
> husrannsakningar också. Där ser man. Hoppas man
> kan stämma dem på oanständiga summor om de inte
> kan hitta något/inte kan bevisa att det man har
> kommer från illegal nedladdning.

Det skulle du kanske kunna göra, men problemet är fortfarande att det inte är en jämn spelplan. Hollywoodmaffian kan ta kostnader på några miljoner för att stauera exempel. En ensklild individ har betyligt svårare bara att vara borta från jobbet för att gå till domstolen och försöka hävda sin rätt mot en armé av jurister.

Sen spelar det ingen roll hur det går i själva processen. Med tur(*) så vinner individen och får "ingenting", med otur så får han betala lite skadestånd och några hundra tusen i rättgångskostnader.

(*) "tur" definieras som att han kom till en domstol där nämndemännen hade någon som helst koll, vilket man inte ska räkna med i Sverige. Pensionerade hobbypolitiker är inte några som jag har världens största förtroende för vad det gäller tekniska frågeställningar.

[OT] IPRED
Fan vad jag blir sugen på att helt plötsligt börja fildela som en galning. Jag har banne mig knappt laddat ned en mp3 eller film på fem-sex år men nu vetefan. Börja med en såndära anonymiseringstjänst och sen göra allt för att sprida så mycket som möjligt. Jävla arslen, det kan de ta.

[OT] IPRED
Sprockets skrev:
> När du köper film eller musik stöder du deras
> idiotier och bidrar till att urholka
> rättsäkerheten.

Vilket vi alltså logiskt sett måste sluta göra.

[OT] IPRED
Det roliga är just det som ni skrivit i de senaste inläggen. En sån här lag kommer bara föra nya problem med sig. Förut fanns det iaf troligen ett samvete som gjorde sig påmint då och då hos folk som laddade ner saker, men i och med den här lagen känns det nästan som man är dum om man köper musik/film och därmed indirekt stödjer såna här lagar. För min del får gärna världens alla skivbolag gå i konkurs, jag kan lova att det kommer fortsätta göras bra musik ändå.

Film är en svårare nöt eftersom det kräver betydligt större budgetar för mer avancerade filmer... Men som sagt. Med den nya lagen är det fan inte det minsta synd om bolagen mister pengar.

[OT] IPRED
Här står det lite utförligare hur det fungerar.

Dags att lägga ner sitt trådlösa nätverk och skaffa en schysst anonymitetstjänst 1 april eller?

[OT] IPRED
H. skrev:
> Mer sheisse... Tillgångar på konton mm kan
> frysas i preventivt syfte, utan att den anklagade
> ens har hunnit komma med försvar... Vackert.

Men det där kan ju bara gälla terrorister....och Island förstås.

[OT] IPRED
Kallefs skrev:
> Men det där kan ju bara gälla terrorister....och
> Island förstås.

Terrorister och misstänkta fildelare! Samhällets fiender nummer ett.

Mer skit:

"Lagförslaget innehåller dessutom att domstolarna ges möjlighet att ålägga den som har begått ett intrång att bekosta lämpliga åtgärder för att sprida information om dom i målet, exempelvis kostnader för att publicera den i en tidning. Detta är helt bisarrt och bör avvisas kraftfullt. Man jämför med motsvarande bestämmelser kring ärekränkning/förtal, men den jämförelsen är helt felaktig då den rättighetsinnehavare som drabbas av olovlig fildelning på sin höjd lider ekonomisk skada och inte på långa vägar blir kränkt på samma sätt som man blir av ärekränkning."
http://www.staldal.nu/blog/2008/11/13/stoppa-ipred/

Ungefär som när kineserna avrättar folk med skjutvapen och skickar faktura på ammunitionen till släktingarna.

[OT] IPRED
Får väl tanka hem TOR lr ngt som skyddar min ip. För jag lägger hellre mina pengar på att gå och se min favoritartister istället för att köpa deras musik. Tror även många artister föredrar det eftersom det är en stor inkomstkälla för dom.

[OT] IPRED
SzMooD skrev:
> Får väl tanka hem TOR lr ngt som skyddar min ip.
> För jag lägger hellre mina pengar på att gå
> och se min favoritartister istället för att
> köpa deras musik. Tror även många artister
> föredrar det eftersom det är en stor
> inkomstkälla för dom.

Se till att rycka trådlösa routern eller skaffa ett förjävla lösenord till den bara.. Det spelar ju ingen roll om det är du eller grannen som laddar ner, sker det över ditt nätverk kan du drabbas av både husrannsakningar och frysta banktillgångar...

[OT] IPRED
Stäng ned Blocket, det säljs massor med begagnade saker där. Det är ju verkligen bättre att prylarna slängs och att folk köper nytt. Vi måste tänka på Tillväxten.

[OT] IPRED
Fjärdebrunn skrev:
> Klarar inte vår folkvalda att hålla isär dessa båda problemområden?

Nej. Det är resultatet av en medveten kommunikationsstrategi från IPRED-lobbyns sida. De ignorerar avsiktligt de frågor som rör rättssäkerhet och personlig integritet, eftersom de inte kan försvara direktivet på det området.

Därför har lobbygrupperna arbetat hårt på att skapa en skendebatt om upphovsrätten. Upphovsrätten är lätt att försvara och argumentera för. Men debatten om rättssäkerheten kan de bara inte vinna, och den måste till varje pris tigas ihjäl. Så, om någon börjar prata rättssäkerhet, slå tillbaka genom att börja prata upphovsrätt. Skuldbelägg och misstänkliggör sedan kritikern genom att antyda att denne är emot upphovsrätten som sådan.

Enkelt va? Så fungerar klassiska härskartekniker.

Ironiskt nog har inte IPRED med upphovsrätten att göra. IPRED är ett rent sanktionsdirektiv som styr tillämpningen av de lagar som vi redan har. Men det ska beslutsfattarna helst inte förstå.

[OT] IPRED
Eric W skrev:
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article395
> 2749.ab

ha. Underbart. När vaknar politikerna ur deras förvirrade dröm och inser att de är påväg att instifta en lag som är helt körd ur i princip alla synvinklar förutom den från toppen av ett skivbolag...

Kan inte någon publicera lite listor på artister som är förespråkare/motståndare mot IPRED-lagen, så man vet vilka man ska bojkotta och vilka man ska supporta?

Dessa känner jag till:

För IPRED (= Fullständig bojkott)

* Per Gessle
* BWO

Mot IPRED (= Supporta på bästa sätt)

* Timbuktu

[OT] IPRED
H. skrev:
> Eric W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article395
>
> > 2749.ab
>
>
> ha. Underbart. När vaknar politikerna ur deras
> förvirrade dröm och inser att de är påväg att
> instifta en lag som är helt körd ur i princip
> alla synvinklar förutom den från toppen av ett
> skivbolag...
>
> Kan inte någon publicera lite listor på artister
> som är förespråkare/motståndare mot
> IPRED-lagen, så man vet vilka man ska bojkotta
> och vilka man ska supporta?
>
> Dessa känner jag till:
>
> För IPRED (= Fullständig bojkott)
>
> * Per Gessle
> * BWO
>
>
> Mot IPRED (= Supporta på bästa sätt)
>
> * Timbuktu

Jag tycker du drar ordet artist i skiten genom att kalla BWO för artister för de är dom tamejfan inte.

[OT] IPRED
Tjena mittbena, nu när mina 320gb+200gb+500gb diskar är överfulla med piratkopierat material behöver en en 1tb att fylla upp bara för att jävlas med alla upphovsrättsbögar, är Western Digital bra skit eller?

[OT] IPRED
Köpte 1Tb LaCie USB-disk på Dustin för 1050:-, priset inkluderade frakt hem. :)
Billigare än en lös disk!

(Glömde skriva att den var extern)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] IPRED
Glömde skriva att det var extern jag var ute efter...

Föresten vet någon om Steelisreals samlade trumpetverk ligger ute på någon torrentsida för nerladdning, har letat länge men inte hittat ett nickel!

[OT] IPRED
Skönt att se att vissa förstår, tyvärr för få och för sent.

Det enda det kommer leda till är att geeks tunnlar sin trafik så att det blir svårare att hitta dem, och så småningom lär alla andra att göra så också. Även barnporrbovar.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] IPRED
SF's VD är tydligen ingen demokrat. Han verkar tycka att Kina är en bra förebild för hur en regering ska hantera informationen på internet.

"Så, hur är det då med den kommande Ipredlagen? Kommer den att innebära en förändring för svenska pirater? Svaret beror på vem du frågar:

- Det hoppas jag, men jag tror att den skulle behöva dras mycket längre. Samtliga leverantörer som ger access till sidor som The Pirate Bay borde stängas ned helt, säger SF:s VD Rasmus Ramstad."

Från http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=880419

[OT] IPRED
Om nån är intresserad så kan jag berätta hur man hyr en virtuell server anonymt och tunnlar sin fildelningstrafik krypterat via den :-)

[OT] IPRED
Om ett par år kommer mediabolagen att se tillbaks på den här tiden och önska den tillbaks. Men då kommer det att vara för sent för dem.

Jag tror själv att det har mera med att göra att styra folks mediakonsumtion än något annat, så räcker det om bolagen har en artist att mjölka ut åt gången. Det är alldeles för svårt att dra in pengarna om folk envisas med att styra sin mediakonsumtion själva.

Men folk kommer att välja själva och musik och film kommer att flytta ut från de stora bolagen och låta sig distribueras fritt för att öka spridningen och i slutändan inkomsterna. Och först då kommer storbolagen att fatta att tåget har gått.

Vill man skynda på detta kan man ju skita i skivbolagsproducerad "musik" och istället satsa på musik gjord av musiker, samma sak gäller för filmer.

Tillbaka
Topp