Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Absolut.Jag är ingen klimatförnekare men det våra företrädare och fn-chef och annat säger är fel, ren skräckpropaganda. Det är inte nyttigt för någon.
FN ger ut en rapport, är det var 4jde år? Med all samlad forskning. De slutsatser som dras där är långt från så illa som FN-chefen står och skriker katastrof om.
Det betyder inte att det ändå inte är illa, men inte SÅ illa. Det överdrivs rätt så skapligt.
Det tror jag skapar lite misstro.
Om jag minns rätt så sade senaste rapporten att påverkan på GDP, svenska BNP, är 2% ungefär, globalt, år 2100.
Sen tål det ju att påminna sig om att det är rika nationer som inte släpper ut så mycket, så se till att den fattiga delen av världen får det bättre, är väl den enklaste lösningen.
När vi gjorde oss miljövänliga, så skickade vi bara i väg det som var smutsig tillverkning till sydostasien, typiskt, så nu släpps det ut där, i den smutsig tillverkningen, istället för hos oss i västvärlden.
Det är ingen miljövinst alls det. Så sluta handla på shein etc. Men då får de ju ändu mindre pengar. Hmm, hur löser vi det?
Allt med netzero och annat är bara trams, vi kan inte förstöra vår ekonomi, då har vi inte råd att vara miljövänliga alls.
Så, jag kan förstå att människor inte riktigt litar på den "kommunicerade" bilden i media. Den är oftast överdriven.
Det som spökar är ju att det som kommuniceras INTE är logiskt.
Vi kan inte bara ha sol och el, då tappar vi stabilitet i nätet.
Kolla på avbrottet i spanien och portugal. Störningen spred sig till Frankrike, men de har ett stabilt nät, massa kärnkraft, så den kunde hantera svängningen och där tog det stopp.
Sol och Vind stod för den, eller snarare avsaknaden av stabilitet.
De över eller underproducerade, så nätet blev ostabilt. 7 personer dog bedömms det.
Propellerbladen från en snurra återvinns inte. Solpaneler återvinns inte heller.
Vi har energi för några tusen år i vårt kärnavfall, vi har använt enstaka procent av energin. Den kommer att gå att återanvända vad det verkar, med nyare kärnkraft som kan processa den och lämna avfall som har halveringstider som längst 100 år ungefär. Varför skulle vi INTE använde den, utan gräva ner den i flera hundra tusen år med rejäl risk för att det läcker?
Det är så dumt att det gör ont.
Det finns en myndighet för el som årligen ger regeringen en rapport över elnät/elförsörjning. Den har på första sidan, i sammanfattningen sagt, vi behöver mer PLANERBAR el, inget annat. Vad har vi gjort, mer sol och vind, som inte går att planera.
Batterier kanske på sikt kan hjälpa till?
Nu byggs ett GWh batteri, vanadium flow typ, urgammal teknik, i schweiz, det kan hålla 210 000 hushåll med el en dag.
Det är två fotbollsplaner stort, och nästan 30 meter djupt. Kostar över 10 miljarder att bygga. Slår du ut det på 210 000 hushåll blir kostnaden komiskt hög, nästan 50K per hushåll. Dock slits det inte ut, har oändliga laddcykler, och är i det stora hela återvinningsbart. Det ter sig för en amatör att batterilagring på en större skala inte kommer inträffa de närmaste 50 åren.
Finns det då något annat att göra än att bygga planerbar el?
Kan vi inte bara gå på fakta istället för det vi gör nu?
Ok, ska jag ändra till Inkompetente Koltrasten då?Man skriver inte att någon är lögnaktig, utan att ange sakskäl! Hur skall någon kunna försvara sig mot ett sådant påstående? Ditt inlägg, kunde mycket väl varit hämtat ifrån DDR och STASI under 1960talet...
En lögn är att medvetet försöka vilseleda någon. Vilket jag absolut inte gjort!!!
Nu blev det intressant … vilket är det du representerar? Fakta eller åsikter?Skulle uppskatta om vi kunde lära oss att skilja på åsikter och fakta! För här haltar det stort. Men vad annat är att vänta i valtider?!
Jag som lite naivt och förnumstigt brukar påpeka att vi ska hålla oss ifrån politik. Din förhoppning måste sägas vara ännu mer naiv!Skulle uppskatta om vi kunde lära oss att skilja på åsikter och fakta! För här haltar det stort. Men vad annat är att vänta i valtider?!
Klimat har funnits i alla tider. För 3000 år sedan var det varmare i Norden än det är idag. För 8000 år sedan var det så varmt i det som är Skåne idag, att det fanns pelikaner där.
Läs om klimathistoria i Historiska museet.
Men batterier är ju dyrt. Kärnkraftverk däremot...Absolut.
Så länge vi håller oss till fakta och inte ännu mera spinn
Spanien: https://www.energi.se/artiklar/2026/april-2026/darfor-drabbades-iberiska-halvon-av-blackout/
Planerbar el: (med länkar!) https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fem-myter-om-karnkraften/
Denna sommar har KK stängts ner bla pga för varmt vatten, för lite vatten och maneter(!) . Var det planerad?
Andra oplanerade driftstopp är för ofta förekommande för att kunna påstå att KK är planerat.
Exvis
”Den planerbara kärnkraften fick till ett oplanerat stopp beroende på att den inkommande elen föll bort när underhållsarbete i Svenska kraftnäts station Hagby, norr om Stockholm, gjorde så att två transformatorer kopplades bort. Det resulterade i en dipp i spänningen vilket fick till följd att två av tre reaktorer hos Forsmark kopplades bort. Varför ej den tredje oxå förstår jag ej. Kanske kan ex Olle Berglund, Staffan Niklasson, Thorsten Handler förklara.
Och vad hände med den svängmassa som kk sägs tillföra systemet i stabilitet? Det är en enorm påfrestning på systemet när två kkreaktorer går ner samtidigt. Stort tack till ingenjörerna som fixade att inte hela Norden blev svart. Jag antar att Forsmarks huvudägare Vattenfall, SL, SVT o andra drabbade kommer höra av sej till SVK. Shit happens. Men varför gör man denna typ av underhållsarbete när elförbrukningen i Sverige är på väg upp?
Sånt borde göras mitt i natten. Eller på helger. Iaf inte när förbrukningen är hög. Nu klarade vi oss förhållandevis bra. Kunde gått illa. Riktigt illa. Hz föll till 49,788 kl 6:45:22 och var kvar där tills 6:45:32, sen började den stiga o steg brant. Men 10 sekunder. Hu! Tack. Stort tack ni som löste situationen. Kungamedalj! Kärnkraft gick från 32% av Sveriges elproduktion till 22%. Momentant. 2.161MW bara borta. 6:40 5.513 MW 6:41 3.352 MW ”– Eftersom vi förlorade elinmatningen kan vi inte driva reaktorerna och producera el, säger Josef Nylén, presschef på Forsmark.” Vad i hela fridens namn?
Finns det inga reservsystem när elen går förlorad in till våra kärnkraftsverk? Oerhört sårbart system. Vad händer om Ryssland skulle få för sej att anfalla Sverige? Det räcker ju med att de ser till att våra kkverk ej får el! Då måste de stoppas o Sverige blir utan 1/3 av sin behövda el. Det är ytterligare en fördel med det förnybara. Inte alls lika sårbart.
Hur många vindkraftverk fick snabbstannas idag? Fö så exporterar Sverige el nu. Med Forsmarks två kärnkraftsreaktorer borta. Samt den i Oskarshamn. Hälften av Sveriges reaktorer är alltså ur drift just nu. Dessutom är OL1 i Finland avstängd o Limahl OL3 producerar inte för fullt. Var ngt med att ledningarna inte klarade det. Förbluffande! 1.600MW har de vetat länge. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stopp-i-tunnelbanetrafiken-i-stockholm https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ ” ( C Tidåsen)
KK fungerar i ett diversifierat och samverkande nät där även (i hög grad) vatten, sol och vind ingår. Lagring av el görs inte bara i batterier utan även i salt, sand, pumpkraftverk och vatten för att ta några exempel, tekniker som är på frammarsch. Och jo, det blåser alltid i synnerhet till havs.
Nyckelordet är svängmassa.
Och ändå blir det så fel för dig hela tiden. Inkompetent var ordet!Jag baserar mina inlägg, på vad som går att läsa sig till, bla EU:s Copernicus och US Nasas uppgifter om Klimatet.
Öh, vet inte hur jag ska tolka detta. Saknar du pelikanerna?Klimat har funnits i alla tider. För 3000 år sedan var det varmare i Norden än det är idag. För 8000 år sedan var det så varmt i det som är Skåne idag, att det fanns pelikaner där.
Läs om klimathistoria i Historiska museet.
Vilket svamligt svar, rena snömoset!Öh, vet inte hur jag ska tolka detta. Saknar du pelikanerna?
Här kan du läsa mer. Säkert i Sverige endast år 2006 e.Kr.
Rent allmänt: Börjar ni skriva mer eller mindre elaka kommentarer om den som skrivit något, börja om från början eller logga ut och låt känslostormen bedarra.