Jag bara lägger den här och går ut ur rummet, hoppas ingen får blodstörtning.
Visa bilaga 849712
Det är tur att DN:s kulturchef inte är klimatminister.
www.svd.se
(kan vara betalvägg)
Jag arbetar och har arbetat inom energiområdet sedan jag började arbeta 1988 och ser denna Ledare i DN som ganska intetsägande. Den verkar vara skriven av en person som inte har full koll på en del fundamentalt viktiga frågor inom klimatpolitiken och energiområdet. Jag kan ta några exempel, och kommer inte att bemöta svar i tråden, utan det är bara mina egna reflektioner på Ledaren.
1. Ja, det stämmer att Sverige har gjort mycket och det beror på den klimatpolitik och skatter samt miljöregler som vi i Sverige haft sedan 70-talet. Kol och olja har i stort sett fasats ut och kraft- och fjärrvärme har byggts ut. Vi har kärnkraft och vattenkraft, samt vindkraft. Tyvärr kan vi inte lagra vindkraftel, men det är en helt annan fråga som inte diskuteras här och nu.
2. Det är helt fel att säga att Europas mest energieffektiva bostäder har fasat ut fossila bränslen, när det är en ganska lite del av den totala energianvändningen för uppvärmning av bostäder. I Europa är det fortfarande gas som används för uppvärmning, och elen som produceras i kondenskraftverken behövs såklart, men överskottsvärmen kyls bort i de karakteristiska kyltornen man ofta ser på bilder. I Sverige tar vi hand om den värme som produceras i kraftvärmeverk och den blir fjärrvärme. Bränslet är ofta biobränsle, med mindre klimatpåverkan är fossil kol och olja. I Sverige har vi även effektiva kraftvärmeverk där sorterat avfall förbränns och rökgasreningen hanterar effektivt skadliga ämnen.
I Europa skulle bostäderna behöva värmas med fjärrvärme och inte med gas.
3. Han skriver vidare att klimatpolitiken saknar svar på hur den gynnar samhällsutvecklingen. Jag håller inte med. Det som är fel är att klimatpolitiken fokuserat på kärnkraftverk mot vindkraft. Det finns inget motsatsförhållande i den frågan och energiproduktionsfrågan är ganska komplex.
Samhällsutvecklingen skulle gynnas mer om man fokuserade på att genomföra de aktiviteter som faktiskt är möjliga att genomför utan större insatser.
Problemet är egentligen att politiken och samhällsaktörer och industri inte kan samsas om vägen fram för en rimlig klimatpolitik som både gynnar samhälle och industri.
Mer kunskap bland politiker behövs, och man tänker ofta alltför kortsiktigt.
Med det sagt så har jag sagt mitt om denna Ledare. Det finns mer att säga såklart, och jag valde tre saker. Mina kommentarer är mina och jag bemöter inte eventuella svar från happyiterna.
Ha en fin dag.