[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Vi hade ju nästan sommarvärme i början av veckan. Såpass att dottern med kompis frivilligt övade reentry i räser-K2, vattentemp var väl ca 7 grader. :cool:
Ja, det är skitsvårt på riktigt, om än något lättare än att göra det i K1. Vilket de såklart också fixar.

Tänkte kolla om någon här vet vad man skulle kunna ta för denna kajaken ? Hjälper min far som inte paddlar längre.
IMG_20210425_133234.jpg
IMG_20210425_133250.jpg
IMG_20210425_133256.jpg

Ser inte exakt vilken modell det är men den har väl några år på nacken. Om kajaken är i ok skick utan skador på skrovet (repor är inga problem men tänker hål/mjuka punkter) så kan man nog sälja den för 6-8'.
Tack för svar, den är nästan i nyskick farsan har paddlat lite i havet 5-10ggr på dom år han haft den sen ny.

Jag kan inte säga så mycket om värdet, men har lite funderingar. Om du inte vill behålla den utan ska sälja den så tror jag att det finns en stor efterfrågan på begagnatmarknaden. Point 65 har slutat med glasfiberkajaker, så det är lite svårt att säga vad motsvarande ny kajak kostar. Men värt att komma ihåg är om du köper en ny kajak så är det oftast viss leveranstid. Hur kul är det när man vill komma ut och paddla?
När jag sålt andra saker på Blocket har jag blivit förvånad över vilken stor efterfrågan det varit.

Jag kan inte säga så mycket om värdet, men har lite funderingar. Om du inte vill behålla den utan ska sälja den så tror jag att det finns en stor efterfrågan på begagnatmarknaden. Point 65 har slutat med glasfiberkajaker, så det är lite svårt att säga vad motsvarande ny kajak kostar. Men värt att komma ihåg är om du köper en ny kajak så är det oftast viss leveranstid. Hur kul är det när man vill komma ut och paddla?
När jag sålt andra saker på Blocket har jag blivit förvånad över vilken stor efterfrågan det varit.
Instämmer med Mikva, verkar för tillfället vara stor hets på begmarknaden av outdoorprylar (mtb/kajaker/tält etc), är säkert pandemikopplat. Anledningen till min försiktighet i prissättningen är att även om det inte är några fel på Point65en så börjar det nu komma en hel del snabbpaddlande, lite mer moderna, glasfiberkajaker på marknaden (och Point65en är inte en sån) så tänker mig att dessa prioriteras. Men samtidigt, vill man ha en stabil kajak med bra packutrymmen för långa dagar oavsett väder och vind så gör ju Point65en jobbet, inte alla som jagar tider i sina flytetyg, största glädjen på kajak är ju att bara komma ut i naturen och upptäcka nya vikar och fjärdar.

Instämmer med Mikva, verkar för tillfället vara stor hets på begmarknaden av outdoorprylar (mtb/kajaker/tält etc), är säkert pandemikopplat. Anledningen till min försiktighet i prissättningen är att även om det inte är några fel på Point65en så börjar det nu komma en hel del snabbpaddlande, lite mer moderna, glasfiberkajaker på marknaden (och Point65en är inte en sån) så tänker mig att dessa prioriteras. Men samtidigt, vill man ha en stabil kajak med bra packutrymmen för långa dagar oavsett väder och vind så gör ju Point65en jobbet, inte alla som jagar tider i sina flytetyg, största glädjen på kajak är ju att bara komma ut i naturen och upptäcka nya vikar och fjärdar.
Tackar för era svar, ska se vad jag hittar på med den. Men den är till salu iaf om någon skulle va intresserad :)

Hej letar efter en nybörjarkajak för insjö och åar, gärna lättpaddlad med och packmöjligheter för dagsturer.
Gärna en kajak som kan fungera över tid, ska kunna läggas på takräcke själv så helst inte allt för tung och lång.
Är någon av dessa något att satsa på?

Seabird Discovery 430

Vento Arc 4.9​

Havspaddeln Eskimå havskajak begagnad

Senast ändrad:
Hej letar efter en nybörjarkajak för insjö och åar, gärna lättpaddlad med och packmöjligheter för dagsturer.
Gärna en kajak som kan fungera över tid, ska kunna läggas på takräcke själv så helst inte allt för tung och lång.
Är någon av dessa något att satsa på?

Seabird Discovery 430

Vento Arc 4.9​

Havspaddeln Eskimå havskajak begagnad
Havskajaker är ursprungligen utvecklade för att paddla längst brittiska atlantkusten för att tåla att dunsa i klippor. Den kraftigt uppsvängda fören kan spåras till att eskimåerna körde rakt upp på isen när de paddlat klart för dagen. Dom är sällan lätta och inte optimerade för att gå lätt framåt heller. Läs mer här: http://web.archive.org/web/20061004113215/http://www.arnstrom.org/paddlingskultur.php Jag skulle säga att kajaken som är utvecklad för det du ska göra och som kan göra dig glad i sjöar och åar är tex. en VKV, till exempel https://vitudden.com/wordpress/2018/04/18/vkv-kare/ VKV finns ganska ofta som beggade eftersom de funnits väldigt länge på marknaden. Men det finns en kraftig kult kring havskajaker som dödat mycket av svensk paddlingskultur, början på den beskrivs i första länken.

Havskajaker är ursprungligen utvecklade för att paddla längst brittiska atlantkusten för att tåla att dunsa i klippor. Den kraftigt uppsvängda fören kan spåras till att eskimåerna körde rakt upp på isen när de paddlat klart för dagen. Dom är sällan lätta och inte optimerade för att gå lätt framåt heller. Läs mer här: http://web.archive.org/web/20061004113215/http://www.arnstrom.org/paddlingskultur.php Jag skulle säga att kajaken som är utvecklad för det du ska göra och som kan göra dig glad i sjöar och åar är tex. en VKV, till exempel https://vitudden.com/wordpress/2018/04/18/vkv-kare/ VKV finns ganska ofta som beggade eftersom de funnits väldigt länge på marknaden. Men det finns en kraftig kult kring havskajaker som dödat mycket av svensk paddlingskultur, början på den beskrivs i första länken.
Tack för tipset, satt precis och kollade https://www.uppochpaddla.se/ dessa men ser att kåren ser ännu bättre ut i vikt även om den verkar något lång, men på andra sidan. Har den helt klart vikter till sin fördel tackar för tipset.

Tack för tipset, satt precis och kollade https://www.uppochpaddla.se/ dessa men ser att kåren ser ännu bättre ut i vikt även om den verkar något lång, men på andra sidan. Har den helt klart vikter till sin fördel tackar för tipset.
Vassego :) Just Kåre är en av de kortare kajakerna som fortfarande är gjord för att funka bra för framåtpaddling, många som paddlar aktivt tycker den är lite kort. Vad är det du tänker hindras med en kajak är några dm längre? Om det handlar om att få upp den på taket så tror jag vikten är det som avgör, en längre kan vara enklare att hantera om du har filtklädda hållare på bilen och skjuter upp kajaken istf att lyfta. Men det brukar bara behövas på havslådor som gärna väger över 25 kg, en hyffsad vanlig kajak, tex vkv, orkar man oftast lyfta.

Vassego :) Just Kåre är en av de kortare kajakerna som fortfarande är gjord för att funka bra för framåtpaddling, många som paddlar aktivt tycker den är lite kort. Vad är det du tänker hindras med en kajak är några dm längre? Om det handlar om att få upp den på taket så tror jag vikten är det som avgör, en längre kan vara enklare att hantera om du har filtklädda hållare på bilen och skjuter upp kajaken istf att lyfta. Men det brukar bara behövas på havslådor som gärna väger över 25 kg, en hyffsad vanlig kajak, tex vkv, orkar man oftast lyfta.
Egentligen är det nog precis som du skriver så känslan att den blir stor att ta med men tror det är som du säger vikten som är mer avgörande. Så jag tror som du skriver att den kan vara ett väldigt bra alternativ som instegskajak. Då gäller det bara att hitta en och det ser ut att kunna bli svårare ?

Egentligen är det nog precis som du skriver så känslan att den blir stor att ta med men tror det är som du säger vikten som är mer avgörande. Så jag tror som du skriver att den kan vara ett väldigt bra alternativ som instegskajak. Då gäller det bara att hitta en och det ser ut att kunna bli svårare ?
Ja precis så är det. Havskajaker går det 13 på dussinet i butiker överallt, välbyggda vanliga kajaker kan inte massproduceras på samma sätt och ger inte samma marginal... så då krävs ett djupare grepp i plånboken eller tålamod på tex blocket...

Varför kan man inte massproducera välbyggda vanliga kajaker? Är det något magiskt som händer om man justerar skrovformen som gör att de inte går att producera på samma sätt som andra kajaker?
Du svarar lite på din egen fråga. Välbyggda är nyckeln. Havskajaker som får väga runt 25 kan vara rotationsgjutna eller kanske av sprutad glasfiber, lite grövre byggen helt enkelt. Jmf handlagd glasfiber i kombination med mer exotiska fibrer. Och volym, man har lyckats skapa modeller för att trycka ut väldigt många havskajaker på marknaden till rätt höga priser. Point65 tar 20-25' för rotationsgjutna kajaker, den marginalen som de lär ha på det är omöjlig att uppnå för tex VKV som producerar lättare styvare kajaker.

Jag tänker att skrovform är det primära, och det styr användningsområdet. Vikt och styvhet (dvs material och tillverkningsmetod) är sekundärt, och handlar mer om hur premium man vill ha det.

Eller vad är det jag missförstår? Å ena sidan en diskret kritik att folk i gemen paddlar runt i trista havskajaker, å andra sidan ett synsätt att om det inte görs lätt, styvt och exklusivt så är det inget att ha. Det om något är väl en kult, som stänger ute nybörjare och driver dem i famnen på (billiga) havskajaker.

Dessutom tror jag att ganska många värdesätter någon form av packmöjlighet, även om man bara ska ut på dagturer, och då hamnar man också oftare på tyngre kajaker. Om man tex kollar på VKV så ligger ju dessa runt 23 kg för kajaker med packutrymme.

Sen ska man nog heller inte underskatta syftet med paddling. Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag paddlar till ca 80% för naturupplevelse/rekreation, 15% för utmaningen i besvärligt vatten och typ 5% för träning. Och det är ju i princip bara de där sista 5% som skulle optimeras av en lättare/snabbare kajak. Men visst, nu är ju detta en tråd om motionskajaker, men vi är ju på happy. :)
Hammocken måste få plats liksom! Men då är min procentsats 90% mot dina 80. Hinkplastkajaker är ju trista men tåliga och jag har mina utomhus hela året, på båtklubben. Det är liksom lite som med cyklar. Kan du inte ha din fina cykel/kajak inomhus i sovrummet skaffa en billig. För övrigt så gäller alltid n+1, jag skulle gärna ha en motionslåda/surf för träning och snabba turer.

Bilagor

• 07C30916-E280-4901-8E65-21CB347269DC.jpeg
    07C30916-E280-4901-8E65-21CB347269DC.jpeg
    715.1 KB · Besök: 74
Jag tänker att skrovform är det primära, och det styr användningsområdet. Vikt och styvhet (dvs material och tillverkningsmetod) är sekundärt, och handlar mer om hur premium man vill ha det.

Eller vad är det jag missförstår? Å ena sidan en diskret kritik att folk i gemen paddlar runt i trista havskajaker, å andra sidan ett synsätt att om det inte görs lätt, styvt och exklusivt så är det inget att ha. Det om något är väl en kult, som stänger ute nybörjare och driver dem i famnen på (billiga) havskajaker.

Dessutom tror jag att ganska många värdesätter någon form av packmöjlighet, även om man bara ska ut på dagturer, och då hamnar man också oftare på tyngre kajaker. Om man tex kollar på VKV så ligger ju dessa runt 23 kg för kajaker med packutrymme.

Sen ska man nog heller inte underskatta syftet med paddling. Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag paddlar till ca 80% för naturupplevelse/rekreation, 15% för utmaningen i besvärligt vatten och typ 5% för träning. Och det är ju i princip bara de där sista 5% som skulle optimeras av en lättare/snabbare kajak. Men visst, nu är ju detta en tråd om motionskajaker, men vi är ju på happy. :)
Ja, håller med om det mesta du säger. Jag driver nybörjarintron på en rätt stor klubb och min drivkraft är att folk som kommer från "0" ska få möjlighet att testa plattpaddel, vingpaddel, motionslådor, ski, havskajak, alla av olika bredder och sorter och efter nåt år eller två i klubben så vet man vad som passar en själv. Nästan ingen vet från börjar vad som egentligen passar dem och många "experter" vill frälsa nybörjare till "sin" paddling även om man kanske aldrig själv provat alternativen. Jag tror att det lite är så människan fungerar, man vill bekräfta sitt eget val genom att se andra göra samma val. Det har varit starkt inom havskajak och jag ser tendenser inom surfski, att disciplinerna suger in personer utan tidigare paddelerfarenhet och skapar en och annan ivrig värvare i processen... Åt var och en sin egen optimala kajak tycker jag, som förstås kan vara flera kajaker för olika dagar och väder osv osv :)

Ja precis så är det. Havskajaker går det 13 på dussinet i butiker överallt, välbyggda vanliga kajaker kan inte massproduceras på samma sätt och ger inte samma marginal... så då krävs ett djupare grepp i plånboken eller tålamod på tex blocket...

Jag gillar att du definierar en modell som uppenbarligen är mindre vanlig som "vanlig".

Har du förresten kollat priserna på havskajaker? Typ 30k för en av mer välkänt märke. Du köper en ny motionslåda, typ Citius eller Nelo billigare än så.

Om det bara gäller sjö/å och dagstur så kan man ju fundera på (stabil) motionslåda med packlucka, typ Citius 55 eller 60: http://www.kanuk.nu/swe/motionskajaker.php?kat=kajaker
Spec. om man kanske tänker sig att paddla en del för träningens skull också, med lite högra puls. Motionslådor ger typiskt _mycket_ bättre paddlingsergonomi än de flesta havskajaker.

De är ju också känsligare för att köra i sten med så ogratis lunch gäller fortfarande.

Tackar för många bra tips men dessvärre verkar det inte finnas några i prisklassen 10" och inga på blocket. Så bör man avvakta eller kan detta vara ett alternativ även om den är bred? https://www.uppochpaddla.se/product/wassara/
Beror på vad du ska göra som sagt. Den du länkar till är säkert toppen för att smyga runt i vassen i små vattendrag men det ser ut som att den lika säkert är usel som kajak om man vill att den ska gå rakt, i nån slags fart, tåla nån vind osv osv. Har den ens roder eller skädda? Men vill du ha den så köp och använd till det den funkar för.

Tackar för många bra tips men dessvärre verkar det inte finnas några i prisklassen 10" och inga på blocket. Så bör man avvakta eller kan detta vara ett alternativ även om den är bred? https://www.uppochpaddla.se/product/wassara/
Ser inte ut som någon höjdare. XXL, Stadium, Outnorth etc har kajaker med. För 10 så lär du hitta även ex tahe reval pe etc.
Eller spara lite mer pengar och köpa en wk från kajaksidan

Senast ändrad:
Ser inte ut som någon höjdare. XXL, Stadium, Outnorth etc har kajaker med. För 10 så lär du hitta även ex tahe reval pe etc.
Eller spara lite mer pengar och köpa en wk från kajaksidan
Verkar finnas lite blandat på blocket också. Att få plats i sittbrunnen är viktigt och att den inte är för rank för då är det svårt att paddla ensam.

Enda sätt att komma någolunda billigt undan är att bygga själv, då kan styv kajak, packutrymme och låg vikt och kostnad uppnås. Men det tar mycket tid....
IMG_20210606_182954.jpg

Enda sätt att komma någolunda billigt undan är att bygga själv, då kan styv kajak, packutrymme och låg vikt och kostnad uppnås. Men det tar mycket tid....
Visa bilaga 494118
8 dagar om man vill ha ngn av modellerna Petrus har byggkurs på ?

Om man inte har dryck med sig får man plocka det som havet/Mälaren ger. Det här låg och guppade utanför Stora Essingen - happy valuta!

Återfås mot beskrivning. Om det finns något kvar.
3DE875D4-65E3-4C42-8F79-E34D84232F4E.jpeg

Ett skepp kommer lastat!
FAA2337E-03A5-412E-8CE4-F67F89CA6748.jpeg

Fantastisk kväll att paddla. Vindstilla och lite svallvågor att surfa på!

Citius tycker jag är rätt trevliga motionslådor, men inte direkt Kåre i byggkvalitet
Instämmer till fullo, det märks ju både i plånboken och när man skall ha upp åbäket på biltaket :giggle:
Finns ju bättre kvalitet på motionslådor, Citius var bara den första jag hittade som exempel.

Var mest inne på att om man vill kunna köra lite pulsträning och öht lära sig vettig (som i effektiv) paddelteknik så är ryggstöd i (ofta för små för knärörlighet) sittbrunnar värdelöst, däremot funkar det bra för turande.

Trodde först att du hade någon form av exo-skelett för att hjälpa till med paddlingen ståendes bredvid kajaken.

Snygg kajak! Finns bygget dokumenterat?
Ingen blogg, så det är nog egentligen bara nåt enstaka tidigare inlägg i denna tråd.
Många foton har jag förståss.
Tar mycket tid att få till en kajak, men ändå så tänker jag på vad man ska bygga nästa vinter... Nåt lite sportigare om det blir av.

Ingen blogg, så det är nog egentligen bara nåt enstaka tidigare inlägg i denna tråd.
Många foton har jag förståss.
Tar mycket tid att få till en kajak, men ändå så tänker jag på vad man ska bygga nästa vinter... Nåt lite sportigare om det blir av.
Kul med eget bygge. Att man börjar fundera på nästa bygge verkar gälla det mesta… cyklar, hus mm.

Ska kika lite närmare i denna tråd efter bilder. Jag ska inte bygga någon kajak men det är alltid kul att följa byggprocessen. Tror ingen tar illa upp om du skriver mer om bygget i denna tråd!

Jag har hyrt kajak ett par gånger (Stockholm) och är lite sugen på att prova en surfski eller likande på kul. Något snabbare än de vanliga prova-på eller mer havskajakliknande som de hyrställen jag varit på hittills (Pampas, Point65, Brunnsviken, Djurgårdsbron, Långholmen, ...) erbjuder. Finns det någon uthyrare som har något sånt? Jag är beredd på att bada :-) , tänker mig mest få lite känsla och upplevelse, så fram och tillbaka på någon enkel sträcka en timme eller två.

Jag har hyrt kajak ett par gånger (Stockholm) och är lite sugen på att prova en surfski eller likande på kul. Något snabbare än de vanliga prova-på eller mer havskajakliknande som de hyrställen jag varit på hittills (Pampas, Point65, Brunnsviken, Djurgårdsbron, Långholmen, ...) erbjuder. Finns det någon uthyrare som har något sånt? Jag är beredd på att bada :-) , tänker mig mest få lite känsla och upplevelse, så fram och tillbaka på någon enkel sträcka en timme eller två.

Du får antingen gå med i en klubb eller ex: https://shop.kajakspecialisten.se/page/kurser

Det kan vara så att den enda klubben i sthlm som är öppen för nya medlemmar är www.spk.nu och då får du gå en intro med mig och köra lite nelo 510 eller vkv anita till exempel. Tror att kajakspecialisten som grondal nämner är den enda kommersiella i stan som har kurser som är nåt annat än havskajak.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp