[ot] IT-generationen

Johan S

Ny medlem
[ot] IT-generationen
Min dotter har en kompis på besök. Han tittade noggrant och länge på min gamla dammsamlande analoga skrivmaskin från 40-talet. Sen sa han: "Är det här ett musikinstrument av något slag?"

edit: felstavning

Senast redigerad av en moderator:
[ot] IT-generationen
Jag fick en tanke när jag såg kalle anka i julas. När långben snaskar majskolv så gör han ju det som en skrivmaskin. Jag garvar för att jag fattar liknelsen. Ungar av idag garvar inte, för de har ju ingen aning om vad f*n en skrivmaskin är. Det är dags för räfst och rättning. Ryktesvis så skriver Jan Guillou fortfarande på skrivmaskin.

[ot] IT-generationen
Han är it-nörd och sitter framför datorn jämt. Har haft en djuplodande föreläsning för mig om alla olagliga nedladdningsmöjligheter från nätet som han kände till. Nej, det är inget fel på den mentala kapaciteten:-)

[ot] IT-generationen
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------

> Ryktesvis så skriver Jan Guillou fortfarande på
> skrivmaskin.

Jag såg en dokumentär i hemmiljö där Guillou skrivet på en Halda så det låter som en kulspruta.

[ot] IT-generationen
jag tycker inte man kan klandra någon/en generation bara för att de inte vet vad en skrivmaskin är.
självklart är det bättre att veta så mycket som möjligt, men de kanske ändå inte har någon nytta av att veta vad en skrivmaskin är.
poängen de förlorar i historiskt kunnande tar de igen på ett annat område.

allt går att förädla till något bra, även stor kunnighet i msn/lunarstorm.

[ot] IT-generationen
äh, va fan, halvnytt eller sprittnytt, men ta ut en skolklass till en bondgård o kolla hur många som vet hur en ko ser ut, o fråga i samma veva var mjölken kommer ifrån o lite sånt.
jag visade min son en gång när vi var hos hans mormor" titta där är en lite kyckling", varpå han skrek rätt ut" Neeeeeeeeeeeej, det är ingen kyckling" sen när vi kom hem öppnade han frysen, pekade på en fryst kyckling och förklarade att "sådär ser en kyckling ut, pappa"

[ot] IT-generationen
det är skillnad på att inte veta vad någonting är, och att tro någonting som inte är sant.

att inte veta vad någonting är är inte alltid en nackdel, det ger potential för nya idéer och tankesätt.

att tro på någonting som inte är sant är svårt att försvara.

[ot] IT-generationen
Jag har en gammal kobra undanstoppad. Alltså Ericssons supercoolaretrotelefon. När Klonen fick se den och vände på den tittade han förudnra tpå ringskivan och yndrade hur man ringer med den...

Vänner av ordning:
vanner_av_ordning_800x600.gif

[ot] IT-generationen
JLarsson skrev:
> Jag fick en tanke när jag såg kalle anka i
> julas. När långben snaskar majskolv så gör han
> ju det som en skrivmaskin. Jag garvar för att jag
> fattar liknelsen. Ungar av idag garvar inte, för
> de har ju ingen aning om vad f*n en skrivmaskin
> är. Det är dags för räfst och rättning.
> Ryktesvis så skriver Jan Guillou fortfarande på
> skrivmaskin.

Tjena!

Är du full?

Dum fråga kom jag på.. Lördagkväll tjugo över sju, klart du dragit en halv BiB redan..

Långebn gör ju popcorn av sin majskolv, det är Kalle och Musse som äter som skrivmaskiner..
DEt tråkiga är att på julafton har dom ju kilppt ner den filmen totalt, man får ju inte se att långben sätter en gaffel i ett elutag så att det blir popcorn av majsen t.ex...

[ot] IT-generationen
cuboid skrev:
> jag tycker inte man kan klandra någon/en
> generation bara för att de inte vet vad en
> skrivmaskin är.
> självklart är det bättre att veta så mycket
> som möjligt, men de kanske ändå inte har någon
> nytta av att veta vad en skrivmaskin är.
> poängen de förlorar i historiskt kunnande tar de
> igen på ett annat område.
>
> allt går att förädla till något bra, även
> stor kunnighet i msn/lunarstorm.

Det var inte min mening att klandra, jag la inte någon värdering i mitt inlägg. Det var bara ett försök att torrt konstatera att mina referensramar och vad jag tar för självklart kanske inte är det för andra generationer(eller för all del; personer). Men det är inget konstigt med det, ibland blir man bara påmind om att det växer upp en generartion som varken har använt nummerskiva eller räknesticka. Det är intressant, bara. Ungefär som att titta på antikrundan och få sig förklarat en mängd redskap och verktyg som man inte hade en aning om att de har funnits.

[ot] IT-generationen
Jag vet vad en skrivmaskin är, det är en maskin man skriver på,
ungefär som en dator fast på papper.

Många äldre personer förstår sig inte på datorer.

[ot] IT-generationen
Kneecap skrev:
l
> DEt tråkiga är att på julafton har dom ju
> kilppt ner den filmen totalt, man får ju inte se
> att långben sätter en gaffel i ett elutag så
> att det blir popcorn av majsen t.ex...

Och tur är väl det.
Säkert nån unge som ska prova

[ot] IT-generationen
Kul historia. Men en sak jag fäste mig var. "Är det här ett musikinstrument av något slag?"

Han vet i vart fall absolut ingenting om musik, eller så vet han det och såg något han trott sig missat.

Tillbaka
Topp