[OT] Ja till Förbifart Stockholm
Lågflyga skrev:
-------------------------------------------------------
> Ursäkta, men jag har svårt för ditt sätt att diskutera. Du försöker förnedra mig och mina
> argument genom att kalla mig 'trafiktaliban' och glider undan kärnfrågorna:
Din tolkning får stå för dig. Jag har inte kallat *dig* (eller någon annan) för trafiktaliban.
> Är det verkligen vettigt att satsa pengar på Förbifart Stockholm,
> eftersom det kommer att öka vägtrafiken och miljöbelastningen? Gör inte dom pengarna större
> nytta om dom investeras i cykelvägar och spår?
Lösningen ligger inte i ett enda transportsätt. De kompletterar varandra.
Att cykla mellan Stockholm och Uppsala är knappast realistiskt, om det ska göras dagligen. Att ta tåg mellan städernas centrum fungerar fint. Om man bor/jobbar i städernas utkanter fungerar det mindre bra med tåg. Att bygga ut kollektivtrafiken så att den passar allt och alla är inte heller realistiskt. I den situationen vinner bilen. (Eller kombinationen tåg + cykel, men så länge man inte utan problem kan ta med cyklar på alla tåg och långfärdsbussar är inte det heller något realistiskt alternativ.) Det handlar om logistik.
Kort sagt, i Stockholm behöver vi följande:
- Cykelvägar och cykelbanor.
- Nya och större bilvägar.
- Utbyggd kollektivtrafik.
Det handlar inte om att välja något av dessa alternativ. Alla behövs om Stockholm ska fungera. Och nu måste det göras, oavsett vad det kostar.
-------------------------------------------------------
> Ursäkta, men jag har svårt för ditt sätt att diskutera. Du försöker förnedra mig och mina
> argument genom att kalla mig 'trafiktaliban' och glider undan kärnfrågorna:
Din tolkning får stå för dig. Jag har inte kallat *dig* (eller någon annan) för trafiktaliban.
> Är det verkligen vettigt att satsa pengar på Förbifart Stockholm,
> eftersom det kommer att öka vägtrafiken och miljöbelastningen? Gör inte dom pengarna större
> nytta om dom investeras i cykelvägar och spår?
Lösningen ligger inte i ett enda transportsätt. De kompletterar varandra.
Att cykla mellan Stockholm och Uppsala är knappast realistiskt, om det ska göras dagligen. Att ta tåg mellan städernas centrum fungerar fint. Om man bor/jobbar i städernas utkanter fungerar det mindre bra med tåg. Att bygga ut kollektivtrafiken så att den passar allt och alla är inte heller realistiskt. I den situationen vinner bilen. (Eller kombinationen tåg + cykel, men så länge man inte utan problem kan ta med cyklar på alla tåg och långfärdsbussar är inte det heller något realistiskt alternativ.) Det handlar om logistik.
Kort sagt, i Stockholm behöver vi följande:
- Cykelvägar och cykelbanor.
- Nya och större bilvägar.
- Utbyggd kollektivtrafik.
Det handlar inte om att välja något av dessa alternativ. Alla behövs om Stockholm ska fungera. Och nu måste det göras, oavsett vad det kostar.