[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Vad är nästa sätt att göra det på ett bra sätt? Det har stått på min att göra rätt länge nu.
Nästa sätt, gissar att det skulle vart ett B?

Hursomhelst. Jag beställde lappar från sjöräddningen, den på bilden. Enkelt och informativt.

IMG_5673.webp

Bra tips! Letade på deras hemsida och mina sidor men hittade inte denna... var finns den att beställa?
I deras webshop

Är man dum i huvet om man funderar på hur man ska mecka dit ett garminfäste på fikaluckan... både för navigation och för att se "hur det går"... Frågar åt en kompis.... 😉
Får väl uppdatera så här efter min första övernattningstur i skärgården. Satte ett fäste så långt fram som möjligt på fikaluckan där den inte är i vägen för paddeln. Stabiliserade med en liten bit tunn skärbräda under luckan, men det hade nog egentligen inte behövts. Tätade med silikon. I alla fall så har det funkat ypperligt! Kändes dock som att gps'en störde däckskompassen som fick flytta fram till ovanpå främre packluckan. Med låst skärm klarade sig touchskärmen fint. Och batteritiden är ju fantastiskt, efter 65km paddling på två dagar har den fortfarande över 70% i batteriet.

20250709_145208.webp

Ni som vart ute i obygden och paddlat, hur laddar man mobilen. Solcell antar jag.

Vad är bra, vad är anus?
Jag har en https://www.amazon.se/Anker-PowerPort-2-portar-USB-solladdare-surfplatta/dp/B012VQMGCA på 21W som funkar bra. Den har några år på nacken nu så rimligen finns det något uppdaterat. Men enkel att hantera, bra formfaktor. Komplettera med en powerbank på kanske 10000 mAh, telefoner är tydligen känsligare för variationer i laddeffekt som man kan få när man laddar direkt från en solpanel än en powerbank.

Vi kör Linocell powerbank för att ladda mobilen, sen Linocell solcell för att ladda powerbanken. Upplever solcellen som lite "variabel" och får för mig att det är bättre att slita på ett powerbankbatteri, om det nu är så att det sliter. Dessutom kan man då lämna powerbank+solcell på ett annat sätt. Mobilen vill man ju trots allt använda ibland.

Hur länge ska du vara ute? Om du ändå ska ha med dig en powerbank så kanske det räcker med en kralligare sådan, även med blå bandet så kommer du väl proviantera ibland och kan ladda då?

Råkade på den här kajaken och blev nyfiken på kajakdesign.
Är det fler som bygger så här? Vad är poängen?
Det känns som man vill få till större bärighet i bak för att kunna lasta antar jag men motståndet borde bli större eller?

Bilagor

• world-of-kayak-energize-486.webp
    world-of-kayak-energize-486.webp
    21.3 KB · Besök: 46
Hur är skrovformen i vattnet? Det står ju att den ska vara effektiv, och hur akterspegeln ser ut spelar ju inte så stor roll..

Hur är skrovformen i vattnet? Det står ju att den ska vara effektiv, och hur akterspegeln ser ut spelar ju inte så stor roll..
Dom lär ju knappast skriva att den är ineffektiv. Jag tycker den ser felbalanserad ut, kommer den bete sig vettigt i lite vind och vågor. Den väger också 24,5 cm (!) enligt hemsidan, inte imponerande på flera sätt...

Råkade på den här kajaken och blev nyfiken på kajakdesign.
Det är en Reval Energize http://www.revalkayaks.se/pdf/Energize.pdf

Stuvarn syns på en av bilderna.

Tror att personen som ritade Revals kajaker köpte eller fick rättigheterna att sälja dem under eget namn när Reval slutade sin försäljning.

Jag har provat den, men inte mer. Det lilla jag paddlade den kändes den okej, men inte min önskekajak.

Ful var den iallafall och roderlinorna ….. Mjaa… huga…
Synd att lastkapacitet inte framgår, känns lite som det borde ha gjort just det.
Stålvajer tycker jag är klart bättre än linor och håller väldigt länge om de inte används som lyfthandtag.

Gällande lastkapaciteten tror jag att den är ganska hög. 481 cm x 55 cm i vattenlinjen är ganska mycket jämfört med många längre havskajaker. Havskajaker brukar ha liten bärighet i för och akter samt volym i mitten.

Om stabilitet är fokus kanske utseendet spelar mindre roll? Håller med om att den på bild ser ut som påbyggd surfingbräda från 80-talet, men från sittbrunnen syns bara förskeppet och det ser ganska normalt ut.

Runt fågelön, bla, idag. Varmt. Dopp från klubb bryggan gjorde susen när jag kom tbx.
Salle, du brukar väl runda fågelön, är det här du bor, se bild?

IMG_5692.webp

Du ”tar till flaskan” tidigt, det gillar vi 😊

Satt på en kaj i Sthlm igår, badade med bra sällskap. Framför oss låg 10+ kajakturister och guppade när en NK 600(?) gleeeeeed förbi….. fick nästa kalla kårar, måste ha en surfski (oxå) tänkte jag, snart!

Senast ändrad:
Bor du på Trehörningen? Lyxutsikt för kanotister och seglare!

Yes. Tyvärr är det nästan för enkelt att komma ut, det är lätt att skjuta till morgon dagen med.

Paddlade ut genom Gårdssund och rundade Yttre Gården medsols. I princip spegelblankt vatten, lite rörelse i vattnet närmast land på utsidan bara. SJUKT mycket alger på utsidan med, här hemma går det utan problem att bada, och på insidan av södra änden så var det helt fritt från alger i vattnet.

Senast ändrad:
Paddlat med frugan. Vi använde vår f.d. överkörda K2. Funkar bra. Blev några vändor hemma i viken. Vita gäss längre ut. Hemma blåste det inte alls. Vi blev lite överraskade. Antar att det inte behövs nån bild på Sveriges risigaste K2. En riktig warbird som ger mycket glädje för inga pengar.

Tillbaka
Topp